Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1633
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8618567



Telesvindel for 86 000 kroner
Av MARIANN DEILA og ESPEN S. HOEN (foto)

ASKER (VG) Martin Grude-Nielsen (20) fikk sjokk da han åpnet brevet med inkassokravet på 86 544 kroner fra teleleverandøren Enitel.




Tips en venn om denne saken! - Se dagens mest populære tips!





Slemmestad-gutten har bodd hjemme i hele sitt liv, og har aldri abonnert på fasttelefon. Men ifølge Enitel og inkassobyrået har han hatt både adresse og telefonnummer i Oslo. Fra dette telefonnummeret er det i løpet av en syv dagers periode blitt ringt til et titall land over hele verden, blant annet til Vietnam for den svimlende sum av 53 000 kroner!

- Det var skikkelig uhyggelig plutselig å få et slikt krav rettet mot seg, sier 20-åringen.

- Noen må ha skiftet operatør i mitt navn. Alt de har trengt å vite, er fødselsdatoen min, forteller Martin.

Enkelt

For så enkelt er det. Hos teleleverandørene kan man både tegne abonnement med nytt nummer og skifte operatør over telefon, uten hverken å måtte legitimere seg eller skrive under på noe.

For å bestille abonnement på fasttelefon, trenger en kun ringe, oppgi navn, fødselsdato (ikke personnummer) og adresse.

Det vil i praksis si at det er fullt mulig å bestille et abonnement under en annens navn og oppgi falsk adresse.

Når regningene, som blir sendt til den falske adressen, ikke blir betalt, tar inkassobyrået over saken. De finner ut hvilken adresse navnet egentlig tilhører og sender deretter inkassokravet dit.

Dette har skjedd med Martin Grude-Nielsen, som har bodd hjemme hos foreldrene hele livet.

Politianmeldelse

- Det synes jeg ikke skal gå an, fastslår unggutten, som gang på gang har ringt og skrevet brev til Enitel med krav om å få droppet inkassokravet mot seg. Han har anmeldt svindelforsøket til politiet.

- Enitel ba oss sende en kopi av politianmeldelsen, og det gjorde vi - i mai! Etter det har vi fått to inkassokrav til, det siste på 88 389 kroner! forteller en meget irritert Anne Lill Grude-Nielsen, moren til Martin.

- Det rant over for meg da vi for litt siden fikk et brev der det sto at Enitel ikke var enig i vår fremstilling av saken, og at de opprettholder kravet mot oss, legger hun til.

Nå er det gått fire måneder siden Grude-Nielsen fikk det første inkassokravet, og det er fortsatt ikke trukket tilbake.
Hahha.. er det mulig, verste av alt er jo at Enitel "nekter". Det er kanskje ikke så rart siden det er de som taper penger på det, men det er jo de som er dumme nok til å gi ut abb. bare man har et navn og en fødselsadresse.. jaja.z
herregud...
Trådstarter
det er iallefall en fin måte å brøle høyt:


" VI ER U-SERIØSE ... BIG TIME "

" ... men vil du ha abbonomang hos oss ? "

det er jo også fin reklame for firmaet synes jeg..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
faen for non jævla horer! Enitel burde brenne!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Theruler: Som man sier: All PR er god PR
Enitel har sikkert doblet abbonementsalget sitt allerede tenker jeg
ja.. pga svindler-abb tegning..
Enitel er ferdig uansett, deres dager er talte innen telefoni. Så, kom dere ut av det selskapet før det er for sent.