Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 798
Hei, er lei av å bruke fattige http tunneler som Your-freedom, og bestemte meg for å prøve å få satt opp OpenSSH (I sammarbeid med puTTY skal denne funke bra etter det jeg har lest rundt om kring). Iaffal, installasjonen skjedde relativt greit tror jeg, og har greid å "starte opp" serveren. Dette hjalp ikke mye når jeg :
  1. Ikke vet om jeg må åpne porter på routeren for å virkelig få serveren online
  2. Ikke vet hvordan jeg lager keys, skal vistnok være noe public og noe private
  3. Ikke finner gode guider til connection mellom klient og server

Tanken er å kunne bruke applikasjoner som WoW på skolen min, der firewalls blokkerer dette om det ikke tunnelles. Så alle svar / linker til guides som er "Noob friendly" er hjertelig velkommen, Takk på fårhånd.
(Ps. PuTTY er en annen historie, det vil jeg tro jeg greier å ordne selv, om ikke spør jeg alltids på nyt her)
Har lest http://www.freakforum.nu/forum/showp...8&postcount=13 , problemet er at jeg sitter fast mellom punkt 2 og 3
Mvh.
Bluesius
Sist endret av blueshift; 27. februar 2008 kl. 13:57.
bruker freedom jeg er ikke noe galt med det?
Men uansett..tenkte den samme tanken her om dagen. si fra hvis du får det til da
Du må forwarde porten for ssh i routeren din til serveren med SSH. Guider for dette finner du på www.portforward.com
SSH bruker port 22
Har lest at dette skal byttes til port 443, bare rubbish det da, eller?
Port 22 er mye mulig stengt på plassen du vil koble til fra, dermed er det greit å bytte til 443 som nesten garantert er åpen.

Du forwarder port 443 til ip'n serveren din står på i routeren. (F.eks. 192.168.1.3)

Selv har jeg ikke gjort noe med disse nøkkel-sakene, har bare trykket "ja" i Putty etter at jeg koblet til. Aner ikke om det utgjør en sikkerhetsrisiko.
Om det holder å skifte porten programmet bruker inne i "sshd_config" filen inne i "CProgramfiler\OpenSSH\etc\sshd_config" Så har jeg herved ordnet dette, og jeg har forwardet porter i routeren, eneste som gjenstår atm er vel dette med Keys / passord, jeg hadde foretrukket passord, noen som har noe svar på dette? Dvs. Hvordan få det til?
Da har du endret rett fil.

Når du bruker kommandoene mkgroup og mkpasswd så bruker du brukernavnene til brukerprofilene på maskinen din. Passordet blir passordet på brukerkontoen du velger etter -u i mkpasswd.