Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1074
Egyptisk Tempelkatt
Heisann freaks! Har en litt merkelig drøm.

Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe en tomt på et vakkert sted i Norge for å så bygge et lite hus eller en hytte.

Ser da for meg en beliggenhet ganske langt fra andre folk hvor man får være i fred.

Tanken er å bygge noe grunnleggende og gammeldags å kunne oppholde eller bo i i perioder.

For eksempel en liten trehytte av trær i nærheten med grunnmur av stein funnet i området og sement.

Kunne kjørt brønn og solcellepanel, utedo eventuelt. Hva tenker dere? Noen som har gjort noe lignende?

Har egentlig bare lyst på litt god gammeldags praktisk erfaring og et morsomt prosjekt. Samtidig som jeg lager meg et lite hjem eller en hideout.

Takker for innspill!
Er vel bare å søke på finn.no etter hytter og fritidstomter det. Og det er vel ikke spesielt merkelig drøm å ønske seg en hytte...
Når du skriver "ganske langt fra andre folk"
Hva mener du da ?
Ligger ikke mye øde tomter på finn da er det lettere og bare kontakte grunneier og få ei feste tomt.
Anbefaler å tenke litt større enn å bygge av trær. Mulig jeg misforstår litt hva du tenker?
Skal du gidde å være der i perioder vil du møte på massivt regn og sterk vind før eller siden, så det må være solid, tørt og tett. Mange steder i Norge må det også tåle 1-2 meter snø, avhengig av hvor du bor / tenker å sette den opp.

Lafting er mye jobb men står til evig tid og krever lite vedlikehold, vurdert noe sånt? En vedovn og enkle møbler, snekre en seng bakers i hytta såner du i gang. Kan også snekre tradisjonelt men ikke spar på isolasjon og vinduer... forbrenningstoalett eller utedo må også tenkes på.

I nærheten av ferskvann trenger du heller ikke brønn.

Har også en slik drøm så har tenkt mye på det. Vil også gjerne ha det primitivt men likevel tørt og varmt, dermed har det strandet litt på kostnadene for min del ( Fanget i hamsterhjulet med enebolig osvosv...)
eett tips her er og spørre grunneiere om steder det har stått seterbuer/fjøs før, f.eks så har vi en gammel heimseter, som er borte- Men den er tegnet inn på kart slik at hvis vi setter opp ei bu så er det helt lovlig(host) da det allerede er tegnet inn en byggning der.

Kan være flere som er intressert i det at gamle plasser blir tatt vare på