Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1703
Finnes det en enkel måte å finne ut om det er drue eller metanol?
drikk litt av det, du finner snart svaret....
Hmm, hvis det legger seg skum i kantene i flasken (hvitt, fyldig skum, som ligger der en stund), så kan det være sjangser for at det er metanol i spriten. Nå mener jeg ikke "vanlig" skum som er i sprit altså, så du ser det om det er sånt skum jeg prater om Men dette er ikke noe å stole på 100%. Tror nok du må ha endel utstyr for å sjekke om det er metanol-holdig sprit hvis du skal ha det 100% sikkert...
Ikke drikk noe du ikke vet hva er. Eneste rådet man kan gi.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
flammene. Tenn på litt av det
hjemmebrenten skal få rød flamme, mens metanol skal få blå.
tror jeg.. husker ikke så mye fra kjemi timene mine..
med andre ord, man kan aldri være 100% sikker på hva man drikker, hvis ikke det er fra polet da
Opprinnelig postet av polle
flammene. Tenn på litt av det
hjemmebrenten skal få rød flamme, mens metanol skal få blå.
tror jeg.. husker ikke så mye fra kjemi timene mine..
Vis hele sitatet...
Naaah... Pol-sprit brenner med blå flamme... Det gjorde også HB'en jeg pleide å drikke før...

Men det stemmer det w00p sier at hvis det skummer (når du rister det) er den ikke bra.

Menne, er du usikker, ikke drikk det!
Stemmer også det CoDEmASTeR sier : det er blå flamme, uansett om det er etanol eller metanol.
Hvis den er dårlige, er det vel blå flamme med små røde gnister/prikker eller hva jeg skal kalle det..
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hva er poenget med å vite det? Som du bl.a. ser ut fra tråden her, så er det vanskelig å se noen større forskjell, så om chaOs sier: Ikke drikk noe du ikke vet hva er.

Mange av de som har dødd etter metanol-inntak har nok prøvd å sjekke om det er metanol eller etanol, men har tatt skammelig feil...

Som vanlig, så må jeg komme med litt flisespikkeri: Druesprit er brunlig på farge (cognac, brandy osv). Hjemmebrent er laget med såkalt sats, og pol-sprit av korn eller potet.
Druesprit trenger absolutt ikke være brun i fargen. Smuglersprit(96%) er ofte druesprit, og det er blankt som hjemmebrent.
Kan aldri være helt sikker uansett...
'Ukjent' sprit bør helst testes på noen du ikke liker så godt først...
Det var noe med at du kunne ta noen dråper i hånden (av det du skulle drikk),åsså skulle du gni det mellom fingrene(tommel-peke).Vis det var glatt når du gnei så var det metanol.Vis det var tørt så var det drue.

Eller så var det motsatt
Det er så mange forskjellige 'tester' man kan gjør at det er spørs om noe av det er til å stole på...
Ang det med å gni i hånden; det leste jeg i vg...
hør på meg.. Jeg har aldri prøvd å gni metanol på fingrene, men har prøvd å gni vanlig heimbrent.
Når du gnir heimbrent i henda skal det gå vekk, altså, det skjer ikke noe..
Så har jeg _hørt_ at hvis du gnir metanol så blir henda dine røde, eller noe slikt. Altså, det ligger noe igjen på handflata eller noe..
Master debater
Dekilaz's Avatar
*Vente på forside i VG om nytt, ungt metanoloffer*

w00p: Ante ikke at smuglerspriten var druesprit, så det er bra at du korrigerer. Skal sjekke opp fakta litt bedre før jeg poster no neste gang