Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 8447
God aften freaks!

Jeg kan ikke huske sist jeg koste meg med en bok og har derfor lyst til å finne en. Jeg har da lyst til å lese om noe jeg kan relatere meg til, dette hjelper motivasjonen min.
Noen som vet om noen bøker som inneholder følgende tags:

- Ungdomstid
- Dårlige miljøer (narkotika, kriminalitet osv.)
- Gutt som hovedperson

Rett og slett en bok om et problembarn som har problemer med dop, henger i dårlig miljø osv.

Kult om noen har noen forslag
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Beatles av Lars Saabye Christensen kansje?
Hvite Niggere av Ambjørnsen er jo også en klassiker.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Boka basert på filmen Schpaa med samme navn tror jeg kunne falt i smak

Sitat av IMDB
Jonas and Emir are members of a criminal gang of 14-15 year-olds in Oslo. Emir has slight brain-damage after being beaten by his father as a 5-year-old, and Jonas' biggest problem is stopping Emir from hitting people on the head. One day, they are offered a job by a gang of drug-dealers: Deliver a packet of heroin to one guy and beat up another. This is the start of a chain of events that sends their lives spiraling out of control
Vis hele sitatet...
Husk å les boka før du ser filmen!
snabba cash er en bok i den sjangeren..
Cocaine Cowboy
Marcel Domini's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echuz Vis innlegg
Boka basert på filmen Schpaa med samme navn tror jeg kunne falt i smak



Husk å les boka før du ser filmen!
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Den "Schpaa" hadde jeg faktisk helt glemt, men den så jeg i filmatisert versjon for en del år tilbake, godt tips
Døden på Oslo S.
Fantastiske Pepsi Love!

"Romanen handler bl.a. om overklassepiken og modellen Annika, Joachim, en lat rikmanssønn med ambisjoner om å skrive, store forventninger til livet og et svært dårlig forhold til sin far, og Samuel, Joachims venn. Samuel er bildekunstner, og lager bilder der malingen er blandet med avføring."
Dott i øret.
stagg's Avatar
2 knall bøker, løp og kjøp!

http://img23.imageshack.us/img23/9320/prettypic019.jpg

http://img805.imageshack.us/img805/5579/beatleschristensen1.jpg
Driver de så mye med dop i Beatles da?
Noen år siden jeg leste den sist, men..

Selv om det ikke er en gutt som hovedperson vil jeg anbefale deg Christiane F. – We Children from Bahnhof Zoo. (Å være ung er for jævlig er den norske tittelen. ) Jenta begynner med heroin i en alder av 13.

Go Ask Alice er også en bok å anbefale. Handler også om en ung jente og hennes narkotika missbruk.
Jeg synes forøvrig du burde lese biografien til Anthony Kiedis, Red Hot Chili Peppers-vokalisten, Scar Tissue. Inneholder mye av det du søker, bare på en litt annen måte. Ble veldig overrasket selv over hvor bra den var.
Sibirsk oppdragelse er det du leter etter, mer kriminalitet og djevelskap i en oppvekst skal du lete lenge etter.. og dette er virkelighet.

en meget sterk bok som ikkje sensurerer noe som helst..
Cocaine Cowboy
Marcel Domini's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for enda flere bidrag!
Vet ikke om jeg ga gode nok kriterier i første tråd men:
- Gutt i hovedrolle
- Problemer hjemme, miljø, skole, narkotika osv.
- Ungdomstid

Keep it coming freak
Sist endret av Marcel Domini; 22. mars 2012 kl. 09:13.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg husker jeg likte oppfølgeren til Beatles av Saabye veldig godt. Bly.

Sitter og blar i boken igjen nå, så takk for denne tråden!
Sist endret av Mullah; 22. mars 2012 kl. 09:19.
Basketballdagbøkene er en knall bok! Det er en ekte dagbok skrevet av en kid fra han er sånn 12 til 16-17 tror jeg. Fett å lese om hvordan det er å vokse opp i New York. Ganske drøy historie. Fyren begynte å stuke med heroin i 13-årsalderen.
Sist endret av Mr.Jack; 22. mars 2012 kl. 09:44.
Uten Puls av Heine Bakkeid, jeg vokste opp i bygda boka handler om

http://www.abcnyheter.no/files/images/2006-38/109337.jpg
Sist endret av dolan_duck; 22. mars 2012 kl. 10:16.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
De levende og de døde, Ingvar Ambjørnsen

Nyevenner.com, husker ikke forfatter.
Mye av Tore Renbergs forfatterskap går vel rundt denne tematikken.
"Gjenferd" skrevet av Jo Nesbø handler om dette med ungdomstid, narkotika og kriminalitet.
En svært god bok er det også, anbefales.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvite Niggere og Den siste revejakta er to norske bøker som tar for seg det. Begge er av Ingvar Ambjørnsen.
Harald Medbøe sin selvbiografi Shit kan kanskje passe? =)
Ser det er en stund siden du opprettet emnet, men jeg vil gjerne få tipse om boken "Kompani Orheim" av Tore Renberg. Dette er kanskje den mest gripende boken jeg har lest. En fantastisk bok som alle burde lese, men særlig dagens ungdom.
Pelle og proffen er gode bøker
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Sibirsk oppdragelse er det du leter etter, mer kriminalitet og djevelskap i en oppvekst skal du lete lenge etter.. og dette er virkelighet.

en meget sterk bok som ikkje sensurerer noe som helst..
Vis hele sitatet...
Helt enig, knallbra og drøy bok!

http://www.adlibris.com/no/covers/M/8/20/8203212964.jpg
Rart at ingen har nevnt Hard Asfalt. Anbefales!
Kokkejævler.
Støtter Beatles!
Turboneger boka ligger litt i denne gata. Mye om oppveksten dems og deres hyppige rusbruk.
Kaoskrigeren av Anette Munch, en av de få gode bøkene jeg har lest.
http://www.aftenposten.no/meninger/s...e#.T8DFEMXwt8U
▼ ... over en måned senere ... ▼
Basketballdagbøkene av Jim Carroll, dagboken hans fra han var 13 til 16-og no. han setter sitt første skudd når han er 13 og drekker, røyker, stjeler og knuller som en gærning. Er lagd en film med dicaprio i hovedrollen, men som med så mange andre er boka best
Sitat av Hightime Vis innlegg
Harald Medbøe sin selvbiografi Shit kan kanskje passe? =)
Vis hele sitatet...
Ble anbefalt boken siden den er skrevet av en kompis av en kompis av meg. Syntes den var veldig fengende, og inneholder mange gode skildringer. «Shit» av Harald Medbøe er absolutt verdt å lese. Siterert fra Bokklubben:

Forfatteren ble varetektsfengslet i en av norgeshistoriens største hasj-saker i 1991, og ble idømt til 12 års fengsel for omsetning av 120 kilo hasj. Han var på den tiden en anerkjent fotograf og en velkjent skikkelse i Oslos kunstnermiljø. Umiddelbart etter arrestasjonen tok han fatt på skissene til den fortelling som foreligger her. Teksten tar oss med gjennom oppveksten på Frogner, inn i ungdomstiden og de første glimt av Slottsparken og hippietiden. Boken er en beretning om oppvekst, rus, forelskelse og en skjellsettende reise til India, kort sagt om veier og avveier i et liv som står i 68-generasjonens tegn.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nichotin; 3. juli 2012 kl. 00:27.
Irvine Welsh-Trainspotting
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky.
Boka handler om Charlie. En ung gutt som skriver et mystisk brev til en ukjent mottaker, og vi følger Charlie gjennom hans første år på videregående. Han beskriver seg selv som en så kalt “wallflower”. Altså en som betrakter livet litt fra siden. Boka tar opp mange temaer som forelskelse, sex, narkotika, depresjoner og selvmord.

Someday This Pain Will Be Useful to You - Peter Cameron.

James Sweck bor i New York sammen med mor og søster. Han skal snart begynne på Brown University, men han har tilbragt nok tid med jevnaldrende i livet sitt uten at de har vært det spor interessert ham. James ser derfor heller ingen grunn til å fortsette med dette på universitetet. Han jo lese seg til alt som kan læres der uansett! Hans store drøm og mål i livet er å kjøpe seg et gammelt hus i Kansas og leve alene slik at han kan fordype seg i bøker. Denne einstøingen som lenger etter isolasjon kan til tider gi assosiasjoner til Into the wild.


Fallout av Ellen Hopkins.
Tre tenåringer må lære seg måter å takle konsekvensene av deres mors avhengighet til Crystal Meth. De må overleve alene.

Ellers har du også Go ask Alice som handler om ei ung jente som blir avhengig av narkotika etter å ha prøvd LSD for første gang.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har fått oppgave i Norsk i å lese 2 bøker og lage en sammenligning... bøkene skal ha sånn ca. likt tema.
Jeg lånte "Den siste Revejakta" fordi jeg elsker filmen, og kjenner meg litt igjen i den, også tenkte jeg kanskje å lese "Hvite Niggere"!
Er dette bra bøker eller har dere noen andre tips?? :P
http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?...FUZ6cAodxFUAWw Genial bok! Midt i blinken for deg!
Sist endret av Rizzlas; 31. august 2012 kl. 13:19.
brukertittel
Widow's Avatar
Jens Lapidus sin Stockholm-Noir trilogi er absolutt verdt å sjekke ut.
Handler om undergrunnen i Stockholm, sett fra flere forskjellige synspunkt (du følger flere forskjellige personer).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Snabba_cash

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aldrig_fucka_upp

Du finner begge bøkene oversatt til norsk de fleste steder.
Hard Asfalt av Ida Halvorsen.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Sibirsk oppdragelse er det du leter etter, mer kriminalitet og djevelskap i en oppvekst skal du lete lenge etter.. og dette er virkelighet.

en meget sterk bok som ikkje sensurerer noe som helst..
Vis hele sitatet...
Jeg er enig at dette var en veldig god bok. Den er til tider usmakelig brutal (særlig mot slutten når de leter etter *denduvet*).

Når det er sagt, så er det fremkommet i ettertid at mye av det som står i boken er etter Lilins frie fantasi.
Hunter S.Thompson (Fear and loathing in Las Vegas.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunter_...n_bibliography
Å være ung er for jævlig


Cheesy navn, men en veldig sterk bok.

"Boken beskriver situasjonen til narkotikaavhengige barn og ungdommer gjennom eksempelet Christiane Felscherinow fra Gropiusstadt i Berlin-bydelen Neukölln. Bokens tittel viser til Bahnhof Zoo, som på 1970- og 1980-tallet var et sentralt møtested for narko- og barneprostitusjonsmiljøet i Berlin."
Sist endret av Mr. Flash; 31. august 2012 kl. 17:18.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Som folk her sier vil jeg ambefale beatels av lars seebye kristiansen. Jævlig bra bok. Kan nesten kalles et mesterverk
Anbefaler Anarchy in Åmot av Sturle Brustad. Er en stund siden jeg har lest den, så husker ikke hvor mye dop det er i bildet. Men det handler generelt om opprør, så forundrer meg ikke om det er noe der. I tillegg handler boka om det vakre hjemstedet mitt! ;-)

Fra gyldendal.no: "Det er 1978, det er en stille augustdag, skolekorpset kommer til syne der borte i varmedisen og alle gutta stirrer mot Linda Fossli, som åpenbarer seg med svaiende pupper og svingende tamburmajorstav i spissen for korpset. Målet er sportsplassen, der det skal være fotballcup og ordførertale med hele Åmot til stede. Og det er her det skjer: Plutselig dundrer «Anarchy in the U.K.» av Sex Pistols fra stadionhøyttalerne, og verden er ikke lenger den samme. Hans Petter og Perry starter band, pønkband: Gutta på utsida skal gi lyd fra seg, skal gi bygda noe annet enn Septimus og pølse i lompe og sjakkvelder. Den skoleflinke og kloke Hans Petter er hovedpersonen i historien, en historie om ei bygd som blir satt på hodet, gutter som møter jenter og ikke minst Deniro, en villmann med kniv og ei søster som han vil forsvare. Sturle Brustads Anarchy in Åmot er en varm, munnrapp fortelling om ungdom som bryter lydmuren og løfter bygda ut av dvalen. Før det hele løper løpsk."
Vis hele sitatet...
Jag är Zlatan!

Han vokste opp i et mildt sagt hardt miljø, men har jo som kjent klart seg fint. Boka var faktisk overraskende bra
Ser flere som nevner Go Ask Alice her. Boka blir fremstilt som en dagbok skrevet av en tenåring, men er faktisk redigert, og muligens funnet på, av en ungdomspsykolog som ville skremme ungdom fra å prøve dop. http://en.wikipedia.org/wiki/Go_Ask_Alice#Authorship

Personlig vil jeg heller anbefale Hvite Niggere, Hard Asfalt og Trainspotting.
Sist endret av NiteOwl; 31. august 2012 kl. 19:50.
Biografi:
http://www.aschehoug.no/fakta/histor...uctId=38472470

Leste den i sommer. Noe rotete, forfatteren hopper veldig mye mellom historier osv, men fortsatt veldig bra skrevet!
Hva med den Siste revejakta?