Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1846
Skal reise og trenger hotell for to dager, vanlig hotell kommer godt over 2 laken, mens sovesal er på 700-800 kr. Er snakk om en norsk by.

Noen erfaringer med sovesaler? Må dele med 6 andre, høres egentlig helt jævli ut. Kan vel være alt slags folk?
Type ungdomsherberge?
Har ikke testet i Norge, men bare positive erfaringer i Norden/Europa.
Keep in mind, jeg var ung og syns det var en kul måte å bli kjent med folk på (les jenter) festing o.l.

To dager går sikkert greit uansett.
Sjekket mulighet for å leie privat leilighet/rom? Airbnb
Sist endret av vindaloo; 7. august 2022 kl. 13:24.
Har sovet på sovesaler og vandrehjem mange ganger og i flere land. Erfaringen er ikke utelukkende positiv, men 9/10 ganger så har det fungert utmerket.

Lås inn dine ting. Øyemaske. Øreklokker eller annet hørselsdempende.

Kos deg på sovesal. Kan fint være at du treffer folk som tenker akkurat det samme som deg. Har fått noen gode venner fra sovesaler ^^
Sitat av Markonan Vis innlegg
Har sovet på sovesaler og vandrehjem mange ganger og i flere land. Erfaringen er ikke utelukkende positiv, men 9/10 ganger så har det fungert utmerket.

Lås inn dine ting. Øyemaske. Øreklokker eller annet hørselsdempende.

Kos deg på sovesal. Kan fint være at du treffer folk som tenker akkurat det samme som deg. Har fått noen gode venner fra sovesaler ^^
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, men man vet jo aldri om man havner til sengs med drapsmenn liksom. Det er køysenger og haha, så man sover jo som i ett fengsel.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Type ungdomsherberge?
Har ikke testet i Norge, men bare positive erfaringer i Norden/Europa.
Keep in mind, jeg var ung og syns det var en kul måte å bli kjent med folk på (les jenter) festing o.l.

To dager går sikkert greit uansett.
Sjekket mulighet for å leie privat leilighet/rom? Airbnb
Vis hele sitatet...
Så de blander altså jenter og gutter sammen? Høres jo litt merkelig, skulle tro det var sovesaler for jenter og gutter.

Jupp, men koster skjorta. 700,- for to dager inkl frokost er rimelig billig.
Sist endret av Nootropics; 7. august 2022 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Så de blander altså jenter og gutter sammen?
Høres jo litt merkelig, skulle tro det var sovesaler for jenter og gutter.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid, ofte ikke, men i Kjøben på 90 tallet var det frilynt.
Bayer, tjall, damer og den alltid like irriterende fyren med kassegitar
Det kan fint funke. Jeg har gjort det mye i utlandet, men og når jeg flyttet til Oslo i påvente av å finne meg leilighet. Man sparer jo masse med penger på det. Det gøyeste med det er at man lett blir kjent med åpne mennesker i samme situasjon. Men så har man og sånn 8-10 mannsrom hostell. Der bodde jeg med en gigantisk hær av omreisende "romfolk". De var kjempehyggelige folk når man kom nær dem på en annen måte. Verdisaker får man alltid låst inn.
Om gutter og jenter er blandet eller ikke kommer an på stedet. Hvis folk kan oppføre seg er det ikke noe problem at jenter og gutter sover i samme rom. Men oftest er det adskilt, feks på ungdomsherberger. Bodde selv ofte på sovesal i mine yngre dager når jeg reiste på InterRail. Var litt ymse på de forskjellige stedene for å si dete sånn.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Om gutter og jenter er blandet eller ikke kommer an på stedet. Hvis folk kan oppføre seg er det ikke noe problem at jenter og gutter sover i samme rom. Men oftest er det adskilt, feks på ungdomsherberger. Bodde selv ofte på sovesal i mine yngre dager når jeg reiste på InterRail. Var litt ymse på de forskjellige stedene for å si dete sånn.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ymse?
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Hva mener du med ymse?
Vis hele sitatet...
kan bare snakke for meg selv og husk at jeg ser 20-25 år tilbake i tid her, men "ymse" kan være sanitære forhold (felles dusj etc.)
eller støy. Ingen ting av dette brydde jeg meg om som ungdom, spesielt ikke om man tar prisen i betraktning.
Sist endret av vindaloo; 7. august 2022 kl. 16:48.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
En kompis sov på slik sovesal i Oslo, han sa det var 5 madrasser på ett rom.

Det var han og fire rumenere der, etter han våknet av at en av de snoket i tingene hans, valgte han å sove oppå verdisakene sine
Sitat av Carmex Vis innlegg
En kompis sov på slik sovesal i Oslo, han sa det var 5 madrasser på ett rom.

Det var han og fire rumenere der, etter han våknet av at en av de snoket i tingene hans, valgte han å sove oppå verdisakene sine
Vis hele sitatet...
det finnes overnattings steder for folk som ikke har noe hjem, uteliggere/rumenere/rusmisbrukere, men de er gratis og er ment for
akutte behov f.eks når det er veldig kaldt. Vandrerhjem /ungdomsherberge som man betaler for er noe helt annet.
Sist endret av vindaloo; 7. august 2022 kl. 17:02.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
det finnes overnattings steder for folk som ikke har noe hjem, uteliggere/rumenere/rusmisbrukere, men de er gratis og er ment for
akutte behov f.eks når det er veldig kaldt. Vandrerhjem /ungdomsherberge som man betaler for er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Ja var garantert ikke en vanlig sovesal, men vet han betalte for oppholdet, var ikke noe akutttilbud.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Om gutter og jenter er blandet eller ikke kommer an på stedet. Hvis folk kan oppføre seg er det ikke noe problem at jenter og gutter sover i samme rom. Men oftest er det adskilt, feks på ungdomsherberger. Bodde selv ofte på sovesal i mine yngre dager når jeg reiste på InterRail. Var litt ymse på de forskjellige stedene for å si dete sånn.
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
det finnes overnattings steder for folk som ikke har noe hjem, uteliggere/rumenere/rusmisbrukere, men de er gratis og er ment for
akutte behov f.eks når det er veldig kaldt. Vandrerhjem /ungdomsherberge som man betaler for er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Det koster 300,- natta for slike sovesaler. Mon tro om rumenere og slike folk har råd til sånt? Er jo inkl frokost og.
Et ungdomsherberge har som regel låsbare skap til tingene dine. Et hotell-sovesal har normalt ikke det, da må du bruke resepsjonen. Husk egen hengelås. Ellers finnes det oppbevaringsbokser på nærmeste jernbanestasjon på større steder. Husk at det er 30-40 år siden jeg bodde på sovesal. Den gangen var jeg jo også mer tolerant overfor andre.
Da jeg ikke hadde annet leide NAV rom til meg på et Bed and breakfast på Frogner i Oslo.
Vanlig rom pris der var ca 800kr natten m/frokost. Det finnes mange slike leilighets hoteller i Oslo
som for eksempel bedrifter leier til ansatte i stedet for hotell.

Til sammenligning ligger vanlige hotell rom i Oslo på mellom ca. 1200 og 3000kr natten. Gjennomsnitt rundt 1500kr
Sist endret av vindaloo; 7. august 2022 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville personlig heller sovet i ei rundkjøring. Alltid en som raserer badet, en asiat som tror europeisk luft er giftig og lukker vinduet hver gang det blir åpnet, hun som bruker åttemannsbadet i 45 min på morran og den obligatoriske shady typen med rottehale som alltid er på rommet, tastende på en gammel nokia mens du får delta i en ufrivillig ørepropp-eurodance sesh. Du kan nok fort risikere å være heldigere enn meg. Lenger utenfor sentrum er det som regel bedre nattero og billigere. Aldri prøvd i Norge uten å okkupere hele rommet.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ville personlig heller sovet i ei rundkjøring. Alltid en som raserer badet, en asiat som tror europeisk luft er giftig og lukker vinduet hver gang det blir åpnet, hun som bruker åttemannsbadet i 45 min på morran og den obligatoriske shady typen med rottehale som alltid er på rommet, tastende på en gammel nokia mens du får delta i en ufrivillig ørepropp-eurodance sesh. Du kan nok fort risikere å være heldigere enn meg. Lenger utenfor sentrum er det som regel bedre nattero og billigere. Aldri prøvd i Norge uten å okkupere hele rommet.
Vis hele sitatet...
Såpass jævlig ja. Har du sovet i Norge i sovesaler og?