Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 20028
"På sporet av den tapte tid" bokserie av Marcel Proust
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Du er på et forum stappa med nerder i en tråd med hundre innlegg om bokanbefalinger. Selvfølgelig er de bøkene nevnt. Blant annet av meg selv.
Men du glemte å nevne Silmarillion, Húrins Barn og Ufullendte Fortellinger.
Vis hele sitatet...
Ja, burde nok ha nevnt dem også.
Om du har noe tid til overs, 1984 av George Orwell. Les den og sammenlign boken med nåtiden.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hva er vitsen med å eie bøker man ikke leser?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det være ett "must" å eie en bok? med det legger jeg at dersom du ikke eier boken er livet ditt fattigere enn om du skulle gjort det...


Men det du egentlig spør om er vel: hva er vitsen med å eie noe du ikke bruker? og det vet jeg ikke, er selvfølgelig status og selvfølelse, men forhåpentligvis også mye mer.. jeg ville jo eid 50 ferrarier selv om jeg bare hadde kjørt en av dem... og aller helst vil jeg hatt alle klassikse biler.
Hadde jeg vært dobbelt så rik som Bill Gates hadde jeg sett på det som ett "must" å eie ett bedre eksemplar av alt noen andre eide, bare pga overfladiskhet..

alle bøkene nevnt i denne tråden VIL jeg lese, men hadde jeg hatt tid og penger hadde jeg nok ikke lest mange av dem, men hadde jeg hatt penger nok hadde jeg kjøpt de med engang... Noen vil ha smykker til pynt, noen vil ha bøker...

På samme måte som noen malerier er fine syns jeg en full bokhylle kan være fin, og spesielt da hvis den er fylt med kvalitet...
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Det finnes oversettelser til engelsk, som i tillegg har et lite sammendrag før vært vers, slik at man lettere kan holde følge. Men ja, det er veldig tungt, og man må nok ha en viss teologisk interesse.
Vis hele sitatet...
Men han presiserer at han vil ha originalen. En oversatt versjon med forklarte sammendrag kan umulig være en originalversjon av boka. Men det er nok helt klart å anbefale å finne en utgave slik du nevner

Sitat av Novice Vis innlegg
alle bøkene nevnt i denne tråden VIL jeg lese, men hadde jeg hatt tid og penger hadde jeg nok ikke lest mange av dem, men hadde jeg hatt penger nok hadde jeg kjøpt de med engang... Noen vil ha smykker til pynt, noen vil ha bøker...
Vis hele sitatet...
Penger til bøker har alle, bare man vet hvor man skal handle http://www.awesomebooks.com/ selger brukte bøker til £2.50 (ish), og gratis frakt om du kjøper to eller flere. Koster faktisk ikke mange hundre kronene å kjøpe alle bøkene som er nevnt i tråden!
Sist endret av Mandokir; 4. oktober 2012 kl. 21:13.
Ingvar Ambjørnsen:

http://imageshack.us/a/img338/1834/9788202113001.jpg

Første boken jeg leste var Hvite Niggere i en alder av 15 år. Leste ut boka på 3 kvelder. Første (og muligens beste) bok-opplevelsen jeg har hatt. Utrolig spennende bok. Mange av historiene i boka er ting Ambjørnsen har opplevd selv om ung mann. Gripende bok.

"Boka handler om de tre barndomsvennene Erling, Charlie og Rita. De er alle fra småbyen Lillevik og får kontakt med outsiderne i byen allerede i barneskolen. Tidlig begynner de å røyke hasj. I ventingen på det store forfattergjennombruddet begynner Charlie og Erling som industriarbeidere på Rockwool eller Rocke-Vollen som de selv kaller den. Der arbeider Erling som skriftarbeider.

Når så en dag Rocke-Vollen eksploderer, drar Erling til vestlandet for å gå på en gartnerskole i Voss. Etter et misslykka forhold med ei ”typisk jente fra Voss” og et ekstremt savn etter bylivet, flytter han inn hos Rita som nå har leilighet i Bergen. Der kommer også Charlie som har jobba på en reketråler i mellomtida. Charlie og Erling begynner nå et liv fullt av tilfeldig sex, alkohol og narkotika. Etter hver sin kjønnsykdom begynner de å gå lei av alt og flytter til Oslo.

Charlie har nå fått dreisen på diktene sine og får utgitt ei samling. Erling har det tyngre, men greier også å bli forfatter. Rita får etter hvert kreftdommen og havner på heroinkjøret. For å få endene til å møtes, havner hun også på gata og det hele ender med at hun tar livet sitt 26 år gammel. Hva som skjer videre er høyst usikker. Boka er delt inn i 3. ”B52” som handler om Ritas to siste måneder og styret rundt det. Denne boka er slutten på historien.

Den andre ”Grevskapets gutter og enkelte jenter” handler om oppveksten i Lillevik, og ”Veien vest” handler om livet på gartnerskolen og i Bergen. Ved denne litt uvanlige inndelingen får vi først vite litt om hvor de havner og etterpå hvordan de havner der. Noe som er meget artig." Hentet fra.



Den siste revejakta.

http://imageshack.us/a/img12/9643/ok9788202282554.jpg

Filmen den siste revejakta er en fin film den, men boken er så mye bedre.

"Boka handler om to dopselgere, Carl og Robert. De bor i Oslo, og drømmer om å leve det gode, høye og harmoniske liv. Sammen med hippietiden heller 70-tallet mot slutten, og det konservative 80-tallet nærmer seg med stormskritt. Robert og Carl har tidligere bare fått småsalg av tjall, men nå står de foran det siste og det største kuppet. Opplegget går ut på å spre 45 kg høykvalitets nepalsk hasj, og det skal gjøre gutta steinrike. Men da dukker Glenn opp, en finansiell bakmann med ambisiøse framtidsplaner.

Ting går riktig så bra, inntil Robert finner kjæresten sin død av en overdose, og man finner ut at det ikke bare er hasj i pakkene de fikk overlevert. Bakmannen Glenn har fikset en forsending med heroin gjemt unna i hasjen, og Carl og Robert står igjen med svarteper." Hentet fra.
Sist endret av stagg; 4. oktober 2012 kl. 22:00.
Gone bøkerne av michael grant er veldig brae. Liker de iallfall veldig godt jeg.
De passer for ungdom.
Som nemnt tidlegare i tråden: The Call of the Wild av Jack London. Ei av dei første bøkene eg las, og absolutt ei av dei beste.

Ellers:

The Colour of Magic - Terry Pratchett (Evt alle bøkene i serien)
Hobbiten
Of Mice and Men - John Steinbeck (Typisk ungdomsskulepensum)
Tihkal og Pihkal?
The Prince av Niccholo Machiavelli.
Alt av Carl sagan
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Noen få jeg føler man må lese:

Joseph Heller - Catch-22
Franz Kafka - Prosessen
Aldous Huxley - Brave New World
Ernest Hemingway - Den Gamle Mannen og Havet
Anthony Burgess - A Clockwork Orange
George Orwell - 1984
Miguel de Cervantes Saavedra - Don Quijote

Noen personlige favoritter:

Friedrich Nietzsche - Hinsides Godt og Ondt
Italo Calvino - Klatrebaronen
Albert Camus - Pesten
Dante Alighieri - Den guddommlige komedie
Gert Nygårdshaug - Mengele Zoo
Jeg er Zlatan, om du er innterisert i fotball
Kanskje ikke innholdet er av det mest nevenyttige, men boken er god: papillon!
Sitat av reaVen Vis innlegg
Bøkene av sir Arthur Conan Doyle er veldig bra.

De jeg likte best var, A Study in Scarlet, The Sign of the Four og The Adventures of Sherlock Holmes.
Bøkene er gamle men veldig god, les de helst på engelsk.
Vis hele sitatet...
Enig i at bøkene er bra. Ville kanskje kjøpt Adventures of sherlock holmes and other stories for å ha i bokhylla.

Annen bra Krim som er verd å ha i bokyhylla:
Agatha Christie (miss marple og poirot)
Maurice leblanc (Arsène Lupin)
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Er på den tredje boka i serien Dune nå. I førsten trodde jeg at serien skulle begrense seg til å være god og underholdende sci-fi, men etterhvert som jeg har gravd meg inn i den har jeg skjønt at disse bøkene må være filosofisk og metafysisk sett den dypeste underholdningslitteraturen jeg har lest.
Chris Hunter`s Eight Lives Down , fantastisk slags "dagbok" fra Chris Hunter som var IED operatør i Irak i 2003-2004 , er ikke bare action og spenning men og fokus å det følelesmessige, hvordan det er å ha barn og 2 unger med det yrket og sånt, utrolig sterk og god bok !.

Om man vil ha litt humor, les De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre , Norsk trilogi i sci-fi sjangeren, hysterisk morsom og spenennde ungdoms/voksen bok
Elitesoldat av Thomas Rathsack er en utrolig godt skrevet bok om de danske jegerne på oppdrag. Anbefales!
''Drageløperen'' og ''Tusen strålende soler'' av Khaled Hosseini! Gull verdt.
siden ingen har nevt de, vil jeg tipse om Jan Guillou. Veien til Jerusalem er en utrolig bra serie, består av 4 bøker som jeg vil anbefale å lese på det sterkeste. Videre vil jeg påstå at flere av bøkene hans - Carl Gustav Hamilton serien spesielt, er sykt bra!
Ingen som har nevnt "The First Law" og resten av bøkene av Joe Abercrombie? Brutal, dark fantasy.
Vet ikke om det er sagt, men The Island av Aldous Huxley.
Jeg anbefaler bøker av Rick Riordian.
Den beste serien han har skrevet mener jeg er Percy Jackson.
Tar med noen personlige favoritter.

Pan - Knut Hamsun,
Hamsun sparer ikke på kruttet en fantastisk historie om kjærligheten å hvordan den forandrer et manns sinn.

Dette er ikke gammel kjedlig norsk litteratur, hamsun var en freak, hadde aldri sansen for det populistiske.
Mannen skriver direkte fra sjelen, genial forfatter.

Tåpenes sammensvergelse - husker ikke, underholdende lett å lese, samtidig veldig kompleks hvis du går i dybden.
Forfatteren ble ikke kjent før etter hans død moren hans ga ut boken, en av mine absolutte favoritter.

Pappilion - henry chaire en god gammel røverhistorie, internasjonal bestselger og klassiker.

Charles bukowski er en fet fyr likte spesielt boken factoum.
Ærlige beretninger fra et sosialt utskudd.

Beatles lars saabye christensen tror jeg har lest den rundt ti ganger, favorittboken min i mange år.
Herman Hesse og Thomas Mann er to tyske forfattere som skriver utrolig bra. Trolldomsfjellet, Steppeulven og Østerlandsferden er noen å anbelfe. Er enig i at Hamsun ikke må glemmes. Sult for eksempel, eneste haken her er vel at den er nesten et plagiat av Dostojevskis forbrytelse og straff. Eller?
Har ikke lest forbrytelse å straff enda så kan ikke akkurat sammenligne.
Setter den som den neste boken på listen min, interresant å se hvem hamsun var inspirert av igjen.
Sitat av Manualah Vis innlegg
Er enig i at Hamsun ikke må glemmes. Sult for eksempel, eneste haken her er vel at den er nesten et plagiat av Dostojevskis forbrytelse og straff. Eller?
Vis hele sitatet...
Tja, Dostojevskis "Forbrytelse og straff" har åpenbart vært en inspirasjon for Hamsun når han skrev "Sult", og fortelleren i "Sult" har definivt likhetstrekk med Raskolnikov fra "Forbrytelse og straff". Setting og motiv er også temmelig like: småsær, halvgal kar valser rundt i storby, prøver å skrive og tenker merkelige tanker." Men der vil jeg si at likhetene ender. Hamsun går på en helt annen måte inn i psyken til fortelleren og tar opp helt andre ting enn det Dostojevski gjør, og Dostojevski har en helt annen filosofisk og moralsk dybde i "Forbrytelse og straff", samt historiene i seg selv er vidt forskjellige om en ser litt dypere enn det helt overfladiske.

Når det er sagt er både "Forbrytelse og straff" og "Sult" bøker som bør lese, og som jeg vil anse som et "must" å ha.
American Gods - Neil Gaiman

Virkelig en underdog som er verdt å både lese og ha!
Shantaram- Gregory David Roberts

en utrulig historie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shantaram_(novel)
Er enig i at gamle klassikere er et must, men må ikke glemme ny litteratur!
Jeg fikk anbefalt boken "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" i Dagbladet, og kjøpte den. Hylende morsomme autentiske sitater fra pasientjournaler, leger og pasienter. Skikkelig crazy, men samtidig intelligent humor på sitt beste.
Har med stor suksess gitt den som gavebok et par ganger!
En super bok å ha liggende når man vil le litt!
Jeg har så mange bøker jeg synes at jeg må ha at det snart ikke er plass til meg i dette huset....