Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1977
Hei,
Jeg liker å utforske nettverk, og lurer på om IP-skanning og portskanning av maskiner på Internett i seg selv kan skaffe meg trøbbel? Det kan sikkert trigge noen flagg i IDS'er, men kan noen få utlevert identeten min fra ISP'en jeg bruker bare på bakgrunn av det?
Nei, hvorfor skulle det være ulovlig? Så fremt du ikkje bruker informasjonen til noe straffbart som å bryte deg inn på systemer. Det finnes mange offentlig tilgjengelige tjenester som driver portskanning og system analyse i stor skala, da snakker vi om å skanne hele internett med jevne intervaller.
Godt mulig at ISPen din ikke tillater det, så da får du istedet de på nakken.
Jeg er ikke 100% sikker på om det er ulovlig fra norge, men det er ihvertfall i grå sonen, og etter min mening totalt bortkastet å utføre sålenge du er en ærlig å redelig fyr som ikke har noe med de tjenestene eller nettverkene du skanner å gjøre.

Hvorfor trenger nettopp du å vite om port x er åpen på y nettverk? og hvis dette nettverket er en offisiell tjeneste så vill al informasjon du som bruker trenger finnes på hjemmesidene dens eller via support

Den gyllende reglen er å teste på egen nettverk man selv eier, enten virtuelt eller ved å kjøpe inn 3-4 routere fra billig kroken på elkjøp
Det er ingen norsk lov som sier at det er "Ulovlig" men din ISP kan ha et regelverk som sier noe om dette. (PS hos de fleste norske ISPer så vil du bryte vilkårene)

Altibox Vilkår:
https://www.altibox.no/documents/103...4-ebd964eabef8