Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9497
Har en Asus som har ligget og ikke gjort mye nytte på et par måneder, og jeg tenkte at det kunne være relativt kjekt å få den i gang igjen. Saken er at jeg setter laderen inn i strømkontakten og inn i pc'en. Laderen lyser grønt. Problemet er at pc'en reagerer ikke på at laderen er i, og at den ikke vil lades.


Spørsmålet mitt er: Er det laderen, batteriet eller i verste fall inputen på pc'en som er ødelagt?


Takker for alle svar!
Starter maskinen opp?
Tøff
Erlnd's Avatar
Trådstarter
Nope, det gjør den ikke.
tror ikke det er batteriet. Det er ihvertfall fullt mulig å starte uten batteri, men med lader på mange bærbare PC'er. Jeg tipper det er laderen
Prøv å start pcen uten batteriet i.
Tøff
Erlnd's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Prøv å start pcen uten batteriet i.
Vis hele sitatet...

Prøvd det, funker ikke.
Da er det vel bare å finne en kompis med Asus så får du lånt en lader.
Farfar hadde en PC som sluttet å lade.. I starten hjalp det å rugle (i mangel på et bedre ord) på den, så til slutt ville den ikke lade i det hele tatt.. Han leverte den til elkjøp, de sa at de måtte bytte hovedkort for å fikse den (ca. 5 år gammel), i og med at reklamasjonsretten var gått ut ville dett koste litt for mye. Derfor fikk jeg PCen
Jeg liker å reparere ting, så jeg skrudde opp pcen og fant til slutt ut at det var en liten "pin" i inputten som var røket.

det er godt mulig at det er dette som har skjedd med deg.. har du opplevd at det har vært dårlig kontakt tidligere?

handy som jeg er (?) tok jeg frem drillen (ja drillen) og borret opp ett lite hull, for så å lodde inn en ståltrådbit :P Nå fungerer Pcen ;=)
Tøff
Erlnd's Avatar
Trådstarter
Har ikke opplevd noe dårlig kontakt tidligere. Plutselig sluttet den bare å lade. Merket det da jeg var på pc'en; laderen sto i, men batteriet fortsatte nedover.
Lever inn PC og lader for service.

2 års garanti og/eller 5 års reklamasjon
Hadde en 3 år gammel compaq presario der lader og batteri begynte å streike. Kanskje det samme gjelder din pc? Umulig for noen av oss å vite, men det er altså hva jeg har erfart..
Mål spenningen på pluggen som skal inn i PCen med et voltmeter (eller tunga). Mer sannsynlig at laderen er gåen enn at kontakten på PCen er det.
Jeg opplevde mye samme problemet med en HP ProBook. Dette var dog en ganske ny maskin.

Jeg åpnet maskinen, og fant ut at en pin fra laderen var ødelagt. Hvorfor den var det aner jeg ikke, men jeg fikset det med litt tolmodighet og loddebolt/loddetinn.
Tror du har en defekt kabel.