Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 9867
Sitat av Ast3rix
Noen av mine favoritter:

Abo Rasul (pseudonym for Mathias Faldbakken) med:
The Cocka Hola Company
Macht und Rebel
Vis hele sitatet...
Jeg har bare lest Macht und Rebel, men denne var utrolig bra. Når man er litt deprimert eller bare litt sliten av alt, da setter man seg ned å leser Macht und Rebel fordi det er utrolig morsomt og man forstår at noen har en værre livssituasjon enn seg selv. Må si jeg tror den passer veldig godt for nFF sitt klientell.

Koranen er også å anbefale (ja, man får den i norsk utgave), samt bibelen. Begge er ganske tungleste, så her har man good reading for en lang periode.

Litt OT:
Det er også en sport blant kompisene mine å finne felst motsigelser og rariteter i bibelen.
Feks er det synd å drive hor (sex utenfor ekteskap) først etter 30 ganger. Dette tror vi har noe med syklusen til den kvinnelig unnfangelse å gjøre for å unngå pineligheter.
Sitat av Hardcore
Har ikke lest gjennom hele tråden, så vet ikke om disse er nevnt før.

Men:
1984
Animal Farm

Kommer jeg på nå i farten!
Vis hele sitatet...
Jeg skal lære deg noe morsomt: Prøv følgende tastekombinasjon: CTRL-F.
Viss du ikke er helt lukket og stengt for psykisk ustabile personer, så vil jeg anbefale:
The Complete Illustrated Works of Edgar Allan Poe

Dessuten får du kjøpt den for 100kr med stiv perm på de fleste steder de selger bøker (må somregel bestilles)
- Også er illustrasjonene ganske kule :-P
Anbefale bøkene til Robert Jordan (Wheel of Time)
Og Bøkene til Raymond E. Feist (Serpant Tail Saga osv).
Philip Pullmans bøker (det mørke materiet).

Har ikkje peiling på kor gammal du er, men eg likte å lese Eoin Colfers bøker om Artemis Fowl når eg var mindre : )

The Elder Gods av David Eddings og Leigh Eddings.
Og
Horngudens tale av B. Andreas Bull-Hansen.
Sist endret av Swallow; 15. november 2007 kl. 23:02.
Sitat av DonTomaso
Jeg skal lære deg noe morsomt: Prøv følgende tastekombinasjon: CTRL-F.
Vis hele sitatet...
UuU, den var fiffi!
Sitat av mathfjeld
Har lest 4 bøker de 3 siste ukene.

Menn som hater kvinner
Jenta som lekte med ilden

Rødstrupe
Marekors

Kan trygt si at dette er 4 bøker som er verdt å lese. Pleier ikke lese så mye, men disse holdt meg våkene i timevis. Gleder meg til den siste millenium boka. Beatles er også en bok jeg har lest 3 ganger, helt fantastisk skrevet. Dette er 5 bøker du kommer til å lese flere ganger
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig. Sleng på resten av Jo Nesbø sine bøker, de blir bare bedre og bedre. Utrolig synd at Stieg Larsson er død og ikke kan fortelle noe mer om Lisbeth Salander & co....
Sitat av zorro
Jeg anbefaler Anarchy in Åmot av Sturle Brustad. Genial og morsom bok om et pønkband fra selveste Åmot, Modum.

Nettside til boken: http://www.anarchyinamot.com/
Vis hele sitatet...
OT: Spilte ikke herr Brustad i Generators?
rolex
en helt vanlig dag på jobben
Dødens drabanter
journalist jævler
doppler
En himmel full av stjerner
[quote=Duckyuck]Jeg liker alle tre Dan Brown-bøkene; Da vinci koden, den digtiale festning og Engler og Demoner. Veldig spennende krimbøker men en del fakta eller "fakta". (bryr meg ikke så mye om alt stemmer eller ikke, spennende uasnett)

[quote]


Helt enig! Anbefaler Dan Brown bøkene. Du klarer ikke legge dem fra deg!
Sist endret av Pinneknurk; 16. november 2007 kl. 12:52.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Alphabet of Manliness er fin sengekantslektyre!

Review av Neil Strauss et stykke ned på denne siden:

http://www.amazon.com/Alphabet-Manli...5210438&sr=8-1
Sist endret av Polar-; 16. november 2007 kl. 13:00.
Sitat av fulloggal
Alex Rider serien
Vis hele sitatet...
Wtf?

Dette er jo bøker som er utrolig dårlig skrevet. Han har kjedelige skildringer, den er forutsigbar og lite morsom.

Eks: Alex løper mot den skallede mannen, han er stor, og har knyttnever så store som fotballer. da kom alex på at han hadde lært karate av faren sin når han var 10 år gammel så da banket han opp den store stygge mannen. Det er så "siste utvei" -skriving hele tiden, og sånne tåpelige sisteutveiskriving kommer han med hele tiden. Jeg har lest alle bøkene, og vil ikke si de er bra, men de er underholdene.
jan Guillou sin trilogi om Tempelridderen, veldig gode bøker.
Sitat av max-mekka
Wtf?

Dette er jo bøker som er utrolig dårlig skrevet. Han har kjedelige skildringer, den er forutsigbar og lite morsom.

Eks: Alex løper mot den skallede mannen, han er stor, og har knyttnever så store som fotballer. da kom alex på at han hadde lært karate av faren sin når han var 10 år gammel så da banket han opp den store stygge mannen. Det er så "siste utvei" -skriving hele tiden, og sånne tåpelige sisteutveiskriving kommer han med hele tiden. Jeg har lest alle bøkene, og vil ikke si de er bra, men de er underholdene.
Vis hele sitatet...
Helt enig, har også lest dem alle. Ikke noe og skryte av uten om at de er VELDIG "lette"
Opprinnelig skrevet av Poke
OT: Spilte ikke herr Brustad i Generators?
Vis hele sitatet...
Opprinnelig skrevet av http://www.bygdeposten.no/lokal_kult...cle2606863.ece
...
Sturle spilte i bandet ”The Generators” sammen med kameratene i ungdomstida: Runar Wam, Trond Fjeldvik og Roy Hansen.
Vis hele sitatet...
Ja, du har visst rett der Poke


Btw, kom på en bok til: Ti små negerbarn av Agatha Christie. Den er helgenial!
Sist endret av zorro; 18. november 2007 kl. 16:22.
Jeg kan anbefale The Hitchhiker's Guide to the Galaxy på det sterkeste. Utrolig gode bøker
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvilke bøker mener dere er de aller viktigste å få med seg? Hva er man nødt til å ha lest? Om det er George Orwell 1984, Charles Darwin On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life eller noe helt annet. Kom med det!
Alkoholisert gamer
Ari Behn - Trist som faen! Beste boka jeg har lest... Vet at det er mange som ikke liker denne boka, og den kan være lit forvirrende, men jeg syntes hvartfall den er veldig bra.
Den har sikkert allerede blitt nevnt her, men jeg vil uansett anbefale American Psycho av Bret Easton Ellis. Den er obligatorisk lesning i dagens Norge (og resten av den vestlige verden), og er mer aktuell enn noensinne. Kølsvart, briljant satirisk humor om en verden og en rase av nakenaper som er i ferd med å gå til grunne i en bunnløs avgrunn av tomhet og overfladiskhet.
Les også den vesle og noe mildere novellesamlingen/romanen "The Informers" (På norsk: Informantene) av samme forfatter.

Utover det vil jeg anbefale deg (og alle andre) bøkene til Michel Houellebecq. Svart, satirisk nihilisme som på en forholdsvis intelligent måte tar for seg mange av de samme temaene Ellis skriver om. Start f.eks. med den korte debutromanen hans -- "Utvidelse av kampsonen" -- og ta så en av de senere bøkene. Jeg kan anbefale hans hittil siste -- "Muligheten av en øy" -- som jeg selv er i ferd med å lese ut i disse dager. Meget underholdende litteratur for folk som synes temaet i f.eks. "Da Vinci-koden" er litt for barnslig, tøysete og meningsløst.
Sist endret av Zabbath; 15. mars 2008 kl. 19:02.
Agnar Mykle!
med: Lasso rundt fru Luna og Sangen om den røde rubin

Viktige bøker for grublende unge norske menn!
Jeg liker veldig godt "De fire utvalgte, og han som gjør galt værre." Eller så var det "De fire, og han som gjør galt verre." kan ha noe med at jeg kjenner meg igjen med typene i boka, og min venne gjeng, men jeg synes ihvertfall de er gode.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
"Hemmeligheten" virker som en spennende bok. Jeg har kommet cirka halvveis i den nå, og syns den er interessant. Veldig morsomt å se hvordan forskjellige folk tolker innholdet i denne boken. En relativt kort og lettlest bok som er verdt å legge noen timer i vil jeg si.
Sist endret av thomasf; 15. mars 2008 kl. 19:31.
For de som liker krim (og for de som ikke gjør det) er "Sort Messe" av John Dickson Carr til å anbefale.
hvis du vill lese ein sykt lang drit god serie vill eg anbefale Tids hjulet. husker ikkje ka forfatteren heiter atm men det er den beste fantasy serien eg noen gang har lest.

gadd ikkje å lese gjennom alle postene for å se om noen hadde anbefalt denne alerede
World War Z av Max Brooks
I og med at jeg kjente igjen mange av de anbefalte bøkene og liker mange av dem, legger jeg inn noen andre i samme gate:
Chuck Palahniuk: Choke, Rant, Fight Club, Lullaby osv
Michael Crichton: State of Fear (et must for samfunnsinteresserte, litt i Dan Brown-gata, men med mere naturvitenskapelig/tech-finesse), Prey osv ("Next" ble litt i særeste laget for meg)
Celine: Reise til nattens ende. Überklassiker av småfacistisk misantrop.
Tom Hodgkinson: How to be free og How to be Idle.
Sjekk bøkene til Nora Roberts - krim - skriver bra!
Om du liker fantasy er:
Eragon bøkene
Dragonlance (start med dragons of automn twilight triologien, deretter legenden om tvillingen, Legenden om Huma er også å anbefale)
Harry Potter (ekstremt gode bøker, og veldig lettleste)

veldig bra bøker

Hitchhikers guide to the galaxy (om du ikke er veldig god i engelsk bør du lese den på norsk, den blir ganske tung med mange "nye" ord).
R.A Salvatore sine bøker er sikkelig bra bøker (fantasy, d&d).

The Dark Elf Trilogy
Hvite Niggere

Genial bok
Tidshjulet?
Naiv Super! [Erlend Loe]
Dan brown bøkene er bra. og Harry potter da . haha
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg gadd ikke lage ny tråd, siden det er så mange tråder om bøker, men tar sjansen på at noen leser dette og ikke bare svarer på første posten.

Så ja, en misantropisk bok.. Kan være på norsk eller engelsk, vanskelighetsgrad har ingenting å si. Søkte i alle boktrådene og fant en som skrev opp denne; "Celine: Reise til nattens ende. Überklassiker av småfacistisk misantrop."

Men noen andre som har andre anbefalinger?
Matias Faldbakken har jo under pseudonymet Abo Rasul gitt ut en morsom bokserie kalt "Skandinavisk Misantropi". Sjekk ut The Cocka Hola Company og se om det frister å gå videre etter den
Sist endret av Franklin; 22. april 2010 kl. 01:48.
Alkymisten, Think and grow Rich, The magic of thinking big, rich dad poor dad
Kosmiske Bandidos
Malazan Book of the Fallen en sinsykt bra serie.
High fantasy , militær setting , sex og vold =D
Serien har alt som Lord of the rings mangler , storyen er mye bedere også.
minus: litt tungt i starten på første boka grunnet hvordan historien fortelles igjenom serien

[Erikson's series is complex with a wide scope, and presents the narratives of a large cast of characters. Erikson's plotting presents a complicated series of events in the world upon which the Malazan Empire is located. Each volume is relatively self-contained for the first five novels, in that the primary conflict of each novel is resolved within that novel. However, many underlying characters and events are interwoven throughout the works of the series, binding it together.]

1. Gardens of the Moon (1999)
2. Deadhouse Gates (2000)
3. Memories of Ice (2001)
4. House of Chains (2002)
5. Midnight Tides (2004)
6. The Bonehunters (2006)
7. Reaper's Gale (2007)
8. Toll the Hounds (2008)
9. Dust of Dreams (2009)
10. The Crippled God (?)

Serien er helt genialt
Sitat av Purge Vis innlegg
Jeg gadd ikke lage ny tråd, siden det er så mange tråder om bøker, men tar sjansen på at noen leser dette og ikke bare svarer på første posten.

Så ja, en misantropisk bok.. Kan være på norsk eller engelsk, vanskelighetsgrad har ingenting å si. Søkte i alle boktrådene og fant en som skrev opp denne; "Celine: Reise til nattens ende. Überklassiker av småfacistisk misantrop."

Men noen andre som har andre anbefalinger?
Vis hele sitatet...
Alt skal vekk av Bård Torgersen er en finfin reise i misantropien.
http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/ar...09255579210803
Siste bøkene jeg leste var Lucifer's Evangelium av Tom Egeland.
Og Guds venstre hånd av Paul Hoffman, http://www.gudsvenstrehand.no/

Om du er Dan Brown fan, må du lese Lucifer's Evangelium.
Gud's venstre hånd er bare helt rå..la til en link om den, 6'ere begge bøkene imho....
Sist endret av Lizz; 28. april 2010 kl. 13:38.
"Stopp Mannen" :P
Mein Kampf
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå har jeg ikke lest igjennom hele lista her. men vil i aller høyeste grad anbefale Lorien legecyes (Im number four). spennende serie.

Sitat av Anderskarl Vis innlegg
"Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen vil jeg anbefale. Innen fantasy så synes jeg du bør gå for "wheel of time"serien av Robert Jordan. De kan være litt traurige i starten, men har du først kommet igjennom et par bøker klarer du ikke å stoppe. Jeg har lest 18 bøker i serien hittil.
Vis hele sitatet...
Tja, synes denne er drøyt lang og kjedelig mye detaljer til tider. har lest alle bøkene selv. ser fine ut i bokhylla da. hehe
Alt av H. P. Lovecraft. De eneste bøkene jeg noen sinne har giddet å lese ferdig. Ett stikkord her er Cthulhu.
The Hobbit + The Lord of the Rings! EPISKE bøker! Helst på engelsk da, men det er jo opp til enhver.

Oi, gammal tråd...
Sist endret av Tfan; 10. november 2011 kl. 23:00.
Mengele Zoo og oppfølgeren Himmelblomstreet, av Gert Nygårdshaug er fantastiske bøker, anbefales!
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Den godeste Stephen King har jo mye bra. The Shining, Firestarter, The Stand, Misery og mye annet snadder. Kos deg