Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5128
Har nå pløyd meg gjennom storverk som :

The Watchmen
The Sandman
Lucifer
The Preacher
The Boys

Fabelaktige serier alle sammen, hare dere freaks noen andre i samme sjanger dere vil anbefale?
Uansett hva vil jeg alltid i en diskusjon der tegneserier blir diskutert nevne Carl Barks' og Don Rosas verk av Donald Duck - de beste tegneseriene som noen gang har kommet til live, uten tvil.
frank_l's Avatar
Trådstarter
Helt enig med deg der, har komplette samlinger av både Rosa og Bark.
Valhall skal visstnok være bra=)
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Cyanide & Happiness og XKCD er verdt å lese.

Vet ikke om det var dette du letet etter, men de er ganske morsomme å lese.
Bill Watterson - Calvin and Hobbes
Exterminate!
jonnis's Avatar
Rachel Rising
MEK
Crossed (Utrolig voldelig. Ikke for folk med svak mage)
Doktor Sleepless
Reload
Kick Ass
Transmetropolitan
The League of Extraordinary Gentlemen vol.1, vol.2, + Century-serien
frank_l's Avatar
Trådstarter
Sitat av jonnis Vis innlegg
Rachel Rising
MEK
Crossed (Utrolig voldelig. Ikke for folk med svak mage)
Doktor Sleepless
Reload
Kick Ass
Transmetropolitan
The League of Extraordinary Gentlemen vol.1, vol.2, + Century-serien
Vis hele sitatet...
Takker, her var det mye bra, har ikke fått med meg Crossed av Garth Ennis, ellers lest det meste av han.
Rocky er en morsom tegneserie.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
Takker, her var det mye bra, har ikke fått med meg Crossed av Garth Ennis, ellers lest det meste av han.
Vis hele sitatet...
Crossed - Family Values, og Crossed - Psychopath er ikke skrevet av Garth Ennis, men de er gode de og. Crossed - Badlands er en serie som er i sin tredje av seks utgivelser nå, også skrevet av Ennis. Webcomicen Crossed - Wish You Were Here er gratis, og du finner den her...
The Invisibles og The Filth av Grant Morrison
Neil Gaiman -The Sandman
Frank Miller - Sin City
Alan Moore - egentlig alt, men From Hell, Swamp Thing og Promothea anbefales på det varmeste
Hellblazer (forskjellige forfattere og tegnere)
Daniel Clowes - Ghost World
Art Spiegelman - Mauss

Ellers er det mange utrolig bra superheltbøker som kan være interessante selv om man ikke er helt inne i DC/Marvel-universet. Eksempler er The Dark Knight, Arkham Asylum: A serious place on serious earth (Batman) og Superman Allstar.
Skulle ønske jeg fortsatt likte tegneserier.
*Sukk* Savner det utrolig mye!
Chille med en morsom tegneserie, servert med potetgull og leskedrikke, mens regnet trommer mot rutene.

Skal lære meg og like det igjen!
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Fantomet!

Ånden som går kan en aldri gå lei av! En fantastisk tegneserie med spennende historier, spesielt spesial bladene Fantomets Krøniker hvor historien sentrerer seg rundt forfedrene til det 21 Fantomet! Rett og slett fantastisk.
Batman - The Killing Joke
Jimmy Corrigan - The Smartest Kid On Earth
V for Vendetta
Lone Wolf and Cub
100 Bullets
Alice In Sunderland
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Long time, no tegneserier...

- Modesty Blaise
- Prins Valiant (stor serie... når jeg leste var det over 80 bøker tror jeg)
- Jonah Hex
- Tex Willer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Pussig at ingen har nevnt Fables, høy kvalitet. Ellers er jo The Boys langt fra ferdig. Hvis du ønsker å gå norsk kan jeg på det varmeste anbefale alt av Christoffer Nilsen
The Walking Dead - Tegneserien bak tv-serien. Mye bedre i forhold til tv-serien syns nå jeg.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Pussig at ingen har nevnt Fables, høy kvalitet. Ellers er jo The Boys langt fra ferdig. Hvis du ønsker å gå norsk kan jeg på det varmeste anbefale alt av Christoffer Nilsen
Vis hele sitatet...
Fables er dritbra. Noe jeg kunne anbefale er å lese The Walking Dead.. ellers leser jeg mye variert Marvel comics
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
The Walking Dead - Tegneserien bak tv-serien. Mye bedre i forhold til tv-serien syns nå jeg.
Vis hele sitatet...
Helt enig
100 Bullets noe av det sykeste jeg har lest, har også hørt at Sandman av Neil Gaiman skal være helt konge, men har ikke lest serien enda.
Pondus av Frode Øverli.
Nemi? Donald og Kollektivet. Ser mange har nevnt pondus her, den anbefaler jeg.
Sist endret av stinkdyr; 2. mai 2012 kl. 13:37.
Rutetid (Frode Øverli), Wumo også Pondus seff'.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
TS ber om anbefalinger i samme sjanger, dvs. ikke Pondus etc.

Ellers glemte jeg å nevne DMZ http://en.wikipedia.org/wiki/DMZ_(comics)
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Anbefaler 'Maus' av Art Spiegelman.

Ellers digga jeg også 'Batman: Year One'.

Hvis du er nysgjerrig på hva tegneserier har å tilby den voksne skare les 'Understanding Comics' av Scott McCloud.

edit: Whops, samme sjanger. Sjekk ut resten av Alan Moore?
Sist endret av bipbapbop; 2. mai 2012 kl. 17:39.
Mye bra forslag til nå.

Vil slenge på;

Blankets
Persepolis
Pyongyang: A journey in North Korea
Bone
Black Hole
The Sloth
frank_l's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apraksin Vis innlegg
TS ber om anbefalinger i samme sjanger, dvs. ikke Pondus etc.

Ellers glemte jeg å nevne DMZ http://en.wikipedia.org/wiki/DMZ_(comics)
Vis hele sitatet...
Takk, mye bra her nå. Har skaffet meg en bunke med Hellblazer, men ligger på vent. Ble så hekta på Sandman, at jeg kjøpte romanen hans "American Gods". Noe av det beste jeg har lest, så da kjøpte jeg 3 romaner til av han. Holder på med "Neverwhere" nå.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
Takk, mye bra her nå. Har skaffet meg en bunke med Hellblazer, men ligger på vent. Ble så hekta på Sandman, at jeg kjøpte romanen hans "American Gods". Noe av det beste jeg har lest, så da kjøpte jeg 3 romaner til av han. Holder på med "Neverwhere" nå.
Vis hele sitatet...
Har tidligere vurdert å kjøpe noen av romanene selv, kanskje jeg skal ta opp igjen tanken. Ellers har jeg handlet inn alle fem skinninbundne bind av the absolute sandman samt "death". Gjør seg bra på hylla
Er det bare jeg som har lest http://no.wikipedia.org/wiki/De_fabe...ebr%C3%B8drene
Lurer på om de selges noen plass, husker disse fra hippie tiden min kule blekker..
frank_l's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Har tidligere vurdert å kjøpe noen av romanene selv, kanskje jeg skal ta opp igjen tanken. Ellers har jeg handlet inn alle fem skinninbundne bind av the absolute sandman samt "death". Gjør seg bra på hylla
Vis hele sitatet...
Du bør absolutt kjøpe romanene, alle er i pocket. Start med "American Gods". Den er helt fantastisk, ble skrevet rett etter at han var ferdig med Sandman, mange referanser til tegneserien.
Kjøpte også de skinninbundne bindene. De er pene, og tar seg godt ut, men pokker så tunge de er. Ikke like enkelt å ligge på senga å lese.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Viggo!
Har lest alle stripene sikkert flere titallsganger oppigjennom årene.
frank_l's Avatar
Trådstarter
Sitat av jonnis Vis innlegg
Rachel Rising
MEK
Crossed (Utrolig voldelig. Ikke for folk med svak mage)
Doktor Sleepless
Reload
Kick Ass
Transmetropolitan
The League of Extraordinary Gentlemen vol.1, vol.2, + Century-serien
Vis hele sitatet...
Har lest Doktor Sleepless volume 1, "Engines of desire". Er det alt som er kommet? Knallbra serie.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Exterminate!
jonnis's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
Har lest Doktor Sleepless volume 1, "Engines of desire". Er det alt som er kommet? Knallbra serie.
Vis hele sitatet...
Det skulle egentlig komme ut flere tidligere, men jeg tror det var noe med tap av data som gjorde at tegneren mistet store deler av tegningene. Det skal visst være flere nummere på vei, men det vil nok ta litt tid.
Sist endret av jonnis; 19. mai 2012 kl. 23:13. Grunn: Litt sent ute men....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jasons tegneserier er kjempemorsomme. Boken hans om å drepe Hitler skal lages til film
▼ ... noen uker senere ... ▼
Robert Crumbs bekjennelser
The Red Monkey Double Happiness Book (denne lånte jeg random på biblioteket, seriøst noe av det morsomste jeg har lest noensinne)
Alt av Jason (for striper, les Mjau Beibi, for bøker, les Jernvognen)
Ellers seconder jeg han som nevnte Barks og Don Rosa, classic shit right there
Er enig med trådstarter om at The Boys er bra. Relativt voldelig, men bra manus som ligger bak.

Ellers er Crossed (som også er nevnt) noe av det bedre jeg har lest av ultraviolence, men jeg synes det er stor kvalitetsforskjell på det som er skrevet av Garth Ennis og det som ikke er det. Verken Family Values eller Psychopath falt helt i smak. Syntes det ble mer fokus på volden for voldens skyld og ikke for å understreke historien bak, og da mister det litt poeng for min del. Badlands er bra. Nettserien Wish You Were Here er grei nok så langt.

For de som liker Ennis kan jeg også anbefale Chronicles of Wormwood. Denne er også ganske voldelig, men med en mer religiøs bakhistorie ettersom hovedpersonen er antikrist.

En absolutt klassiker som jeg anbefaler sterkt er Identity Crisis. Dette er en litt annerledes superhelt-historie. Når man er inne på superhelter, så er jeg også begeistret for Astro City-serien. Astro City er for øvrig Kurt Busieks verk, og jeg anbefaler også Conan-historiene hans.

Strangers in Paradise og Y the Last Man er to avsluttede serier som jeg likte godt. Førstnevnte er i svart-hvitt, det er vel helst en dramaserie med en god historie med både humor og snert. Y the Last Man handler om en mann som våkner opp som siste levende mann på jorden. Interessant å se hvordan en verden med (nesten) bare kvinner blir fremstilt, samtidig som man selvsagt har historien om den siste mannen i verden som man følger gjennom serien.
Jeg kjøpte alle Tintin albuma på amazon, morsomt å tidløs serie.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Pondus, blir ikke stort bedre
Kan anbefale The Walking Dead, Spawn, å det meste av Marvel universet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ting som The Walking dead og watchmen er ikke tegneserier det er graphic Novels
Hva med de gode gamle franske episke? Bilal f.eks...
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Ting som The Walking dead og watchmen er ikke tegneserier det er graphic Novels
Vis hele sitatet...
På norsk bruker vi ordet tegneserier både for de engelske ordene "comics", "comic book" og "comic stripes" noe som er vidt forskjellige ting.

Graphic Novels er et media som "comics" blir utgitt i, så man kan si at de er tegneserier på norsk.

Kilde