Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6890
Har leid en leilighet i 5 år nå og har ikke hatt noe problemer før nå.
Nå vil jeg VIRKELIG flytte ut fra dette stedet. For 1 måned siden var det en kompis som sov her i ca. 4 dager. Han hadde med bilen sin og parkerte derfor i innkjørselen der jeg bor (Huseier og famile bor over meg). Etter dette tok huseier kontakt med meg og sa at han ikke satte pris på at folk overnattet her. Jeg spurte om det var mulig hvis det var en nødssituasjon eller noe sånn, om en venn kunne ligge over en natt da, svaret var nei.

Jeg syntes noe skurret så jeg snakket med mine foreldre om dette og de reagerte ganske sterkt på dette, men etter at de hadde tenkt litt så trodde de det mer hadde med bilen i innkjørselen å gjøre enn at jeg faktisk hadde venner som overnattet. Dette trodde jeg helt til i kveld.

I kveld hadde jeg en venn på besøk (han hadde ikke tenkt til å sove over) og jeg lå og sov noen timer pga. dårlig døgnrytme. Nå fikk jeg nettopp høre av kompisen min at når han hadde vært ute for å ta en røyk, så hadde huseier spurt han om han hadde tenkt til å sove over, han sa jo selvfølgelig nei og tuslet etter dette hjemover.

Jeg synes dette er drøyt og jeg kan si dere at jeg betaler mer enn hva denne leiligheten er verdt for å si det sånn. Jeg lurer på hva som får han til å tro at han har rett til dette? Har han det?

Uansett så må jeg si at dette har gitt meg en dårlig smak i kjeften og at jeg har tenkt til å finne meg en annen rimeligere og finere bolig etter dette.

Takk for at jeg fikk luftet ut om dette.
Her ville jeg dratt frem leiekontrakten. Skal vel stå sånt spesifisert. Jeg har opplevd at det står ting som: "overnattingsbesøk over 2 døgn må avtales med huseier" og da med begrunnelse for å forhindre fremleie.

At huseier gneldrer etter besøket ditt for å vite om de skal overnatte blir for drøyt i mine ører. Sjekk kontrakten, står det ikke noe ville jeg spurt på hvilket grunnlag han sier dette på. Ja, rett og slett spør han hva det er som får han til å tro at han har rett til dette. Om du har tenkt til å flytte ut uansett er det kanskje ikke så mye å tape. Skal du bo der litt til kan han ikke kaste deg ut om det er uten grunnlag det han sier, men det blir nok ikke spesielt hyggelig å bo der.

Ville flytta om jeg var deg Det å ha en huseier hengende over skuldra som en klam kjip sokk ville jeg ikke utsatt meg selv for.
Å ha besøk er en del av leiers rett og er den del av den eksklusive bruksretten som følger av leieavtalen. Det kan være familie, venner eller kjæreste som er på besøk, med eller uten overnatting. Med mindre det går over grensen mot opptak i husstanden eller fremleie, kan utleier ikke gjøre mye med dette, hvis leier og gjester for øvrig oppfører seg bra. Men det er leiers ansvar å se til at gjestene overholder de vanlige husordensreglene som gjelder for leieren selv. Og gjentatte problemer med leiers gjester kan bli regnet som mislighold som kan føre til sanksjoner mot leier selv.

Mange huseiere/utleiere vet faktisk ikke hvilke regler som gjelder og tror de kan bestemme hva som helst bare fordi de eier boligen som de leier ut.

Be han vise deg en lovparagraf på dette, ettersom det ikke finnes.
Sitat av magic.shro0m Vis innlegg
Jeg lurer på hva som får han til å tro at han har rett til dette? Har han det?
Vis hele sitatet...
Han kan ikke nekte deg overnattingsbesøk.
Det eneste han kan nekte deg, er i enkelte tilfeller innflytting, med enkelte unntak.


Hørtes ut som en tulling av en huseier, og ville anbefalt deg å flytte..
Sist endret av MrCryptical; 26. mai 2017 kl. 03:23.
Er ikke ofte at TS med slike halvsure utblåsninger på forumet har rett i sine utsagn, men du treffer altså full blink! Utleier har ikke noen rettigheter til å begrense ditt besøk i leiligheten. Dette gjelder også overnattingsgjester. Det er unntaksregler om det blir langtidsopphold og kan sees på som opptak i husholdningen. Om det er opptak av personer i direkte slektsledd med deg står du fritt til dette selv. Er det personer du ikke er i slekt med så skal utleier varsles, men han skal da ha særlige grunner for å kunne nekte deg dette. Når det er sagt vil jeg med sikkerhet si at 4-5-6 dager ikke er å anse som opptak i husholdningen og derfor har ikke utleier noe med dette. Selv om kontrakten din begrenser antall mennesker som kan kan oppholde seg i leiligheten så gjelder ikke dette med mindre dette tallet samsvarer med kommunens helse/hygiene regelverk. Angående bilen så spørs det hva som fremkommer i kontrakten vedrørende utleieleilighetens rett til disponering av parkeringsplasser. Vil anta at det står noe der om gjesteparkering eller lignende.
IT-Konsulent
Hei, vi var 3 kompiser som delte en kjellerleilighet, vi fikk ikke lov av huseier av å ha folk overnattende, uten noen spesiell begrunnelse, og ingenting i kontrakten sa noe om dette. Så vi sjekket det opp, og det er slik at du leier bruken av hele leiligheten, og kan ha folk sovende over så lenge det ikke er noen form for fremleie (fremleie ikke tillatt i kontrakt) og så lenge antall beboere ikke overskred kontrakten. Siden folk som sov over gjerne sov over 1-2 dager ila. helg så overtrådte det ikke kontrakten på noe måte, og vi ba huseier pent om å gi faen i å bry seg.

Kort og godt: Utleier kan ikke nekte deg å ha noen sovende over, av noen grunn, så lenge det ikke er snakk om fremleie eller boende utover kontrakt. Om du skal ha noen til å sove over i 1-2 dager eller kortere periode (tror det var snakk om opptil 2 uker..?) så kan ikke huseier si noe på det. Og at bopel ikke er 1roms og dere er 5 stk da.. Må være plass.
Du må beise sjarken!
Jeg leie ut en leilighet nå, og i kontrakten står det og jeg har sagt i fra at hvis noen andre en karen som bor der skal flytte inn (bo der permanent) så skal jeg ha beskjed, og leien blir økt med 750kr (på grunn av strøm).
Hvem eller hva han har på overnatting kunne ikke brydd meg mindre
Sitat av Punkie Vis innlegg
Leier selv,og er på utkikk etter ny,og der jg evt skal leie skal IKKE huseier bo over eller i nærheten! Er redd du nå får lide pga av hans problemer ellers i livet..(lite sex f.eks) du kan ha hvem du vil til å overnatte,såfremt at kontrakten ikke sier noe annnet.hadde sett mg om etter noe annet,hadde jg vært dg.d er jo en fin tid nå på sommeren,hvor mye er ledig før skolen beg igjen;-)
Vis hele sitatet...
Kan du ikke skrive på en ordentlig måte? Det er ikke så krevende å fullføre ordene og sette mellomrom på rett plass.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Kan du ikke skrive på en ordentlig måte? Det er ikke så krevende å fullføre ordene og sette mellomrom på rett plass.
Vis hele sitatet...
Ja dette var jo kontruktivt både mht tema, å skriveleifene til Punkie (kaaanskje vedkommende sliter med dysleksi feks).
Til TS, tror du fint kan be utleier passe sine egne saker, på en grei å bestemt måte.
Som flere her påpeker, har du alt på det rene.