Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6288
Pakke som har blitt stoppet i tollen!

Hei. Sending adressert til deg fra NN CN har ankommet Postens tollager. For tollbehandling send oss 11-sifret fødselsnr og faktura/kvittering som viser innhold og verdi. Svar må merkes med sendingsnr ********* og sendes innen 14 dager. Dokumentasjonen kan lastes opp via posten.no/toll, eller sendes til: eller PGO Tollager, Pb 500 Alnabru, 0024 Oslo. Kundeservice: tlf. 04004.

Har bestilt 3 Canada Goose jakker.
Er det ulovlig å bestille falske varer fra utlandet?

Internettsiden jeg kjøpte jakkene fra opplyser ikke det at de er falske, men når du ser prisen så skjønner du det.

Kan jeg sende inn kvittering som viser verdi og innhold uten at jeg får problemer eller en bot fra tollen?
Sitat av stresser Vis innlegg
Pakke som har blitt stoppet i tollen!

Hei. Sending adressert til deg fra NN CN har ankommet Postens tollager. For tollbehandling send oss 11-sifret fødselsnr og faktura/kvittering som viser innhold og verdi. Svar må merkes med sendingsnr ********* og sendes innen 14 dager. Dokumentasjonen kan lastes opp via posten.no/toll, eller sendes til: eller PGO Tollager, Pb 500 Alnabru, 0024 Oslo. Kundeservice: tlf. 04004.

Har bestilt 3 Canada Goose jakker.
Er det ulovlig å bestille falske varer fra utlandet?

Internettsiden jeg kjøpte jakkene fra opplyser ikke det at de er falske, men når du ser prisen så skjønner du det.

Kan jeg sende inn kvittering som viser verdi og innhold uten at jeg får problemer eller en bot fra tollen?
Vis hele sitatet...
I værste fall: Jakkene blir etter all sannsynlighet kun destruert. Lite trolig de gidder å straffeforfølge deg.
I bestefall får du dem utlevert.
Sist endret av moret; 24. januar 2017 kl. 11:16.
Ikke forfalsk dokumentene, send de ekte. Tollen har sikkert sjekket allerede og vil se om det du sender inn stemmer.

Gjelder det prisen så bare lek dum: du har ikke peil på hva prisen for dette er. "Var dem falske? Uææ!". Det er ikke straffbart å være dum, men du risikerer at varene blir konfiskert.
Det er ikke ulovlig å bestille falske varer fra utlandet så lenge det ikke er ment til videresalg. Varene blir sannsynligvis destruert, men du risikerer ingenting ved å prøve å få dem ut.
Sist endret av caperno; 24. januar 2017 kl. 11:30.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ikke forfalsk dokumentene, send de ekte. Tollen har sikkert sjekket allerede og vil se om det du sender inn stemmer.

Gjelder det prisen så bare lek dum: du har ikke peil på hva prisen for dette er. "Var dem falske? Uææ!". Det er ikke straffbart å være dum, men du risikerer at varene blir konfiskert.
Vis hele sitatet...
Nja, det er faktisk ikke alltid man kan skylde på å være dum.
Selv om det ikke er ulovlig å kjøpe en piratkopi til privatbruk kan du risikere ett krav direkte fra produsenten, om tollvesenet misstenker videresalg. Da kontakter de ofte representanter for de forskjellige merkene, canada goose kopier er svært utbredt og er ett av merkene som kan finne på å sende krav til privatpersoner og ett av merkene tollerne i Norge faktisk ser etter.
Spesielt med tanke på at dette vanligvis er dyre jakker.

Så om du har kjøpt 3 helt like jakker som åpenbart er kopier vil du nok måtte argumentere litt for at dette er til privat bruk.
Kan vel argumentere at det er meg selv og to venner som har kjøpt jakkene, men vi har brukt mitt kredittkort?
Sitat av stresser Vis innlegg
Kan jeg sende inn kvittering som viser verdi og innhold uten at jeg får problemer eller en bot fra tollen?
Vis hele sitatet...
De skal vel bare ha kjøpssummen slik at de kan regne ut
innførselsgebyr/moms, hvis prisen du betalte var over
tollgrensa.
Samme hendte meg en gang jeg hadde bestilt en dvd spiller. De trengte dokumenter for å fortolle den. Jeg sendte inn kvittering fra ebay og paypal. På sporingsnummeret kunne jeg se at pakken var merket som videresendt 1 minutt etter at de hadde gått gjennom dokumentene. Da jeg fikk pakken hadde den ikke vært åpnet en gang. I noen tilfeller kan det hende de åpner pakken for å se om prisen er realistisk, og i andre tilfeller tar de sjangsen fordi de har ingen varselbjeller.