Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2116
Kort fortalt leverte jeg maskina på rep og sa klart i fra at jeg ikke skulle ha backup. Nektet også å gi fra meg passord til admin konto men de krevde det. Når rep var ferdig fikk jeg regning på backup. Betalte selvfølgelig ikke den og spurte mannen i skranken om hvor denne backupen var hen, siden jeg ikke fikk noe minnebrikke ved henting. Nei den blir sendt i posten sa han. Jeg har ikke fått den - forståelig, for jeg betalte jo ikke for den men
Spørsmålet mitt er nå; hvor alvorlig overtramp og sikkerhetsbrudd er dette?

Både det at de har gått inn på harddisken min uten tillatelse, når selve reperasjonen ikke krevde at man gikk inn på maskina og filene - og det at de faktisk har lagret alt inneholdet mitt uten tillatelse på en minnebrikke som gudene vet hvilke hender er i nå. Hva bør jeg gjøre forhold til verkstedet nå?

Syntes IKKE det er greit at de har stjelt personlig materiale og overvåket programmer fra harddisken min uten tillatelse og sitter med denne backupen hos seg. Sjansen er stor for at de bare sletter det på minnebrikka de har, men selve overtrampet syntes jeg er et sikkerhetsbrudd (tyveri av personinfo, nesten) og ingen av de kan jo garantere meg at noen ikke har putta den backupen i lomma si eller at det kommer på avveie.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du ga dem passordet ditt.

Selvsagt skal du ikke betale for en tjeneste du ikke har bestilt. Men der stopper saken. De kan ikke kreve passordet ditt, det vet du like godt som meg. Hvis du ikke ønsket at de skulle se på filene dine hadde du to alternativer: Ta ut disken (det gjør jeg) eller ikke gi dem passordet ditt og bruke kryptering.

Begge alterantivene vil trolig føre til merarbeid for verkstedet, men det er sjeldent et problem.

Sannsynligheten for at noen har spasert ut med dataen din er like stor som hvem som helst som har PCen sin på service der: Veldig lav.
Når jeg sender inn ferdige PCer jeg ikke vil åpne selv pga garanti etc. så gir jeg fra meg et ubrukelig passord med passordhint "dere trenger ikke passordet mitt for å fikse viften etc" i tilfelle de faktisk prøver å logge på med passordet jeg oppgav. Hvis de gjør det de truer med og sletter alt for å reinstallere OSet så har jeg alltids backup (som alle burde ha).
Trådstarter
Ja jeg seff tatt min egen backup på forhånd, men de sa ved levering til rep at de ikke kunne ta i mot pcen uten passordet, "da kan vi ikke hjelpe deg". Dum som jeg var leverte jeg det fra meg, selvom jeg ble stående å kverulere på at de ikke trengte å gå inn på admin konto eller maskina i det hele tatt for å reparere problemet. Føler det som skikkelig snoking og tyveri, og for alt jeg vet kan dem både nå misbruke infoen, melde private ting til politiet, eller ha innstallert spyware på maskina mi siden de var inne på den uten tillatelse.

Skjønner at sjansen er liiten, men risikoen er der, så er det ingenting jeg kan gjøre for å "ta dem" på det nå? Hvis jeg selv hadde jobba på verksted vet jeg hvor fort gjort det er å misbruke stillinga si til private ymse formål. Er ihvertfall første og siste gang jeg gidder å bruke verksted til rep når jeg egentlig kunna fiksa det selv bare måtte venta lenger da for å få bestilt deler.. Når jeg sier ikke backup og ikke gå inn på maskina, og de gjør stikk motsatt går inn på maskina og tar backup (som fortsatt er hos dem, siden jeg ikke betalte for den) så er det sikkerhetsbrudd i mine øyne, no?
Sist endret av vacant; 30. juli 2015 kl. 23:44.
Sitat av vacant Vis innlegg
Skjønner at sjansen er liiten, men risikoen er der, så er det ingenting jeg kan gjøre for å "ta dem" på det nå
Vis hele sitatet...

Som allerede er nevnt så kan du slippe å betale for backupen forutsatt at du kan bevise at du takket nei til dette.
Når det kommer til den påståtte snokingen så GAV DU DE PASSORDET.
For å ta en sammeligning, tror du forsikringsselskapet ditt hadde utbetalt erstatning hvis du sendte fra deg husnøkkelen hver gang noen spurte om det?

DU valgte å sende inn PCen til det aktuelle verkstedet.
DU valgte med egen fri vilje å gi de passordet.
DU har hittil ikke vært skadelidende siden backupen ifølge deg selv lett kan bevises å være omtvistet hvis verkstedet truer med inkasso. Du har ikke hatt noen direkte eller indirekte kostnader/tap som følge av "snokingen". Selv hvis du i fremtiden skulle få identiteten din stjålet eller bankkontoer tømt så vil du være delskyldig i dette siden du gav fra deg passordet ditt og dermed få avkortet eventuelle tap som følge av at du var grovt uaktsom.
Trådstarter
De tvang meg til å oppgi passordet, men jeg kunne såklart tatt med meg maskina og snudd og valgt å ikke benytte servicen istedet.. Jeg er uenig i det du skriver om at jeg vil være delskyldig i grov uaktsomhet, et verksted har tilsynelatende noe myndighet, som en sykepleier eller lignende har, og man stoler derfor på at de forholder seg profesjonelt til jobben sin og gjør det de skal. Om man oppsøker legevakta og en sykepleier som sier at hun skal hjelpe, ender opp med å gi pasienten feil behandling med vilje (for eksempel med intensjon om å arve penger av vedkommende eller få gevinst på det på andre måter) så er det jo sykepleieren som skal dømmes for grov uaktsomhet og ikke pasienten som stolte på at sykepleieren ville forholde seg til sikkerhets- og rettningslinjene.

Men yeh, får bare satse på at dem har såpass mye å gjøre, og at ingen muldvarper med andre intensjoner enn selve jobben sin jobber der, at denne minnebrikka med mitt innholdt fort blir sletta og skrevet over. Kanskje bare jeg som tenker at misbruk fort kan skje siden jeg før har tenkt over hvor smart og lett det er å gjøre datakrim når man jobber på et sånt sted (på samme måte vi ser foreksempel de med intensjon om økokrim infilterer seg i aksjeselskaper). Lesson learned: Slette hele disken før man leverer fra seg til rep eller ta repen selv.
Sist endret av vacant; 31. juli 2015 kl. 22:04.