Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 11838
Søkte stipend for godt over en måned siden, og har kommet inn på studie. Står på søknaden min at den er forventet behandlet 19.09.13. Har søkt stipend i flere år men det har aldri tatt mer en maks 2 uker å få den gjennom og utbetaling. Noen som har opplevd lignende i år?
Ikke i år, men i fjor. Veldig mye pågang der nå vettu :/
Sist endret av Donhin; 12. august 2013 kl. 00:09.
De har lagt om systemene og bruker derfor ekstra lang tid i år. Fikk et brev om at det ville bli slik.
Sikker på at du har husket å betale semesteravgift? Glemte det et semester og det tok litt tid før jrg skjønte hvorfor ikke penga kom =)
jeg fikk stipend innvilget bare noen timer etter jeg søkte...
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
jeg fikk stipend innvilget bare noen timer etter jeg søkte...
Vis hele sitatet...
Samme her. Jeg var vel og merke ganske tidlig ute med å søke.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Samme her. Jeg var vel og merke ganske tidlig ute med å søke.
Vis hele sitatet...
jeg søkte rett etter 2. inntak, så jeg var vel ikke det...
Den forventet-datoen kan du ta med en kilo salt. Det stemmer sjelden for å si det mildt.
Men, husk at du må betale semesteravgift og semesterregistrere deg før du får noe utbetalt.
Jeg søkte for en mnd siden, fortsatt ikke noe svar.
Hva er det for studie du skal starte med?

Søkte lån og stipend når jeg gikk forkurs, det tok veeldig lang tid. Når jeg startet på ingeniørlinjen, både 1. og 2. året, fikk jeg det veldig kjapt.

Vet ikke om de er bevisst litt treige når det kommer til f.eks forkurs og lignende, pga. mange drop-outs i starten.
Jeg har gått en måned på skole i Australia og har fått regning på 10 000 dollar som måtte betales 2. august - lånet fra lånekassen kommer i slutten av OKTOBER! Får man til å lure på hva gjengen i lånekassen bruker tida si på
Sitat av Gave Vis innlegg
Jeg har gått en måned på skole i Australia og har fått regning på 10 000 dollar som måtte betales 2. august - lånet fra lånekassen kommer i slutten av OKTOBER! Får man til å lure på hva gjengen i lånekassen bruker tida si på
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt uhørt at et organ som låner deg massevis av penger uten sikkerhet, gir deg muligheten til å gå på skole i Australia og faktisk ordner så du får en god del av lånet til givende, hvis du klarer å dra ræva di mange nok ganger til skolen slik at du står på eksamen, skal ha litt behandlingstid.
Lurer på hva de bruker tia si på, for du er helt sikkert den eneste som er interessert i en slik avtale med staten.
kjedelig streiting
Jeg søkte i slutten av Juli og fikk svar 3-4 dager etterpå. Har signert og betalt semesteravgiften nå, så venter bare på penga

Men som Mith sier, litt behandlingstid må en regne med når det kommer til et organ som har så mye som skal behandles og verifisering på så kort tid. Synes det skal ha litt skryt for hvor mye de faktisk har modernisert seg de siste åra.
Sist endret av legalize_it; 12. august 2013 kl. 12:22.
Søkte i går kveld før jeg la meg, hadde fått svar når jeg sjekka i 10-tida idag, så kan ikke klage på tida Ble litt skuffa når jeg fikk 1/10-del av det jeg fikk i fjor da, men men
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Søkte i går kveld før jeg la meg, hadde fått svar når jeg sjekka i 10-tida idag, så kan ikke klage på tida Ble litt skuffa når jeg fikk 1/10-del av det jeg fikk i fjor da, men men
Vis hele sitatet...
Vær glad du får noe i det hele tatt du. Mange av oss som ikke får en dritt, uansett hvor skilte foreldrene våres er.
Sist endret av Xernox; 12. august 2013 kl. 12:26.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vær glad du får noe i det hele tatt du. Mange av oss som ikke får en dritt, uansett hvor skilte foreldrene våres er.
Vis hele sitatet...
Er fornøyd uansett jeg, men var forberedt på å få litt mer enn jeg fikk.
Eneste som tar lang tid her er "avtale om støtte" som jeg og forelder skal signere. Har oppfattet det slik at man skal få denne i posten også sende den tilbake igjen?
Registrert Periode Status Behandlingstid
05.08.2013 Høst og vår Til behandling Forventet ferdigbehandlet 02.10.2013

Noen som slår min tid?

Gleder meg til å betale husleia med luft og kjærlighet!
Sist endret av heihallohade; 12. august 2013 kl. 14:03.
Har 22.09, er jo helt krise, skal til England, og må betale en haug med penger innen midten av september. Vet noen forresten om det er noe problem å være noen studiepoeng forsinket (under 60), når man skal til utlandet?
Min erfaring er at det ofte går en del fortere enn det som er beregnet, sikkert fordi det er så stor pågang denne uka og neste. Så går det sikkert raskere jo vanligere søknaden din er.
Dere har i det minste fått en forventet behandlingstid, sendte søknad 16. juli, og jeg har enda ikke fått noe dato.
Sist endret av Dimergon; 12. august 2013 kl. 14:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det er helt uhørt at et organ som låner deg massevis av penger uten sikkerhet, gir deg muligheten til å gå på skole i Australia og faktisk ordner så du får en god del av lånet til givende, hvis du klarer å dra ræva di mange nok ganger til skolen slik at du står på eksamen, skal ha litt behandlingstid.
Lurer på hva de bruker tia si på, for du er helt sikkert den eneste som er interessert i en slik avtale med staten.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi et system der innbyggerne betaler inn skatt, og staten selger olje, som gjør at den kan dele penger ut til innbyggerne og betale statlig ansatte. I prinsippet betaler man tilbake til staten det man får fra staten, slik at vi får et bedre samfunn for alle. I tilfellet her har man husket å lønne ansatte, men ikke å betale ut penger, å nei, jeg er ikke fornøyd med å må vente i to måneder etter skolestart på å få pengene jeg har rett på.
har ikke søkt enda selv, så får det sikkert etter jul

De begynner sikkert med VGS som bruker stipendet i kantina, slik at mest mulig penger går tilbake til skolene.

høhø
Av en eller annen grunn fikk over 20 000kr i stipend! Hadde ikke trengt halvparten en gang.. Begynner (begynte vel egentlig idag) på bygg og anlegg, og nå trenger skolen bare å bekrefte at jeg har møtt opp før jeg før første del av summen.
Sist endret av Avatar; 19. august 2013 kl. 19:00.
Sitat av SJefen Vis innlegg
har ikke søkt enda selv, så får det sikkert etter jul

De begynner sikkert med VGS som bruker stipendet i kantina, slik at mest mulig penger går tilbake til skolene.

høhø
Vis hele sitatet...
Jeg fikk det innvilget på dagen trur jeg, går på VGS med kantine :P
Dama hadde pengene på konto 6 dager etter at hun søkte, mens jeg skulle få svar innen 8.10. Ringte Lånekassen for og høre hvorfor det var så stor forskjell, og det eneste han sa var at hun hadde hatt flaks og normal behandlingstid var inntil 8 uker.
Sist endret av Kirso; 19. august 2013 kl. 19:26.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Dere har i det minste fått en forventet behandlingstid, sendte søknad 16. juli, og jeg har enda ikke fått noe dato.
Vis hele sitatet...
tror jeg søkte rundt da jeg også, enda ikke fått noen dato jeg heller :P
trodde den ikke ble mottatt eller noe sånn, så sendte en til (smarte meg..)
går startet på vgs i dag
Sist endret av norcogamer; 19. august 2013 kl. 20:07.
What? Så lang tid?
Jeg søkte ikke stipend og lån før 12.august. Allerede den 14.august fikk jeg melding om elektronisk signering, 15.august så var pengene inne på kontoen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tok ikke lang tid for meg i fjor når jeg søkte, gikk vell bare et par uker til jeg hadde penger på konto etter jeg sendte inn underskrift. Litt OT men synd jeg ufrivillig ikke får noe vgs iår sannsynligvis, slik er det når en ikke kom inn på noe av det en søkte på
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk svar idag. 23 dager før forventet behandlingsdato. Så dere burde sjekke lånekassen sine sidere om dere har fått svar. Fikk ikke sms men fikk epost av de.
Vel, jeg søkte i Juli en gang. Har ikke hørt noe siden :/
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som vet hvor mange fag/timer som regnes som fulltid? Høyere utdanning.
60 stp per år, 30 hvert semester.
På UiO betyr det som oftes 3 emner/fag i semesteret, 4 på NTNU.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
På UiO betyr det som oftes 3 emner/fag i semesteret, 4 på NTNU.
Vis hele sitatet...
Tja, i og for seg både rett og galt på samme tid. Det kommer helt an på antall studiepoeng man er meldt opp til som det er nevnt over.

3 x á 10 stp fag = 30 totalt
4 x á 7,5 stp fag = 30 totalt