Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 13341
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Kjempefint at du klarte deg ut av en vanskelig situasjon, men hvor i all verden har du det fra at din situasjon er malen for alle som sliter med psyken?
Vis hele sitatet...
malen er hvertfall ikke å bedrive selvmedisinering ... , Høre på legen og Arbeide / ha en hobby hjelper mye.
Feilen er at flestparten er avhengig av rusen men skylder på psyken ...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er helt enig i at det ikke finnes noe "quick fix", den mentaliteten er skadelig. Problemet er tabuet forbundet med psykisk sykdom, følelsen av at det er noe galt med en selv er en veldig hard sannhet å innse for mange, om ikke de fleste.
I feil miljø er det ikke åpenhet om slike ting, og de med problemer kan ende opp med å selvmedisinere seg selv.
Trenger jo ikke få i seg stoffer for å ruse seg heller.. er jo folk som "ruser" seg på adrenalinkick ved å hoppe strikk, klatre uten sikkerhetsline, basehopping osv. Kan fort ende i tragedie ved basehopping, men hvorfor tror du de gjør det?

Selv har jeg aldri brukt noen stoffer om man ser bort fra nicotin, alkohol og denslags "vanlige" stoffer. Nicotin (snus) tar jeg da for å slappe av, men ikke for å rømme fra noe. Om jeg skulle prøvd hasj, sopp eller noe annet hadde det vært kun for at jeg er en veldig nysgjerrig person.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg kom over et brukerinnlegg på reddit her om dagen som tar for seg hva er det som får heroinbrukere til å bli avhengig og hvordan rusbruken utvikler seg, her er en video av en opplesning av innlegget som ga meg en mye bedre innsikt i hvordan det foregår: http://youtu.be/-9huWlXFA1s
Vis hele sitatet...
Har ikke stort å tilføre denne tråden, men wow, denne teksten var virkelig bra formulering av hvordan det er å være for heroin-junkie.
Spesielt for meg som ikke har noen annen erfaring enn alkohol-drikking.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Mine nære venner, de fleste av som også bruker hasj, advarer meg mot psykedelika, "du blir jo helt tullete av det, har du ikke hørt om han som tror han er en appelsin og er redd for å skrelles?", men jeg har lest at dette er pisspreik.
Vis hele sitatet...
Hehe! Historien om "Appelsina" går i disse traktene også, vi får også høre om "Han som er en CocaCola-flaske å er redd for å bli åpnet."
Dodecha: Bra skrevet! Har til nå bare prøvd hasj. Jeg har blitt utrolig innterresert i psykedeliske stoffer slik som fleinsopp og LSD. Har planer om å prøve dette da muligheten er der.
Sist endret av Dodecha; 7. februar 2014 kl. 03:03. Grunn: fjernet lang unødvendig quote
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg føler kanskje at innlegget mitt forhærliger bruken av noen stoffer, noe som ikke helt er intensjonen. Det var det jeg følte på den tiden, jeg skrev det jeg skrev for å illustrere at jeg på det tidspunktet var så oppslukt i psykedelika.

Om man velger å eksperimentere med slikt så håper jeg at man leser seg opp på det så mye som mulig, mentalmelt sin tråd Psykedeliske stoffer, er dette noe for meg? er en veldig god tråd å lese.
Sist endret av Dodecha; 11. februar 2014 kl. 12:35. Grunn: skrivefeil
Skjønner hva du spør om, og jeg skjønner heller ikke hvordan folk tør. Jeg har røyka en del selv, men det er fordi jeg ikke har hatt noe bedre å gjøre føler jeg. Aldri tørt å trippe osv..

Folk nevner at de gjør det for spenning, og det synes jeg er litt trist når folk må ruse seg for å ha litt spenning i hverdagen. Når jeg ser folk som er overstadig rusa på stoff, blir jeg faktisk nervøs, og jeg hopper heller i fallskjerm uten skjerm før jeg tester heroin eller noe tilsvarende. Mener ikke noe vondt til dere som ruser dere, men jeg synes faktisk ikke det er noe spesielt godt valg for en voksen person.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hvorfor er det bortkastet om man absolutt ikke er fornøyd med livet sitt?
Vis hele sitatet...
Det er bortkastet da du ikke er ute etter en løsning på å reparere/forbedre livet ditt. Du utsetter alt noen timer om slengen men når du våkner opp igjen så er du fortsatt deg selv med de samme gamle tankene og problemene.


Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Du har ikke peiling på hva jeg har gått gjennom, som det sikkert gjelder mange andre her på forumet. Så jeg foreslår at du holder kjeft om ting du ikke har peiling på!
Vis hele sitatet...
Vanskelig å argumentere mot det, nei jeg vet ikke hvem du er eller hvor mange du ble voldtatt av når du var liten. Å det har jeg aldri ment eller hintet til at jeg vet eller.
Det og selv medikamentere seg til blackout eller ramme hode sitt inn i veggen til du blacker ut er uansett feil fremgangsmåte.
Søk hjelp gjennom leger og psykologer. Du er ikke alene om å oppleve traumatiske hendelser.
Hva skal jeg holdekjeft om? hva har jeg ikke peiling på?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
malen er hvertfall ikke å bedrive selvmedisinering ... , Høre på legen og Arbeide / ha en hobby hjelper mye.
Feilen er at flestparten er avhengig av rusen men skylder på psyken ...
Vis hele sitatet...
Gratulerer med dagens minst intelligente kommentar. Tror du folk bare blir narkoman for ingen grunn? Eller kanskje de synes det er kjempe morro å havne totalt på kjøret? Eller kan det være at de sliter med alvorlige problemer? Jeg vil påstå at det er ganske alvorlige problemer som ligger i grunn når noen faktisk ender opp som rusmisbruker.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
omgomgomg: Du kan sitte der å være så irritert som du vil, kalle folk feige og rakke ned på de. Saken er den at slik tankegang ikke hjelper de som sliter med angst og andre psykiske problemer, tror du virkelig ikke de har fått beskjed om "å skjærpe seg" før?

I psykiatrien er angstdempende midler noe som skal brukes i samsvar med terapi, det gjør det lettere for folk å snakke om disse tingene som er så vanskelig for de å bearbeide.
Vis hele sitatet...
Da jeg tok steget og ba helsevesenet om hjelp med psyken, ble jeg skuffet over å bli henvist til en psykolog. Psykologer har ikke legeutdanning, og kan ikke skrive ut medisiner. Så jeg spurte om de ikke dreiv med noe medikamentell behandling. Da fikk jeg henvisning til en psykiater, altså en lege med psykiatri som spesialitet og reseptblokka i lomma.

Han forklarte sin filosofi slik: Du skal i terapi. Du skal lære å mestre angsten, stresset, alle de negative tankene. Sant? Og det var jo sant. Det var, og er jo det jeg vil. Rus er noe man kan gjøre moderat, kontrollert og for moro skyld, eller man kan gjøre det for å lære om seg selv og utforske bevisstheten. Men hverdagen og dens problemer vil jeg takle edru og på egen hånd.

Så, sa han, kunne jeg skrevet ut medisiner til deg som ville fjernet angsten totalt. (Her siktet han selvsagt til diverse benzo.) Men jeg vil at du skal kjenne på angsten. Du skal mestre den, men om vi tar den bort fullstendig er terapien bortkastet, da er det ingenting å behandle. Da er du avhengig. Du har ingen angst, fordi du er medisinert, og derfor kan du ikke lære å takle angsten uten medisiner. Snart er du på det kjøret. Derfor ville du ikke fått noen terapi om du gikk på slike medisiner, og skulle du få terapi måtte vi ta dem bort. Sånn at du kan kjenne frykten og lære å mestre den.

Jeg innså at han hadde rett. Vel, det var vel en innsikt jeg hadde kommet til selv over lengre tid, men han satte ord på det. Vi ble enige om et kompromiss: du kan få noe som demper angsten litt, slik at du greier å gå i terapi, slik at du greier å komme deg ut i situasjoner du frykter og slik at du får mulighet til å ta i bruk de mestringsverktøyene vi gir deg. Men da må du også for faen komme deg opp av rompa og kaste deg ut i det skumle. Med litt penere ord, selvsagt.

Der er jeg nå. I gang med ferden. Har litt drahjelp, som jeg med vilje unngår å bruke i mange situasjoner for å lære å mestre dem uten.

Sakte, men sikkert heller jeg mot den konklusjon av selv kompromisset vi inngikk kanskje var å gå for langt. Kanskje burde jeg taklet terapien fullstendig uten medisiner, selv svakere som bare demper, ikke fjerner angsten totalt. Men på det tidspunktet var jeg så langt nede at tankegangen gikk, jeg vil ikke ta livet av meg nå, men er jeg ikke på et bedre sted i livet om ett år, så gjør jeg det. Nå er jeg kommet et godt stykke forbi det stadiet.

Alt det jeg skrev ovenfor er uansett relatert til det med å ruse bort psykiske problemer, eventuelt "medisinere" og selvmedisinere i hermetegn. Det er viktig å få med at det finnes mye annen rus som ikke er relatert til psykiske problemer. Jeg kjenner mange som bare tar det ene eller det andre for moro skyld, uten at de har noen dype psykologiske arr de må dekke over. Og andre som er interessert i å utforske psyken, ikke fordi de har en sykdom de må dykke ned for å kurere, men bare fordi de er mennesker og mennesker er nyssgjerrige av natur. Å ta seg en pils, røyke en joint, sniffe ei linje eller spise sopp en gang i blant behøver ikke ha noe med psykisk helse å gjøre.
Sist endret av panopticon; 7. februar 2014 kl. 10:47.
"Hvordan tørr dere?"
Du har nok ikke opplevd rushet av å være våken i 9 dager gira som bare juling.
Gjemme seg for onkel-blå, sprenge ting og kjøre bil til du ser døden i hvit øyet.
Holder du på sånn blir du til slutt litt avhengig av "livsstilen" til det å ta dop.

Er jo selvsagt ikke en forutsetning at du tar dop for å holde på sånn. Men det gir et kick som ikke er sant!
Blir svett av og bare tenke på det.
Men når sant sies har jeg vært nyktern i 1 år nå and still counting!

Er bare å huske på at det er alltid noen få individer som må presse grensene og tøylene mer enn alle andre, for noen er ikke regler nok. ( Word-up Svartepetter! )
Sist endret av Sn0rk; 7. februar 2014 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
har selv ruset meg på de aller fleste benzoer og i veldig store doser, hatt div problemer pga dette, har bla måtte sitti inne en stund pga ting jeg gjorde som jeg ikke husket NOENTING av neste dag...

så heretter tar jeg bare normale doser
Jeg har noen spørsmål.

Når man velger å kaste seg inn i narkotika, og VEIT at man kan dø av det her, man vet at en ting leder til en annen og man mister mye av kontrollen når man begynner ned den her gata.
Baserer dette på mange av dere som sier dere startet med hasj og så har det ballet seg på.
Spørsmålet er da om man er inneforstått med dette?
Klarer dere å bryte det ned til ja/nei spørsmål?

Type:
Bryr du deg om at du gir fra deg kontrollen?
Skjønner du at en dag har du ikke kontrollen?
Skjønner du at du kan få seige bieffekter og livslange plager og den slags?

Hvis svaret er ja:
Hvorfor i all verden utsetter du deg for det her?
Det ENESTE jeg kan tenke om er person som svarer ja på alt, er att personen enten er:
helt idiot (type: jeg driter i det, yolo man lever bare engang)
suecidalsk ("jeg driter i om jeg dør eller får plager, må bare komme meg unna x problem)
mistet kontroll (en som startert med hasj og har sakte men sikkert mistet helt kontrollen)

Du må gjerne kalle meg trangsynt, og si at jeg ikke veit hva jeg prater om, for jeg veit ikke hva jeg prater om når det kommer til dop.
Det eneste jeg alltid har lurt på er hva DU tenker når du tar dop, og hvilken kategori du faller under, og hvordan man kan ta dette valget?

Livet er kjipt? du tar dop, og livet får mening, får farger og du opplever ting som normale mennesker ikke kan tenke seg?
Fint og flott det, men hva skjer da når du vender tilbake din den "kjedelige" hverdagen, med minner om hvor fantastisk man hadde det på dop.
Da blir hverdagen ihvertfall MYE mer kjedelig og ønsken om dop blir mye større.

Jeg klarer rett og slett ikke skjønner hvordan folk vil være han "dopern"
alle ser at du står midt på utestedet og har tatt dop.
alle ser at du har bola, og de 10 kiloa du har fått på hver arm er fake.

Hva er så til trekkenes med dette? Du må gjerne si at du driter i hva andre syntes, det er jo noe de fleste sier.
Men en eller annen gang i livet ditt, så har du tatt ett valg om å være den personen, før du drev med det.
Hva tenkte du da, tenkte du i det heletatt? Hva var grunnen til at du tok det valget.

Folk kommer sikkert til å kalle meg kjedelig, a4 og alt for normal, du har all rett til å gjøre det, hvis du kan fortelle meg dine tanker rundt hvorfor du første gang tok dop og hva du tenker om det og ditt liv framover.
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Jeg har noen spørsmål.

Når man velger å kaste seg inn i narkotika, og VEIT at man kan dø av det her, man vet at en ting leder til en annen og man mister mye av kontrollen når man begynner ned den her gata.
Baserer dette på mange av dere som sier dere startet med hasj og så har det ballet seg på.
Spørsmålet er da om man er inneforstått med dette?
Klarer dere å bryte det ned til ja/nei spørsmål?

Type:
Bryr du deg om at du gir fra deg kontrollen?
Skjønner du at en dag har du ikke kontrollen?
Skjønner du at du kan få seige bieffekter og livslange plager og den slags?

Hvis svaret er ja:
Hvorfor i all verden utsetter du deg for det her?
Det ENESTE jeg kan tenke om er person som svarer ja på alt, er att personen enten er:
helt idiot (type: jeg driter i det, yolo man lever bare engang)
suecidalsk ("jeg driter i om jeg dør eller får plager, må bare komme meg unna x problem)
mistet kontroll (en som startert med hasj og har sakte men sikkert mistet helt kontrollen)

Du må gjerne kalle meg trangsynt, og si at jeg ikke veit hva jeg prater om, for jeg veit ikke hva jeg prater om når det kommer til dop.
Det eneste jeg alltid har lurt på er hva DU tenker når du tar dop, og hvilken kategori du faller under, og hvordan man kan ta dette valget?

Livet er kjipt? du tar dop, og livet får mening, får farger og du opplever ting som normale mennesker ikke kan tenke seg?
Fint og flott det, men hva skjer da når du vender tilbake din den "kjedelige" hverdagen, med minner om hvor fantastisk man hadde det på dop.
Da blir hverdagen ihvertfall MYE mer kjedelig og ønsken om dop blir mye større.

Jeg klarer rett og slett ikke skjønner hvordan folk vil være han "dopern"
alle ser at du står midt på utestedet og har tatt dop.
alle ser at du har bola, og de 10 kiloa du har fått på hver arm er fake.

Hva er så til trekkenes med dette? Du må gjerne si at du driter i hva andre syntes, det er jo noe de fleste sier.
Men en eller annen gang i livet ditt, så har du tatt ett valg om å være den personen, før du drev med det.
Hva tenkte du da, tenkte du i det heletatt? Hva var grunnen til at du tok det valget.

Folk kommer sikkert til å kalle meg kjedelig, a4 og alt for normal, du har all rett til å gjøre det, hvis du kan fortelle meg dine tanker rundt hvorfor du første gang tok dop og hva du tenker om det og ditt liv framover.
Vis hele sitatet...
Drakk alkohol første gang når jeg var 16 pga vill bare teste hvordan det var som alle andre kids. Har aldri drukket mye og har skjelden vært veldig full. Som ungdom pleide jeg å stope når jeg var litt brisen (ble drita noen få ganger) mens i dag tar jeg kanskje en øl til maten nå og da.

Weed begynte jeg først med i 20 årene da dt fikk meg til å slappe av å være mer kreativ innen musikk, noe jeg liker å drive med. Klarte ikke røyke weeden siden jeg aldri har røykt så jeg pleide å bake brownies å andre ting med weed i. Holdt på med det til den dag i dag, men bare 1 gang i måneden sånn ca, bare for kos sammen med kompisser. Pleier ofte ha lyttekvelder å spise weed. Da setter vi oss ned å koser oss med en god weed brownie/pizza eller wahtever mens vi hører på forskjellig musikk på et bedre lyd annlegg.

Kokain testet jeg ut i 1-2 måneder en periode når jeg var rundt 20. Begynte med det pga fikk det gratis av en kompis å tenkte hvorfor ikke. Fant ganske fort ut at jeg ikke likte rusen det ga meg så sluttet bare med det.

LSD er neste steg jeg skal ta å det gleder jeg meg ganke mye til. Har altid hatt lyst til å prøve det og nå har jeg endelig fått tak i noe av TOPP kvalitet. Jeg velger å teste dette da det er en ting jeg altid har hatt lyst til å føler meg sikker på livet mitt å hvem jeg er.

Vet ikke om det svarte på noe av det du lurte på men det får så være :P
Sist endret av Litago1; 11. februar 2014 kl. 01:23.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Kjemien i hjernen er jo ikke lik på alle mennesker.
Vis hele sitatet...
Walter white du sa det! Enig her, folk er aldri like og tenker ALDRI likt, selv om det er snakk om en kopi/klone.

Jeg bruker alkohol, fordi rusen gjør meg litt sprøere og mer av meg selv, jeg slapper mer av, og jeg blir dødsglad. Men så kommer jo fylleangsten etterpå m.m.

Og som sagt tidligere, så vips så er man en erfaring rikere :P

Når du kommer til stoff, kunne jeg kun tenkt meg noe grønt om det måtte vere noe narkotisk. ^^ Glemmer aldri de sangene/musikkvideoene fra youtube jeg hørte på med en kompis etter vi røykte noe grønt, det var himmelsk! Jeg var i de jævla videoene, jeg stod liksom der som om det var en konsert, og i tillegg var det ny musikk for meg, glemmer aldri hvordan jeg koste meg da. Men hadde drukke litt alkohol og da.

For de som kanskje er nysgjerrige, så er det disse 4 videoene jeg var inni;
1 - http://www.youtube.com/watch?v=iDN08...2cY5_&index=81
2 - http://www.youtube.com/watch?v=By3_h...2cY5_&index=83
3 - http://www.youtube.com/watch?v=x3UP1...2cY5_&index=85
4 - http://www.youtube.com/watch?v=QYGnU...2cY5_&index=86
5 (bonus) - http://www.youtube.com/watch?v=_Ryil...2cY5_&index=87
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
[Dèn spisse emnetittelen a, rett på sak! ]

Altså, jeg har tatt mye medisiner i mitt liv, men aldri misbrukt noe though, men etter et par simple bivirkninger så har jeg faktisk tenkt litt, hva med de som ruser seg på mye rart?

Altså, de jeg kjenner som har ruset seg på benzoer har vært borte i mange timer, noen har vært ødelagt i noen dager, etter hvor mye dem har tatt.

Hvordan kan dere som kjenner dere igjen overgå frykten om å miste totalt kontroll over kroppen deres? Joda, setting og toleranse betyr mye.

Har dere ikke frykt for at dere finner på noe piss, eller ender med badtrip/overdose eller noe sånt?


TL;DR: Hvordan tørr dere / hva tenker dere når dere putter i dere noe som dere ikke aner åssen dere reagerer på, i form av tyngre ting, ikke en ibux.
Vis hele sitatet...
Jeg vil svare paa at du det du sier om bivirkninger paa medisiner, er det som er problemet med legemiddelindustrien, de driter enda mer i bivirkningne saa lenge de faar pengene sine, enn det langere gjor..

De fleste rusmidler(utenom alle ny rc'ene) er forholdsvis trygge ved vanlige doser og bivirkningene mye mer allkjente enn det bivirkningene er pa alle c-preparatene gir ut, som SSRI(f.eks cipralex, zoloft o.l) eller maoi hemmere, eller andre ting som seroquel/quetapin, truxal, abilify eller det siste innslaget: Lyrica, som legene gir alle! Lurer paa hvor mye de faar for a skrive ut akkurat de..

Hold deg til vanlig benzo og opiater du sjekk ut cchr.org
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Jeg har noen spørsmål.

Bryr du deg om at du gir fra deg kontrollen?
Skjønner du at en dag har du ikke kontrollen?
Skjønner du at du kan få seige bieffekter og livslange plager og den slags?

Hvis svaret er ja:
Hvorfor i all verden utsetter du deg for det her?
Det ENESTE jeg kan tenke om er person som svarer ja på alt, er att personen enten er:
helt idiot (type: jeg driter i det, yolo man lever bare engang)


bla bla bla

tull

piss

osv.
Vis hele sitatet...
Latterlig ignorant av deg å bare regne med at alle som ruser seg gjør det fordi de tror det er fett eller fordi de "Er helt idiot".
Folk som blander sprit og B-preparater, som bruker steroider til selvtillitsboost, som skyter heroin osv har det vondt med seg selv.
At det er en dårlig vei ut av problemene er ingen diskusjon, men for enkelte så er alternativet selvmord. Tro meg, ingen har lyst til å være "han dopern" (hva faen er det for et begrep egentlig? og hvor har du det fra?).

Vedder 1000 spenn på at du ikke hadde hatt samme tone om noen som hadde drivet med fysisk selvskading (Noe som tungt rusmisbruk er).
Sist endret av Juicekongen; 13. februar 2014 kl. 00:27.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Latterlig ignorant av deg å bare regne med at alle som ruser seg gjør det fordi de tror det er fett eller fordi de "Er helt idiot".
Folk som blander sprit og B-preparater, som bruker steroider til selvtillitsboost, som skyter heroin osv har det vondt med seg selv.
At det er en dårlig vei ut av problemene er ingen diskusjon, men for enkelte så er alternativet selvmord. Tro meg, ingen har lyst til å være "han dopern" (hva faen er det for et begrep egentlig? og hvor har du det fra?).

Vedder 1000 spenn på at du ikke hadde hatt samme tone om noen som hadde drivet med fysisk selvskading (Noe som tungt rusmisbruk er).
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg, narkomane, medikamentavhengige blir sett sa ned pa i samfunnet, mens alkoholikere er lov, det er akseptert og nesten ikke sett pa som et problem, selvom alkohol gjor personene mye hverre enn opiater og slikt gjor. Eneste grunnen til at det er kriminalitet i det hele tatt i rusmiljoet er fordi det er ulovlig.. Hadde det vaert lovlig kunne man fatt ordentlig hjelp hos helsevesenet, forsikring(dog hoyere premie antar jeg) selvrespekten i behold og leve et greit liv. Istedenfor a bli en provekanin for systemet og legene/legemiddelselskapene (Gigantene som egentlig staar bak dette, alle kontorrottenne som kun ser tall!) Men nok om de.. Finn ut hva du kan vaere i balanse med, gjor det du kan for a ha det bra slikt, ikke hor pa hva andre ber deg gjore, men ta imot raad og tenk over de, og det skader aldri og prove ut noe selvom du er skeptisk!

Men at man skal saa trakket paa fordi man ruser seg overalt i samfunnet er tragisk! Nesten bedre a flytte til danmark/nederland/spania eller portugal hvor de er mye mer apne pa slikt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Og forresten stort sett alle mennesker vil oppleve en deperasjon en gang i livet , det gjelder bare å ta dem riktige valgene.. hjelper absolutt ingenting å sitte hjemme å ta dop og synes synd på seg selv .

Nå er det jo sånn at dersom man er hjemme og tar no godt dop så sitter man ikke å synes synd på seg selv,tvertimot så finner man en indre ro og fred i seg selv .Skikkelig dop er den beste og mest intense opplevelsen ett menneske kan oppleve på denne jord,det finnes mange lykkelige mennesker som skyter dop