Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1200
Fuck Mr. Plod!
En ting som jeg finner veldig merksnodig er at hvis jeg jobber på dagen og legger meg etter middag så sovner jeg med en gang.

Men når jeg jobber kveldsvakt, så drar jeg hjem, spiser en stor porsjon mat (tilsvarende mengde middag) men jeg blir liggende våken i 3-5 timer før jeg sovner?

Jeg klarer faktisk ikke å sovne mellom 22-00.

"Legg bort mobilen", men etter dagvakt så ligger jeg jo med gardinen åpen og telefonen på.


Har jeg fri en dag? Ja da kan jeg sove i 10 timer. Også sovne igjen rundt 15-17 med en gang jeg legger meg i senga.

Jeg klarer faktisk ikke skjønne hva som er forskjellen på å komme hjem fra dagvakt å legge seg enn å komme hjem fra kveldsvakt å legge seg.

Det er veldig sjeldent jeg legger meg etter dagvakt fordi jeg vet at jeg sovner, så jeg drar ut istedet.
Da jeg jobba turnus sleit jeg som faen med søvn, så det kan ha noe med det å gjøre. Men har fortsatt perioder der jeg kan gå våken i 48t+ om jeg ikke tar sovetablett og noen dager kan jeg ligge å sove oppimot 20t i døgnet i 2-3 dager i strekk.
Vet noen sliter med å legge seg etter kveldsvakt for de har blitt litt "våken" når de er på jobb og trenger litt tid på å "roe" ned.
Det er så enkelt at mat er energi så når du spiser før du skal legge deg blir du ikke like trøtt som når det er mange timer siden du har spist.
Han spiser jo også middag på ettermiddagen, så det er litt av poenget, at antall timer våken er ca det samme, og samme forutsetninger for å få sove. Tror det ligger mye i at på kvelden så «stresser»man etter å sove, mens på dagen er det ikke noe fokus på å bli trøtt eller få sove, så det blir psykisk lettere, fordi du ikke «må» sove når det er dag
Akkurat samme her. bruker lang tid på å "lande" etter kveldsvakt.. Etter en vanlig dag kan jeg sovne med en gang. Rart. Skal sies at jeg er B-menneske. Klarer ikke å legge meg tidlig på kvelden og sover best om morgenen, haha