Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1263
Hei.

Da jeg tok toget til skolen i dag ble jeg ilagt en bot på 900kr. for å reise uten billett. Det vil si, utgått billett. Månedskortet mitt var gyldig til og med 29.10.09, men siden jeg frem til i dag har vært borte fra skolen grunnet sykdom var jeg ikke klar over dette. Kort forklart kontrollerte konduktøren vognen jeg satt i og av gammel vane gav jeg ham kortmappen min, hvor jeg har billett og kvittering. I det jeg overrekker kortmappen kommer jeg på at billetten sannsynligvis er utgått og sier noe sånt som "Nei vent, det er muligens en gammel billett" og begynner å finne frem kontanter. Etter at konduktøren hadde sett på kortet mitt en stund sier han at han blir nødt til å ilegge meg en bot og spør etter legitimasjon. Jeg ble litt nysgjerrig på hvilken rett vedkommende hadde til å avkreve legitimasjon fra meg, men siden jeg var fullstendig klar over at dette var en feil fra min side, og siden jeg egentlig bare ville få det hele overstått gav jeg ham bankkortet mitt uten å krangle på dette. Derpå ble jeg spurt om adresse og postnummer hvilket jeg avga uten noen som helst form for protest eller negativ mine. Etter at konduktøren var ferdig med å fylle ut boten fikk jeg tilbud om 150 kroner i reduksjon mot at jeg betalte på stedet, men jeg avslo dette. Han viste meg boten, og jeg signerte med initialene mine.

Før jeg fortsetter vil jeg nok en gang understreke at jeg er fullstendig klar over at det er min jobb som reisende å til en hver tid ha tilstrekkelig billett, og ikke minst at konduktøren er i sin fulle rett til å ilegge meg bøter. Det sagt synes jeg selvfølgelig det er surt å få bot. Spesielt etter å ha tatt toget i så mange år uten at slike problemer har oppstått. Jeg har faktisk månedsbilletter til godt over 10 000,- i kortmappen min.

Så, kjære freaks. Hva skal jeg foreta meg? Er det best å bare betale og få saken ut av verden, eller er dette noe å krangle på?
På forhånd takk.
-P.P.
Sist endret av Petter Pan; 4. november 2009 kl. 10:58.
Du svarer deg selv i avsnitt 2.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av tafsern Vis innlegg
Du svarer deg selv i avsnitt 2.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet. Men jeg håpet at en av dere freaks skulle si noe sånt som at uten videoopptak av gjerningsøyeblikket, dna-verifisering og tilstedeværelsen av tre uniformerte politimenn med bart ville dette bryte med versaillestraktatet og minst tre av genèvekonvensjonene if you catch my drift.
betal boten din
neida, jeg vet faktisk ikke, men virker litt groteskt å gi bot for å være glemsom?
Syns du burde ta det opp med NSB, forklar dem situasjonen. Kanskje de henlegger saken..
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Syns du burde ta det opp med NSB, forklar dem situasjonen. Kanskje de henlegger saken..
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det hjelpe å forklare dem situasjonen når situasjonen er at han ikke hadde billett? Det er ingenting ved hans forklaring som tilsier at han ikke burde få og betale bot for sniking.
Det er vel bare og spille dum når du får brevet i posten og si at det ikke var deg at en annen må ha sagt navnet ditt.
Så bare holder du på den så ender du nok ikke opp med noe bot men husk og skriv underskriften litt annerledes
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Hvordan skal det hjelpe å forklare dem situasjonen når situasjonen er at han ikke hadde billett? Det er ingenting ved hans forklaring som tilsier at han ikke burde få og betale bot for sniking.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at sanksjonen ville vert den samme i begge tilfeller, men jeg forbeholder meg retten til å kalle dette en forglemmelse fremfor sniking. Det er to vidt forskjellige handlinger. Uavhengig av om konsekvensene er de samme.
Er det virkelig så strengt som at du ikke kan sette deg i månedskortvognene uten å ha gyldig månedskort?
Ingen muligheter for å betale på stedet eller andre måter?

Ser for meg om at turister ikke klarer å skille dette, får de bot?
Eller misforstår jeg hele saken nå?
Hvordan skal det hjelpe å forklare dem situasjonen når situasjonen er at han ikke hadde billett? Det er ingenting ved hans forklaring som tilsier at han ikke burde få og betale bot for forglemmelse.
Skriv et saklig brev der du legger frem situasjonen samt dokumentasjon på kjøpte månedskort over en lengre periode.

Selv gjort det samme med Sporveien i Oslo ved flere anledninger. Er vel eneste måten å få den ettergitt på, og blir for dumt å ikke prøve som visse andre oppfordrer til.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Er det virkelig så strengt som at du ikke kan sette deg i månedskortvognene uten å ha gyldig månedskort?
Ingen muligheter for å betale på stedet eller andre måter?

Ser for meg om at turister ikke klarer å skille dette, får de bot?
Eller misforstår jeg hele saken nå?
Vis hele sitatet...
Dørene til disse vognene er merket "Season ticket only", men dette er ikke så konsekvent som det høres ut til. Av og til er det kun disse vognene som benyttes.
Jeg ville hoppet over typisk nff-bedrevitende svar som nummer to og nummer seks, som sikkert kommer til å få "kp", og heller bare tatt kontakt med NSB.

Tre ganger har jeg sluppet å betale bot fordi jeg har forklart meg - selv om jeg alle gangene utvilsomt reiste ureglementert. Jeg hadde gyldige argumenter og virket troverdig hver gang. Så vær ærlig, sympatisk og oppriktig og skriv et brev til NSB med det du forteller her. Kanskje dropper de boten, kanskje må du betale. Noen mennesker viser skjønn, andre gjør det ikke. Verden er i hvert fall ikke svart-hvit, og du har ingenting å tape på å prøve. Men gjør det så fort som mulig.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Takk til Robbie og Puddergutt for nyttige erfaringer. Jeg får forfatte et brev til NSB hvor jeg frembringer sakens enkeltheter og håpe på henleggelse. Det er, som dere nevner, verdt et forsøk for min del ihvertfall. Håper flere av dere har nyttige erfaringer å dele.
Sist endret av Petter Pan; 4. november 2009 kl. 12:39.