Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010736
Litt ny hær, men prøver å lære litt før jeg starter noe selv og fant en veldig fin video angående lys.

Sorry om det er repost.

https://www.youtube.com/embed/ID9rE5JewVg
Sist endret av Bjarnz; 9. april 2020 kl. 07:59.
Sådd for 1-2 uker siden. Noen som ser om dette er sativa eller indica sorter?


ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Sådd for 1-2 uker siden. Noen som ser om dette er sativa eller indica sorter?


Vis hele sitatet...
Ser fint ut, er desverre alt for tidlig å si noe om det er Indica eller sativa, må nok få de skikkelige store bladene før man kan si noe om det.

Hvor fikk du frøene fra? Kan ikke de si noe om hvilken strain det er?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De gutta som lager den LED lampa har drevet å utviklet en stund, det er ikke noe "Kina LED", jeg fant et bilde fra et oppsett med bare en slik UFO lampe og en 250W CFL i et 1mx1mx2m telt for å illustrere:


Jeg er ingen ekspert på gram/watt ratio, men kan ikke si det her ser dårlig ut, det er visst veldig tidlig i blomsterstadiet så man ser ikke mye buds enda.
Vis hele sitatet...
Hadde vert interessant å vite hvor mange gram de fikk med det oppsettet.
Det er sikkert nokk lys til vekstperioden men skulle gjerne sett noen bilder når plantene var ferdigvlomstret.

Med en 400w HPS klarer man fint 400g/m2, hadde vert gøy med innspill fra noen som har blomstret ferdig planter i ett 1m2 telt med en slik 100w LED.

Det står den erstatter 200W MH/250W CLF. Om den gir tilsvarende yeald er det alt for lite for ett 1m2 telt.
Den er også på 5500k, i blomstfasen er det bedre med noe rundt 2000 om jeg husker riktig.

En gang for lenge siden brukte jeg MH gjennom hele grower bare for å se forskjellen i yeald (den lokale dyrkesjappen dreiv å sa til folk at det gikk helt fint å bruke MH i både vekst og blomst). Samme kloner og miljø som vanlig, bare MH istedenfor HPS i blomst, endte opp med 200g mindre yeald en gangene før og etter.
MH 6000K, HPS 2000K


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Inntrykket mitt er at lumen per kvadrat er et tall som ikke gjenspeiler hva man får ut av planten, lumen er visuell lysstyrke, uansett hvilket spekter lyset er og sier lite om spekteret som er viktigst for photosyntesen. Da er det mer interessant å se på PAR verdier.
Vis hele sitatet...
Enig med deg her, men nå har Philips sine Green Power pærer vært på markedet i over 15 år, så der kan man fint regne ut hvor mye lumen som trengs pr sqf for å oppnå ønsket yeald, 1g+/w er også en fin regel med de pærene.

Her er en post fra en kar som har testet ut mange forskjellige oppsett og sammenlignet yeald:

https://www.thcfarmer.com/threads/wa...are-foot.4448/
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er jeg noob på dette og skjønner vel 10% av gro-pratet, men én plante er vel nok for bare meg? Kreves det mye (er det mulig) å dyrke kun én plante?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er jeg noob på dette og skjønner vel 10% av gro-pratet, men én plante er vel nok for bare meg? Kreves det mye (er det mulig) å dyrke kun én plante?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å dyrke bare en plante. Fullt mulig.

Det eneste som er risky er jo at du bare har en, hva gjør du om denne ene viser seg å være mann? Eventuelt andre problemer? Som regel er det greit å dyrke et par ekstra, så vet man at man får noe ut av det om ting skal gå skeis på enkelt-planter.
Sitat av moret Vis innlegg
Det er ikke noe problem å dyrke bare en plante. Fullt mulig.

Det eneste som er risky er jo at du bare har en, hva gjør du om denne ene viser seg å være mann? Eventuelt andre problemer? Som regel er det greit å dyrke et par ekstra, så vet man at man får noe ut av det om ting skal gå skeis på enkelt-planter.
Vis hele sitatet...
Om du ikke har tilgang på kloner kan du bestille feminiserte frø, så slipper man å bekymre seg om at det skal komme hannplanter.

Går du for feminiserte frø er det allikevel lurt å dyrke fram fler en en enkel plante, så velger du den beste og revegger den og bruker den som morplante, har du plass tar du kloner før du setter de i blomst så har du kloner klar til de andre er ferdig blomstret og slipper å bruke tid på revegging.
Feminiserte har også en sjanse for å bli hermie altså tvekjønnet. Det skjedde meg.
Jeg bytta reservoar i går, men ph stiger så fort opp? Går fra 5.5 til 6.5 ca på en dag? Plantene er et par uker uti blomst, men hva kan det være som gjør at ph stiger hele tiden? Jeg gir bra med nitrogen siden plantene viser tegn til noe mangler der.. Men det var sånn før jeg økte dosen med nitrogen også.
Bruker ghe sin næring og ec på ca 1.5. blanda i vanlig vann med litt nitrogen i går som hadde en ec på ca 0.7. Alt justert så ph er rett såklart.
Sist endret av NokErNok; 13. april 2020 kl. 00:04.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor kaldt tåler egentlig sånn "utendørs cannabis"? Da jeg kjøpte frøa sto det at de var for utendyrs dyrking. Men tåler de å gro i 5 grader? 10 grader? Eller stopper veksten opp da?

Når kan man sette ut cannabisplanter dyrket innendørs egentlig?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor kaldt tåler egentlig sånn "utendørs cannabis"? Da jeg kjøpte frøa sto det at de var for utendyrs dyrking. Men tåler de å gro i 5 grader? 10 grader? Eller stopper veksten opp da?

Når kan man sette ut cannabisplanter dyrket innendørs egentlig?
Vis hele sitatet...
Ville ikke satt de ut før det er over 10 grader om natta.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor kaldt tåler egentlig sånn "utendørs cannabis"? Da jeg kjøpte frøa sto det at de var for utendyrs dyrking. Men tåler de å gro i 5 grader? 10 grader? Eller stopper veksten opp da?

Når kan man sette ut cannabisplanter dyrket innendørs egentlig?
Vis hele sitatet...
ved 10-15 stopper de vokse, også mye næringstoffer plantene ikke klarer/sliter med ta opp om det er for kaldt.

det laveste jeg går er ca 10 grader 20cm ned i jorda og 0 sjans for frost i lufta.
har man starta de inne/drivhus el.l så herda og satt ut vil de den første perioden da ikke vokse, men herde seg videre, kanskje pådra seg litt mangel, men så bli skikkelig herda små trær (spørs på strain) som kommer til å takle sesongen bra og utkonkurrere andre ting som evt vokser der.
Hei, noen som vet hvor de selger timere som bryter begge kretsene?
Jeg har problemer med at Led lyset ikke slår seg helt av..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av sickon Vis innlegg
Hei, noen som vet hvor de selger timere som bryter begge kretsene?
Jeg har problemer med at Led lyset ikke slår seg helt av..
Vis hele sitatet...
Denne saken er laget for å takle 600W HID ballaster så en LED lampe skulle ikke være særlig problem.
Hei, og takk for medlemskap. Er det noen her som har kjennskap til Lumeri LED lys? Ser det finnes fra småpærer til paneler i fullt spektrum fra 23W - 2000W.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med det samme det spørres om lys: har noen erfaring med spider Farmer sf-2000 ?
Kjapt spørsmål om ventilasjon; har et rør på 100mm som går ut til inngangspartiet i blokka jeg bor i. Vurderer å gro på rommet der dette går ifra og kjøre lufta ut ifra dette røret.
Vil et kullfilter, gitt at det er satt opp riktig selvsagt, ta knekken på lukta godt nok til at det ikke merkes av naboene som har inngang like ved siden av der lufta blir kjørt ut?

Inngangspartiet som i inngangsdøra mi.
Sist endret av Pastor Paul; 21. april 2020 kl. 13:14.
Sitat av Pastor Paul Vis innlegg
Kjapt spørsmål om ventilasjon; har et rør på 100mm som går ut til inngangspartiet i blokka jeg bor i. Vurderer å gro på rommet der dette går ifra og kjøre lufta ut ifra dette røret.
Vil et kullfilter, gitt at det er satt opp riktig selvsagt, ta knekken på lukta godt nok til at det ikke merkes av naboene som har inngang like ved siden av der lufta blir kjørt ut?

Inngangspartiet som i inngangsdøra mi.
Vis hele sitatet...
Så lenge du har bra nok oppsett vil et kullfilter ta knekken på all lukt.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg bytta reservoar i går, men ph stiger så fort opp? Går fra 5.5 til 6.5 ca på en dag? Plantene er et par uker uti blomst, men hva kan det være som gjør at ph stiger hele tiden? Jeg gir bra med nitrogen siden plantene viser tegn til noe mangler der.. Men det var sånn før jeg økte dosen med nitrogen også.
Bruker ghe sin næring og ec på ca 1.5. blanda i vanlig vann med litt nitrogen i går som hadde en ec på ca 0.7. Alt justert så ph er rett såklart.
Vis hele sitatet...
Når plantene drikker mer vann en næring vil PPM stige og PH synke.
Når de drikker mer næring en vann vil PPM synke og PH stige.

Så kan hende du gir de for lite næring, derfor synker PPM og PH stiger, ville gidd de litt mer næring og sett om reservoaret stabiliserer seg.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Når plantene drikker mer vann en næring vil PPM stige og PH synke.
Når de drikker mer næring en vann vil PPM synke og PH stige.

Så kan hende du gir de for lite næring, derfor synker PPM og PH stiger, ville gidd de litt mer næring og sett om reservoaret stabiliserer seg.
Vis hele sitatet...
Skal prøve, men de har fått noe nuteburn.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Skal prøve, men de har fått noe nuteburn.
Vis hele sitatet...
Hmm, hva er PPM før og etter? Altså hva var PPM når du blandet næringen og PH var på 5.5 og hva var PPM dagen etter når PH var 6.5?

Hvilket system bruker du? Om det er en liten DWC tank fult av røtter vil det være lettere å holde stabil PH og EC om du bytter til en større tank. Bare en tanke.
Anonym bruker
"Rede Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Pastor Paul Vis innlegg
Kjapt spørsmål om ventilasjon; har et rør på 100mm som går ut til inngangspartiet i blokka jeg bor i. Vurderer å gro på rommet der dette går ifra og kjøre lufta ut ifra dette røret.
Vil et kullfilter, gitt at det er satt opp riktig selvsagt, ta knekken på lukta godt nok til at det ikke merkes av naboene som har inngang like ved siden av der lufta blir kjørt ut?

Inngangspartiet som i inngangsdøra mi.
Vis hele sitatet...
For ekstra opsec som er greit når man bor i leilighet så vil jeg anbefale UPS til vifta for å sikre mot strømbrudd.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Hmm, hva er PPM før og etter? Altså hva var PPM når du blandet næringen og PH var på 5.5 og hva var PPM dagen etter når PH var 6.5?

Hvilket system bruker du? Om det er en liten DWC tank fult av røtter vil det være lettere å holde stabil PH og EC om du bytter til en større tank. Bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Aeros iv master men bruker kun 2 av bøttene. 1 "tank" og en der røttene er i.
Når jeg blander næring har jeg lagt meg på ca 1.6 i EC og 5.8 i ph. En dag etterpå er ph på ca 6.5 og ec sunket med 0,1-0,3.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg bruker Aeros iv master men bruker kun 2 av bøttene. 1 "tank" og en der røttene er i.
Når jeg blander næring har jeg lagt meg på ca 1.6 i EC og 5.8 i ph. En dag etterpå er ph på ca 6.5 og ec sunket med 0,1-0,3.
Vis hele sitatet...
Ok, da har vi feilsøkt oss fram til at de drikker mer næring en vann, du vil at EC skal holde seg noenlunde stabil.

Ville vasket tankene, skylt/dyppet røttene lett med PH justert vann og fylt på med ny næringsblanding med noe høyere EC.
Er lenge siden jeg har dyrket i hydro og sitter ute i solen så orker ikke søke før jeg kommer hjem iallefall, så kan ikke komme med noen anbefaling på hvor høyt du bør gå.
Siste grow lå jeg på 1-1.2 i EC alt over ga burn, men det var annen strain. Jeg har nettopp vasket tankene. Skylte røttene i en svak næringsløsning over natta/16t.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Siste grow lå jeg på 1-1.2 i EC alt over ga burn, men det var annen strain. Jeg har nettopp vasket tankene. Skylte røttene i en svak næringsløsning over natta/16t.
Vis hele sitatet...
Kan virke som denne strainen trenger mer mat, det er veldig individuelt. Hvilken produsent av næring bruker du? Her er en næringskalkulator (veldig basic) fra Canna.

EDIT:
Nå er det en uke siden du postet første gang om at PH sank. Har det vært likt gjennom hele uken, at PH stiger og EC synker?

Sitat av Pastor Paul Vis innlegg
Kjapt spørsmål om ventilasjon; har et rør på 100mm som går ut til inngangspartiet i blokka jeg bor i. Vurderer å gro på rommet der dette går ifra og kjøre lufta ut ifra dette røret.
Vil et kullfilter, gitt at det er satt opp riktig selvsagt, ta knekken på lukta godt nok til at det ikke merkes av naboene som har inngang like ved siden av der lufta blir kjørt ut?

Inngangspartiet som i inngangsdøra mi.
Vis hele sitatet...
Noe å tenke over kan være å blåse luften fra teltet inn i leiligheten for å la den blande seg der, så har du ett kullfilter med tilhørende vifte som drar luften fra leiligheten din ut gjennom den 100ml kanalen i inngangspartiet ditt.
Da bør du ha en luftavfukter i leiligheten for å få unna ekstra fuktighet men det kan være smart siden det kommer til å ta lukten som slipper ut når du åpner teltet, om du røyker i leiligheten kommer det til å ta lukten fra det å, siden hele leiligheten er i undertrykk og koblet til kullfilter.
Sist endret av utepaanordnes; 21. april 2020 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, er ganske likt enda, men får å ta nøye kontroll så blanda jeg næring med 1.6 EC og etterfylte ista, så skal jeg måle ec senere ikveld og i morgen og eventuelt pumpe på næring. Bruker GHE.
Det er en ganske svær sativa jeg har nå (Nevilles haZE). Forige var OG kush
Sist endret av NokErNok; 21. april 2020 kl. 20:13.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er en ganske svær sativa jeg har nå (Nevilles haZE). Forige var OG kush
Vis hele sitatet...
Fra Indica til Sativa, hvordan temmer du Haze'n, ScroG eller? Har du prøvd å søke på næringsskjema/anbefalinger for de to strainsene? Siden alt over 1.2 gå nuteburn sist med OG, så kanskje du finner noen som har dyrket Nevilles og ser om de hadde høyere EC en det du har nå.
Har prøvd å googla ja. men ikke funnet noe enda. Bruker netting/scrog.

Kan se ut som at jeg må legge meg på ca 2.0 ec. Fikk nuteburn på 1.6 tidligere, men kanskje den tåler mer nå.
Sist endret av NokErNok; 21. april 2020 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lagt ec på ca 2 nå og da er alt mere stabil. Drikker kanskje litt mindre vann me ph stiger endel mi dre enn før og ec synker bittelitt
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Lagt ec på ca 2 nå og da er alt mere stabil. Drikker kanskje litt mindre vann me ph stiger endel mi dre enn før og ec synker bittelitt
Vis hele sitatet...
Godt å høre følg med og om den fortsetter å synke når du kommer lengre inn i blomst kan du sikkert øke til 2.2 og se det an.
Sist endret av utepaanordnes; 24. april 2020 kl. 12:21.
Kan hende jeg får andre problemer nå, med rett næring har veksten eksplodert og de raver snart 90cm over bøtta de står i. Tror det kan bli trangt om plassen..
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan hende jeg får andre problemer nå, med rett næring har veksten eksplodert og de raver snart 90cm over bøtta de står i. Tror det kan bli trangt om plassen..
Vis hele sitatet...
det første som slår meg er hvor mye popcorn buds jeg tenker det vil bli når de allerede er så høyt over nettingen, dyrker du for buds el olje/hasj?
Har du mulighet til å ta på ett ekstra lag med netting 30-40cm over den første og bøye alle toppene under den for å få en jevn canopy?

Siden du dyrker i DWC kan det være lurt å få den skjøteledninger litt opp fra bakken i tilfelle oversvømming, så slipper du kortslutning. Har du vannalarm slik at du vil oppdage en oversvømming tidsnok til å redde oppsettet og leiligheten?

Har du problemer med høy temperatur i hovedreservoaret siden det står inne i teltet?
Sist endret av utepaanordnes; 24. april 2020 kl. 17:55.
Ja, bruker vannkjøler men tanken holder fort 20 grader. Det er en sativa som strekker seg voldsomt så de kommer til å strekke seg over nettingen. Driver og binder ned de øverste toppene for å jevne det ut litt. Det var mye jevnere før den plutselig skjøt i vekst. Dyrker for buds ja. Det er noen som ikke har fått så mye lys pga tett busk og fjerna en del blar osv for et par dager siden og de har kommet seg ganske bra.
Har sikra så det så si er umulig at det blir noe lekkaskjer (slangeklemmer og silikon) har hatt en del av de uten problemer eller så kommer de såppass treg at jeg rekker og reagere.
Sist endret av NokErNok; 24. april 2020 kl. 19:16.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er en sativa som strekker seg voldsomt så de kommer til å strekke seg over settingen.
Vis hele sitatet...
Du kan henge en ny netting over den første, så ser du til planten daglig og bøyer skuddene videre under det nye nettet etter hvert som de strekker seg, så styrer du de ut mot kantene av teltet til den dekker hele arealet eller slutter å strekke seg.

Siden en HPS halverer intensiteten sin pr 30cm er det ønskelig å ha en så jevn canopy som mulig. (mener å huske at man taper 50% effekt hver 30cm de heves over plantene, men fant ikke kilder på det nå her jeg sitter ute i solen så vær snill å rett meg om det er feil).
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Du kan henge en ny netting over den første, så ser du til planten daglig og bøyer skuddene videre under det nye nettet etter hvert som de strekker seg, så styrer du de ut mot kantene av teltet til den dekker hele arealet eller slutter å strekke seg.

Siden en HPS halverer intensiteten sin pr 30cm er det ønskelig å ha en så jevn canopy som mulig. (mener å huske at man taper 50% effekt hver 30cm de heves over plantene, men fant ikke kilder på det nå her jeg sitter ute i solen så vær snill å rett meg om det er feil).
Vis hele sitatet...
Jeg bruker led og ikke hps om det utgjør noe? Jeg har brukt tråd og binda de ned så det er mer jevnt nå.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg bruker led og ikke hps om det utgjør noe? Jeg har brukt tråd og binda de ned så det er mer jevnt nå.
Vis hele sitatet...
Har ikke brukt LED selv så vet ikke om regnestykket blir det samme. Men lys intensiteten synker jo lengre borte fra plantene lampen kommer. Så når man dyrker innendørs er det ønskelig å ha en jevn canopy slik at man får mest mulig ut av lampene.

Supert at du har begynt å binde de ned da, blir omtrent det samme som netting bare mer arbeid.
Sist endret av Dodecha; 26. april 2020 kl. 00:19.
Jeg har en 150W HPS lampe. Hvor stor bør stiklingen bli før denne får slippe til og hva avstand bør jeg begynne med?
Binda ned litt mer nå, men fortsatt en del som må gjøre med fjerning av div blad osv.

Den ser veldig fin ut, det er ikke lett å temme en sativa innendørs
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Den ser veldig fin ut, det er ikke lett å temme en sativa innendørs
Vis hele sitatet...
Skulle satt den i blomst 2 uker tidligere kanskje, men det er lærdom til neste gang
Har hørt rykter om at politiet/strømselskapene overvåker strømmålere, og kan vite om du dyrker Cannabis eller stryker en skjorte osv.

Er dette sant? Ble motivert til å endelig dyrke pga tørken, men jeg bor i ei bygd og dere vet hvor paranoide folk er i sånne steder. Har lyst på en indicaplante i klesskapet for eget bruk, så jeg er ikke veldig redd for lukta. Men jeg har et spørsmål til, angående lukta.

Det er derimot ventilasjonsanlegg i bygget, noe som jeg er bekymra for. Hva om lukta spres gjennom hele bygget? Tror ingen luftrensere vil stoppe lukta 100%, med tanke på at jeg må ta vare på planta ellers.
Sitat av Huskestuggu Vis innlegg
Har hørt rykter om at politiet/strømselskapene overvåker strømmålere, og kan vite om du dyrker Cannabis eller stryker en skjorte osv.

Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Nei.
Bare lurer litt på hvordan man legger frø til spiring og hvor lenge det tar før de spirer? Prøvde å lese litt i tråden, men ble mye å lese igjennom
Legger de i et glass vann til en liren hale på 3-4mm vises. Alt fra 3 dager til 10
Sitat av Rasputin ramp Vis innlegg
Bare lurer litt på hvordan man legger frø til spiring og hvor lenge det tar før de spirer? Prøvde å lese litt i tråden, men ble mye å lese igjennom
Vis hele sitatet...
Pakk inn frøene i våt bommull, ikke rennende våt, men mer enn fuktig. Legg dette mellom to tallerker (mørkt og så det fortsatt holder seg fuktig) og legg på en lun plass. Vent sånn 3-4 dager så spirer det(sjekk at det fortsatt er moist og fyll på med vann hvis det tørker ut). Det kan ta en uke eller mer før det spirer også, spesielt på eldre frø, men stort sett bør du se resultater etter en 4 dager
Hvordan vet man om et plante er hermie? Når blir det synlig?

Er det sånn at på hermier så kommer ballene først og så utvikles kvinnestilkene litt etterpå eller er det motsatt? Dersom man har en plante med baller, kan man da være helt sikker på at dette ikke blir en hermie?

Og kan autoer bli hermie?
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Hvordan vet man om et plante er hermie? Når blir det synlig?

Er det sånn at på hermier så kommer ballene først og så utvikles kvinnestilkene litt etterpå eller er det motsatt? Dersom man har en plante med baller, kan man da være helt sikker på at dette ikke blir en hermie?

Og kan autoer bli hermie?
Vis hele sitatet...
aldri opplevd en hannplante bli hermie, men det er sikkert mulig det også.

såvidt jeg vet kan alle strains og underarter av cannabis bli hermie, vanligvis pga stress (lys-stress f eks), og siden vi vanligvis dreper hannplantene opplever nok veldig få at/om de blir hermie, tenker jeg.
Er dette garantert en gutt? Eller kan det etterhvert komme sånne hvite kvinnestilker på ballene?