Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5138
Jeg har gått på seroquel/quetiapin i flere år for søvnproblemer. Problemet mitt er innsovning, når jeg først sover så sover jeg, og jeg kan våken på natta og så sovne igjen. I perioder hvor kostholdet er på topp og jeg er i mye bevegelse, går turer/trener osv og livet smiler så vil jeg likevel slite vanvittig med å faktisk sovne, og i slike gode perioder kan jeg også oppleve søvnparalyse, skjønner ikke helt hvorfor det kommer i gode perioder og ikke dårlige, men..... Har prøvd yoga i en lengre periode, hadde ikke noen effekt, tar ikke med mobilen i senga, leser heller ikke på senga osv. Har prøvd det meste men ingenting ser ut til å ha effekt. Seroquel fungerer ikke tilstrekkelig lenger og jeg har trappet ned fra 300 mg til 100 mg. Har tenkt meg til legen og har lyst til å prøve noe annet men er ikke sikker på hva. Har gått på Vallergan for en god del år siden og husker at det fungerte bra, men slet så mye med hangover at jeg slutta på den.

Noen andre som sliter med innsovning som bruker medisin for det? Imovane er jo ikke aktuelt pga det er vanedannende, men har gått på det før og det har fungert kjempe bra.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har medisinert innsovning pga tinnitus i årevis.

Mitt funn er at ingen ting fungerer i lengden, bivirkninger går opp, primær effekt går ned, men sove godt ønsker man hver dag.

Det som har fungert for meg i perioder er å rullere mellom seroquel og god Indica, men i lengden var dette problematisk, både bønna og seroquel hadde for stor pris.

Lange dager og fast tidspunkt er overlegent ethvert legemiddel for meg
Sist endret av meaculpaUIO; 22. september 2020 kl. 23:02.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Har medisinert innsovning pga tinnitus i årevis.

Mitt funn er at ingen ting fungerer i lengden, bivirkninger går opp, primær effekt går ned, men sove godt ønsker man hver dag.

Det som har fungert for meg i perioder er å rullere mellom seroquel og god Indica, men i lengden var dette problematisk, både bønna og seroquel hadde for stor pris.

Lange dager og fast tidspunkt er overlegent ethvert legemiddel for meg
Vis hele sitatet...
Heisann. Har du prøve white sounds? Kan hjelpe mye på en del tinnitus frekvenser
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heia bro :-)
Jeg har også brukt Seroquel i mange år for innsovning. I utgangspunktet startet jeg med 200 mg og holdt meg på det i et par år, så fant jeg ut årsaken til at jeg var så trøtt og sliten hele tiden; Hangover. Da begynte jeg å eksperimentere med dosen, og har funnet ut nå at jeg doserer ut i fra hva jeg føler og tror.

Nå kan jeg ta fra 25 mg til 300 mg. Jeg synes det har fungert mye bedre sånn! Variere dosen ut i fra behov, samtidig som jeg ikke strekker strikken like langt lenger med tanke på leggetid. Jeg legger meg tidligere.

Ca. sånn tenker jeg:
Har jeg sovet lenge idag?
Når stod jeg opp?
Sov jeg i løpet av dagen?
Brukte jeg mye energi?
Er jeg trøtt nå?
Hvor lenge skal jeg sove?
Må jeg tvinge meg i søvn, eller trenger jeg bare innsovningshjelp?
Kommer jeg til å våkne av meg selv, eller kommer noe(n) til å vekke meg?

Ut i fra dette, med mest vekt på om jeg føler meg trøtt der og da, avgjør jeg dosen jeg skal ta. Hvis jeg er trøtt / sliten / lei av kaffebesøket jeg nettopp var på, så tar jeg 25-50 mg.

Hvis jeg ikke føler noen ting, altså hverken føler meg trøtt eller full av energi, tar jeg gjerne 50-75 mg. Kanskje 100 mg.

Hvis jeg er full av energi eller midt i en LSD-peak, tar jeg 200-750 mg.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Glemte å ta med i innlegget: Hvis jeg skal bli vekket, så er jeg litt forsiktigere med dosen, fordi jeg kommer til å være helt dopa dagen etterpå hvis jeg tar for mye og blir vekket.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis legene skriver ut doseringer på 100+ mg seroquel for dere, så får dere høyere doser enn dere trenger for søvn, og vil få flere bivirkninger og mer Hangover fra seroquel.

Seroquel gir søvn effekt via histamin reseptorene, og binder seg til disse først, ved økte doser inntrer de "psykiatriske" effektene inn.

Seroquel er svært aktivt for søvn allerede nede i 16-25mg.
Å dose høyt med seroquel for søvn er unødvendig.
Sist endret av meaculpaUIO; 22. september 2020 kl. 23:16.
R.i.p 23.04.2021
Etter jeg kuttet ut apodorm og stilnoct/ zopiclon for insovning for ca 3års tid tilbake begynte jeg med 30mg remeron og 2mg melatonin for innsovning, det fungerer faktisk bedre en hypnotika og remeron er cprep som du enkelt får ,og melatonin er reseptfritt. I det siste kjører jeg også på med 200mg 5-htp som gjør at jeg ikke våkner opp like enkelt i løpet av natten. 5-htp fåes på tights.no i 50mg - 100mg - 200mg kapsler.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Toleransen øker på dem uansett (meaculpauio) men jeg prøver å kartlegge nå om dose toleransen min har med matinntak å gjøre i tilegg. Bruker også seroquel alt fra 50-150 stått på det ca 4-5 mnd.

Blir hangover av de høye dosene men ofte holder ikke de lave dosene desverre.

Syns også jeg har begynt å legge på meg..
Slit deg ut i løpet av dagen ved å trene + gå anbefalt daglig mengde skritt.
Spis sunt. Får du søtsug tar du deg en neve rosiner eller te med honning og helmelk.
Stay away fra drittmat, men lov å skeie ut en gang eller tre i måneden.
Ikke rus deg på f.eks Amfetamin
Ikke knock deg ut med Alk eller for mye piller.

Husk at du kan sirkulere gjennom forholdsvis uskyldige preparater så toleransen går ned mellom hver "syklus".
Seroquel - Atarax - Melatonin - (kanskje) 2,5-5mg Apodorm/Valium. Repeat.
Bruk hvert preparat i et par uker til du kjenner effektiviteten avta.

Antihistaminet Atarax kan være gull verdt!
Kanskje 2.5/5mg Apodorm eller Valium før leggetid. Husk avhengighetspotensialet, selv om det er relativt små doser Benzo. For guds skyld ikke fall for fristelsen å ta først én ekstra, så to, så kanskje en pils for å booste.
Melatonin?
Drikk varm melk før leggetid?
Sex/runking?
Se på Keeping up with the Kardashians i tre kvarter kvarter på senga så skal du se du sovner.

Ha en rutine. 23:00-07:00 f.eks.
Sist endret av krystallkongen; 23. september 2020 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøvde en 25mg quetapin for søvn en gang, restless legs som f... Var alt annet beroligende for min del, og når jeg leste i pakningsvedlegget at en vanlig bivirkning er at brystene til gutter vokser og utvikler melkeproduksjon, så holder jeg meg unna de.
En 5mg Mogadon/apodorm samtidig som jeg legger meg funker best for meg. Sitter jeg oppe når den begynner å virke, så blir det bare å flyte på formen/surre og røre.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen med erfaring med å få truxal? Fikk det av forrige legen min men ikke nåværende
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen med erfaring med å få truxal? Fikk det av forrige legen min men ikke nåværende
Vis hele sitatet...
Burde ikke være noe problem å få truxal av legen, gies nesten ut med strak hånd. For å tilføye tråden så funker 25-50mg seroquel, evt god sorting som innsovning, evt seroquel og melatonin
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://tidsskriftet.no/en/2019/09/k...%20weeks%20(10).

"Quetiapine is not a sleeping pill"
Karen Astrid Boldingh Debernard, Joachim Frost, Pål-Didrik Hoff Roland

"Use of the antipsychotic drug quetiapine to treat sleep disorders has become widespread, also in Norway. Its efficacy is poorly documented, and even low doses may have substantial side effects. There is thus reason to warn against prescribing quetiapine for sleep."

Jeg slutta med seroquel jeg as, for en god stund siden. Virker regelrett farlig å stå på i lengre perioder.
Og mange ubehagelige effekter på kropp og sinn.

Brukte det KUN fordi det var bra på søvn i små mengder.

Se også:

"It is assumed that central histamine H1 receptor blockade, and to a lesser extent alpha-1-antiadrenergic and antimuscarinergic properties, play an important part in the sedative effect of quetiapine (11, 12). It is estimated that almost 100 % of the H1 receptors and over 50 % of serotonin 5HT2a and dopamine D2 receptors are blocked by use of 50 mg quetiapine (12). In other words, there is evidence that quetiapine exerts an effect on several receptor systems even in low doses."

Det har de funnet ut mer enn når jeg leste meg opp, det ser ut til at selv små doser seroquel gir langvarig dopaminblokkering. Dvs at selv de som tar så lite som 50 mg vil ha dempet D2 funksjon dagen derpå.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. september 2020 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Meaculpauio hvor står det at quietapin blokkerer dopamin reseptorene langvarig?

Den artikkelen du postet sier bare at det ikke er noe forskning på bruken for søvn. Tok opp den artikkelen med både psykologen og legen min og begge sa never mind man finner positivt og negativt om alt, sier de mens de forsvarer bruken og dets suksess på søvn.
Jeg sover godt på 25-50mg hver kveld. Brukt i 5 år.
Ingen tolleranseøkning, ingen vektoppgang, ingen hangover, men jeg kommer nok til å føle på litt bivirkninger når jeg slutter.
Sitat av DrDoctor Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er også anti deppresiva, jeg sovna på det, men fikk søvnparalyse og smått halliser. Men jeg tåler ikke anti dep medisiner heller har jeg funnet ut. Jeg har brukt 5 forskjellige sovetabletter siste mndene, seroquel, sarotex, vallergan, remeron og nå bruker jeg zopiclone.
Av de vil jeg anbefale vallergan, null hangover og funker ca like bra som zopiclone på meg. Enda mindre hangover på zopiclone men det er et benzolignende preparat så man mæ være forsiktig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Syk hai, skriver det mtp halveringstid og daglig bruk
Ikke som en senskade. Selv med lav dose er det alltid snakk om en viss Hangover og sløvhet dagen derpå
Sist endret av meaculpaUIO; 23. september 2020 kl. 10:51.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Syk hai, skriver det mtp halveringstid og daglig bruk
Ikke som en senskade. Selv med lav dose er det alltid snakk om en viss Hangover og sløvhet dagen derpå
Vis hele sitatet...
Ok så du mener så lenge legemiddelet er i kroppen da og ikke senskader forstår jeg. Tolker du skrivet som at denne blokkeringen kan forårsake depresjon?

Økte suicidale symptomer står som en mulig bivirkning i oppstart på høy dose hos de med schizofreni men står ikke som varig bivirkning for lav dose. Lurer bare fordi jeg har blitt mer deprimert men har koblet det til livssituasjon, blir usikker nå etter det du posta om seroquel
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
https://tidsskriftet.no/en/2019/09/k...%20weeks%20(10).

"Quetiapine is not a sleeping pill"
Karen Astrid Boldingh Debernard, Joachim Frost, Pål-Didrik Hoff Roland

"Use of the antipsychotic drug quetiapine to treat sleep disorders has become widespread, also in Norway. Its efficacy is poorly documented, and even low doses may have substantial side effects. There is thus reason to warn against prescribing quetiapine for sleep."

Jeg slutta med seroquel jeg as, for en god stund siden. Virker regelrett farlig å stå på i lengre perioder.
Og mange ubehagelige effekter på kropp og sinn.

Brukte det KUN fordi det var bra på søvn i små mengder.

Se også:

"It is assumed that central histamine H1 receptor blockade, and to a lesser extent alpha-1-antiadrenergic and antimuscarinergic properties, play an important part in the sedative effect of quetiapine (11, 12). It is estimated that almost 100 % of the H1 receptors and over 50 % of serotonin 5HT2a and dopamine D2 receptors are blocked by use of 50 mg quetiapine (12). In other words, there is evidence that quetiapine exerts an effect on several receptor systems even in low doses."

Det har de funnet ut mer enn når jeg leste meg opp, det ser ut til at selv små doser seroquel gir langvarig dopaminblokkering. Dvs at selv de som tar så lite som 50 mg vil ha dempet D2 funksjon dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Slutta med seroquel jeg og, vektøking og dårligere konsentrasjon/korttidsminne etter at jeg hadde brukt det over tid. Riktignok vanskeligere å sove nå, men verdt det å måtte ligge en stund eller våkne av og til vs dårligere kognitiv fungering og binge eating på kveldene.

Til trådstarter: Hva med å rullere litt? Atarax og remeron i svært små doser kan og hjelpe på innsovning. Om du bytter regelmessig mellom hva du bruker får du nok mindre tilvenning og
Sist endret av OneofaMind; 23. september 2020 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selvhjelpskurs søvn: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/

Søvnsenter info: Utred dine søvnplager og få alternativ til behandling: https://helse-bergen.no/nasjonal-kom...-test-deg-selv

Ellers så er det ulike typer sovemidler man bruker
Hypnotika
Melatoninpreparater (slik som circadin, melatonin)

I tillegg benyttes av og til andre medikamenter mot insomni, men disse er ikke klassifisert som hypnotika:
antidepressiva (slik som tolvon, remeron, surmontil, sinequan, sarotex med flere)
antihistaminer (slik som zonat, vallergan, phenergan, alimemazin med flere)
antipsykotika (slik som zyprexa, seroquel, nozinan med flere)

Reseptfri:
Pasjonsblomst: Pascoflair/Sedix: Lindring av mild uro. Lett innsovning
Valerianarot: Lunixen/Valeriana Forte/Vallerina natt: Ved lette søvnforstyrrelser

C-Prep:
Melatonin/Circadin: Voksne: 2 mg 1 gang daglig i opptil 13 uker. Se felleskatalogen

Remeron: 15 mg VESP. Se felleskatalogen

Alimemazin/Vallergan: Voksne og barn >14 år: 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) 1/2-1 time før sengetid. Barn 2-14 år: Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) 1/2-1 time før sengetid. Se felleskatalogen

Zonat: Voksne >18 år: 1-2 tabletter à 12,5 mg eller 1 tablett à 25 mg daglig, 1/2 time før leggetid. Se felleskatalogen

Hydroxyzine: (Atarax): 10-30 mg 2-3 ganger daglig, ev. 35-50 mg 2 ganger daglig

B-Prep: Obs kjøring av bil og tilvennning/avhengighet
Zolpidem (Stilnoct, Zolpidem)
Zopiklone ( Imovane, Zopiklon, Zopitin)
Nitrazepam (Apodorm, Mogadon)
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Slutta med seroquel jeg og, vektøking og dårligere konsentrasjon/korttidsminne etter at jeg hadde brukt det over tid. Riktignok vanskeligere å sove nå, men verdt det å måtte ligge en stund eller våkne av og til vs dårligere kognitiv fungering og binge eating på kveldene.
Vis hele sitatet...
Enig i at medisinen nok ikke er verdt det for alle om den bare brukes for søvn. Jeg bruker det mot tankekjør også, som henger sammen med søvnproblemer men som også overstyrer dagene på dagtid. Skulle gjerne likt å vite om noen hadde andre forslag for denne bruken, da jeg ser at seroquel ikke er så ufarlig som legen min vil skal ha det til
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Syk hai, skriver det mtp halveringstid og daglig bruk
Ikke som en senskade. Selv med lav dose er det alltid snakk om en viss Hangover og sløvhet dagen derpå
Vis hele sitatet...

Blokkeringer av d2 ville jeg da lest mer om og gjøre en vurdering om du tror det kan virke inn. Jeg syns det virker som å være grunnlag for å si at man blir "flatere" og mer tiltaksløs når d2 er blokkert, og det stemmer godt med at man sikter seg inn på denne hos mange anti psykotika,
Sist endret av meaculpaUIO; 23. september 2020 kl. 13:22.
Er ikke erfaren med dette. Men sliter med innsoving. Er melatonin for svakt, og helt uaktuelt? Det er mitt tips til alle som sliter med innsoving. Selv har jeg bare brukt zopiclone i perioder. Men det er vel kanskje litt for sterkt?
Takk for svar folkens, får ta meg en prat med legen. Melatonin/circadin er for mildt og gir null effekt. Truxal har jeg brukt tidligere, kan være aktuelt, samme gjelder Vallergan. Remeron er jeg ekstremt skeptisk til med tanke på vektøkning, det siste jeg trenger er å gå mer opp i vekt. Ideelt sett er det best med et medikament som ikke har vektøkning som bivirkning i det hele tatt. Fast døgnrytme går ikke ettersom jeg jobber turnus. Jeg ruser meg ikke. De dagene jeg sliter meg ut og er helt ferdig når jeg skal legge meg opplever jeg ofte søvnparalyse og ender opp med å ikke klare å sovne. Det skjer aldri at jeg legger meg i senga og er så sliten at jeg sovner etter noen minutter.... I wish!!!
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Jeg har gått på seroquel/quetiapin i flere år for søvnproblemer. Problemet mitt er innsovning, når jeg først sover så sover jeg, og jeg kan våken på natta og så sovne igjen. I perioder hvor kostholdet er på topp og jeg er i mye bevegelse, går turer/trener osv og livet smiler så vil jeg likevel slite vanvittig med å faktisk sovne, og i slike gode perioder kan jeg også oppleve søvnparalyse, skjønner ikke helt hvorfor det kommer i gode perioder og ikke dårlige, men..... Har prøvd yoga i en lengre periode, hadde ikke noen effekt, tar ikke med mobilen i senga, leser heller ikke på senga osv. Har prøvd det meste men ingenting ser ut til å ha effekt. Seroquel fungerer ikke tilstrekkelig lenger og jeg har trappet ned fra 300 mg til 100 mg. Har tenkt meg til legen og har lyst til å prøve noe annet men er ikke sikker på hva. Har gått på Vallergan for en god del år siden og husker at det fungerte bra, men slet så mye med hangover at jeg slutta på den.

Noen andre som sliter med innsovning som bruker medisin for det? Imovane er jo ikke aktuelt pga det er vanedannende, men har gått på det før og det har fungert kjempe bra.
Vis hele sitatet...
Seroquel har som andre sier her en for høy kostnad i lengden: vektøkning, restless legs, depressive tendenser osv. Det klart «beste» stoffet er ambien/stilnoct men ruspotensialet er for høyt. Å spille fotball og annen utmattende trening fungerer best for meg, samt lese bok i stedet for skjerm. Evt noe søvnmeditativ musikk
Anonym bruker
"Klar Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tar 15mg Remeron-s før jeg legger meg, funker det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har sagt at jeg vil ikke ha en medisinsk med metabolske bivirkninger. Ca. alle medisiner som brukes til innsovning og søvnvansker, har det. Remeron er fullstendig uaktuelt... Vanedannende medikamenter vil jo ikke legen gi meg heller. Vallergan fikk jeg utskrevet men det skal utgå i følge felleskatalogen, finner ikke noe mer info på det... Melatonin er jo bare drops, fungerer ikke i det hele tatt.

Møkk.
Sitat av DrDoctor Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser jeg har kommentert før, slett innlegget.
Sist endret av NokErNok; 1. oktober 2020 kl. 23:25.
remeron/seroquel combo for min del funker enda men.. føler at det har fucka meg opp litt også. vetikke om det er psykisk eller ikke men, vanskelig og holde en jevn døgnrytme. er vel egentlig innsovning jeg sliter med og, men også slet med og våkne og ikke få sove.. det er litt sånn at døgnet sakte men sikkert flyter seg helt til jeg må døgne for og korrigere lol... og sliter samtidig enormt med og komme meg opp til fast tidspunkt... psykisk eller bare fucka opp hvem vet. pleier somregel og våkne om natta og gå på do f.eks det er sjelden jeg ikke våkner men sovner somregel fort.. men somregel blir jeg uthvilt. det eneste jeg vet som kan funke naturlig er vel søvnrestriksjon... mye dritt der ute og det meste er dritt xD men dps eller psykologer +++ skriver jo heller ut seroquel eller remeron, det er en quick fix... men ikke en fix. og dem sier man ikke blir avhengig, det blir man... man får kanskje ikke abstinenser men. sove det kan man bare glemme, kroppen trenger det for og sove xD men mulig og trappe ned sakte. men man må sove da, så er vel bedre en alternativet.
Sist endret av leadenfoot; 2. oktober 2020 kl. 00:52.