Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 852
Hei!

Spørsmål 1
Vil de ett år gamle spytt-prøvene tatt på legekontoret via fri-omsorgen holde for å tilfredsstille krav om rusfrihet i en søknad til forvaltningsenheten i politiet?
Spørsmål 2
Har noen vært igjennom søknadsprosessen og kan fortelle noe om den?
Litt kontekst:
for 5 år siden mistet jeg førerkortet for alltid. Mener å ha hørt at man må kunne vise til edruelighet over 6mnd for å kunne få tilbake førerkortet om man mistet det i forbindelse med rus. Jeg har gjennomført en samfunnsstraff i løpet av det siste årene hvor det ble tatt spytt-prøver ukentlig på legekontoret i en periode på rundt 6 måneder. vil dette være tilstrekkelig for å dokumentere rusfrihet?

Sendte nylig mail til politi-juristen som forkynte dommen angående hvordan jeg skal søke om førerkort igjen.
E-post fra politiets jurist
En ev. søknas om å få tilbake førerkortet skal behandles av Forvaltningsenheten (førerkortavdelingen) og ikke av meg.
Vis hele sitatet...
Forventet at det skulle være ett skjema å fylle ut og evt. legg til vedlegg. signer med bak-id og ferdig. Men slik jeg forstår må jeg bare skrive en søknad og sende til felles-e-posten til mitt politidistrikt?


Utdrag fra domsslutning:
"Siktede dømmes til tap av førerretten for alltid. Etter vegtrafikkloven $ 33 jf forskrift
om tap av førerrett $ 3-3 skal førerretten ved gjentatt føring av motorvogn senest innen 5 år
etter reaksjonsfastsettelsen for den forrige kjøring, fratas for alltid."
Vis hele sitatet...
Ikke erfaring med tap på "livstid" men om politiet har bestemt at du må dokumentere rusfrihet tror jeg ikke spyttprøver holder, men om det er legen din som krever rusfrihet er det litt opp til h*n. Det kan også hende du må levere rusprøver i 1 år og deretter kvartalsvis som en kompis av meg måtte og han mista førerkortet i 2 år og ikke på livstid.