Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4685
Jeg er på utkikk etter noen gode bøker innenfor matematikk.

Emne og vanskelighetsgrad har ikke noe å si.

Noen som kan anbefale noe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo åpenbart avgjerande om nivået er 10. klasse på ungdomsskulen, eller calculus for master i matematikk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er jo åpenbart avgjerande om nivået er 10. klasse på ungdomsskulen, eller calculus for master i matematikk.
Vis hele sitatet...
"Emne og vanskelighetsgrad har ikke noe å si"

Beste boken jeg har hatt er Matematikk for ingeniørfag.
ISBN: 9788205432338
Sitat av chaosminded Vis innlegg
Emne og vanskelighetsgrad har ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Som Vidarlo sier så har dette åpenbart noe å si. Jeg kan anbefale en masse bøker, men det er en stor sjanse for å du ikke kommer til å skjønne den første siden av boken om du ikke har rett bakgrunn.

Matematikk er i veldig stor grad bygd opp slik at ny kunnskap stables oppå gammel kunnskap. Uten en viss basis er de fleste bøker i matematikk utilgjengelige. Så om du vil ha gode anbefalinger må du komme med informasjon om hvilken bakgrunn du har.
Sist endret av Pinneknurk; 1. juni 2017 kl. 16:54.
Her er en klassiker: Mathematical methods for physicists. Det er ikke en lærebok og er heller ikke en samling med teorem og bevis. Istedet er det en oversikt over metoder og konsepter som er relevante for de som jobber med fysikk, og den har referanser for den som vil dykke dypere.

Boka vil nok være ganske uforståelig medmindre du allerede har tatt en del matematikk på universitetsnivå.
Takk for tilbakemeldinger.

Ja, dere har jo rett i det. Jeg tenkte det kunne være interessant med en bok som tar for seg et emne, og forklarer det fra grunnen av. Slik at kunnskapsnivået blir bygd opp i løpet av boka, og at det er forståelig selv om man ikke har så mye kunnskap om det fra før.

Kanskje det går an å kombinere noen bøker med forskjellig vanskelighetsgrad. Forslag?

Har hatt t-matte (teoretisk) og s-matte (samfunnsfaglig) på vgs.
Du kan for eksempel se på hva som brukes som pensumlitteratur på innføringskursene ved universitetene. Her er en oversikt over kursene på bachelorstudiet i matematikk ved UiO: http://www.uio.no/studier/emner/matn...level=bachelor
Introduksjonskurset er MAT1001 (Matematikk 1), og det ser ut som de i 2015 brukte en bok som heter Matematisk verktøykasse. Jeg har ikke lest den selv, men hvis UiO går god for den tipper jeg den burde være grei.
Hadde selv samme grunnkunnskap som deg etter vgs. Jeg tok forkurs ingeniør senere og studerer nå master på et universitet. Jeg anbefaler å ta en kikk på R1 og R2 før du begir deg utpå pensumbøkene på universitet/høgskole. Vektorregning, differensialligninger og integrering er eksempler på ting fra R2 man bør kjenne til.
Kalkulus av Tom Lindstrøm er en fin introduksjonsbok til universitetsmatematikk. Litt dyr å kjøpe i bokhandelen, men du kan sikkert få tak i et brukt eksempler fra en tidligere realfagsstudent som må rydde.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kalkulus av Tom Lindstrøm er en fin introduksjonsbok til universitetsmatematikk. Litt dyr å kjøpe i bokhandelen, men du kan sikkert få tak i et brukt eksempler fra en tidligere realfagsstudent som må rydde.
Vis hele sitatet...
Bruker denne på ingeniørstudiet nå. Er en veldig god bok!
Anbefaler denne http://sinus-forkurs.cappelendamm.no/
Den tar utgangspunkt i at du bare har hatt P-matte på vgs, så dersom du har hatt T-matte gjør det ting gjerne litt enklere. Men likevel vil du nok få noen utfordringer utover i boken da den omfatter hele R1 og R2 pensum.
Det er også en ren oppgavebok av samme leverandør som heter "Cosinus" som det er noe vanskeligere oppgaver i.