Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1221
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg måtte le litt da jeg så på "om meg":



Med å bruke empatien du har fått? Hva mener du med at du 'kan føle'? Er ikke dette noe de aller fleste kan? Jeg syntes denne delen her burde være skrevet om slik at det gir litt mer mening for oss andre som ikke ser det fra ditt kunstneriske perspektiv.

Vis hele sitatet...
Kan du det så har du vel fått det på et eller annet vis har du ikke?

Det er ingen selvfølge at alle får empati og kan føle følelser som alle andre.

Jeg synes det var verre at flere av bildene til kategoriene var direkte misvisende. Rune burde starte med å google sine egne "tjenester".
Sitat av Dough Vis innlegg
Kan du det så har du vel fått det på et eller annet vis har du ikke?

Det er ingen selvfølge at alle får empati og kan føle følelser som alle andre.

Jeg synes det var verre at flere av bildene til kategoriene var direkte misvisende. Rune burde starte med å google sine egne "tjenester".
Vis hele sitatet...
Med mindre du har et biologisk avvik har alle mennesker både empati og følelser i ulik grad, ettersom det er ulike hjerneregioner som er opphavet til disse. Du kan blant annet se på fMRI at insula blir sterkt aktivert hos et vanlig menneske når det observerer smerte hos andre. Det er ikke slik at dette er noe du må trene opp, eller ha erfaring for å få.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Med mindre du har et biologisk avvik har alle mennesker både empati og følelser i ulik grad, ettersom det er ulike hjerneregioner som er opphavet til disse. Du kan blant annet se på fMRI at insula blir sterkt aktivert hos et vanlig menneske når det observerer smerte hos andre. Det er ikke slik at dette er noe du må trene opp, eller ha erfaring for å få.
Vis hele sitatet...
Er ikke nødvendigvis noe sort/hvit fasit i sånne spørsmål så det er dødfødt å skulle diskutere med siste ord som mål. Det er IMHO alltid en blanding av arv og miljø i sånne spørsmål.

Ser du på norske wikipedia handler det mye om nettopp erfaring.

Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget.[2] I en empatisk situasjon forstår den som har empati for en annen hvordan denne opplever en situasjon eller tilstand. Empati kan være grunnlaget for prososial atferd (intensjon om å være til hjelp for andre), men trenger i seg selv nødvendigvis ikke å utløse prososial atferd. For å oppøve en empatisk ferdighet trenger man å høste erfaringer fra eget liv, men det er også utviklet egne opplæringsprogrammer[3] i sosial kompetanse, der empati inngår.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Er ikke nødvendigvis noe sort/hvit fasit i sånne spørsmål så det er dødfødt å skulle diskutere med siste ord som mål. Det er IMHO alltid en blanding av arv og miljø i sånne spørsmål.

Ser du på norske wikipedia handler det mye om nettopp erfaring.
Vis hele sitatet...
Den norske wikipedia-artikkelen er dessverre svært dårlig, og bærer preg av en svært uvitenskapelig definisjon av hva empati er.

Empati defineres som
the capacity to understand or feel what another person is experiencing from within their frame of reference, that is, the capacity to place oneself in another's position.
Vis hele sitatet...
En forutsetning for dette er selvfølgelig at en person har vokst opp med sosiale relasjoner, da hjernen er svært plastisk og ulike evner i stor grad avhenger av erfaring for å utvikle seg normalt. Dette var noe jeg gitt ut i fra var et implisitt premiss for diskusjonen, da det finnes ufattelig få situasjoner hvor dette ikke er tilfellet. Om en da forutsetter normale erfaringer i løpet av et livsløp som alle mennesker har, vil alle mennesker ha både empati og følelser ettersom det inngår i normal utvikling.

Når jeg sier at dette ikke er noe du må trene opp eller ha erfaring for å få, mener jeg selvfølgelig ut over det alle andre har. Når Fotorune eksplisitt nevner at dette er noe livet hans har lært han, må han nødvendigvis mene ut over det alle andre mennesker lærer, hvis ikke ville det vært totalt unødvendig å poengtere.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Dette var noe jeg gitt ut i fra var et implisitt premiss for diskusjonen, da det finnes ufattelig få situasjoner hvor dette ikke er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Her er det bare å melde pass når du har så stor tro på menneskeheten at alle unntatt "ufattelig få" vokser opp med et velutviklet og funksjonelt følelsesliv inkludert empati.
Sitat av Dough Vis innlegg
Her er det bare å melde pass når du har så stor tro på menneskeheten at alle unntatt "ufattelig få" vokser opp med et velutviklet og funksjonelt følelsesliv inkludert empati.
Vis hele sitatet...
Du misforstår jo konsekvent hva jeg skriver, og diskuterer mot en imaginær stråmann i stedet. Det jeg skrev var at ufattelig få vokser opp under utilstrekkelige forutsetninger for å utvikle følelser og empati, da det er svært lite som skal til for at dette skal skje.

Om du for eksempel ser på studier de har gjort på hjernens plastisitet, så vil for eksempel katter som vokser opp i bokser hvor det bare er horisontale lysstriper, ikke kunne se vertikale objekter. Om de for bare en kort periode hadde blitt eksponert for vertikale striper også under den kritiske perioden for denne utviklingen ville dette ikke skjedd. Det samme er tilfellet med utviklingen til menneskets hjerne.
Sist endret av Skepty; 3. mars 2019 kl. 23:16.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Empati er vel en naturlig egenskap vi utvikler fra tenårene og utover hvis vi er i et godt miljø. Men jeg er ganske sikker på at du kan hamre det ut av en person hvis omgivelsene og opplevelsene er tilstrekkelig elendige og stressende. Er ikke det delvis hvordan man trener en god soldat? Soldatene til general Butt Naked måtte nok bli ganske mye eldre enn deg og meg før de hadde rom for empati.
Sist endret av Bothrops; 4. mars 2019 kl. 02:56.
Beste beskrivelse av empati, hva den er godt for, og hvordan den utvikles eller ikke utvikles, fant jeg i denne forelesningen om mobbing: https://youtu.be/q7mznfMI1T4
Det finnes sikkert patologiske unntak der noen mangler den kognitive egenskapen å ta andres perspektiv, og det er jo tydelig på mindre barn at det kan være vanskelig i noen situasjoner selv om de kan utvise empati når de blir forklart hva som skjer. Men sånn stort sett jeg tror ikke empati handler så mye om hva man er i stand til som hvordan man velger å forholde seg til andre. At man enten velger å møte mennesker med forståelse eller å drite i dem blir jo fort en vane som automatiseres, og miljø og oppvekst vil åpenbart påvirke dette. Men jeg tror i bunn og grunn empati er mer en holdning enn en egenskap, i alle fall blant "normalbefolkningen". Totalt ukvalifisert synsing fra meg der, altså.