Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3749
Hei

Er lærling og tenker å ta forkurset i løpet av læretiden, har hørt at forkurs er et tungt og vanskelig år.

Lurer derfor på om man kan gå forkurs og y-veien etterpå (selv om du består eller stryker på forkurs)?

Evt bare ta matte og fysikk på forkurs og norsk og samfunn på y-veien?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Norsk og samfunnsfag er dillefag. Det er ikkje der du får problemer om du er normalt oppegåande. Sure, dei tar litt tid, men dei krev relativt liten innsats. Fysikken og er rimeleg overkommeleg. Matematikken er forsåvidt grei nok; problemet der er at pensum er stort, og det er svært kjapp framgang i det. Du går frå ungdomsskulematematikk til 3MX på to semester, og dett du først av lasset slit du med å hente deg inn igjen.

Så prøv deg på forkurset, og drit i Y-veien om du står på forkurs. Samtidig er forkurset svært god førebuing på studentlivet, mtp. arbeidsmengde og plikter.
Sist endret av vidarlo; 11. mai 2017 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
3 0
Prøver meg på forkurs da! vet du om du kan ta forkurs på et universitet og studere videre til ingeniør på et annen? er det høye snitt for å komme inn?
Du kan fint søke deg over til et annet universitet enn der du tok forkurset og konkurere på lik linje med andre som tok forkurs der. (om jeg forstod spørsmålet korrekt)

Videre pleier det å være ganske greie inntakskrav på forkurs, kom inn med god margin med litt over 4 i snitt. Se forøvrig: NTNU Forkurs
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg tok forkurs etter endt fagbrev. I Bergen var det mellom 1600-2000 søkere og jeg var heldig som kom inn. Det var to forskjellige klasser; en for de som trengte kun matte og fysikk, og en klasse for de som trengte norsk, engelsk, samfunnsfag, fysikk og matte. Jeg måtte ta den med flest fag. Både jeg og klassen hadde glemt alt som var av algebra og brøkregning, og med ett kapittel i uken ble matten fort det vanskeligste faget. Det var flere som droppet ut, men jeg var motivert til å fortsette. Forkurs var tungt og tidskrevende, men samtidig kjekt og sosialt. Forkurset er beregnet for de som skal inn på ingeniør, så vi var bedre forberedt på matten på ingeniørstudiet enn de som kom rett fra videregående. Klarer du å holde ut forkurs, klarer du også ingeniør, så lenge man er motivert og interessert i faget. Jeg vurderte også y-veien, men tror det gjelder kun for enkelte fag. Teknisk fagskole tilbud også utdanning på to år, hvor du kan hoppe inn på 2.året dersom du vil fortsette på ingeniør(gjelder enkelte studieretninger).

Vil anbefale forkurs, men vær forberedt på å jobbe mye. Jeg dro rett hjem fra skolen for å lese i notatene, gjøre oppgaver og bli forberedt til neste dag. Lykke til