Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2491
Hei,

Jeg har fått et par betalingsanmerkninger etter å ha gått litt i kjelleren. Det er relativt små beløp på mellom 10,000 og 30,000 kr, men får nå betalt ned alt før nyttår. Vil jeg kunne ta f.eks billån/boliglån en gang i løpet av neste år når anmerkningene er borte? Vil bankene få noe historikk?
"En betalingsanmerkning står i fire år, men hvis du ønsker å gjøre opp for deg vil anmerkningen bli slettet med en gang hele kravet er innbetalt. Etter fire år må inkassobyrået eventuelt sette i gang nye rettslige skritt hvis det skal registreres en ny betalingsanmerkning."
Dem forsvinner med engang :-)
Bankene du hadde betalingsanmerkning vil normalt lagre historikken lenger, men det offisielle registeret glemmer det så fort de er innbetalt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. Jeg har samme problemet, og sliter nå med å finne lån igjen. Jeg bruker ofte små lån til å finansiere utlegg for mitt enkeltpersonforetak. Det har nå gått type 6 måneder, men jeg får likevel ikke flere lån. Har lest litt rundt og det står her at smålån med betalingsanmerkninger vil være mulig, men at du får type høyere rente hos bankene. Men jeg selv har enda ikke fått godkjent en søknad, hva er din erfaring @MexMakker ?
Sitat av Fredrik400500 Vis innlegg
Hei. Jeg har samme problemet, og sliter nå med å finne lån igjen. Jeg bruker ofte små lån til å finansiere utlegg for mitt enkeltpersonforetak. Det har nå gått type 6 måneder, men jeg får likevel ikke flere lån. Har lest litt rundt og det står her at smålån med betalingsanmerkninger vil være mulig, men at du får type høyere rente hos bankene. Men jeg selv har enda ikke fått godkjent en søknad, hva er din erfaring @MexMakker ?
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke har blitt utsatt for phishing / ID-tyveri her?
Sitat av Fredrik400500 Vis innlegg
Hei. Jeg har samme problemet, og sliter nå med å finne lån igjen. Jeg bruker ofte små lån til å finansiere utlegg for mitt enkeltpersonforetak. Det har nå gått type 6 måneder, men jeg får likevel ikke flere lån. Har lest litt rundt og det står her at smålån med betalingsanmerkninger vil være mulig, men at du får type høyere rente hos bankene. Men jeg selv har enda ikke fått godkjent en søknad, hva er din erfaring @MexMakker ?
Vis hele sitatet...
Grunnen er nok enkeltmannsforetaket. du er personlig ansvarlig for både privat og foretakets gjeld. Altså dobbel risiko, stortsett kan du glemme det om du har ENK om ikke omsetningen er dokumenterbar solid over de 5 siste årene, eller du har noen verdier og sitte som sikkerhet.


Sånn er livet.
Sist endret av mr.roundtree; 15. august 2022 kl. 18:32.
Sitat av MexMakker Vis innlegg
Hei,

Jeg har fått et par betalingsanmerkninger etter å ha gått litt i kjelleren. Det er relativt små beløp på mellom 10,000 og 30,000 kr, men får nå betalt ned alt før nyttår. Vil jeg kunne ta f.eks billån/boliglån en gang i løpet av neste år når anmerkningene er borte? Vil bankene få noe historikk?
Vis hele sitatet...
Du får lån med en gang anmerkningene er borte. Hvis anmerkningene er hos f.eks Santander, så kan du risikere å aldri få lån av dem igjen. Men, huslån får du. Det kan ta et par dager og opp til noen få uker før anmerkningene er borte.