Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5254
Wikipedia er noe jeg ser på som veldig nyttig og bra hjelpemiddel på nettet, og jeg bruker det ofte.

Men bør man gi dem penger ? (Donasjon de nevner av og til, 100-lapp i året eller sjeldnere.)
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Wikipedia er noe jeg ser på som veldig nyttig og bra hjelpemiddel på nettet, og jeg bruker det ofte.
Vis hele sitatet...
Har du ikke svaret ditt der?
Har du råd til å droppe det? Du trenger ikke donere deg til fant, dog er det donering som sikrer drifta.
Gi det du kan. Ivaretaelse av nettsteder ala wikipedia er dugnad.
Sist endret av _abc_; 19. august 2022 kl. 13:23.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Men bør man gi dem penger ? (Donasjon de nevner av og til, 100-lapp i året eller sjeldnere.)
Vis hele sitatet...
Før stjal jeg alt og jeg laster fortsatt ned mye, men nå prøver jeg gi når jeg kan. Spesielt hvis det går rett til noen som
produserer innhold, abonnere på sider etc.
Med tanke på hvor mange millioner av dollar de allerede har på konto, og hvordan de har brukt det på toppledelsen siste årene så får de ikke mer fra meg iallefall: https://www.makeuseof.com/tag/wikipe...ions-bank-beg/

Med 200 millioner dollar så bør de fint klare å hoste nettsiden på alle kontinenter bare ved å ha pengene stående på en kjedelig lavrentekonto..
Sist endret av bashfoo; 19. august 2022 kl. 18:58.
Sitat av Superjokket Vis innlegg
Wiki er søppel. Du er klar over at hvem som helst kan skrive hva de vil der?
Vis hele sitatet...
Ja, hvem som helst kan ødelegger artiklene der og skrive inn falsk info. Dessverre har vi ikke så mange alternativer. Selv Google-søk havner ofte på WP.
Bruker Wikipedia ofte, men aldri donert penger til dem eller noen andre dessverre
Ville du gitt et bidrag hvis Facebook plutselig sutret om at de ikke hadde penger?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Ville du gitt et bidrag hvis Facebook plutselig sutret om at de ikke hadde penger?
Vis hele sitatet...
De har så mye reklame at de har penger nok.
Hva er definisjonen på "nok"? Når en ideell organisasjon har 200 millioner dollar på bok (nesten 2 milliarder norske kroner), har de da ikke nok til å drive nettsiden og organisasjonen videre uten å trygle leserene for enda mer?
Sist endret av bashfoo; 21. august 2022 kl. 12:41.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Ville du gitt et bidrag hvis Facebook plutselig sutret om at de ikke hadde penger?
Vis hele sitatet...
Facebook leverer et så elendig produkt, at det hadde gledet meg om de sakket bakpå og det ble rom for et bedre alternativ. Eneste grunnen til å være på facebook er at "alle" andre er det, så det er i praksis ganske vanskelig å boikotte det uten å gå glipp av mye info.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ja, hvem som helst kan ødelegger artiklene der og skrive inn falsk info. Dessverre har vi ikke så mange alternativer. Selv Google-søk havner ofte på WP.
Vis hele sitatet...
Jo, hvem som helst kan redigere på Wikipedia. Men vær også obs på, at de med brukerkonto som det viser seg en kan stole på, gjerne blir patruljører om de vil. Patruljørene kikker igjennom hver redigering en bruker uten autopatruljør eller høyere status foretar seg. Om det er tull, ja, så blir den redigeringen omgjort fort. Altså på Wikipedia er det iallfall en viss kvalitetskontroll, og gjerne kildesjekking, noe det ofte ikke er f.eks. her.



Så jo, mye på Wikipedia er bra. Men sjekk merknadene på artikkelen, og om det er referert til kilder, og hvilke typer kilder. Altså generell kildekritikk. Hvis dette er bra, så er også gjerne artikkelen bra.

For å si det slik, jeg hadde lagd en del artikler der med seriøst innhold og ikke noe tull, før jeg ble forfremmet til autopatruljør.

Men altså, jeg er ikke uenig i at Wikipedia har sine svakheter. Men noen av disse svakhetene er også noen av dens styrker. Hvis du finner feil der, så kan også du redigere. Men vær da også obs på, at du må ha dine kilder klare.