Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 590
Hei! Bare lurer på om noen som har løyet på spm i ESTA siden fjor sommer har kommet seg inn i USA? Har en del grove saker 7-10 år tilbake i tid.. fikk godkjent esta ved å svare nei på alt, men ble usikker hva som skjer nå om de kan få tilgang til hva som er lagret på fingeravtrykkene mine i Norge..

Leste dette i Bergens tidende:

« Det nye ønsket er en utvidelse av en eksisterende avtale. Da USA innførte ESTA og visumfrie reiser, stilte de krav om at det måtte inngås en avtale om bekjempelse av alvorlig kriminalitet. Den ble inngått i 2012, men trådte først i kraft sist sommer.

Det skjedde fire år etter at USA oppfylte sine forpliktelser, og etter at USA purret på Justisdepartementet og etterlyste norsk handling.

Avtalen åpner for søk gjensidig søk i fingeravtrykks- og DNA-registre. Det innebærer at USAs grensekontroll kan gjøre enkeltsøk på en person. Når en reisende ankommer USA, kan de sjekke om personen er registrert med fingeravtrykk i Norge.

Får de treff, kan de be om årsaken til at vedkommende er registeret. Da vil norsk politi vurdere den konkrete forespørselen og eventuelt oversende mer informasjon.»
Blir alle som reiser inn i USA via fly fingertrykkavlest?
Ja, med mindre du har vert der før. Jeg har vert i usa flere ganger, siet forrige uke, derfor sjekket de ikke mine
Alternativt kan du smugles over grensa fra Mexico. Tydeligvis veldig populær rute om dagen.
Bra at USA er årvåkne langs sine grenser!