Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 20031
"23-salen" av Invar Ambjørnsen anbefales på det sterkeste. Handler om Lier psyiatriske sykehus. Har lest boken tre ganger, like spennende hver gang.

Akkurat nå har jeg lest "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg, og er nå på bok to i serien, "Kompani Orheim". Liker bøkene veldig godt, og skal helt klart lese de to(?) andre bøkene i serien
Sist endret av mrs.hudson; 17. juni 2012 kl. 23:09.
Den hemmelighetsfulle øya - av Jules Verne!

Har lest mange bøker opp gjennom årene, men denne boken sitter som klistret til hjernen enda, selv om jeg leste den for 6-7 år siden. Helt fantastisk bok, proppet full av spenning.

Og det kuleste er at Jules Verne forutser hvordan fremtiden kommer til å bli, gjennom diverse hjelpemidler og ting de fem skipbrudne opplever!

Annbefales på det varmeste
Sist endret av Don Draper; 18. juni 2012 kl. 00:03.
The old Man and the Sea (Den gamle mannen og havet.) av Ernest Hemmingway.!

Handler om en gammel mann(Santiago) bosatt på Cuba. Han har hatt dårlig fiskelykke i lang tid, men så endelig får han sitt livs fangst; en "black marlin" på over 700kg som han kjemper mot i over 3 døgn i en liten ro-båt.(han blir dratt langt ut på havet av "vennen" sin.) Den er ikke så veldig lang, typ 180-200 sider, men den har vunnet masse priser innen for litteratur.

Noe av det beste jeg har lest ihvertfall. (Det er også en delvis sann historie basert på Hemmingways egne fiske-eventyr på cuba.)

Tatt fra wikipedia, dårlig kilde, men det stemmer.(google it);

He received the Pulitzer Prize in 1953 for The Old Man and the Sea, and the Nobel Prize in Literature in 1954
Sist endret av A-tillah; 18. juni 2012 kl. 00:13.
Her er noen av de bøkene jeg personlig har likt godt:

Fritjof Capra - Fysikkens tao
Kahlil Gibran - Profeten, Profetens hage
Jon Mcgregor - If nobody speaks of remarkable things
Andre Bjerke - Døde menn går i land, De dødes tjern, Samlede dikt
Friedrich Nietzsche - Menneskelig altfor menneskelig, Slik talte Zarathustra
Halvbroren av Lars Saabye Christensen er virkelig bra men egentlig er alt han skriver verdt å lese.
Naiv super, L, Fakta om Finland av Erlend Loe er alle kanon ja også Doppler da om han som flytter ut i skogen.
Ut å stjele hester av Per Petterson.
Jeg er brødrene Walker av Jan Kjærstad.
The picture of Dorian Gray av Oscar Wilde.
Brilliant bok!
The Anarchist Cookbook av William Powell er vel ein grei bok og ha i bokhylla. Utenom om det er jo også Eragon bøkene av Christopher Paolini og anbefale.
Har nettopp pløyd meg gjennom "Hypnotisøren" og "Paganinikontrakten" av pseudonymet Lars Kepler....anbefales varmt om du liker fengslende krim
Orson Scott Card, -Ender's Game
http://en.wikipedia.org/wiki/Ender's_Game
Kul sifi vist du liker det.
Doppler - Erlend Loe
Catch 22.

Det fantes bare en paragraf, og det var paragraf 22, som sa at bekymring for ens egen sikkerhet overfor virkelige og overhengende farer var et produkt av en fornuftig tankeprosess. Orr var sinnssyk og kunne bli fritatt. Alt han hadde å gjøre var å be om det, men så snart han gjorde det, var han ikke lenger sinnssyk og måtte fortsette å fly. Orr måtte være sinnssyk for å fortsette å fly og frisk hvis han ikke gjorde det, men hvis han var frisk, måtte han fly. Hvis han fløy, var han sinnssyk og behøvde ikke å gjøre det, men hvis han ikke ville, var han frisk og måtte. Yossarian var dypt grepet av paragraf 22s innlysende klarhet og plystret imponert.
Her er et par bøker jeg likte, som man burde ha lest. Har også en milelang liste med fantasy, men det er jo for det meste ikke det man mener med noe man "må" ha lest...

To Kill a Mockingbird - Harper Lee
The Pillars of the Earth - Ken Follet
Mannen som elsket Yngve - Tore Renberg
A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Ringenes Herre, J.R.R. Tolkien
Vis hele sitatet...
Hvordan går det ann å nevne Ringenes Herre uten å nevne Hobbiten, Silmarillion, Húrins Barn og Ufullendte Fortellinger? Da får man så mye mer ut av Ringenes Herre-bøkene.
Sist endret av Eplekjekk; 26. juni 2012 kl. 19:24.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Hva med The legend of Sigurd and Gudrun fra Tolkien.

Forord av et slag
First: This book is NOT a translation. It is a set of two original poems by Tolkien, with supplemental materials. The poems retell one of the most famous stories in Norse legend--the sources are the two Eddas, the Volsunga Saga, and others--but Tolkien gives here his own version. The poem is in the medieval Norse meter and style, but it is a new version, again, not a translation.

Second: These poems are not epics. I have already read a couple of reviews complaining that for epic poetry it isn't "epic" enough. But they aren't intended to be epic. As the introduction makes clear, Norse poetry had no epic mode (although Old English did). What epic verse does for some cultures the Saga did for the Norsemen. These poems are lays, which have a different intended effect, which is discussed in the introduction.

Who needs to read this book? Certainly people who like The Hobbit and The Lord of the Rings but hated The Children of Hurin when it came out recently, and who never got through the Silmarillion, will most likely not want this. If, when you read The Lord of the Rings, you skip the poems and songs, you should definitely skip this. On the other hand, if the Tolkien's poetry is especially attractive to you this may interest you. If you're interested in Tolkien's other writings, though, you probably will want this. For instance, if you've read vol. 3 of The History of Middle Earth, The Lays of Beleriand, you will know the sort of thing you're in for. On the other hand, if you don't care or don't know much about Tolkien's own invented mythology, this book will still fascinate you if you have an interest in Old English or medieval Icelandic literature.

While this book is in general unconnected with Tolkien's own Middle-earth, it does shed some interesting light on it here and there. The Sigurd legend is, of course, related to Tolkien's legend of Turin Turambar. Seeing Tolkien in full heathen mode allows us to draw interesting contrasts with the "redeemed" paganism of his own mythology. Furthermore, Tolkien adds certain elements of his own to the traditional story of the Volsungs which are not irrelevant to the interpretation of his other writings. His interpretation of the heathen myth provides clues to his attitude to myth and its creation which are unique in his writings. This is not *merely* a retelling, but an artistic re-working of the old tale in light of his Tolkien's own insights, interests, and concerns, as well as a virtuoso display of versecraft in an authentic medieval style and meter which, to my knowledge, no other modern author has mastered so well.

This book, then, is not for everyone. But all the negative reviews I've seen blame it for not being something else. For what it is, it is excellent. For those interested in its content or its form, and for true lovers of Tolkien's work, it's a must-have.
Vis hele sitatet...
Max Brooks - The Zombie Survival Guide. (Ja, seriøst, den er fet.)
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Jeg vil anbefale å lese bøker på originalspråket.
Vis hele sitatet...
Beklager, kan ikke fremmedspråk utover de skandinaviske og engelsk. Hadde blitt lite Dostojevski, Nietzsche osv. om jeg skulle ha lest alt på orginalspråket.
- Metro 2033 av Dimitri Glukovski

25 år etter den store atomkrigen kjemper menneskene for overlevelse i Moskvas undergrunn. De forskjellige stasjonene utvikler seg som ulike nasjonalstater og kaoset fortsetter. Dyster og gripende. Anbefales
▼ ... over en uke senere ... ▼
De bøkene jeg har satt veldig pris på og lese er stort sett ikke nevnt her, og kanskje ikke spesielt kjent, men absolutt en fantastisk leseropplevelse, dog noen kan bære et litt for stort preg av og være ungdomsbøker. Jeg snakker om for eksempel:

- Å spise blomster til frokost av Synne Sun Løes.
- Tilstrekkelig vakkert av Synne Sun Løes.
- Rosa sukkerspinn av Eva Fretheim
- Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna
- Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik
- Veronika vil dø av Paulo Coelho
- 100 tak med hårbørsten før sengetid av Melissa Panarello
- Engelens spill av Carlos Ruiz Zafon
- Sofies Verden av Jostein Gaarder
- Drep ikke en sangfugl av Harper Lee (To kill a mockingbird)
- Shantaram av Gregory David Roberts
- Jeg lukket døren bak ham da han gikk av Hanne Ramsdal
- Skumringstimen av Johan Theorin
- Nattefokk av Johan Theorin
- Candy av Kevin Brooks
- Knust Suppe av Jenny Valentine
- Battle Royale av Koushun Takami
- Boktyven av Markus Zusak
- Tusen strålende soler av Khaled Hosseini
- Idas Dans av Gunnhild Corwin
- Regines bok av Regine Stokke
- Mitt navn er Coriander av Sally Gardner
- Gratiskyss i mørke av Glenda Millard


Enkelte av disse leste jeg aldri ut, fordi jeg ville ta vare på den gleden av og lese dem og ikke ane hvordan dette skulle slutte til enda en gang. God lesning.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
"Frankenstein" av Mary Shelley (1818)
"Dr. Jekyll & Mr. Hyde" av Robert Louis Stevenson (1886)
"Dracula" av Bram Stoker (1897)
Everything is Illuminated

-
American Psycho - på engelsk. Blir ikke det samme å lese den på norsk..
En av bøkene som sto på leselisten i sommer var The adventures of Huckleberry Finn skrevet av Mark Twain. Jeg leste den på originale boken fra 1885, og det var en veldig morsom og spennende bok. Anbefales på det varmeste!
Definitivt Brødrene Karamasov
dass bøkene
Shantaram er en bok jeg virkelig vil anbefale. Skrevet at Gregory David Roberts i 2003. Handlingen omhandler noe av det virkelige som Roberts har opplevd i det virkelige liv som at han rømte fra et fengsel.

Denne boka er jævlig god lesning.
Ker shus, web, Pinocchio papirene og Gobi-serien av Tor Åge Bringsværd. Blant de beste bøkene jeg har lest.

Ellers anbefaler jeg alle Discworld bøkene. Fantastisk god underholdning, og tidvis meget satirisk.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
World without end-Ken Fowlett. føler at denne er en uoppdaget diamant, er ikke helt sikker tho, siden den har solgt endel.
Faen meg et must buy, løp å kjøp!
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...roduktId=85673
Sennepslegionen av Morten Jørgensen.
http://www.tiden.no/index.php?ID=Bok&counter=657
Dette er historien om Yoga Fire, kul lesing
Jeg elsker krim og anbefaler bøker av den svenske forfatteren Lars Kepler. Bøkene er skumle, seksuelle og ikke minst spennende!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kanskje jeg er litt teit men syns nå alle Harry Potter bøkene er absolutt noe å ha i hyllen Har lest alle bøkene mine 5-10 ganger i løpet av bare noen få år.

Pluss at de er mye bedre på engelsk!
Sist endret av emmma; 8. august 2012 kl. 02:49. Grunn: fordi jeg skulle legge til noe :)
Synes definitivt at serien The Dark Tower av Stephen King i Hardcover er noe enhver burde ha i samlingen sin.
The Dark Tower er sinnsykt bra skrevet og er i mine øyne noe alle som liker å lese burde lese.
Hardcover er jo selvfølgelig bare en bonus da det ser mye bedre ut enn Pocket
The God Delusion av Richard Dawkins (99,-)

The Selfish Gene av Richard Dawkins (94,-)

A brief history of time av Stephen Hawking (99,-)

The Universe in a Nutshell av Stephen Hawking (250,-)


og en god krim:
Hypnotisøren av Lars Kepler (149,-)
Alkoholisert gamer
The Mystery Method
The Game
The Rules of The game
Tro det eller ei, men disse bøkene har hjulpet både meg og kompiser!

Og well, alle burde jo ha
The Bro Code
Bro on the go
The playbook
Sist endret av ekoli; 8. august 2012 kl. 06:47.
Innen for krim er Harry Hole-serien et must å ha. Har hele serien i bokhyllen. Det har gitt meg mange timer med lykkelig lesing.
Freakonomics

Det at tittelen passer finfint inn her på forumet er bare en bonus, boka er latterlig bra.

Ellers er det meste allerede nevnt, kan slenge med at Jeg er Zlatan er veldig ok lektyre for de av oss som liker fotball. Jeg lo høyt flere ganger, samt at jeg fikk et lite innblikk i en verden jeg ellers kun ser fra utsiden. Jeg er nå blodfan av kisen, var milevise unna det før jeg starta.
Dødsranet. David toska og veien til Nokas er en fantastisk bok. På innsiden i den organiserte kriminelle verdenen. Herlig og spennende lesing. Også interessant å følge David T i oppveksten. Anbefales på det aller sterkeste.
Ingen som har nevnt Neil Gaiman?!. Skaperen av bla. den legendariske tegneserien Sandman. Og en av mine favoritt forfattere.
Kan anbefale bøkene American Gods og Anansi Boys.

Det som jeg synes er bra med de bøkene er at Gaiman har en veldig fin evne til å la lesern forstå hva karakterene går gjennom. Og at bøkene har en setting uten om det vanlige.
Saman er ein midre aleine - Anna Gavalda

Ekstremt godt skrevet bok, oversatt fra fransk til nynorsk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva med Clan of the Cave Bear og resten av serien fra Jean M. Auel? Koslige bøker. C:
Dømmer ikke - O. H. Langeland

Krigshistorien™ - Frode Fanebust
Ikke noe jeg syns alle burde lese,
men bor du i Norge og har en god boksamling syns jeg det er rart om du ikke eier Edda (både eldre, yngre og håvamål)
det er jo det eneste som finnes som er ekte Norskt...
Sikkert nevnt tidligere men her er noen;


Dante - The divine comedy
John Milton - Paradise lost
Lars S. Christensen - Beatles
Aleister Crowley - Diary of a drug fiend
Jostein Gaarder - Kabalmysteriet
Christoffer Schau - På vegne av venner
Bibelen (Ja, alle burde lese den)

Noen jeg ikke husker forfatteren på i farta:

Leaving Las Vegas
Vidunderbarn
Frendeløs
Aleksandre Dumas:
The Count of Monte Cristo
The Three Musketeers

Alister MacLean:
Alle bøkene fra WWII eraen
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Bibelen (Ja, alle burde lese den)
Vis hele sitatet...
enda en bok jeg er enig at man burde eie, men å lese den tror jeg ikke er mye vits...
Kom da på at du burde jo eie koranen og de andre hellige bøkene også, skulle noe skje er de sikkert gull verdt.. og om du går litt bakover i tiden så har de ekstreme verdier.. historisk, kulturelt o.l./o.s.v.
Ringenes Herre og Hobbiten. Vet ikke om de har blitt nevnt før.
Sitat av ekoli Vis innlegg
The Mystery Method
The Game
The Rules of The game
Tro det eller ei, men disse bøkene har hjulpet både meg og kompiser!

Og well, alle burde jo ha
The Bro Code
Bro on the go
The playbook
Vis hele sitatet...
Sikkert gode bøker for folk som sliter med å sjekke opp damer, men hva har dette å gjøre i en tråd som handler om (med trådstarters ord) "store verk og klassikere"?

Sitat av 10100 Vis innlegg
Dødslekene, Opp i flammer og Fugl føniks
Vis hele sitatet...
Leste gjennom disse tre i sommer, og kan virkelig ikke være enig i at dette er gode bøker. Første boka hadde et kult konsept, men ble veldig kjedelig da forfatteren skrev veldig dårlig og monotont. Den passer sikkert fra for tenåringsjenter, men dette er virkelig ikke en stor klassiker.

Sitat av Tavish Vis innlegg
Nå har jeg ikke selv lest denne boken, ettersom jeg aldri har funnet originalen.
Men satan så lyst jeg har å lese den.

Dante's Inferno

Om du evt. skal kjøpe den og finner originalen gidd du å gi meg en link på pm?
Vis hele sitatet...
Du vet at dette er en bok/dikt (ja, den er skrevet i strofer) som ble skrevet for over 700 år siden på italiensk? Tror du kommer til å slite veldig med å lese den, selv om du kan italiensk..
Sitat av Novice Vis innlegg
enda en bok jeg er enig at man burde eie, men å lese den tror jeg ikke er mye vits...
Kom da på at du burde jo eie koranen og de andre hellige bøkene også, skulle noe skje er de sikkert gull verdt.. og om du går litt bakover i tiden så har de ekstreme verdier.. historisk, kulturelt o.l./o.s.v.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å eie bøker man ikke leser?

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Du vet at dette er en bok/dikt (ja, den er skrevet i strofer) som ble skrevet for over 700 år siden på italiensk? Tror du kommer til å slite veldig med å lese den, selv om du kan italiensk..
Vis hele sitatet...
Det finnes oversettelser til engelsk, som i tillegg har et lite sammendrag før vært vers, slik at man lettere kan holde følge. Men ja, det er veldig tungt, og man må nok ha en viss teologisk interesse.
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Ringenes Herre og Hobbiten. Vet ikke om de har blitt nevnt før.
Vis hele sitatet...
Du er på et forum stappa med nerder i en tråd med hundre innlegg om bokanbefalinger. Selvfølgelig er de bøkene nevnt. Blant annet av meg selv.
Men du glemte å nevne Silmarillion, Húrins Barn og Ufullendte Fortellinger.