Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 947
Prøver å hjelpe en kammerat med å få orden på PCen her, men er ikke sikker på hva som feiler den. Hver gang han forsøker å gå inn på en mappe, åpne windows explorer, eller bruke "åpne fil"-dialoger, e.l, så stopper alt opp.

Fyren påstår han har scanna etter virus og slikt, men ikke funnet noe. Programmer ellers funker (word, excell, mm, når de startes fra ikoner på desktop). Startmenyen gjør også at maskina krasjer av og til.

Det er mulig dette begynte å skje etter at han lasta ned en windows-update for en stund siden. Noen som har hatt lignende problemer? Peiling på hva som kan gjøre dette, og hva som kan fikses?

Jeg har egenlig ikke sett skikkelig på maskinen selv ennå. Tenkte jeg skulle prøve å fjerne den windows update-saken via safemode, men tar gjerne imot andre råd...
Hvor lenger er det fryst? Inntil explorer restarter seg selv eller må man starte maskinen på nytt igjen?
format C: /y <3

Hm, hvis det ikke er altfor lenge siden han innstalerte oppdateringen kan du jo prøve systemgjennoppretting, eller kansje reinnstalering?
Ja, hvis han har systemgjennoppretting ville jeg ha prøvd det først. Kan være det ligger noe virus, eller et eller anna kvalm der.

Har vært borte i et lignende problem selv:

Hele maskinen dro seg av npr jeg startet kjør, ikke når jeg startet et programm, men startet kjør linja. Den gikk i blått, kom tilbake smelte avgårde med masse ulyder og bråk. Før det hele smalt ut igjen.

Satt i seks timer å filosoferte på hva jeg skulle finne på, rulla systemet en uke tilbake så løste det seg. Kjørte deretter anti-virus på ordentlig, ikke bare sånn smart-søk. Så gikk det bra til slutt...

Hvis ikke det funker tror jeg nesten ikke jeg har kapasitet til å forstå hva som er galt. Tenkte litt på at det kan være hardware feil, men da hadde vel ikke maskinen startet å virket som normalt. For Explorer krever vel ikke noe spess hard-ware..?
Hadde engang en harddisk som ga de symptomene du beskriver.
jeg kunne gå inn på desktop-ikonene, men ikke inn i mapper, da krølla alt seg.
rådet mitt er å prøve å feilsøke disken, for å finne ut, evt. utelukke det problemet.
Hvis han nylig har fjernet norton antivirus så kan dette være problemet.. spørr han!
- reboot maskinen i sikkerhetsmodus og fjern programmet helt.