Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2286
Av det lille jeg har hørt og lest så spiller det inn hvordan Oslo børs gjør det. Om NVIDIA var statseid så ville kronen vært markant bedre? Og så er det rentehevinger da. Men hvorfor det forstår jeg ikke, så om noen kan forklare hvorfor kronen logisk styrker seg etter rentehevinger og når Oslo børs går i medvind, forklar gjerne.

Nå som kronen ligger å vipper på historiske lave 12 kroner for 1 dollar og vi ikke har noen up and coming selskaper som det blir pøset trillioner inn i så kan vi vel egentlig bare forvente at staten setter opp rentene videre, for staten er vel ikke tjent med at kronen blir helt verdiløs? Riktignok mye bedre for firmaer som kun driver eksport. Veit ikke differansen mellom eksport og import staten gjør, men om det er mest eksport vil de logisk bare ønske at den fortsetter å falle ?
Fordi vi har en næringsfiendtlig ubrukelig regjering. Ingen tør å satse her og de som gjorde det, har rømt til Sveits.

Sosialisme/misunnelse lenge leve.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Fordi vi har en næringsfiendtlig ubrukelig regjering. Ingen tør å satse her og de som gjorde det, har rømt til Sveits.

Sosialisme/misunnelse lenge leve.
Vis hele sitatet...
Kan du understøtte det utsagnet?

Hvorfor er den svenske og norske kronen såpass like mot euroen siden 2012 da?

Det er komplisert. Du kan ikke bryte det ned til en variabel.
Sist endret av Vekst; 3 uker siden kl. 19:45.
Det er staten som styrter krona. Sløser bort hundrevis av millarder på meningsløse luftslått. Batterifabrikker, vindmøllesubsider, u hjelp til diktatorer, krig i Ukraina osv osv. Hjelper lite å lukke vinduet når hele taket har blåst av. Det er ett trist skue. Dyrtiden er her nå.
Sist endret av FriFugl; 3 uker siden kl. 19:49.
Det er et veldig sammensatt svar på akkurat det spørsmålet. Jeg er ingen økonomisk ekspert, men at børsen alene er en helt avgjørende faktor har jeg lite tro på.
Det er en real knekk som kommer etter lang tid med historisk lav rente. Også kommer krig samtidig med inflasjon som igjen er kombinert med lite/ingen reallønnsvekst over flere år. Det er nok verdt å nevne at hvermannsen får gjennomgå som fy fordi vår kjære stat har valgt en tilbakestående måte å forvalte strømmen på.
Og mest av alt så er det en del forhold som inntreffer samtidig. Pluss at det helt sikkert er faktorer oppi det hele som jeg ikke har vært borti eller har kunnskap om. Er som sagt ikke noe økonomisk orakel
Veldig forenklet forklart ang inflasjon og styringsrente:
Forestill dere en liten landsby der det er bare 100 kroner som går i omløp.

Landsbyen har en pizzabaker som selger 1 pizza til 100 kroner. Han kjøper ingredienser for 100 kroner og selger pizzaen for 100 kr. 100-lappen går helt fint rundt i det lille samfunnet.

Men hva skjer når banken trykker atter en 100-lapp?

Da har landsbyen 200 kroner som går i omløp. Men pizzabakeren greier bare å bake 1 pizza per dag. Dermed er folk villig til å betale mer for å få tak i pizzaen.

Selv om pizzaen er akkurat samme som før, koster den mer - bare fordi samfunnet har mer penger.

Idag trykkes det ikke så mye penger, men det går heller på lån og kreditt. Vi tar for mye lån i forhold til hva vi utvikler eller produserer. Når folk låner penger de ikke har for å kjøpe bil eller hus, så «trykkes» det penger.

Derfor sier sentralbanken: «Nei, nå må vi slutte å låne så mye.» og setter opp renten slik at det blir dyrere å låne. Forhåpentligvis låner vi mindre. Hvis vi ikke gjør det, må de sette opp mer.

Inflasjon er ikke fy-fy. Sentralbanken har mål om å ha cirka 2% inflasjon slik at samfunnet utvikler seg. Ved null inflasjon risikerer man at samfunnets hjul stopper.

For mye inflasjon risikerer man at prisene går amok. Vi har jo sett enkelte land som har sedler med altfor mange nuller på seg.
Sist endret av marsboer; 3 uker siden kl. 20:31.
Det enkleste svaret på dette spørsmålet er vel rett og slett at vi produserer mindre enn før. Kronens verdi utenfor Norge er relativ i forhold til hvor mye vi produserer og selger til utlandet.
Er ikke noe økonomisk geni, men prøver å få med meg hva som skjer. Godt mulig jeg tar dundrende feil her, men dette er mine tanker

Den norske Kronen har systematisk sunket i verdi siden 2008. Kommer litt an på hvordan man ser på det, men kanskje komme unna med å si at Norge har vært i en "realvekst resesjon" siden 2008. Men skal man tro på politikere så er jo 10% boligprisøkning per år et tegn på en sterk økonomi lol

Noen av grunnene jeg ser på som sannsynlige for kronens nedgang:
Printing av penger over en lav sko (Bankene låner ut kreditt til null rente, er basicly det samme som printing.)
Sentralbankens salgs av kroner.
Lite investorvilje fra utlandet.


Tror ikke at rentene kommer til å bli satt opp, noe særlig mer. Norges sentralbank (og mye av den vestlige verden.) Har det med å følge etter sentralbanken i USA, og markedet forventer 3 rentekutt iløpet av 2024 per dags dato.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Det enkleste svaret på dette spørsmålet er vel rett og slett at vi produserer mindre enn før. Kronens verdi utenfor Norge er relativ i forhold til hvor mye vi produserer og selger til utlandet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du her egentlig? Norsk eksport er jo skyhøy.

Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Av det lille jeg har hørt og lest så spiller det inn hvordan Oslo børs gjør det. Om NVIDIA var statseid så ville kronen vært markant bedre? Og så er det rentehevinger da. Men hvorfor det forstår jeg ikke, så om noen kan forklare hvorfor kronen logisk styrker seg etter rentehevinger og når Oslo børs går i medvind, forklar gjerne.

Nå som kronen ligger å vipper på historiske lave 12 kroner for 1 dollar og vi ikke har noen up and coming selskaper som det blir pøset trillioner inn i så kan vi vel egentlig bare forvente at staten setter opp rentene videre, for staten er vel ikke tjent med at kronen blir helt verdiløs? Riktignok mye bedre for firmaer som kun driver eksport. Veit ikke differansen mellom eksport og import staten gjør, men om det er mest eksport vil de logisk bare ønske at den fortsetter å falle ?
Vis hele sitatet...
Norge eier allerede ca 1% av Nvidia, tror ikke det hadde gjort noen særlig forskjell på krona om vi hadde eid mer


Jo, det er selskaper i Norge som gjør det veldig bra. For eksempel Equinor, de hadde et resultat på over 80 mrd kroner før skatt i 4 kvartal i 2023.
Sist endret av j0n; 3 uker siden kl. 18:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan nicolai tangen som forvalter oljefondet gjøre noe for kronekursen? Vet ikke om det kan forvaltes bedre en det gjøres nå-kanksje ikke.
Georg Soros kunne jo for mange år siden med sin enorme formue påvirke andre lands valutaer gjennom sin offensive spekulasjon i aksjer(tror jeg det var).


Han intervjuet forresten elon musk ikveld jeg men ikke fått med meg ennå alt hva som ble sagt.
Det korte svaret er at staten tar beslutninger som gjør oss fattigere.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Kan nicolai tangen som forvalter oljefondet gjøre noe for kronekursen? Vet ikke om det kan forvaltes bedre en det gjøres nå-kanksje ikke.
Georg Soros kunne jo for mange år siden med sin enorme formue påvirke andre lands valutaer gjennom sin offensive spekulasjon i aksjer(tror jeg det var).


Han intervjuet forresten elon musk ikveld jeg men ikke fått med meg ennå alt hva som ble sagt.
Vis hele sitatet...
Tangen har vel ingen interesse av å styrke krona? Oljefondet har jo hatt en helt vanvittig avkastning hittil i år.

Men i teorien så kunne han jo solgt aksjene i utenlandske selskaper for deretter å kjøpe opp norske kroner. Dette vil nok styrke krona på kort sikt i vertfall. Men tviler på at det er noe politisk vilje for å gjøre akkurat det. Pengene renner jo inn nå.

For at krona skal styrkes på lang sikt, så må inflasjonen ned.
Sitat av j0n Vis innlegg

For at krona skal styrkes på lang sikt, så må inflasjonen ned.
Vis hele sitatet...
Mine første tanker er at det må da være med stabile måter å gjøre ting på enn denne rentekarusellen. Jeg får bare mer og mer inntrykk av at dette er en quick fix for at kapitalistene skal kjenne det minst mulig. At renta måtte helt ned i null for deretter å få den renta vi har nå er for meg ubegripelig. Dårlige kortsiktige beslutninger.
@marsboer Vel dedt forklarer inflasjonen - sort of. Legg til at det er også krefter utenfor Norge som påvirker inflasjonen. Og vi vet feks ikke helt hva som skjer med uroen i rødehavet. Det vi vet fra suezmax'n som stod på tvers en ukes tid, så ble det global kaos. Nå velger mange å seile rundt Afrika. Når internasjonale handelsvarer vi ikke klarer oss uten blir påvirket blir også vi påvirket og det drar også opp våre priser. Som gjør jobben til sentralbanken hardere.

@Masclet gjør vi nå egentlig det? Vi er en råvarenasjon. Vi produserer olje, gass og fisk. Og det går jo veien for det meste bortsett fra at laksen har solgt litt mindre. Om det er at folk er blitt klar over forholdene i norske fjorder og i mærene der eller om det er et kostnadsspørsmål for dem aner jeg ikke. Men når volumet går ned pleier de å ta det inn på justering av pris slik at produksjonen går for fullt.

Krona er svak er enkelt sagt en indikator på at det går bra om dagen for AS Norge. Olje og gasspenger renner inn, samt noe eksport av strøm. Oljefondet og norges bank selger kroner for å investere i utlandet. Dermed driver det kronekursen ned og våre ferieturer blir kostbare.

Norge er en liten nasjon, med en liten valuta. Kursen kan påvirkes av feks beslutninger tatt av et enkelt fond om de selger en større posisjon. Og nå er vel våre styringsrente lavere enn i feks EU 4 mot 4.5 iirc. Så for investorer er det lite som trekker mot norske kroner.
Sitat av Vekst Vis innlegg
Kan du understøtte det utsagnet?

Hvorfor er den svenske og norske kronen såpass like mot euroen siden 2012 da?

Det er komplisert. Du kan ikke bryte det ned til en variabel.
Vis hele sitatet...
Dette skjer til slutt med alle land i historien som har omfavnet sosialisme, det understøtter det vel ganske greit.
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Dette skjer til slutt med alle land i historien som har omfavnet sosialisme, det understøtter det vel ganske greit.
Vis hele sitatet...
Tull. Det er andre faktorer som påvirker.

Uro i verden feks. Ukraina har tatt ut en haug med oljedepot og raffineri i russland. Så mange at USA ble bekymret for at det vil påvirke oljeprisen via prissmitte og dermed både bidra til å øke pumpeprisen på bensinstasjonene for de amerikanske velgerne, og de vet at økte oljepriser vil øke inflasjonen. Det passer dårlig inn når usa har forcasted å senke styringsrenten 5 ganger over de neste 2 år. Om inflasjonen derimot øker igjen og de tvinges til å øke styringsrenten vil markedet reagerer negativt. Rentene øker, lån blir mer kostbare både for private og bedrifter og det blir færre investeringer som igjen akselererer prosessen.

Derfor gikk Biden så langt at han ba Ukraina om å ikke angripe russiske oljeraffineri. Vi så heldigvis hvordan det gikk. 3 dager senere var 2 nye russiske raffineri bombet av Ukraina.

Men det illustrerer godt hvordan internasjonale hendelser påvirker både enkelte lands økonomi men også inflasjonstall.

Det er en temmelig drøy ting å gjøre for Biden, og forsøke å diktere hvordan en suveren stat som de forøvrig har helt har sluttet å støtte skal skal føre sin forsvarskrig mot okkupantene.

Så alvorlig er globale hendelser for økonomien, og så komplisert blir evt. reaksjoner mot ny runde med prisøkning og inflasjon.
Sist endret av _abc_; 3 uker siden kl. 10:45.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Dette skjer til slutt med alle land i historien som har omfavnet sosialisme, det understøtter det vel ganske greit.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke understøttelse av noe annet enn at du ikke aner hva du snakker om.
Sitat av Dough Vis innlegg
Mine første tanker er at det må da være med stabile måter å gjøre ting på enn denne rentekarusellen. Jeg får bare mer og mer inntrykk av at dette er en quick fix for at kapitalistene skal kjenne det minst mulig. At renta måtte helt ned i null for deretter å få den renta vi har nå er for meg ubegripelig. Dårlige kortsiktige beslutninger.
Vis hele sitatet...
At renta måtte helt ned i null var pga korona. Kan ikke klandre noen for det.

Man kan jo også bruke valuta intervensjon, ved å feks selge utenlandske aksjer for å kjøpe norske kroner. Men det vil ikke være en god langsiktig løsning, inflasjonen vil jo fortsatt stige.

Tenker jo at renten er vel det kapitalistene kjenner best, det er dems bedrifter som merker renten mest. Alternativet ville jo vært å kuttet i lønnsoppgjøret. Det ville jo ikke vært spesielt populært blant befolkningen.

Blir for øvrig en spennende dag i morra, da kjerneinflasjonstallene blir offentliggjort. Dette vil ha en del å si for renta fremover.
Det er like greit, Nordmenn er ikke verdt rykte vi har rundt verden.

Vi er ikke folkestyrt, vi er klubbstyrt.