Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2125
Jeg har en kompis som har laget en sag for tømmer på gården sin, og trenger hjelp med en utfordring.

Før tømmerstokkene blir dratt inn på sagen stopper hver enkelt tømmerstokk mot to stoppere på rullebenken på tur inn i saga. Han har montert en motor med taggdrev i underkant av rullebanen slik at stokken blir rullet sakte rundt før den går videre inn på sagen, dette er for inspeksjon av stokken.

Han er petimeter ned til siste søm, og han sliter med å måle lengden på stokken. Nå bruker han et måleband av stål slik at han står på ene siden av stokken, og må skyve målbandet ut av trommelen i lufta, og lande det på andre siden. Problemet er da at målebandet kollapser eller hekter seg fast i noe crap slik at det ødelegger målet.

Siden tømmerstokkene stopper på akkurat samme punktet hele tiden, så har vi spekulert litt på å bruke to lasere, en på hver side av stokken, som "skyter" på stokkendene, beregner avstand og man får opp lengden på selve stokken på en skjerm..

Vi trenger hjelp til dette, siden vi begge to er ganske blank når det kommer til dette.

Har egentlig ikke noe budsjett på dette, men det er jo ønskelig å holde kostnadene passelig for en normal lønnsmottager.

Det er jo egentlig ikke vits med milliliter mål av en tømmerstokk, men fyren har "pimpet" saga si noe jævlig og er interessert i å lage et lite teknisk vidunderverk

Noen forslag her?
www.imgur.com/eXtH9eV.png

Se om dette kan være en mulighet.
Sist endret av Donhin; 3. desember 2013 kl. 01:28.
Om du kan sette en laser x antall meter unna og parallelt med der stokken stopper før saga som deretter måler lengden til den andre enden av stokken(som i en trekant) er det jo simpelt å regne lengden med pytagoras. Eller så finnes det jo også andre måter en kan gjøre det på.

Men lasermålere koster vel fort noen tusenlappen..
Sist endret av legalize_it; 3. desember 2013 kl. 04:03.
Webcam og laser, holder sikkert med en også
Sitat av Donhin Vis innlegg
www.imgur.com/eXtH9eV.png

Se om dette kan være en mulighet.
Vis hele sitatet...
Han vil gjerne ha dette hightech! dette var også mitt forslag men han var ikke intresert.

Frykter at webcamløsningen blir for unøyaktig da han gjerne vil ha dette i millimeter mål. Helst ned til 0,5 mm nøyaktighet.

Null problem at dette blir kostende feks 20k.. Vet dere hvor jeg kan få kjøpt et lasersystem med skjerm så jeg kan montere ned opp mot dette?

Grunnen til den ekstreme nøyaktigheten er at han ønsker å gjøre sagen mer eller mindre automatisert.
Hmm, den metoden donhin tegnet er jo rimelig nøyaktig og funker fint med automatiseringen.
Du skyver først stokken på plass med motoren, når stokken kommer til et visst punkt før saga så stoppes den av en mothake, motoren kobles ut og over på den "målestokken" i bakkant, når den kommer i kontakt med stokken noteres lengden ned, mothaken senkes og motoren drar stokken inn på saga. Rimelig nøyaktig, billig (ser jeg for meg) og automatisk.
Sist endret av Mith; 3. desember 2013 kl. 13:00.
Hvis stokken beveger seg nedover med en kjent hastighet kan man jo bare måle hvor lenge den bryter strålen og deretter regne ut hvor lang stokken er. Så lenge hastigheten er stabil nok vil dette være en ganske nøyaktig metode å måle på.

En arduino med laser og et segment display ville enkelt gjøre jobben.
Mange gode forslag, men stokkene kommer ikke inn den veien.
De kommer inn på bordet akkurat motsatt vei av det donhin han tegnet.

Blir litt værre da
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Mange gode forslag, men stokkene kommer ikke inn den veien.
De kommer inn på bordet akkurat motsatt vei av det donhin han tegnet.

Blir litt værre da
Vis hele sitatet...
har du et bilde av dette bordet? eller en tegning?
Hvor mye vil disse avstandene variere? Jeg googler og googler og finner ikke ut hva man bruker for å måle avstander i automasjonsbransjen (selv om jeg jobber med automasjon selv). Det er jo enkelt å bruke ultrasoniske sensorer til vanlig elektronikk. Er det eneste han trenger en lengde på en skjerm, ikke noe mer?
Du gir ut litt lite informasjon til at jeg kan komme opp med en god løsning for deg. Jeg har funnet frem noen ultralydgivere med nøyaktighet ned til 0,25mm som har en utgang på 4-20mA. Om du kan bruke disse er avhengig av om hvordan sagen ser ut. Hadde vært greit om du tok noen bilder eller tegnet en skisse over hvordan det ser ut, så det blir lettere å komme opp med en god løsning.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Du gir ut litt lite informasjon til at jeg kan komme opp med en god løsning for deg. Jeg har funnet frem noen ultralydgivere med nøyaktighet ned til 0,25mm som har en utgang på 4-20mA. Om du kan bruke disse er avhengig av om hvordan sagen ser ut. Hadde vært greit om du tok noen bilder eller tegnet en skisse over hvordan det ser ut, så det blir lettere å komme opp med en god løsning.
Vis hele sitatet...
Gi noen eksempler på disse sensorene? Jeg søkte en del etter tilsvarende, men forgjeves...
Lettere å finne ting i kataloger, en å google

http://www.oem.no/Produkter/Maskin/B...searchText=P43

OEM har endel produkter.
Ellers har Elteco endel på optisk avstandsmåling. Elteco har også endel display, og måleomformerer som er greit å bruke som visning av avstang.

Dagens tips: Hold deg til utstyr som har utgang/inngang på 4-20mA, da det er dette som er standard innenfor automasjon, et signal det meste av automasjonskomponenter støtter.
Dette er et greit utgangspunkt hvis du ved en senere anledning vil utvide sagen til å gå mer automatisk.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Lettere å finne ting i kataloger, en å google

http://www.oem.no/Produkter/Maskin/B...searchText=P43

OEM har endel produkter.
Ellers har Elteco endel på optisk avstandsmåling. Elteco har også endel display, og måleomformerer som er greit å bruke som visning av avstang.

Dagens tips: Hold deg til utstyr som har utgang/inngang på 4-20mA, da det er dette som er standard innenfor automasjon, et signal det meste av automasjonskomponenter støtter.
Dette er et greit utgangspunkt hvis du ved en senere anledning vil utvide sagen til å gå mer automatisk.
Vis hele sitatet...
Nice, kanskje lurt av trådstarter å ringe kundetelefonen til oem.no da?

oem.no/Kontakt/Kontakt_oss/776224.html