Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3169
Bruker Gmail i browser ferdig arbeid. Men av og til, spesielt ved offentlige sider som uni, bibliotek etc. Så tvinger Outlook eller hva enn det microsoft default greiene er - seg fram.

Har merket at ofte får man ikke svar /v disse med Gmail. At det nesten er som om man MÅ bruke outlook noen plasser for at mottaker skal få emailen. Pleide alltid bare å copy-paste til Gmail istedet.

Hva er greien med dette? Kan vel ikke være at man må bruke outlook for det er vel monopol regler på at man kan sende email på hvilken som helst måte vel? Blokker noen offentlige instanser eller andre sider gmail?

Skjønner ikke bare når... spesielt ved offentlige instanser... man skal kopiere email adressen men web designet er laget slik at outlook automatisk åpnes istedet.

Dette har irritert meg så lenge nå! Så håper en IT-Gud har et svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om outlook åpner seg når du klikker på e-postadresser er problemet på di maskin.

https://www.howtogeek.com/770946/how...on-windows-10/
Takk! Så hvilke email du bruker har nada nix å si?
BRAND ∞ STRONG
Tror ikke offentlige instanser diskriminerer folk etter hva slags mail de bruker, det ville vært rart, ikke minst med tanke på
hvor mange som benytter Gmail.

Men hvis du tenker på deg og din maskin så er det Microsoft som pusher sine apper som standard.
f.eks. Web adresser (fra skrivebordet) åpnes som standard i Internet Explorer som igjen vil at du skal installere Edge.
Vet ikke om det er helt riktig, men det virker som windows apper blir stadige tettetere og dypere integrert
i operativsystemet og alle samler inn info om deg med mindre du endrer en haug innstillinger.
Windows Mail har jeg egentlig ikke så mye negativ å si om. Syns det går greit å bruke den og Gmail side om side.

Hvis du går til Apper og Funksjoner/Standard apper/Angi standard etter app så kan du endre hvilke programmer
som skal åpne hva.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Takk! Så hvilke email du bruker har nada nix å si?
Vis hele sitatet...
Nei, det handler om hvilke apper for e-post du har lagt til i Windows, og hvilket som er valgt som standard når du klikker på en epost-lenke. Vet ikke om Gmail har en, men Outlook er veldig vanlig. Man kan legge til sin gmail der slik at du får sendt mail via den appen, men fortsatt fra din e-postadresse.
Det er en enkel forklaring på dette. Microsoft har selvfølgelig satt sin egen app som standard. Og hvorfor ikke liksom? Fungerer jævlig dårlig å sette gmail som standard om ikke gmail kommer forhåndsinstallert.

Løsningen er å velge standardapp basert på protokoll.
Microsoft Edge foretreller vel Microsoft Outlook/hotmail.
Safari bruker vel apple sin egen mailklient?
Chrome bruker Gmail..
Offentlige pcer har en vane for å bruke standardprogrammer som kommer med maskina.
Du har et standard mail-program. Windows Mail er standard ved ny pc. Klikker på på en epostadresse, åpnes standard epostprogram. Har du et annet program må du sette det til standard. Bruker du Web-mail er eneste mulighet å kopiere adressen. Det samme gjelder også browser (nettleser).
Fant problemet tror jeg... er svartelistet i noe som heter Sorbs. Aner ikke hvordan det har skjedd though. Prøvde å bli de-listet men kan ikke engang autentisere emailen min der fordi jeg får ikke autentiserings koden selv om det står sendt til min email. Bleh. Noen av dere peiling på hva jeg gjør her?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Fant problemet tror jeg... er svartelistet i noe som heter Sorbs.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva Sorbs er.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Noen av dere peiling på hva jeg gjør her?
Vis hele sitatet...
men du kan jo begynne med å lese over de forslagene du allerede har fått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Fant problemet tror jeg... er svartelistet i noe som heter Sorbs.
Vis hele sitatet...
Garantert ikkje. Sorbs er kun relevant om du driv din egen e-posttenar.
Sist endret av vidarlo; 4. juli 2022 kl. 21:40.