Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5547
Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på enkelte mennesker jeg møter og snoker litt. Ikke ulovlig velsådan, men av og til lurer jeg på diverse MEN nå har det dukket opp en person i omgangskretsen som ingen vet noenting om. Finner han ikke på fb eller på nettet. Han står kun registrert med en adresse og tlfnr. Men hvordan kan folk i dag være så anonyme på nettet?? Alle kjenner jo noen som de er connecta til. Jeg lurer på hva denne personen jobber med.. haha, spesiell tråd. Men liker ikke anonyme folk
Hvorfor liker du ikke anonyme folk?

Skjønner godt at folk prøver å skjule sine spor på nett, en grunn er jo dette eksemplet, folk møter deg og prøver å finne ut av alt mulig om deg på nettet.

Forøvrig er det ikke alle som bruker Facebook og sosiale medier, enn hvor ufattelig det kan virke for noen. En annen mulighet er at han bruker sosiale medier under et falsk navn.
Sist endret av Dantello; 7. februar 2019 kl. 20:43.
Du skal ikke mer enn 10-15 år tilbake før det der var helt normalt. Jeg synes det er ekstremt trist at det nå er unormalt å ikke ha masse informasjon om seg selv på internett.

Enkelte har rett og slett ingen interesse av å dele feriebilder med trynet sitt som hovedmotiv på sosiale medier, eller generelt annen informasjon om seg selv på internett.
Men du er jo anonym selv her på forumet. Hvorfor ikke lage et brukernavn som gjør at hvis vi snoker litt så finner vi ut hvem du er ?
Sitat av englestøv Vis innlegg
Men du er jo anonym selv her på forumet. Hvorfor ikke lage et brukernavn som gjør at hvis vi snoker litt så finner vi ut hvem du er ?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker deg om 7 ganger før du spør på nytt, så tror jeg du finner svaret ditt selv. Hvorfor i faens helvette skal folk finne ut hvem folk er? Jeg går virkelig i meg selv for å skrive og uttale meg på en helt annen måte her på forumet nettopp av den grunn at de jeg syns er greit, vet det. Privatliv uansett om man kun skriver på rusforumet eller for eks lyd/hifi boardet burde vært en selvfølge! Du syns ikke det er litt rart å møte folk du vet navnet på mor, far søster og/eller felles venner på face for eks?
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis du tenker deg om 7 ganger før du spør på nytt, så tror jeg du finner svaret ditt selv. Hvorfor i faens helvette skal folk finne ut hvem folk er? Jeg går virkelig i meg selv for å skrive og uttale meg på en helt annen måte her på forumet nettopp av den grunn at de jeg syns er greit, vet det. Privatliv uansett om man kun skriver på rusforumet eller for eks lyd/hifi boardet burde vært en selvfølge! Du syns ikke det er litt rart å møte folk du vet navnet på mor, far søster og/eller felles venner på face for eks?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker meg om 1 gang,jeg tror det holder

Ts skriver; liker ikke anonyme folk (men er selv anonym)



Hvis det er meg vi snakker om så ønsker jeg å være anonym som de fleste andre her inne. Det er da ikke jeg som ønsker å snoke på folk?
Det var brukt litt ironi i innlegget mitt som jeg ser kanskje var vanskelig for deg å skjønne. Beklager dette.
mange som ikke bruker fullt statsnavn osv på fb veit du. gjerne kallenavn ol. hvis du er så nysgjerrig så kan du vel alltids prøve å bli kjent med dem i det "virkelige liv" som i gode gamle dager.
Du har en person i omgangskretsen din som du ikke vet noe om, og i stedet for å vise interesse og bli bedre kjent så velger du å søke opp personen på nett? Det er ironisk som faen, for det er du som fremstår som "anonym". Shit man deler på nett er så lite genuint som det får blitt. Man kan alltids danne seg et bilde av noen basert på hvordan hen fremstiller seg selv, men virker for meg som at mange tar ting bokstavelig.
Kanskje litt utydelig HI. Poenget er at det fleste står oppført som jobb, til og med seriøse folk kan man finne jobbstatus på osv. Mange bruker diverse fora som nettverksbyggings osv. Men denne personen er uten identitet på nettet. Det synes jeg er stusselig. Forstå meg rett, men har man ingenting å skjule, så har man heller ingen problemer med at folk vet hvem man er.
Det at man er inne på forum kan jo ikke sammenlignes. Forum er jo ofte ikke så veldig realistisk, og mange vil kunne stille spørmål om diverse uten at svarene man får skal handle om personer. Snakker ikke nødvendgvis heller om sosiale media, det kan jeg forstå at folk ikke ønsker å være på. Men NOE må jo stå på nettet. Til og med navnet på min farmor som aldri har vært endel av denne teknologien har jo navnet sitt på nettet, og generasjoner før det.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Mange bruker diverse fora som nettverksbyggings osv. Men denne personen er uten identitet på nettet. Det synes jeg er stusselig. Forstå meg rett, men har man ingenting å skjule, så har man heller ingen problemer med at folk vet hvem man er.
Vis hele sitatet...
Men mange bruker det ikke. Hvem er du til å bestemme hva folk skal dele om seg selv? Man trenger ikke å ha noe å skjule bare fordi man ikke er på FB/twitter/whatever. Trodde folk brukte LinkedIn osv som nettverksbygging. Har freak.no et nettverksbygging-underforum?

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Forum er jo ofte ikke så veldig realistisk, og mange vil kunne stille spørmål om diverse uten at svarene man får skal handle om personer.
Vis hele sitatet...
Interessant innspill. Hva har det med saken å gjøre? Og hvorfor er ikke forum veldig realistisk? Det er jo bare vissvass og sprøyt. Er veldig mange som deler sine erfaringer på dette forumet, veldig realistiske og virkelighetstroe historier.


Sitat av StellaWild Vis innlegg
Men NOE må jo stå på nettet. Til og med navnet på min farmor som aldri har vært endel av denne teknologien har jo navnet sitt på nettet, og generasjoner før det.
Vis hele sitatet...
Javel. Hva har det å si at farmoren din har navnet sitt på nett? Generasjoner før din farmor.. Hva snakker du om her? Historiske personer osv? Bibelen og profeten Mohammed eller gamle sportshelter? Kanskje noen ikke er så opptatt av å bruke internett så aktivt, og er man ikke "kjent" for noe så er det liten grunn til at man skal havne på internett, annet enn skattelister osv...
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Men mange bruker det ikke. Hvem er du til å bestemme hva folk skal dele om seg selv? Man trenger ikke å ha noe å skjule bare fordi man ikke er på FB/twitter/whatever. Trodde folk brukte LinkedIn osv som nettverksbygging. Har freak.no et nettverksbygging-underforum?

Hallo, tenkte jeg egentlig ikke skulle svare deg. Men med tanke på nicket ditt så tar jeg deg for å være ung og lite reflektert. Les hva som skrives istedenfor.

Interessant innspill. Hva har det med saken å gjøre? Og hvorfor er ikke forum veldig realistisk? Det er jo bare vissvass og sprøyt. Er veldig mange som deler sine erfaringer på dette forumet, veldig realistiske og virkelighetstroe historier.

Et forum er ikke realistisk da mange kan skrive opplysninger/pynte på sannheten og ting som ikke nødvendigvis stemmer IRL. Inn med teskje eller?

Javel. Hva har det å si at farmoren din har navnet sitt på nett? Generasjoner før din farmor.. Hva snakker du om her? Historiske personer osv? Bibelen og profeten Mohammed eller gamle sportshelter? Kanskje noen ikke er så opptatt av å bruke internett så aktivt, og er man ikke "kjent" for noe så er det liten grunn til at man skal havne på internett, annet enn skattelister osv...
Vis hele sitatet...
Dustete svar. Igjen mangel på refleksjon.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Men denne personen er uten identitet på nettet. Det synes jeg er stusselig.
Vis hele sitatet...
Det er ditt syn på saken. Noen synes et hjem med nakne vegger og tomme flater er stusselig, men de som bor der synes kanskje at masse greier overalt er rotete og utrivelig. Det er ingenlunde slik at din personlige oppfatning er allmenngyldig.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Forstå meg rett, men har man ingenting å skjule, så har man heller ingen problemer med at folk vet hvem man er.
Vis hele sitatet...
Herrejesuskristus, Satan, Belzsebub, Ishtar, Buddah, Allah, Ganesha og Morgoth: Kan vi mennesker som art snart ta et steg videre? Hvorfor må jeg fortsette å dementere det tullet der gang på gang?

Privatliv er en av demokratiets bærbjelker!
Det høres kanskje rart ut, men det er helt sant. Det er derfor det er nedfelt i vår grunnlov. Og i amerikanerne sin. Og i alle andre vestlige demokratiers respektive lovverk. Og i menneskerettighetene. Normalt nevnt i samme åndedrag som forsamlingsfrihet, ytringsfrihet, religionsfrihet og denslags. Privatliv har altså i flere hundre år blitt ansett som en helt essensiell komponent for at demokratiet skal fungere.

Hvorfor det? Hvis det var helt uvesentlig, og bare de kriminelle utskuddene som 'hadde noe å skjule' egentlig trengte privatliv - et privatliv man da normalt mener akkurat de ikke skal ha - så er den logiske konklusjonen at privatliv som konsept er destruktivt for samfunnet. Likevel gjenspeiler altså tre-fire hundre år med politisk idéhistorie den stikk motsatte konklusjonen. Hva i alle dager kan dette bety?

Hvis du vil økse i privatlivet er det din jobb å rettferdiggjøre det. Ikke min jobb å rettferdiggjøre hvorfor jeg ønsker å beholde mitt. Om du ikke er kapabel til å se den opplaget verdien av privatliv, så er det uansett fåfengt å forsøke å forklare deg dette.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Men NOE må jo stå på nettet. Til og med navnet på min farmor som aldri har vært endel av denne teknologien har jo navnet sitt på nettet, og generasjoner før det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det det stå noe på nett?
Sist endret av Myoxocephalus; 9. februar 2019 kl. 11:07.
La oss si du er en arbeidsgiver da og vil jobb til en person, men du ønsker å vite mere om denne. Du snakker selvfølgelig med vedkommede, men man kan jo ikke ta alt hva folk sier for god fisk, og du vil gjøre reseach og finner ingenting om denne personen. Hverken om han har hatt jobb tidligere, interesser osv... Det er i dagens samfunn vanlig at man bruker nettet for å hente informasjon. Uansett om det er en nyhetssak eller ei. Poenget mitt er at jeg synes det er litt spesielt. For alt jeg vet kan han være en eks-kriminell som har skiftet identitet. Og gudene må vite hva han evnt ble dømt for.

Takk for et reflektert svar @Dantello Er det vanlig at folk bruker sosiale media med falsk id? Er jo ikke så mye på sosiale media je heller, men googler man navnet mitt får man opp utdanning og arbeidsforhold fordi utdanningsinstitusjoner har lister med elever og samme med arbeidsplassen min som har vært i media noen ganger. Så på en eller annen måte havner folk på nettet.
Sist endret av StellaWild; 8. februar 2019 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Poenget mitt er at jeg synes det er litt spesielt. For alt jeg vet kan han være en eks-kriminell som har skiftet identitet. Og gudene må vite hva han evnt ble dømt for.
Vis hele sitatet...
Det du nevner er jo i kjerna av kvifor vi har vern om personopplysninger. Oppgjorte saker er oppgjorte saker, og straffa er stortsett ikkje yrkesforbod.

Om stillinga er av ein sånn karakter at arbeidsgjevar har sakleg grunn til å undersøke kriminell fortid, har arbeidsgjevar mogelegheit til å be om politiattest.

Og for å snu på det. Kva om arbeidsgjevar misliker homofile, og av den grunn vil undersøke privatlivet til ein potensiell arbeidstaker. Er det rimeleg? Nei. Og difor har vi som samfunn regulert det.
Arbeidsgivere ber vel om cv'er og referanser for å sjekke at det som står der er korrekt.
Dog enig i at å ikke ha noen spor på nettet er litt rart.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
La oss si du er en arbeidsgiver da og vil jobb til en person, men du ønsker å vite mere om denne. Du snakker selvfølgelig med vedkommede, men man kan jo ikke ta alt hva folk sier for god fisk, og du vil gjøre reseach og finner ingenting om denne personen. Hverken om han har hatt jobb tidligere, interesser osv... Det er i dagens samfunn vanlig at man bruker nettet for å hente informasjon. Uansett om det er en nyhetssak eller ei. Poenget mitt er at jeg synes det er litt spesielt. For alt jeg vet kan han være en eks-kriminell som har skiftet identitet. Og gudene må vite hva han evnt ble dømt for.
Vis hele sitatet...
Huff ja. Hadde det bare fantes en mulighet for å gi arbeidsgivere et slags sammendrag av livet der utdanning og tidligere arbeidsforhold var listet opp i kronologisk rekkefølge. Og tenk om man kunne be tidligere arbeidsgivere om å skrive litt om deg som person, eller stå til rådighet for en kjapp telefonsamtale dersom andre arbeidsgivere ønsket å finne ut litt mer om en jobbsøker. Men det er klart, det er komplett umulig, så den eneste muligheten er altså legge alle feriebildene på nett sånn at andre arbeidsgivere heller søke i disse. Det gir nemlig kjempemye superrelevant info om kandidaten.

Dersom du synes det er suspekt og velger å heller kalle noen andre inn til intervju fordi du ikke finner noe på nett, så er det ditt valg som arbeidsgiver. Det respekterer jeg. Men hva om jeg personlig velger å heller ta den risikoen fordi jeg verdsetter privatlivet mitt? Hva om jeg er klar over konsekvensene og likevel velger å være anonym på nettet? Hvem vet, kanskje jeg aldri ville finne på å jobbe frivillig for en arbeidsgiver som var så lukket til sinns uansett? I såfall er det jo en aldeles glitrende match! Uansett så er det mitt valg, ikke ditt, og hva du måtte mene om det er ikke relevant for meg.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. februar 2019 kl. 11:56.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det du nevner er jo i kjerna av kvifor vi har vern om personopplysninger. Oppgjorte saker er oppgjorte saker, og straffa er stortsett ikkje yrkesforbod.

Om stillinga er av ein sånn karakter at arbeidsgjevar har sakleg grunn til å undersøke kriminell fortid, har arbeidsgjevar mogelegheit til å be om politiattest.

Og for å snu på det. Kva om arbeidsgjevar misliker homofile, og av den grunn vil undersøke privatlivet til ein potensiell arbeidstaker. Er det rimeleg? Nei. Og difor har vi som samfunn regulert det.
Vis hele sitatet...
Forstår den, ville likevel ikke hatt pedofile rundt mine barn uansett. Dårlig eksempel vel og merke, men..

Og hvis jeg var homofil og arbeidsgiveren ikke ville ansatt meg, så hadde jeg vel egentlig satt pris på å slippe å jobbe for han, og det hadde sagt mere om han enn meg...

Hva gjør man hvis man vil ha en god lege, tannlege, advokat, arbisgiver, arbeidsted osv... jo, da googler man. Så helt urimelig er det vel ikke å stusse over at man ikke finner en person på nettet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av StellaWild Vis innlegg
La oss si du er en arbeidsgiver da og vil jobb til en person, men du ønsker å vite mere om denne. Du snakker selvfølgelig med vedkommede, men man kan jo ikke ta alt hva folk sier for god fisk, og du vil gjøre reseach og finner ingenting om denne personen. Hverken om han har hatt jobb tidligere, interesser osv... Det er i dagens samfunn vanlig at man bruker nettet for å hente informasjon. Uansett om det er en nyhetssak eller ei. Poenget mitt er at jeg synes det er litt spesielt. For alt jeg vet kan han være en eks-kriminell som har skiftet identitet. Og gudene må vite hva han evnt ble dømt for.
Vis hele sitatet...
Det er det en CV og jobbintervju er for.
Jeg må også ytre min dype uenighet med utsagnet "Har man ikke noe å skjule så har man ikke noe å være redd for". Historien vår har mange eksempler på misbrukt av innsikt i folks privatliv.

Igjen må jeg presisere at folk er forskjellig, at du ikke ser noe feil i at folk brer seg ut på Facebook og Instagram betyr ikke at andre ikke gjør det. Helt ærlig talt synes jeg mindre om folk jo mer selfies de har på sosiale media.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så stellawild, kvifor bruker du eit nick på nFF? Kvifor ikkje fullt navn? Har du noko å skjule?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så stellawild, kvifor bruker du eit nick på nFF? Kvifor ikkje fullt navn? Har du noko å skjule?
Vis hele sitatet...
Really? Hadde jeg hatt navnet mitt her hadde jeg likevel vært like anonym da folk ikke kjenner meg her.. hallo. Har du flere gode spørsmål? Kjør på.

Og du vet jo ikke om jeg heter Stella eller ikke?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så stellawild, kvifor bruker du eit nick på nFF? Kvifor ikkje fullt navn? Har du noko å skjule?
Vis hele sitatet...
Stusset også på det. Men tipper det er så foreldrene ikke skal få nyss om at hun er redd for å bli arveløs.

TS: Dette var en tulletråd eller? Om ikke så skal jeg ærlig si at menneskehjernen fascinerer meg. Mange reflekterte svar til ureflekterte spørsmål som igjen blir møtt med hån av ureflekterte mennesker synes jeg er spennende. Men kanskje ikke så realistisk?
Sitat av StellaWild Vis innlegg

Takk for et reflektert svar @Dantello Er det vanlig at folk bruker sosiale media med falsk id? Er jo ikke så mye på sosiale media je heller, men googler man navnet mitt får man opp utdanning og arbeidsforhold fordi utdanningsinstitusjoner har lister med elever og samme med arbeidsplassen min som har vært i media noen ganger. Så på en eller annen måte havner folk på nettet.
Vis hele sitatet...
Usikker på hvor vanlig dette er generellt sett, men personlig så har jeg et familiemedlem og noen få bekjente som bruker falske profiler.

Grunnen til dette valget er at de ønsker å ha kontakt med venner, men ønsker ikke å ha så mye informasjon om dem eksponert.

I disse tider, hvor det er mye press på å være "populær" på sosiale medier, få likes, etc. kan dette være ekstra viktig for mange. Sannheten er at veldig mange av oss, bevisst eller ikke analyserer mennesker i livet vårt basert på deres sosiale profiler. Med en falsk profil går presset om å legge ut interresant innhold for å vise hvor kult liv du har, hvor populær du er osv bort.

Familemedlemmet mitt med falsk profil er advokat, og brukeren brukes hovedsakelig for å hente informasjon om andre i forhold til diverse saker han jobber med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Really? Hadde jeg hatt navnet mitt her hadde jeg likevel vært like anonym da folk ikke kjenner meg her.. hallo. Har du flere gode spørsmål? Kjør på.

Og du vet jo ikke om jeg heter Stella eller ikke?
Vis hele sitatet...
Men om du hadde hatt navnet, kunne eg jo søkt deg opp, og sjekka om eg fann noko interessant om deg. Så kva er det du har å skjule?

Det er jo nettopp fordi eg ikkje kjenner deg eg har interesse av å sjekke opp kven du er!
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Forstår den, ville likevel ikke hatt pedofile rundt mine barn uansett. Dårlig eksempel vel og merke, men..
Vis hele sitatet...
Men dette er vel helt irrelevant på alle plan? For jeg tror det er ekstremt få pedofile som poster om sine seksuelle preferanser på nettet, så uansett om personen er totalt anonym eller er en "influencer", så kommer aldri arbeidsgiver til å finne ut av dette.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Og hvis jeg var homofil og arbeidsgiveren ikke ville ansatt meg, så hadde jeg vel egentlig satt pris på å slippe å jobbe for han, og det hadde sagt mere om han enn meg...
Vis hele sitatet...
For så vidt et fnugg av et poeng, men for å sette det i kontekst: "hei, drømmejobben din som betaler noen millioner i året for å gjøre den tingen du absolutt best kunne tenke deg å drive med hver dag ringte - åh, du er [tilfeldig diskriminasjonskriterium her]? Glem det."

Noen muligheter trumfer faktisk at sjefen privat kan være en kukk, du har uansett relativt gode muligheter til å få gjort noe med det hvis det viser seg at han faktisk gjør noe galt.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men dette er vel helt irrelevant på alle plan? For jeg tror det er ekstremt få pedofile som poster om sine seksuelle preferanser på nettet, så uansett om personen er totalt anonym eller er en "influencer", så kommer aldri arbeidsgiver til å finne ut av dette.
Vis hele sitatet...
Nja. Både og.
Seksualforbrytere har som regel et lokalmiljø som vet. Og hadde mine barn blitt utsatt for noe slikt hadde det ikke kostet meg fem flate for å nevne navn til venninne, nabo osv. Synd, men sant. Så uansett så får man et dårlig rykte og arbeidsgiver kan fort finne ut av slike ting. Men som tidligere nevnt over så kan arbeidsgiver hente politiattest dersom det er krav i jobben.

Men du har et poeng uansett. Tenker at har man begått alvorlige lovbrudd er man desto mer forsiktig med å få navnet sitt i media, derfor er jeg skeptisk til å ikke finne noe som helst. Er ikke intreressert i personlige data annet enn tidligere arbeidsforhold og utdanning evnt. Og det burde jo kanskje ikke være så hemmelig.
jeg støtter ikke ytringsfriheten fordi jeg har ikke noe å si, er omtrent like smart utsagn du fremviser her.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Det synes jeg er stusselig. Forstå meg rett, men har man ingenting å skjule, så har man heller ingen problemer med at folk vet hvem man er.
Vis hele sitatet...

Kremt... Sorry as ikke noe stusselig med å ikke utlevere seg på nettet. Men ganske stusselig å ha som hobby å stalke folk, hold nesa di for deg selv du. Ingen som liker folk som graver i andres liv dem ikke engang kjenner heller, at du lager en tråd om det her fordi du ikke finner info om en fyr og sier at du "liker ikke anonyme folk"=at han er så anonym sier mye om desperasjonen din for å være ærlig.... Det er for øvrig ikke uvanlig å ikke finnes på nettet, mange fjerner seg og er anonyme for å minske faren for svindel, trusler, datalagring osv. Folk som har alt ute om seg er ganske naive spør du meg og derfor kjørte myndighetene på med en kampanje for slettmeg.no også fordi det er ugunstig med info liggende om seg på nettet
Hei, trådstarter!

For meg er anonymitet og måtehold på nett synonymt med sunn fornuft.

Nettvett!

Jeg har flere ganger fått klage på at jeg er u-stalkbar på Facebook.
Ofte av jevnaldrende som møtte meg på fest, på studiet, eller matcha med meg på Tinder.
Noen ganger av eldre folk som kun har en veldig perifer relasjon til meg, som aldri snakker med meg ellers.

«Jeg føler at jeg har rett til å få innblikk i ditt privatliv, uten å ta meg bryet med å bli kjent med deg!»

Likevel, det disse ikke vet er at jeg er ganske aktiv på enkelte sider og i enkelte kretser – jeg bruker bare et pseudonym.
Jeg har et slags alter ego som jeg trer inn i når jeg skal slappe av med «gjengen» på Internett. For det er det Internett er for meg, et fristed.


F.eks. Siden jeg var tenåring, har jeg vært aktiv i kunstmiljøet på nett. Etter hvert har jeg blitt semi-kjent innenfor mitt lille felt.

Jeg har ingenting å skjule, men jeg har heller ingen interesse av å dele med utenforstående.
Ikke interessert i deres ignorante meninger om hva som egentlig er kunst.
Ikke interessert i å bli spurt om jeg kan tegne for dem gratis, som en vennetjeneste!
Ikke interessert i å blotte noe så nært og personlig for folk som ikke engang prøver å forstå.

«Hvis du legger det ut på nett, må du forvente at folk kommenterer på det!»

Enig! Og på grunn av dette, prøver jeg å kontrollere hvem som finner det jeg legger ut. Det er en måte å filtrere på.

Siden jeg har en del følgere i kunstverdenen, er jeg ikke interessert i at de skal sitte å grave i andre retningen heller.
Jeg vil ikke at de skal Google navnet mitt å finne ut hva jeg gjør profesjonelt.
Vil ikke at de skal overvåke aktiviteten min utenfor miljøet. Finne familiemedlemmer og venner der.
Det er ikke relevant for kunsten, men folk klarer ikke å styre seg.

Folk elsker å grave og snoke og dette har jeg bittert erfart flere ganger.
Nå tar jeg mine forholdsregler.


Skammer jeg meg? Overhode ikke!
Sier jeg noe jeg ikke kan stå inne for? Aldri. Ikke en gang her på nFF (!)

Jeg er ikke fullbyrdet anonym; du må bare være litt smartere enn en undulat for å finne alle utgaver av meg.
Folk som kan å bruke Internett fikser dette uten videre problemer.

Grunnen er veldig enkel – jeg liker å være i fred i nisjen min, sammen med folk som deler interessen min.

Jeg liker at arbeidsgiver kan Google og øyeblikkelig finne den profesjonelle siden min, men ikke et dypt personlig kjærlighets-prosjekt.

Jeg liker at folk fra alternativmiljøet ikke forholder seg til meg som noe annet enn måken og artisten Svartbak.

Jeg liker at jeg har dybder som ikke er synlig på overflaten.


De mennesker som tar seg bryet med å bli kjent med meg, får innblikk i dem.
De som bare vil snoke og legge seg opp dustete meninger om meg skal ikke få den tilfredsstillelsen.

Synes du fortsatt anonymitet er stusslig?
Sist endret av Svartbak; 9. februar 2019 kl. 10:45.
Av erfaring så kan jeg si det går faktisk helt fint å være uten facebook etc.

Har både jobb og familie,
Ganske normal egentlig..
Er ikke pedofil heller.
Utrolig hva man får til om man vil #struggle #2019

Personlig liker jeg ikke alle sosiale mediene da det virker ganske overfladisk og upersonlig.

Liker at venner ringer meg eller kommer på besøk istedet for å poke meg.
Poster ingenting på sosiale medier.

Ble på et tidspunkt "pålagt" (veldig sterkt anbefalt) å lage en facebookside for jobben sin skyld. Den er laget under et pseudonym.
Alt står på 'privat', har étt bilde av ingenting på profilen og de jobbkontaktene er mine eneste "venner".

Skulle nesten tro jeg var grov seriekriminell.

Bortsett fra at jeg elsker og har total respekt for lover, regler, politi og myndighet - noe som selvsagt har irritert enkelte her på Freak i ny og ne.

Er 100% avholds og rører ikke noe sterkere rusmiddel en en sukkerfri brus.

Har jobb, hus, kone, barn, økonomisk frihet og alle de godene det medfører.

Er nesten som at den generaliseringen din om at "anonyme folk må skjule noe forferdelig" er feil, Stella.
Ellers må jeg si jeg trives godt som "utskudd".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøvde å finne noe om meg selv på nett, finner ikke annet en telefonummer som er registrert på en gammel adresse. Bruker ikke Facebook eller andre sosiale medier, er ikke registrert på Linkedin, skal jeg ha kontakt med noen, ringer eller saender jeg en sms.

Jeg er ikke kjent, har heller ikke noe profilert jobb så hvorfor skulle det stå masse info om meg på nett?

Du virker veldig dømmende StellaWild
Sist endret av utepaanordnes; 9. mars 2019 kl. 15:21.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på enkelte mennesker jeg møter og snoker litt. Ikke ulovlig velsådan, men av og til lurer jeg på diverse MEN nå har det dukket opp en person i omgangskretsen som ingen vet noenting om. Finner han ikke på fb eller på nettet. Han står kun registrert med en adresse og tlfnr. Men hvordan kan folk i dag være så anonyme på nettet?? Alle kjenner jo noen som de er connecta til. Jeg lurer på hva denne personen jobber med.. haha, spesiell tråd. Men liker ikke anonyme folk
Vis hele sitatet...

Syklubbproblemer anno 2019.
Fuck Facebook!
Vent, er han nettanonym eller går han i kommunegrått hver dag?
Jeg kunne vært vennen din, har ikke facebook eller instagram men fortsatt en adresse i folkeregisteret med tlf nr som egentlig er det folk trenger og vite. Det å si at man er potensiell sexforbryter fordi man ikke er på facebook er ganske sykt å melde, sier litt om hvor viktig det er for deg selv.

Grunnen til at jeg ikke er på sosiale medier er fordi jeg ikke bryr meg noe om han, hun og deres fetters kusine sine hytteturer, sene vinkvelder med ludo og ''de beste øyeblikkene'' fra deres liv. Er mange som har mye oppmerksomhet på sosiale medier, mens når du treffer på dem så er realiteten en brøkdel av det de legger ut. Stigmaen rundt dette sammen med et tredjeparti som samler inn alt om deg er nok for meg. Jeg har jobb, leilighet, venner, ferier slik som alle andre. Jeg velger å ikke dele.
Sist endret av fluxx; 9. mars 2019 kl. 23:57.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Kremt... Sorry as ikke noe stusselig med å ikke utlevere seg på nettet. Men ganske stusselig å ha som hobby å stalke folk, hold nesa di for deg selv du. Ingen som liker folk som graver i andres liv dem ikke engang kjenner heller, at du lager en tråd om det her fordi du ikke finner info om en fyr og sier at du "liker ikke anonyme folk"=at han er så anonym sier mye om desperasjonen din for å være ærlig.... Det er for øvrig ikke uvanlig å ikke finnes på nettet, mange fjerner seg og er anonyme for å minske faren for svindel, trusler, datalagring osv. Folk som har alt ute om seg er ganske naive spør du meg og derfor kjørte myndighetene på med en kampanje for slettmeg.no også fordi det er ugunstig med info liggende om seg på nettet
Vis hele sitatet...
Hallo, hvorfor tror du man har facebook feks. Det er fordi folk vil vite og er nysgjerrige på andre folk. Ikke kom her å si at du aldri har scrolla nedover andres profiler på fb. Du kan ikke be folk passe sine egne saker når halve norges befolkning er på fb, twitter, instagram osv.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hallo, hvorfor tror du man har facebook feks. Det er fordi folk vil vite og er nysgjerrige på andre folk. Ikke kom her å si at du aldri har scrolla nedover andres profiler på fb. Du kan ikke be folk passe sine egne saker når halve norges befolkning er på fb, twitter, instagram osv.
Vis hele sitatet...
Det virker som du projiserer egne behov og vaner over på andre nå. Hvor interessant er andre menneskers velkuraterte, selektivt presenterte fasade? Hvis man er nysgjerrig og vil faktisk kjenne noen, gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å basere denne "kjennskapen" på så selektiv data.
Du liker ikke anonyme folk, han liker ikke folk som stalker. Høres igrunnen ut som en vinn-vinn-situasjon at dere bare ikke blir kjent med hverandre.