Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2807
Syns det blir litt meningsløst å kjøpe et og et klesplagg og porto halvparten så dyrt som klesplagget for å holde meg under 350 kroners grensa for å slippe skyhøye tollutgifter.
Er noen klesplagg jeg ønsker å bestille til ferietur, verdi blir på 3000, og av det så kommer toll på over 1k i tillegg.

Er det noen måte å komme unna disse utgiftene på eller har norge blitt så rævkjørt at netthandel av annet enn kinaræl blir urimelig og så å si umulig?
Sist endret av cowstore; 22. juli 2019 kl. 01:41.
Be selgeren sette lav verdi eller merke som gave er vel eneste mulighet. Dette har irritert meg grenseløst også. Og nå blir det jo verre. Med FrP i regjering. Ikke en av de få tingene de faktisk skulle være bra på fikser de.
Trådstarter
Går greit å be selger om fra amazon, men vet ikke hvor innafor det er å kontakte proff kjedebutikk å be om det?
Sitat av cowstore Vis innlegg
Går greit å be selger om fra amazon, men vet ikke hvor innafor det er å kontakte proff kjedebutikk å be om det?
Vis hele sitatet...
De sier som regel alltid nei. Om prisene konsekvent er usannsynlige lave kan de også bli ilagt importforbud. (noe jeg ble informert om av en selger jeg kontaktet selv, vet ikke troverdigheten deres men ser ikke hvorfor de skal lyge)
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Ja, bor man like ved Sverige eller reiser dit eller til er annet land ofte, går det an. Evt la en venn i utlandet motta pakker. Men det er jo gjerne upraktisk, og folk pleier ikke bli så glade for å skulle få pakke etter pakke.
Om du sjekker varenes opprinnelsesland så kan du kanskje unngå toll på klær. Norge har avtaler om fri handel med flere land, og om landet er omfattet av en slik avtale kan du kanskje spare hele tollen, eller du får gradert toll på klærne du ønsker å kjøpe. Sjekk opp med tollen om det du ønsker å kjøpe er omfattet av en slik frihandelsavtale. Mva må du likevel betale, men da betaler du jo kun 25% påslag på varer+frakt. Om varene skal tolles inn så er det varepris+frakt+toll+mva. Merk at tollen også betales på fraktbeløpet og momsen betales som påslag på alt av andre påslag på toppen av varer og frakt.
Trådstarter
Sitat av wormhole Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kult takk! Tenkte uansett en sverige tur snart
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Ja, bor man like ved Sverige eller reiser dit eller til er annet land ofte, går det an. Evt la en venn i utlandet motta pakker. Men det er jo gjerne upraktisk, og folk pleier ikke bli så glade for å skulle få pakke etter pakke.
Vis hele sitatet...
Det blir jo moms i Sverige også. Svensk moms.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det blir jo moms i Sverige også. Svensk moms.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis varen kommer fra et EU land. Da betales moms i opprinnelseslandet.
Sitat av Buksvoger12 Vis innlegg
Ikke hvis varen kommer fra et EU land. Da betales moms i opprinnelseslandet.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt moms.
Nei. Det er ikke moms inn til Sverige hvis pakken kommer fra et EU land. Kun hvis den kommer fra et ikke-EU land. EU har momsavtale.
Sist endret av Buksvoger12; 26. juli 2019 kl. 14:14.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Alle land har tollavgifter, det er absolutt ikke et særnorsk fenomen.

Toll er der for å beskytte det Norske markedet (og arbeidsplassene), for om folk bare kan kjøpe ting billigere i andre land (der de har dårligere eller ingen arbeidsrettigheter) og ingen handler lokale ting så vil arbeidsplasser her til lands forsvinne.
Det som selvfølgelig er ergerlig er jo at det er nettopp slik store firmaer tjener penger. F.eks H&M som bruker Indiske tekstilfabrikker for å lage klærne. I en dokumentar (True cost) snakkes det om at forhandlerne til H&M tvinger fabrikkene til å holde prisene nede ellers kan de miste arbeidsoppgavene de får fra de store firmaene, de har rett å slett ingenting å forhandle med pga situasjonen de er i.
Synes det er helt jævlig at det er toll på så mange varer som ikke er tilgjengelige i Norge i det hele tatt. Vi hadde to brytere til 12v belysningen i vognen som røk, tenkte og bestille inn 5 stk så jeg hadde noen i reserve. Endte opp med å bare bestille to fra Orion Leuchten Fabrik i Østerrike. Hvorfor skal man ha toll på varer som er totalt utilgjengelige i Norge?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Synes det er helt jævlig at det er toll på så mange varer som ikke er tilgjengelige i Norge i det hele tatt. Vi hadde to brytere til 12v belysningen i vognen som røk, tenkte og bestille inn 5 stk så jeg hadde noen i reserve. Endte opp med å bare bestille to fra Orion Leuchten Fabrik i Østerrike. Hvorfor skal man ha toll på varer som er totalt utilgjengelige i Norge?
Vis hele sitatet...
Er det noe spesielt med bryteren? Er det noen grunn til at du ikke kan bruke noen av de her?
Det som er spesielt er at den er montert i innredningen i vognen, er vel rundt 20 stk i hele vognen, betegnelsen på bryteren er BJB 43.409. For å slippe å ha en bryter som skiller seg ut fra de andre og opprettholde originaltilstand foretrekker jeg å bytte ut bryter med lik bryter.

Det positive med at lovverket strammes inn er at dropshippingvirksomhet vil forsvinne så å si. Men vareutvalget i Norge er så snevert når det gjelder mange produkter at det er uforståelig at jeg som privatperson skal måtte momse og fortolle alt av produkter når det ikke finnes alternativer i Norge.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, estetikk er ikke grunn nok til å be om unntak fra avgiften dessverre. Regner med det var et eller annet uhell som ødela den bryteren i vognen? For om de går i stykker lett, hadde jeg vurdert å bytte ut alle med noe mer robust.
Siden når ble dårlig vareutvalg en grunn for å slippe moms?
Dersom det blir automatikk i at man trekker fra landet man bestiller fra sin moms og ingen tollsats betaler jeg gledelig 25% moms til den norske stat men dagens opplegg er dyrt, man ender opp med dobbel moms i de fleste tilfeller. Vi cherry-picker ting vi vil ha via eøs samarbeid, hvorfor ikke samme toll og importregler?
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Dersom det blir automatikk i at man trekker fra landet man bestiller fra sin moms og ingen tollsats betaler jeg gledelig 25% moms til den norske stat men dagens opplegg er dyrt, man ender opp med dobbel moms i de fleste tilfeller. Vi cherry-picker ting vi vil ha via eøs samarbeid, hvorfor ikke samme toll og importregler?
Vis hele sitatet...
Det er i stor grad selgers feil. Når de selger varen ut av landet kan de i de fleste tilfeller trekke fra mva, men det er jo en jobb som må gjøres og som de ikke gidder.

Tollunionen i EU er ikke en del av EØS-avtalen, så den forutsetter fullt medlemsskap.