Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2133
Hei da har jeg fått skoleplass endelig ved en vgs, så er på rett spor, skal flytte til byen skolen er i som er et par timer unna. Spørsmålet mitt er: vil jeg få avslag på stipend og lån siden jeg ikke har ungdomsrett? Finner ikke noe konkret svar på det på Lånekassen sine sider, og jeg må nesten få noe støtte siden jeg ikke har jobb, og å pendle fra der jeg bor nå og til skolen kl 04:00 hver morgen er uaktuelt.
Folk på universitetet får stipend, så regner med at du også får , men send en mail til Lånekassen, så er du sikker
Sist endret av Neipådeg; 24. august 2022 kl. 17:42.
Lånekassen har informasjon om dine rettigheter til lån og stipend uten ungdomsrett. Her kan du fylle inn den informasjonen som passer med den videregående utdanningen du skal ta.

Her er det viktig at du er oppmerksom på at du får studiestøtte etter de samme reglene som gjelder for høyere utdanning. Det vil si at du ikke får rent stipend, men at studiestøtten i utgangspunktet er et lån som må tilbakebetales.

For øvrig bør du sette deg inn i rettigheter, plikter og vilkår som gjelder for studiestøtte når du er elev uten ungdomsrett, og ikke blindt ta opp studielån dersom du har planer om å studere også etter videregående, da det er regler for hvor mye lån du kan ta opp, samt hvor lenge. Dette er noe du må ta i betraktning om du velger denne løsningen.
Du får studielån men det er ikke mye så hvis du har mulighet til å bo hjemme hadde jeg gjort det eller hvertfall prøvd å få en deltidsjobb.
Trådstarter
Sitat av freewilly Vis innlegg
Du får studielån men det er ikke mye så hvis du har mulighet til å bo hjemme hadde jeg gjort det eller hvertfall prøvd å få en deltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo ikke mulighet til å bo hjemme når skolen er to timer unna, om jeg må pendle må jeg stå opp kl 03:00 hver morgen.
Skaff deg en deltidsjobb. Du er voksen nå. På tide å ordne opp selv.
Trådstarter
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Skaff deg en deltidsjobb. Du er voksen nå. På tide å ordne opp selv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dere har lest tråden, jeg har fått skoleplass og skolen har begynt. Om jeg skal få deltidsjobb så kan det ta ukesvis, jeg har sendt ut flere søknader men man får ikke en jobb på dagen. Jeg må ha en hybel der jeg skal gå skole, om ikke må jeg stå opp kl 03:00 hver natt for så å ta tog videre, da blir det null søvn på flere uker, derfor spør jeg om jeg fortsatt kan få innvilget stipend sånn at jeg får fiksa et sted å bo.
Gratulerer! Ting går seg til.
Du får studielån.
Jeg fikk det ved siden av vanlig jobb.
Da ca 200k på et år, bare fra studielånet .
Sist endret av SkammeligNykter; 24. august 2022 kl. 22:54.
Håper ting ordner seg for deg! Men studenthyblene er tatt for Ienge siden i de vanlige studiebyene. Foreslår å se på det private markedet og skrive at du kan hjelpe med ting som snømåking og gressklipping, så går det an å håpe de etterhvert gir deg belønning for jobben i form av lavere husleie. Jeg fikk 1000 kr avslag i mnd for å måke snø og det hjalp mye når jeg var student