Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7867
Hei! Min interesse for å skrive fortellinger har alltid vært stor og jeg vurderer å starte på et litt større prosjekt. Men først trenger jeg litt konstruktiv kritikk på en av historiene jeg har skrevet.

- Syns du det ble mye eller lite skildring?
- Følte du spenning mens du leste eller var det kjedelig?
- Er det noe jeg burde forbedre på (skrive måte, gramatikk, etc)?

Setter stor pris på alle svar.
Historien kommer her:

«Hjelp». Det var så vidt stemmen kunne høres. En blodig gammel mann lå skrøpelig på bakken med hendene over ansiktet og hulket. «Vær så snill og stopp», bønnfalte han meg, men jeg kunne ikke. Hatet i meg var for stort til at jeg kunne stoppe nå, jeg hadde nesten nådd målet mitt. Vinden suste i håret mitt mens jeg tviholdt på kniven i venstre hånd en kald vinter dag. Vi befant oss langt unna mennesker, på en nedlagt veg jeg hadde funnet. Det perfekte stedet. Det perfekte stedet for mine grufulle handlinger mot denne gamle mannen. Stresset i meg vokste, tårene presset og hjertet mitt banket. Den ynkelig, skrøplige gamle mannen lå fortsatt på bakken og var skadet av alle slagene jeg hadde gitt han. Men han nektet å svare meg på spørsmålene, så jeg måtte slå han. Skade han.

Bilen min stod parkert rett ved oss og ventet på å frakte meg vekk herfra så fort jeg var ferdig med jobben min. Den gamle mannen krympet seg sammen i det jeg nærmet han med små skritt. Mine nye skinnsko satte fotspor i snøen, et tegn på at jeg har vært her. Et tegn på at denne onde personen har satt sine føtter på denne planeten. Jeg bøyde meg ned og stirret han i øynene. Hans triste øyne stirret tilbake, fylt av fortvilelse og anger. Anger for det han har gjort mot meg. Fortvilelse for det jeg kommer til å gjøre mot han. Han visste at hans tid var talt. Han så ned på den skinnende kniven jeg tviholdt i venstre hånd og så opp på meg med et sårbart blikk, som om det skulle redde han fra meg. Men ingenting kunne redde han fra meg. «K-kan du la meg gå så lover jeg å gjøre det opp til deg?», det var som om han snakket mot sin vilje, at ordene ble tvunget ut av han. «Nei, ingenting kan stoppe meg fra å ende deg», jeg reiste meg og tråkket på halsen hans og la kniven mot tinningen. Tårer rant forsiktig ned fra de lukkede øynene hans og blandet seg med blodpølen. Det var tydelig at han var i smerte. Det gledet meg. «Familien min! Vær å snill», han hørtes mer desperate ut enn noengang. «Du har ingen familie, din jævla feiging», sinnet vokste i meg og jeg ga han et hardt spark i siden. Solen var på vei ned bak snølagte fjell et sted langt unna, og temperaturen begynte å synke og ble kaldere enn det den allerede var. Selv med min store, tykke jakke følte jeg den sterke kulden. Den gamle mannen hadde ikke på seg så veldig mye og det var tydelig at han skalv av kulde der han lå med blodet rennende fra alle slagene jeg hadde gitt han. Det måtte skje nå, tiden var inne. Pulsen min økte dramatisk i det jeg tok opp venstre hånden min. Jeg bøyde meg over han og bøyde hodet hans bakover. Jeg kjørte kniven forsiktig mot halsen hans, det var så vidt den var nær han i det jeg trakk den tilbake. Jeg klarte ikke. Hva feilet meg? Den gamle mannen hulket høyt og prøvde å krabbe vekk, men var for utslitt og forslått til å kunne komme seg noe sted. Det føltes ut som jeg hadde sviktet meg selv. Men jeg nektet å la denne mannen gå, denne mannen jeg hadde ventet alt for lenge på å få tak i.

Jeg dro til bilen og åpnet bagasjen. Kastet ut noe søppel til jeg fant et tau. Jeg kastet kniven på bakken, trasket bort, løftet den gamle mannen og dro han med meg inn i skogen. Solen var helt nede nå og det var vanskelig å se noe. «Hvor skal vi?», stemmen var tydelig preget av redsel. Jeg svarte ikke. «Hva skal du gjøre med meg?», stemmens hans økte i styrke. Som om han fikk energi fra en ukjent kilde. Jeg svarte fortsatt ikke. Vi kom frem til et passende sted dypt inne i skogen. Jeg dyttet han ned på bakken. «Kle av deg!», kommanderte jeg. «Hva?», han virket spørrende. Han visste tydelig hva dette førte til. «Kle av deg nå!», jeg skrek og dro i jakken hans. Det var nå så kaldt at jeg begynte å miste følelsene i fingre og tær. Gråtende dro han av seg jakken og genseren. Hans frosne fingre gjorde det vanskelig å få av seg alle klærne. «Vær så snill...» bønnfalte han meg, med tydelig panikk i stemmen. «Du kan ikke gjøre dette mot meg». Men jeg kunne, og jeg skulle gjør det. Han var nå kun i undertøyet, huden hans var blitt blå av kulden og han skalv ukontrollert. Jeg så han ikke øyene i det jeg bandt beina og armene hans til et tre. «Du skal ikke forlate meg? Vær så snill og si at du ikke skal forlate meg!», nå gråt han høyt og prøvde å komme seg løs. Men til ingen nytte, kulden var for sterk. Jeg snudde meg, uten et ord og dro. Forlot han. Forlot den skrikende gamle, skrøpelige mannen i en hjelpeløs tilstand. Det eneste som var ondere enn meg, var kulden som snart ville ta knekken på enda et liv. Skrikene hans ble svakere og svakere i det jeg gikk lenger og lenger unna til jeg tilslutt ikke hørte noe mer.

Jeg satte meg i bilen og kjørte avgårde. Men jeg følte meg ikke bra, jeg følte meg forferdelig. Hevnen jeg så hadde håpet på smakte ikke like godt da jeg tok en bit av den. På veien hjemover var det flere ganger jeg ville snu, men jeg gjorde det ikke. Jeg kom frem til huset mitt men kjørte rett forbi det. Det var et sted jeg måtte besøke først. Det var få biler på veien denne kalde, mørke kvelden. Jeg kom frem til destinasjonen og gikk forsiktig ut av bilen min. Vinden blåste fortsatt sterkt og kaldt i det jeg tok mine steg forbi mange steiner. Stegene mine ga fra seg lyder som kunne skimtes såvidt igjennom vinden. Flere runde steiner som var gravd ned i bakken viste seg. Du kunne føle tristhet i sjelen av å være på dette stedet. Jeg kom frem til tre steiner. Jeg kunne ikke holde tårene tilbake lenger og falt på kne. Mine engang levende uskyldige foreldre lå begravd under steinene ved siden av min lillebror som kun rakk å bli fem år. Jeg gråt ukontrollerbart, jeg ville ikke la noen av følelsene være igjen i meg. Jeg måtte få det ut. Jeg stirret opp mot himmelen, denne mørke, kalde kvelden og hvisket stille for meg selv «Tilgi meg! Tilgi meg for det jeg gjorde mot den gamle skrøpelige morderen!»
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Tja, hva skal man si? Å lese hele historien din er døden for min del. For det første, du bruker ekstremt lange setninger på noen av de. Feks. første setning i avsnitt 2. Jeg klarer å lese den, men mister innholdet i den med en gang fordi det blir for mye. Også, det er sikkert meningen at du skriver i egenperson, men for min del blir det for mye. "Jeg tar den", "Jeg kunne ikke", "Jeg følte meg", "Jeg stirret", "Jeg så han ikke"...

Og selve historien likte jeg ikke!
Føler at det mangler noe, klarer ikke helt sette fingeren på de men noe mangler for å fange min interresse.
Vet ikke om det er fordi jeg er på pc eller, men veldig tungt å lese. Som nevnt over, litt for lange setninger. Som gjør at man glemmer innhold og mister interessen.
Takk for tilbakemeldingene!

Skal notere meg ned det med "jeg" i starten av setningene. Så det var litt mange der. Men det med lange setninger - kunne du gitt meg et eksempel, og kanskje hvordan jeg kunne forbedret meg?
Bilen min stod parkert rett ved oss og ventet på å frakte meg vekk herfra så fort jeg var ferdig med jobben min.
Hadde den setningen bare vært enda lengre kunne det vært ganske stilig og rytmisk, men da bedre som diktform.
Eg veit ikkje heilt kva eg skal seie. Eg synst ærleg talt ikkje det var dårlig skreve, men eg skal seie meg enig med at det var ein del litt for lange setningar. Riktig tegnsetting kan være svært virkningsfullt. Om det vert brukt riktig. No veit eg ikkje kor lenge du har skreve, og om du kanskje ikkje har funnet "stemma" di enda. Eg skriv ein del sjølv, og har vel eigentleg skreve "heile" livet. Og eg trur ikkje eg har funne mi eiga stemme. (Spesielt vanskeleg har det vore i det siste, då eg nylig har bytta tilbake til nynorsk, og slit med ein del startvanskar.)

Eg ville bytta ut ein del komma med punktum. Det er mest fordi eg synst det er meir dramatisk og virkningsfullt på den måten.

Eksempel: "Solen var på vei ned bak snølagte fjell et sted langt unna, og temperaturen begynte å synke og ble kaldere enn det den allerede var" ville eg skreve omlag sånn: "Sola var på veg ned bak fjell som var dekka av snø. Temperaturen begynte å synke. Det vart kaldare enn det allereie var." (Tilgi meg for at eg skreiv det om.) Dette er sjølvsagt smak og behag, og det er nok flust av folk på forumet som synst at min "måte" å skrive det på er beint fram søppel.

Eg ser iallefall potensiale her, og vonar du fortsetter å skrive.
Nekran: Tusen takk for fyldig og bra kritikk! Jeg har ikke skrevet så altfor mye i livet mitt, men jeg har alltid likt å skrive. Og jeg føler den beste treningen er å skrive og få andre til å lese igjennom den og gi meg tilbakemelding. Jeg skal ta det med meg videre det med mindre komma og mer punktum. Holder på å lese en bok nå og prøver å se hvordan han skriver og legger merke til de små detaljene.

Så nå får jeg bare sette igang og skrive litt mer. Som sagt så er det den beste treningen.


Det er bare å komme med tips hvis det er noen som føler for å slenge inn noe.
Det er akkurat de små detaljene som gjør den store forskjellen. Og husk; selvom 3-4 personer på freak forum ikke liker det du skriver om så må du fortsette å skrive om det som interesserer deg. Det finns andre folk enn freak det ute
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Nekran: Tusen takk for fyldig og bra kritikk! Jeg har ikke skrevet så altfor mye i livet mitt, men jeg har alltid likt å skrive. Og jeg føler den beste treningen er å skrive og få andre til å lese igjennom den og gi meg tilbakemelding. Jeg skal ta det med meg videre det med mindre komma og mer punktum. Holder på å lese en bok nå og prøver å se hvordan han skriver og legger merke til de små detaljene.

Så nå får jeg bare sette igang og skrive litt mer. Som sagt så er det den beste treningen.


Det er bare å komme med tips hvis det er noen som føler for å slenge inn noe.
Vis hele sitatet...
Hvilken bok leser du? Ble bare litt nysgjerrig..
Sitat av Manualah Vis innlegg
Hvilken bok leser du? Ble bare litt nysgjerrig..
Vis hele sitatet...
Akkurat nå har jeg startet på Darren Shan sagaen igjen. Det er litt over 6 år siden jeg leste de sist og jeg blir fortsatt like overrasket over hvor bra bøkene er. Anbefaler på det sterkeste at du leser de. Cirque du Freak er den første. Navnet på boken passet perfekt med navnet på siden her. hehe

Sitat av Dasset Vis innlegg
Det er akkurat de små detaljene som gjør den store forskjellen. Og husk; selvom 3-4 personer på freak forum ikke liker det du skriver om så må du fortsette å skrive om det som interesserer deg. Det finns andre folk enn freak det ute
Vis hele sitatet...
Takk for støtten! Egentlig er fantasy min sterkeste siden på grunn av den rare fantasien min. Har en veldig sterk fantasi, men den korte historien poppa opp i hodet mitt i norsk timen en måned tilbake. Så skrev den bare fort ned.
Sist endret av Thraxes; 17. november 2013 kl. 22:16.
Skriv fantasy da du kommer lengre om du skriver om ting som faktisk fenger deg. Jeg har faktisk en god kamerat (barndomsvenn) i 30 årene som er en ganske kjent forfatter. Han sa til meg for en stund siden at han aldri kom til å skrive om ting som ikke interesserte han. Leseren vil merke det, og det er det viktige. Leseren må føle at de kjenner personene i boken personlig. Se på Harry Hole, de som leser ler med han, gråter med han og føler spenningen. Suksess
Sitat av Thraxes Vis innlegg
- Er det noe jeg burde forbedre på (skrive måte, gramatikk, etc)?[/i]
Vis hele sitatet...
Vel, du greide å skrive både skrivemåte og grammatikk feil, så jeg tør påstå det.
Beklager, jeg klarte ikke dy meg.Du har en del skrivefeil ja, men gi nu faen i det. Skriv av hjertens lyst, også tar du korrekturen etterpå. Jeg kan dog peke på et par feil og noen setninger med forbedringspotensiale:
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Vinden suste i håret mitt mens jeg tviholdt på kniven i venstre hånd en kald vinter dag.
Vis hele sitatet...
«en kald vinterdag» passer overhodet ikke inn i setningen, sløyf det eller få det inn i en annen setning, vinterdag skrives for øvrig i ett ord.
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Bilen min stod parkert rett ved oss og ventet på å frakte meg vekk herfra så fort jeg var ferdig med jobben min.
Vis hele sitatet...
Den er kanskje litt lang, som noen andre har påpekt, men det jeg synes skurrer mest er at bilen står og venter på å frakte deg vekk, du får det nesten til å høres ut som om bilen lever. «Bilen min stod parkert rett ved oss, klar til å frakte meg vekk …» eller noe i den duren lyder bedre i mine ører.
Sitat av Thraxes Vis innlegg
(…) temperaturen begynte å synke og ble kaldere enn det den allerede var.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at temperaturen synker, men den blir ikke kaldere. Det er det lufta, været, omgivelsene etc. som blir.

Sitat av Thraxes Vis innlegg
«K-kan du la meg gå så lover jeg å gjøre det opp til deg?», det var som om han snakket mot sin vilje, at ordene ble tvunget ut av han.

«Nei, ingenting kan stoppe meg fra å ende deg», jeg reiste meg og tråkket på halsen hans og la kniven mot tinningen.

«Du har ingen familie, din jævla feiging», sinnet vokste i meg og jeg ga han et hardt spark i siden.

Hvor skal vi?», stemmen var tydelig preget av redsel.

Jeg svarte ikke. «Hva skal du gjøre med meg?», stemmens hans økte i styrke.

Du skal ikke forlate meg? Vær så snill og si at du ikke skal forlate meg!», nå gråt han høyt og prøvde å komme seg løs.
Vis hele sitatet...
Jeg ville satt punktum i steder for komma her.




Ellers er det noen setninger jeg stusser litt på:
Sitat av Thraxes Vis innlegg
stemmens hans økte i styrke. Som om han fikk energi fra en ukjent kilde.
Vis hele sitatet...
For meg er det ganske klart at han blir enda reddere og mer usikker på hva som skal skje med ham, så det trengs egentlig ikke noen videre utdypning der. «energi fra en ukjent kilde» høres derimot ut som han gjenvinner håpet, ser lyset i tunnelen etc.

Sitat av Thraxes Vis innlegg
«Hva?», han virket spørrende.
Vis hele sitatet...
Litt smør på flesk.


Sitat av Thraxes Vis innlegg
Den ynkelig, skrøplige gamle mannen lå fortsatt på bakken og var skadet av alle slagene jeg hadde gitt han.
Vis hele sitatet...
Bytt ut skadet med blodig, så blir denne setningen mer logisk:
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Tårer rant forsiktig ned fra de lukkede øynene hans og blandet seg med blodpølen.
Vis hele sitatet...
Jeg tok meg i hvert fall i å lure på hvor blodpølen kom fra. Men så har jeg ADD, da …


Sitat av Thraxes Vis innlegg
Jeg så han ikke øyene i det jeg bandt beina og armene hans til et tre.
Vis hele sitatet...
Fikk et veldig merkelig bilde av en halvnaken gammel mann slynget i en slags kama sutra-stilling rundt et tre nå … Kan han ikke bindes fast på vanlig kriminalromanmåte?

Sitat av Thraxes Vis innlegg
(…) og prøvde å komme seg løs. Men til ingen nytte, kulden var for sterk.
Vis hele sitatet...
Var det så kadlt at han ikke klarte å komme seg løs? Det høres mer logisk ut at tauet var for stramt, han var for utslitt etc.

Sitat av Thraxes Vis innlegg
Stegene mine ga fra seg lyder som kunne skimtes såvidt igjennom vinden.
Vis hele sitatet...
Du kan bare skimte noe som er visuelt. Du kan altså ikke skimte en lyd, men du kan f.eks. høre eller oppfatte den.


Synes også det er unødvendig å påpeke at kniven holdes i venstre hånd, med mindre du tilsiktet bruker det som et symbol. Skal det symbolisere at hevnforsøket er halvhjertet? At det er dårlig planlagt venstrehåndsarbeid? Hvis ikke er det egentlig bare en forvirrende og unødvendig opplysning.

Jeg er ellers av den gamle skolen, og mener at ham bør brukes som objektsform. «jeg måtte slå han. Skade han» høres for meg omtrent like ille ut som «henne er så sykt pen, jeg elsker hun» Ok, ikke like ille, da. Men ikke så langt unna. Det er dog i senere tid blitt lov å bruke han i alle tilfeller, så det er ikke direkte feil, og blir opp til deg å avgjøre. Men det hverken lyder eller ser bra ut, og jeg vet jeg ikke er den eneste som mener det.

Ellers er det der med akkurat hvor mye man skal skildre en litt vanskelig balansegang. Kunsten er å få fram stemninger, følelser og omgivelser på en god måte, uten at det blir for mange detaljer å huske. Da mister man gjerne tråden. Jeg synes du skildrer bra, selv om vi får litt flere opplysninger enn vi strengt tatt trenger. Det der er en treningssak, og jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, langt ifra. Dette er min mening, andre har sin, men til syvende og sist må du finne ut hva du er fortrolig med. Fortsett å skrive, og ikke minst les masse. Lykke til.
Sist endret av Samleieobjekt; 18. november 2013 kl. 21:53.
Tusen takk for en fantastisk post, Samleieobjekt! Mye her jeg kan lære av. Skal huske på alt det du har sagt, og prøve så godt jeg kan å få det inn i fingrene når jeg skriver. Har startet på en ny historie nå for treningens skyld. Får se om det blir bedre nå.

Igjen, takk for posten!
Bare hyggelig å kunne hjelpe. Det er flott at du tar til deg kritikk, men pass på at du bruker den konstruktivt og ikke lar den hemme deg for mye. Om man har hodet proppet fullt med regler, virkemidler og teknikker som man skal forsøke å innarbeide i teksten, tror jeg mye av skrivelysten lett kan forsvinne. Ikke alt har en fasit heller, det handler som nevnt tidligere om å finne en stil og stemme som man trives med. Et godt og korrekt språk er viktig, men igjen, ikke la det hemme deg for mye. Skriv fordi du liker det, og les mye. Det er den beste måten å lære seg godt språk på, i hvert fall etter egen erfaring.
Sist endret av Samleieobjekt; 26. november 2013 kl. 18:11.