Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1969
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har en stund brukt mdma og hasj. Og den siste MDMA/hasj turen ble til en skikkelig bad trip. Gikk over stokk og stein.

Denne turen var for cirka 1 måned tilbake, hver gang jeg har røyket hasj siden så har jeg kommet rett tilbake til bad trippen igjen. Har derfor lagt hasj på hylla selfølgelig.

Men nå den siste uken har jeg hatt 24/7 visuals, men ikke vanlige visuals. Alt er bare helt fucka rart. Noen ganger føles det ut som jeg er en kjempe på 400 meter, og andre ganger føler jeg meg liten som en mus eller whatever. Dette skjer også med objekter rundt meg og spesielt når jeg har suttet på i bil (ikke kjørt selv) så har bilene virket mega store og at jeg lever i et kjempeunivers. Finner disse opplevelsene svært ubehagelig og de gjør det vanskelig å fungere i hverdagen. (Jeg har da ikke røyket eller ruset meg på noen måte siden den siste ganger for cirka 2 uker siden. Og kommer heller ikke til å gjøre det noe mere.

Har gjort en del research og virker som en type HPPD...
Eneste jeg egentlig lurte på var om noen har noen slags erfaring med noe lignende? Og eventuelt hva som kan forventes videre?

Takk for svar
Anonym bruker
"Rede Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kom deg til legen og bli akutt innlagt. Ingen fagfolk her.
Hvor hyppig var MDMA bruken og hvordan var dosene?
Anonym bruker
"Reflektert Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner du deg igjen i noe av dette? -> https://sml.snl.no/dissosiativ_lidelse

Depersonalisering/derealisering -> google det.

Ikke ukjent etter å ha røyket mye, eller tatt andre droger å få dissosiative lidelser som f.eks derealisering/depersonalisering, dette kan være midlertidig, eller om du er genetisk utsatt så kan du ha pådratt deg noe mer langvarende. Se bortifra dette om du ikke kjenner deg igjen, hvis du kjenner deg igjen, please kom deg til legen å få en henvisning videre til psykolog.

Uansett kan jeg anbefale deg å ikke bruke for mye tid på å titte på symptomer o.l på nettet, da dette kan være med å bidra til en forverret tilstand, been there done that.

5 år siden min bad trip, har aldri vært den samme personen. Jeg utsatte legebesøket så lenge at det aldri ble noe av, det er en av tingene jeg angrer mest på i livet mitt.

Dra til legen uansett, ikke vær redd for å si at du har tatt knark, helsen din er viktigere enn alt annet.
Høres rimelig likt ut hva jeg opplevde av mye lsd, hasj, speed og flein en sommer.

Ble aldri diagnosert med hppd.

Var på psykriatisk. Fikk en 20mg seroquel og 20min etter hadde jeg ingen halliser.

Fikk ingen resept på seroquel og da jeg var ute etter 2 dager kom det tilbake. Var vel med meg i høy og mindre grad minst 3 år.

Visse ting hjalp og andre ting trigget.

Det som hjalp for min del var å unngå triggere, for jo oftere det ble trigget jo lettere kom det.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde det til tider selv etter en «heroic dose» med flein for noen år siden. Begynte å lure på om trippen var vanlig tilstand mens livet ellers var en illusjon, og at ALT som eksisterte var min egen bevissthet.

Det er kanskje 5 år siden og her helt fin nå. Røyker av og til fortsatt men soppen holder jeg meg unna. Foretrekker heller mindte LSD-doser nå (maks 100 ug) en sjelden gang.

Noen tåler høye doser mdma/sopp osv, men det er ikke for meg. Ta tiden til hjelp så går det nok bra. Men ta en tur til legen, de har taushetsplikt og kan hjelpe deg.

Det ordner seg!
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Føler meg bedre allerede, så ordner seg sikkert. Var på legevakta, men de hadde aldri hørt om noe lignende og sendte meg hjem igjen.
Det går over av seg selv straks du begynner å like det.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eneste som hjalp for meg var å ikke røre rusmidler igjen. Det værste ga seg etter ca 3-4 måneder men det tok et par år før jeg ikke var plaga lenger.
Hadde hppd en 8 ukers tid, og så tok jeg en dose med sopp med et uhell. (Hadde blandet det inn i syltetøy, og dum som jeg var sto det umerket sammen med et annet likt syltetøy glass.) Da gav det seg. Jeg vet ikke om det er en tilfeldighet eller ikke, og jeg kan absolutt ikke anbefale det, men jeg forteller det som jeg opplevde det. En teori jeg har er at det hjalp hjernen min med å "fordøye" det på en eller annen måte, men det blir kun synsing. Det beste er nok å holde seg unna uansett, da det potensielt kan bli mye værre hvis du tar noen rusmidler. Noe som blokkerer de samme reseptorene som MDMA kan jo kanskje fungere, men det burde du ta med en lege.
Anonym bruker
"Bitter Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
for de aller fleste, i de aller fleste tilfeller, så går slike ting over når man slutter å ruse seg. rusen fucker mye mere med hjernen enn bare en midlertidig ruseffekt. om ikke alt går vekk med en gang, går noiaen fort over hvertfall. anbefaler å ta det opp med lege uansett
hold deg unna rus hvis du bare får negativ effekt, da er det mye bedre å leve et nyktert liv ! (selv om jeg ikke er imot rusmidler av noe slag egentlig)
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tror dere at jeg får noe for det, hvis jeg tar opp dette med fastlege? Har den mest tilbakestående fastlegen i hele Norge. Har aldri brydd med spesielt om det ettersom at jeg egentlig aldri er innom sykehuset. Og gidder ikke ha noe samtale med den heksa hvis jeg ikke får noe som kanskje kan hjelpe.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror dere at jeg får noe for det, hvis jeg tar opp dette med fastlege? Har den mest tilbakestående fastlegen i hele Norge. Har aldri brydd med spesielt om det ettersom at jeg egentlig aldri er innom sykehuset. Og gidder ikke ha noe samtale med den heksa hvis jeg ikke får noe som kanskje kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
Hvis du er så misfornøyd med fastlegen din at du kaller henne nedsettende skjellsord er det best for deg å bytte fastlege, det kan du enkelt gjøre på nett.
Det er vanskelig å si om legen vil gjøre noe med det, om du har mye vrangforestillinger kan det hende du får antipsykotika men ikke noe annet. Legen vil også si det samme som andre i tråden her at du må ligge unna rusmidler i fremtiden for å unngå både forverring av nåværende tilstand og for å unngå trigging av samme tilstand igjen når du på et tidspunkt føler deg frisk og normal og vil prøve å røyke hasj eller ture igjen. For egen del var det kun hasj som utløste tilstanden hos meg og jeg prøvde å røyke etter både et og to år med pause når jeg hadde blitt mer stabil og mindre symptomer og gikk rett tilbake til samme tilstand igjen. Det liksom resatte bedringen så løsningen for meg har vært å innse at jeg aldri kan røyke igjen. Jeg tror at hvis jeg hadde gått tidligere til legen midt i den værste fasen og fått antipsykotika at tilstanden ikke ville hengt på i flere år slik den gjorde på meg. Så du får ta den vurderingen selv om du er såpass plaget at du vil prøve antipsykotika eller vente til det går over av seg selv. Vær obs på at de første ukene på antipsykotika kan du føle deg litt rar, man kjenner at noe blir anderledes i hjernen på en måte men det er jo en del av bedringsprosessen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du er så misfornøyd med fastlegen din at du kaller henne nedsettende skjellsord er det best for deg å bytte fastlege, det kan du enkelt gjøre på nett.
Det er vanskelig å si om legen vil gjøre noe med det, om du har mye vrangforestillinger kan det hende du får antipsykotika men ikke noe annet. Legen vil også si det samme som andre i tråden her at du må ligge unna rusmidler i fremtiden for å unngå både forverring av nåværende tilstand og for å unngå trigging av samme tilstand igjen når du på et tidspunkt føler deg frisk og normal og vil prøve å røyke hasj eller ture igjen. For egen del var det kun hasj som utløste tilstanden hos meg og jeg prøvde å røyke etter både et og to år med pause når jeg hadde blitt mer stabil og mindre symptomer og gikk rett tilbake til samme tilstand igjen. Det liksom resatte bedringen så løsningen for meg har vært å innse at jeg aldri kan røyke igjen. Jeg tror at hvis jeg hadde gått tidligere til legen midt i den værste fasen og fått antipsykotika at tilstanden ikke ville hengt på i flere år slik den gjorde på meg. Så du får ta den vurderingen selv om du er såpass plaget at du vil prøve antipsykotika eller vente til det går over av seg selv. Vær obs på at de første ukene på antipsykotika kan du føle deg litt rar, man kjenner at noe blir anderledes i hjernen på en måte men det er jo en del av bedringsprosessen.
Vis hele sitatet...

Takk for svar! Hva var dine symptomer? Og hvor lang tid tok det før du følte deg bedre?

Også føler jeg meg ikke psykotisk, eneste som plager meg er sansebedrag som gjør at størrelser og avstander kan bli rare, har funnet ut at dette kan være et tegn på depersonalisering/derealisering..

Så tror personlig at det eneste som kan hjelpe meg er tid og distraksjon fra synsbedragene. Men skal først høre med fastlege.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror dere at jeg får noe for det, hvis jeg tar opp dette med fastlege? Har den mest tilbakestående fastlegen i hele Norge. Har aldri brydd med spesielt om det ettersom at jeg egentlig aldri er innom sykehuset. Og gidder ikke ha noe samtale med den heksa hvis jeg ikke får noe som kanskje kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
Bytt fastlegen din først du. Eller så kan du stikke innom en privat lege.