Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3863
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har fått lønnstrekk på 3 forskjellige plasser og har vært forseint ute med å sende inn dokumentasjon, om at det blir trekt for mye ut ifra hva jeg tjener. Så denne mnd kommer jeg til å få en lønn på rundt 7-8k... ikke nok til å dekke husleia engang....


Så nå må jeg ta det seige stege om å spørre hjemme etter hjelp... har fått veldig mye økonomisk hjelp, og har hatt mye dumme unnskyldinger om hvorfor jeg trenger penger.... så jeg lurer på om dere freaks har en god unnskyldning på hva jeg kan si til mine foreldre, om hvorfor jeg trenger penger....


Og si at jeg har lønnstrekk er Uaktuelt...

Har sagt tidligere f.eks at jeg skylder skatt, bot etc... men er faktisk helt tom for ideer ...


Setter pris på tips
Lønnstrekk "skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin familie", jf aml §14-15 tredje ledd. Det innebærer at det ikke kan gjøres større lønnstrekk enn at arbeidstaker har nok lønn igjen til å forsørge seg og familien.

Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Lønnstrekk "skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin familie", jf aml §14-15 tredje ledd. Det innebærer at det ikke kan gjøres større lønnstrekk enn at arbeidstaker har nok lønn igjen til å forsørge seg og familien.
Vis hele sitatet...
Du blir trekt for mye. Ring innkrever.
Sist endret av Ringen365; 12. februar 2022 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Lønnstrekk "skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin familie", jf aml §14-15 tredje ledd. Det innebærer at det ikke kan gjøres større lønnstrekk enn at arbeidstaker har nok lønn igjen til å forsørge seg og familien.



Du blir trekt for mye. Ring innkrever.
Vis hele sitatet...


Er klar over det... takk forresten, men har sendt inn papirer forseint. Så tror jeg er fuckd denne mnd... dessverre, usikker på hva jeg skal gjøre egt har 15k i lønnstrekk og 25k brutto i mnd, haha ...
Beklager, jeg misforsto.

Har du sjekket om du har mulighet for å få stønad fra NAV slik situasjonen er?
Ellers går det vel å gjøre en deal med huseier. Så spørs det om det er verre eller bedre enn å få hjelp av gamlingene :P
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Beklager, jeg misforsto.

Har du sjekket om du har mulighet for å få stønad fra NAV slik situasjonen er?
Ellers går det vel å gjøre en deal med huseier. Så spørs det om det er verre eller bedre enn å få hjelp av gamlingene :P
Vis hele sitatet...


Det var det da....

Har ikke sjekket med nav enda, tenkte å gjøre det på mandag... er ganske sikker på at jeg dessverre må spørre hjemme om hjelp... men aner ikke hva jeg skal si, har liksom sagt alt som kan sies... er helt tom for ideer...

Huseier kan jeg egt gjøre en deal med, eneste er at det er min far ... :/
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var det da....

Har ikke sjekket med nav enda, tenkte å gjøre det på mandag... er ganske sikker på at jeg dessverre må spørre hjemme om hjelp... men aner ikke hva jeg skal si, har liksom sagt alt som kan sies... er helt tom for ideer...

Huseier kan jeg egt gjøre en deal med, eneste er at det er min far ... :/
Vis hele sitatet...

Så han vil da begynne å lure, føler i dette tilfelle at det er bedre å finne på noe å si, haha
Auch.. håper det kommer noen gode råd. Lykke til
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan ikke folk bare svare på det han spør om først OGSÅ kan dere komme med deres profesjonelle tips og råd og oppgulp...?


1. Du kan si du må reparere noe og at det haster? Bil? Sykkel? Noe hjemme?
2. Inkassovarsel eller varsel om lønnstrekk? -Lensmann ønsker trekk i lønn om du ikke betaler snarest?

Du kan også snakke med sjefen din, om de kan gjøre noe, snakke med regnskapsføreren på jobben om de kan stoppe det på et vis denne måneden. Jeg vet det går, en jeg jobber med har gjort det på den måten. Men det spørs om de forstår deg og slike saker.

Du kan også prate med huseier eller banken om det er de du betaler til, om å utsette leia til neste måned eller noe sånt, det er absolutt mulig og normalt å gjøre når det er nødvendig.


Lykke til
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
OGSÅ kan dere komme med deres profesjonelle tips og råd og oppgulp...?
Vis hele sitatet...
Oppgulp?
Du kan jo vurdere å lese gjennom hva TS selv sier angående huseier,
Så slipper du å komme med oppgulp selv

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Huseier kan jeg egt gjøre en deal med, eneste er at det er min far ... :/
Vis hele sitatet...
TS sier at det er mulig å be far (huseier) om utsettelse, men da er vi jo tilbake til det opprinnelige spørsmålet.
Hvordan begrunne dette.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan også prate med huseier eller banken om det er de du betaler til, om å utsette leia til neste måned eller noe sånt, det er absolutt mulig og normalt å gjøre når det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Min uthevning.

Syns for øvrig det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt TS uten vite:
  • hva slags forhold du har til foreldrene dine
  • hvordan deres økonomi er
  • hvor mye du har "melket" de for før
Sist endret av vindaloo; 13. februar 2022 kl. 04:35.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er klar over det... takk forresten, men har sendt inn papirer forseint. Så tror jeg er fuckd denne mnd... dessverre, usikker på hva jeg skal gjøre egt har 15k i lønnstrekk og 25k brutto i mnd, haha ...
Vis hele sitatet...
Hvis du har sendt inn dokumentasjon, og det blir innvilget så skal du kunne få etterbetalt, mulig du må søke eller be om det. Jeg hadde trekk på 10k i flere måneder og det var 70% av lønna etter skatt. Fikk etterbetalt hele trekket siste måned.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og si at jeg har lønnstrekk er Uaktuelt...
Vis hele sitatet...
Da er det jo superpro å tipse:

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2. Inkassovarsel eller varsel om lønnstrekk? -Lensmann ønsker trekk i lønn om du ikke betaler snarest?
Vis hele sitatet...



Du kan også snakke med sjefen din, om de kan gjøre noe, snakke med regnskapsføreren på jobben om de kan stoppe det på et vis denne måneden. Jeg vet det går, en jeg jobber med har gjort det på den måten. Men det spørs om de forstår deg og slike saker.
Vis hele sitatet...
Da er dette mye bedre. De fleste oppegående arbeidsgivere vil hjelpe deg da ingen er tjente med at arbeidstaker skal gå blakk med økonomiske bekymringer. Ikke nødvendigvis regnskapsfører men vedkommende din overordnede og de som ev. kjører lønn.
Foreslår at du starter uka med å ta tak i dette med arbeidsgiver, få utsatt/stoppet ev. kjøring av lønn mens du kontakter namsmannen å sier dette begynner å bli veldig problematisk, det går på helsa løs og at du må få på plass et korrekt trekk basert på dine rettigheter til livsopphold og boutgifter ASAP.

Lykke til

Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Hvis du har sendt inn dokumentasjon, og det blir innvilget så skal du kunne få etterbetalt, mulig du må søke eller be om det. Jeg hadde trekk på 10k i flere måneder og det var 70% av lønna etter skatt. Fikk etterbetalt hele trekket siste måned.
Vis hele sitatet...
Etterbetalt trur jeg du kan skyte en hvit pinn etter. Det er bare å hoppe å drite i. Når dette er trekt er det adskillig verre enn å få noe til å skje i andre enden. TS kan f.eks be om å få stoppet lønnskjøring og heller få et lite forskudd til melk og brød i påvente av at dette blir korrekt.
Sist endret av Dough; 13. februar 2022 kl. 10:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Etterbetalt trur jeg du kan skyte en hvit pinn etter. Det er bare å hoppe å drite i. Når dette er trekt er det adskillig verre enn å få noe til å skje i andre enden. TS kan f.eks be om å få stoppet lønnskjøring og heller få et lite forskudd til melk og brød i påvente av at dette blir korrekt.
Vis hele sitatet...
Pga tidligere rotete økonomi så har jeg fått trekk i inntekt. Dette har ganske høye trekk. Mye høyere enn det det skulle være fornuftig å trekke med tanke på at en skal leve i tillegg. Har aldri fått noe varsel på forhånd at det kommer til å bli trekk før det skjer.

Det er slik de oppererer. Da er det din oppgave å sende dokumenter inn for å vise hva du selv sitter igjen med.

Har gjort dette tidligere, og pengene kom ganske raskt tilbake på konto. Nei, en får tilbake. Det er regler på slikt og det er de bare nødt til å følge.
Sist endret av Jens1; 13. februar 2022 kl. 11:08.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Pga tidligere rotete økonomi så har jeg fått trekk i inntekt. Dette har ganske høye trekk. Mye høyere enn det det skulle være fornuftig å trekke med tanke på at en skal leve i tillegg. Har aldri fått noe varsel på forhånd at det kommer til å bli trekk før det skjer.

Det er slik de oppererer. Da er det din oppgave å sende dokumenter inn for å vise hva du selv sitter igjen med.

Har gjort dette tidligere, og pengene kom ganske raskt tilbake på konto. Nei, en får tilbake. Det er regler på slikt og det er de bare nødt til å følge.
Vis hele sitatet...
Potensiell etterbetaling blir bare synsing og mening da det bør ha vært et urettmessig trekk for at det skal skje. i 99% av tilfellene har du fått så mange varsler at ikke engang halvparten kunne vært nok. Du skriver det jo selv, det er din oppgave å dokumentere.
Sist endret av Dough; 13. februar 2022 kl. 11:32.
Sitat av Dough Vis innlegg
Potensiell etterbetaling blir bare synsing og mening da det bør ha vært et urettmessig trekk for at det skal skje. i 99% av tilfellene har du fått så mange varsler at ikke engang halvparten kunne vært nok. Du skriver det jo selv, det er din oppgave å dokumentere.
Vis hele sitatet...
Når en får trekk så sender en inn dokumentasjon for at en ikke har penger igjen å leve for. Da får en penger igjen. Det her tar jeg ingen diskusjon på, blir en trukket for mye så får en de pengene en har blitt trukket for mye tilbake.
Ja men da sier vi det sånn.

Uansett anbefalt å gjøre dette først når en får varsel om utleggsforretning så slipper en at det blir trekt for mye.

Svare på utleggsforretning
Varsel om utleggsforretning betyr at en du skylder penger, krever at du gjør opp for deg.

Du har fått varselet om utleggsforretning enten i digital postkasse eller i vanlig post.

I varselet blir du bedt om å svare. Det er lurt å svare fordi opplysninger om hvilke inntekter, utgifter og eiendeler du har, kan påvirke resultatet av utleggsforretningen. Du bør derfor kontrollere, dokumentere og sende inn alle opplysninger som kan bety noe for saken din.
Vis hele sitatet...
https://www.politiet.no/tjenester/na...ere/#undefined
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Oppgulp?
Du kan jo vurdere å lese gjennom hva TS selv sier angående huseier,
Så slipper du å komme med oppgulp selv



TS sier at det er mulig å be far (huseier) om utsettelse, men da er vi jo tilbake til det opprinnelige spørsmålet.
Hvordan begrunne dette.


Min uthevning.

Syns for øvrig det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt TS uten vite:
  • hva slags forhold du har til foreldrene dine
  • hvordan deres økonomi er
  • hvor mye du har "melket" de for før
Vis hele sitatet...


Har ett veldig godt forhold til mine foreldra, de har hjulpet meg alt for mange ganger før.... derfor stresser jeg litt over om at jeg mest sannsynlig må spørre de igjen nå...

Økonomien dems er ok, de lider ingen nød om de hjelper meg..


Har spurt om hjelp for mange ganger... mye mer enn noen andre jeg kjenner
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
[quote=Bomboklat;3753622]Hvis du har sendt inn dokumentasjon, og det blir innvilget så skal du kunne få etterbetalt, mulig du må søke eller be om det. Jeg hadde trekk på 10k i flere måneder og det var 70% av lønna etter skatt. Fikk etterbetalt hele trekket siste måned.[/QUOTE



Riktig, husker du hvor lang tid de bruker for å behandle sånne saker?

Er 1 sak hos nav innkrevning. De skulle ha 4.2 i mnd...

Også har 2 forskjellige namsfolk lagt inn trekk på 6,1k og 5,2k

Jeg fatter ikke hvordan namsfogdnen, ikke ser at regnestykket ikke går opp... at de legger på enda ett trekk. Ut ifra de siste lønnsslippen snitter jeg 25k brutto... tok forskudd på feriepenger forrige mnd, så er vel derfor de har lagt inn enda ett trekk, men de burde vel se forskjell på lønn og feriepenger..
[quote=Anonym bruker;3753638]
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Hvis du har sendt inn dokumentasjon, og det blir innvilget så skal du kunne få etterbetalt, mulig du må søke eller be om det. Jeg hadde trekk på 10k i flere måneder og det var 70% av lønna etter skatt. Fikk etterbetalt hele trekket siste måned.[/QUOTE



Riktig, husker du hvor lang tid de bruker for å behandle sånne saker?

Er 1 sak hos nav innkrevning. De skulle ha 4.2 i mnd...

Også har 2 forskjellige namsfolk lagt inn trekk på 6,1k og 5,2k

Jeg fatter ikke hvordan namsfogdnen, ikke ser at regnestykket ikke går opp... at de legger på enda ett trekk. Ut ifra de siste lønnsslippen snitter jeg 25k brutto... tok forskudd på feriepenger forrige mnd, så er vel derfor de har lagt inn enda ett trekk, men de burde vel se forskjell på lønn og feriepenger..
Vis hele sitatet...
For alt de vet så er det jo ikke sikkert at du betaler noe i husleie i det hele tatt. Skjønner veldig godt at de gjør det på den måten. Men at de begynner å trekke såpass mye at en sitter igjen med så lite penger som tilsvarer mye mindre enn livsopphold sats er ikke lett å bryne seg på.

En kan jo ikke legge hele skylden over på de heller

Forstår godt hvorfor de gjør som de gjør. Da må en nesten sende inn dokumentasjon da. Overser en dette må en jo nesten forvente å slite med utgiftene til slutt.

En ting på tampen her. Er det slik at du får hjelp fra NAV og ikke vil at foreldrene dine skal vite at du har drete på draget, hvis NAV gir deg støtte til f.eks husleie og de fører den over på huseiers konto så får jo huseier info om at pengene kommer fra NAV. Kan da være lurt da eventuelt å heller få dekket livsopphold, så står du for husleia selv. Hvis ikke de kan bidra på annen måte som f.eks lån eller kontantutbetaling. Mest sannsynlig at det blir ett lån?

Men NAV ber deg jo om å dokumentere ovenfor kreditor selvfølgelig, fikk ikke med meg om du hadde gjort dette nå men hvis ikke burde du gjøre det så snart som mulig.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
du kan si at du har blitt slakta av de høye strømprisene som har vært i det siste og at du har slurva med strømavtalene å endt på en som er dyrere en du kan betale for nå med så høye priser.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Absurd Vis innlegg
du kan si at du har blitt slakta av de høye strømprisene som har vært i det siste og at du har slurva med strømavtalene å endt på en som er dyrere en du kan betale for nå med så høye priser.
Vis hele sitatet...
Tjae, tror ikke det hjelper særlig siden faren er huseieren, han kan sjekke disse tallene ganske fort og finne ut at du lyver.



Men til poenget: Det virker som du legger mye vekt på egne skuldre her, vi gjør alle feil her i livet og jeg tror ikke verken du eller foreldrene dine er tjent med å skjule slike ting for hverandre. Det kan også være noe som bidrar til at du absolutt ikke vil ende i samme situasjon igjen. Foreldrene dine er mest sannsynlig ikke av det dumme slaget: De har lang livserfaring og å være ærlig med de kan alene være en veldig befriende følelse som kan gjøre hele greia mye lettere for deg.

Det er kjipt å ta ansvar og legge alle korta på bordet, men i mange situasjoner er det best å gjøre slik, spesielt med familie.
Sist endret av Dodecha; 13. februar 2022 kl. 16:11.
Har du bil TS, og ville det vært mulig å si til faren din at har fått noen uforutsette utgifter på den?
Og så spørre om lavere eller ingen husleie denne mnd. Du kan jo i anstendighetens navn be om dette som et lån.
At du fra neste mnd av, når du bør har ryddet opp i økonomien din, for eksempel betaler 500kr ekstra på husleia som nedbetaling
frem til lånet er innfridd.
Mitt tips er å legge alt på bordet. Da får du anledning til å vise at «jeg fucka opp og trenger hjelp».

Det hadde blitt en alvorsprat her i huset, men jeg hadde aldri i verden latt barna mine seile sin egen sjø med beskjeden «dette får du fikse selv».

Å ha anledning til å be foreldre om hjelp i det store og hele er veldig positivt. Slik var det ikke for meg; fordi foreldra mine ikke hadde råd.

Lykke til!
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må gå til NAV for økonomisk nødhjelp. Ta på deg strøjobber eller påta deg overtid. Alt annet enn å plage foreldrene dine fordi du er økonomisk uansvarlig. Ta ansvar for ditt eget liv og dine egne problemer.
Du burde melde deg på Luksusfellen.
NAV kan gi økonomisk nødhjelp. Kontakt de på mandag.
New generation
colakork's Avatar
Bare husk, at dette går over, og at du er en erfaring rikere når dette ordner seg.

Ting blir bra, man må bare holde håpet oppe, stormen roer seg også kommer sola fram igjen.

Du har masse valg her. Velg å stå stødig, ikke snik deg rundt nå. Vær litt mann
Sist endret av colakork; 14. februar 2022 kl. 09:56.