Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1054
Har en Presario CQ56 som fungerte helt fint. Fant ut i min visdom at jeg skulle slenge Linux Mint inn på den, og ville også ha en clonezilla installasjon for å kunne kjøre gjenoppretting om den skulle gå i stå.

Jeg boota opp med liveusb, installerte mint og satte det opp slik jeg ville ha det. Brukte maskinen med Mint i sikkert 3-4 timer i går, inkl flere reboots. Så, på siste reboot, ble skjermen svart.

Forsøker jeg å boote vanlig så stopper den etter den har klargjort nettverkskortene.

Starter jeg mint recovery (fra grub2), så kan jeg logge inn som root i shell, men jeg får ikke kjørt fsck/sfdisk (får ingen feilmeldinger, den bare henger).

Forsøker jeg å boote med livecd/usb så henger mint under boot, windows xp kommer til "starting windows" etter utpakkingen av filer før den tryner med 0x00000007b

Har til og med prøvd å skifte harddisk, men får likevel ikke bootet med livecd.

Noen som har tips/link som kan hjelpe på å få dette i gang igjen?
Cowboy Coder
Sitat av norboost Vis innlegg
Forsøker jeg å boote vanlig så stopper den etter den har klargjort nettverkskortene.
Vis hele sitatet...
Hvilket type stopp dreier det seg om? Fryser skjermen? Eller er det kernel panic?
Kernel panic skal du kunne se ved at numlock, etc. begynner å blinke.

Sitat av norboost Vis innlegg
Brukte maskinen med Mint i sikkert 3-4 timer i går, inkl flere reboots. Så, på siste reboot, ble skjermen svart.
Vis hele sitatet...
Kan nesten høres ut som en hardware feil, men det er jo ganske sjeldent.

Prøv å endre litt på BIOS instillinger? Spesiellt rundt PnP og auto-allokering av IRQ, etc.

Ville også prøvdt å boote med SystemRescueCD, i "safemode" med all auto-detect, ACPI, etc avslått. Se om du kan kjøre fsck derfra.
Napp (fysisk) ut alle diskkabler og boot fra et live image - som f.eks Ubuntu Desktop - på USB, CD, DVD eller annet medium som du vet at fungerer. Hvis det funker: bytt harddiskkab(el/ler) og prøv å starte "live" igjen. Hvis disken fortsatt ikke funker: kjøp ny harddisk.

Hvis det ikke funker uansett det overnevnte: plugg ut alle RAM-moduler unntatt én, og prøv igjen. Prøv også å veksle mellom RAM-moduler underveis, ettersom feilen kan ligge i den som står i. Ellers...bytt grafikkort, sett BIOS til fabrikkinnstillinger, skru av/ut alle maskinvare- og programvarekomponenter (jmf. rkrugers tips i forrige post) som du ikke trenger for å starte et operativsystem. Du kan også prøve å bytte til en annen strømforsyning hvis du har det liggende (f.eks. fra en gammel maskin), men jeg tviler på at det er årsaken her.

Hvis ting fungerer når du har fjernet "alt", skrur du på/inn én og én komponent helt til systemet nekter å starte igjen.

Hvis du har interesse og tid til disp., vil jeg anbefale deg å feilsøke så lenge du orker, både for kunnskapens og økonomiens skyld.