Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1929
Hei! Jeg har sett litt på høyere utdanning i Norge, i forhold til utlandet. Jeg har sett på et par forskjellige rangeringer, og da kommer både UiO og NTNU veldig godt ut. Jeg har derimot lest mye om klaging over norsk høyere utdannelse det siste halvåret, og jeg lurer egentlig på hvilke felter Norge er dårlige på høyere utdannelse?
Jeg har studert både i Usa (SUNY) og i Norge (UiO) og det jeg merket veldig forskjell på er hvor konkurranseinnstilt universitetene er og hvor mye de krever av deg. På Blindern er det som regel slik at du går frivillig på forelesning så mye du gidder, har kanskje en skriveoppgave i løpet av semesteret og en stor skoleeksamen i hvert fag på slutten av semesteret. Det krever dermed mye arbeid på egenhånd, siden det er lite press til å få deg gjennom pensum før eksamen (som alt står og faller på). I Usa, derimot, er det gjerne slik at karakteren blir vurdert utifra flere tester underveis, deltagelse og oppmøte i klasser, og skriveoppgaver. Du blir derfor "tvunget" til å jobbe mer med stoffet i løpet av pensum, og har mulighet til å rette opp hvis du får en dårlig karakter på en oppgave. Usa har (og jeg vet det stemmer for endel asiatiske land og) er mye mer konkurransepreget skolesystem, der man fks får stipend for gode karakterer. Det er også et miljø som i mye større grad oppfordrer til å jobbe hardt og få gode karakterer (men også mye verre hvis du gjør det dårlig).

Dette betyr egentlig ikke at de norske universitetene er dårligere i kvalitet, selvom norske studenter nok generelt har et ganske middelmådig karaktersnitt. Når man ser på internasjonale rangeringer måler også de ting som kvalitet på undervisning, internasjonalt samarbeid, antall doktorgrader og publiserte arbeider.

Jeg har rikitgnok bare studert humanistiske og sosialvitenskapelige fag, så ting kan være annerledes på fks. realfag.
Stemmer nok det du sier der Nite, på gløs har du som regel bare en eksamen og så er du ferdig med det. Spørs jo litt på hvordan man er selv, jobber man bra med øvingsopplegget ligger man bra an til eksamen. Jeg foretrekker heller en "stor" eksamen mot mange små i alle mulige fag, ser for meg at det hadde blitt stress. Nå skal det sies at det er fag som blir delt opp, typ semester prøve ol.

NTNU og UiO er begge veldig gode skoler, så hvis du ikke har tvangstanker om å reise utenlands hadde jeg ikke nølt om å starte der.
Jeg synes det var en enorm befrielse da jeg startet på universitet her i landet og kunne styre det meste av læringen min selv. I motsetning til slik det var på vgs. året før. Det krever selvsagt disiplin, men om du har det så passer det utmerket.
Hva man lærer best og mest av vil jo selvsagt variere fra person til person.

Men når det gjelder kvaliteten på selve utdanningen har jeg ikkeno å utsette på norske universiteter, det er langt i fra noe slapt opplegg på de fleste studieretninger.
Har studert juss på UiB og King's college i London (masternivå).

På UiB var det mye mer krav til oppmøte og innleveringer enn i London. Undervisningen i Bergen var generelt bra, med noen bedre enn andre. I London har jeg hatt særlig en som var veldig dyktig, men har til gjengjeld hatt 2 forelesere som er de dårligste jeg noen sinne har vært utsatt for (inkludert grunnskolen).

Jeg er generelt fornøyd med begge institusjonene, men på grunn av de to nevnte foreleserne vinner Bergen.
Jeg har planlagt å søke sivilingeniørstudiet i matematikk og fysikk etter neste år. Noen som har litt å si om det studiet, eller om sivilingeniør-studiene generelt på NTNU? Hvordan er det å komme seg gjennom for en som har ganske høyt snitt og ganske bra selvdisiplin?
Det skal sies at det finnes veldig mange rankinger, og at de ofte har en bias mot større universiteter slik at amerikanske varianter kommer bedre ut. At det er mye klaging og sånn er jo en ting, men det er nok litt blåst ut av proporsjoner. I tillegg er utdanning i Norge gratis, noe som er ekstremt verdifullt.

Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg har planlagt å søke sivilingeniørstudiet i matematikk og fysikk etter neste år. Noen som har litt å si om det studiet, eller om sivilingeniør-studiene generelt på NTNU? Hvordan er det å komme seg gjennom for en som har ganske høyt snitt og ganske bra selvdisiplin?
Vis hele sitatet...
Jeg går siving fysmat på NTNU. Det er forholdholdsvis hardt - definitivt blant de hardere siving-studiene i forhold til vanskelighetsgrad på en del av fagene, men det er jo fordi vi velger matte- og fysikkfag fremfor andre ingeniørfag.

Det er helt gjørbart hvis man er interessert, dyktig/flittig. Det er dog mange som faller fra ganske tidlig fordi de ikke regnet med å sitte en hel del timer hver dag og gjøre regning når studiekatalogen averterer med å "gi likningene liv". Anbefales. (Det kan jo nevnes at institutt for matematiske fag er et av de mest produserende og velrennomerte instituttene på NTNU, absolutt på internasjonalt nivå)

Jeg kan sikkert svare på mer ting senere. Akkurat nå må jeg løpe for å rekke trening.
Det er litt slikt jeg hadde sett det for meg ja. Jeg er så absolutt interessert, og jeg kunne tenke meg å konsentrere meg fullt og helt om matten og fysikken. Jeg liker de fleste andre fag også, men savner å kunne gå virkelig i dybden innenfor noen få fag. I stedet for litt av alt, slik som det er på VGS (som for all del er et veldig nyttig grunnlag). Hvor ofte er det forelesninger, innleveringer osv?

Takk for svar!
Sist endret av Pinneknurk; 20. mai 2011 kl. 12:45.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Det er litt slikt jeg hadde sett det for meg ja. Jeg er så absolutt interessert, og jeg kunne tenke meg å konsentrere meg fullt og helt om matten og fysikken. Jeg liker de fleste andre fag også, men savner å kunne gå virkelig i dybden innenfor noen få fag. I stedet for litt av alt, slik som det er på VGS (som for all del er et veldig nyttig grunnlag).
Vis hele sitatet...
Det er jo en del breddeutdanning også i fysmat. Man har i hovedsak et bredt spekter av fag de første årene: Forskjellige typer programmering, grunnleggende mattefag, forskjellige fysikkfag (kvantefysikk, termisk fysikk, fluidmekanikk osv). Så velger man spesialisering innen matematikk, teknisk fysikk eller biofysikk, som igjen har ulike fagprofiler (f.eks. har matematikk egne fagprofiler for simulering, analyse, algebra, statistikk osv). De to første årene er felles, men så blir det ganske god spredning på fagvalgene.

Hvor ofte er det forelesninger, innleveringer osv?

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
De første to årene har alle fag som regel en innlevering i uka, hvorav 2/3 må være bestått for å få gå opp til eksamen. Dvs, med fire fag blir det ca fire innleveringer i uka. De siste årene blir det gjerne heller færre, større innleveringer som teller på karakteren og har mer form som prosjektarbeid, men dette varierer på hvilke fag man velger.

Forelesning er normert til 2-4 skoletimer (dvs 1.5 - 3 timer) i uka per fag, med frivillig oppmøte. Mange fysikkfag har labratorieopplegg en gang i uka som er obligatorisk med tilhørende innlevering av rapport.

Det er en givende utdanning og et godt sosialt miljø med aktiv linjeforening som gjør tilværelsen litt lettere å holde ut. Man må nok allikevel være foreberedt på at kravene på en del områder økes drastisk, og folk med solide karakterer fra vgs stryker rett som det er på eksamen hvis de ikke har jobbet jevnt.
True phreak.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg har planlagt å søke sivilingeniørstudiet i matematikk og fysikk etter neste år. Noen som har litt å si om det studiet, eller om sivilingeniør-studiene generelt på NTNU? Hvordan er det å komme seg gjennom for en som har ganske høyt snitt og ganske bra selvdisiplin?
Vis hele sitatet...
Hm. Jeg går siv.ing. petroleum, så en del av fagene mine er litt mer praktiske, men de jeg går i klasse med er stort sett late slasker :P Med rett innstilling, selvdisiplin og realistiske forventninger er det ingenting i veien for at hvem som helst kan gjennomføre siv.ing. studier. Man må bare vært forberedt på å legge sosiallivet på hyllen, og bite tennene sammen når det gjelder.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Dette betyr egentlig ikke at de norske universitetene er dårligere i kvalitet, selvom norske studenter nok generelt har et ganske middelmådig karaktersnitt. Når man ser på internasjonale rangeringer måler også de ting som kvalitet på undervisning, internasjonalt samarbeid, antall doktorgrader og publiserte arbeider.
Vis hele sitatet...
Norske universiteter har i motsetning til amerikanske universiteter fallt for karakterinflasjon. Imens en A er en rimelig standard karakter i USA, så henger A'ene høyt i Norge.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Hei! Jeg har sett litt på høyere utdanning i Norge, i forhold til utlandet. Jeg har sett på et par forskjellige rangeringer, og da kommer både UiO og NTNU veldig godt ut. Jeg har derimot lest mye om klaging over norsk høyere utdannelse det siste halvåret, og jeg lurer egentlig på hvilke felter Norge er dårlige på høyere utdannelse?
Vis hele sitatet...
Jeg kan si at blant siv.ing vennene mine er det flere som har tatt enten enkelt-år i utlandet, eller en ekstra master etterpå. De har alle middelmådige karakterer i Norge, og har uten unntak fått toppkarakterer i utlandet (inkludert MIT). Min konklusjon er at iallefall siv.ing. studiet i Norge holder veldig høy kvalitet.

Det jeg har sett av humaniora fagene i Norge har derimot ikke imponert meg (tok noen fag for moro skyld på Dragvoll, så har ikke all verdens erfaring).

De har generelt også sagt at det er mye høyere arbeidspress ute (særlig Sveits og USA), men at veldig mye av arbeidet er mekanisk og dermed til en viss grad bortkastet. Tidkrevende, men man får ikke spesielt utbytte av det. Har du interesse for faget ditt tror jeg norske universitet er glimrende, men det er også lettere å slippe unna med å gjøre ingenting her også.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo en del breddeutdanning også i fysmat. Man har i hovedsak et bredt spekter av fag de første årene: Forskjellige typer programmering, grunnleggende mattefag, forskjellige fysikkfag (kvantefysikk, termisk fysikk, fluidmekanikk osv). Så velger man spesialisering innen matematikk, teknisk fysikk eller biofysikk, som igjen har ulike fagprofiler (f.eks. har matematikk egne fagprofiler for simulering, analyse, algebra, statistikk osv). De to første årene er felles, men så blir det ganske god spredning på fagvalgene.
Vis hele sitatet...
Det skal nok gå fint. Det er hvert fall fag jeg liker. Dessuten har alle litt med hverandre å gjøre. Flere forskjellige fysikkfag gjør f.eks ingenting. Det blir ikke som å måtte gå mellom helt forskjellige fag som f.eks fysikk, nynorsk og historie.


Sitat av ivioynar Vis innlegg
De første to årene har alle fag som regel en innlevering i uka, hvorav 2/3 må være bestått for å få gå opp til eksamen. Dvs, med fire fag blir det ca fire innleveringer i uka. De siste årene blir det gjerne heller færre, større innleveringer som teller på karakteren og har mer form som prosjektarbeid, men dette varierer på hvilke fag man velger.

Forelesning er normert til 2-4 skoletimer (dvs 1.5 - 3 timer) i uka per fag, med frivillig oppmøte. Mange fysikkfag har labratorieopplegg en gang i uka som er obligatorisk med tilhørende innlevering av rapport.

Det er en givende utdanning og et godt sosialt miljø med aktiv linjeforening som gjør tilværelsen litt lettere å holde ut. Man må nok allikevel være foreberedt på at kravene på en del områder økes drastisk, og folk med solide karakterer fra vgs stryker rett som det er på eksamen hvis de ikke har jobbet jevnt.
Vis hele sitatet...
Høres ut som det er nok å gjøre, men jeg skal jobbe hardt. Kjenner jeg gleder meg!
True phreak.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Norske universiteter har i motsetning til amerikanske universiteter fallt for karakterinflasjon. Imens en A er en rimelig standard karakter i USA, så henger A'ene høyt i Norge.

Jeg kan si at blant siv.ing vennene mine er det flere som har tatt enten enkelt-år i utlandet, eller en ekstra master etterpå. De har alle middelmådige karakterer i Norge, og har uten unntak fått toppkarakterer i utlandet (inkludert MIT). Min konklusjon er at iallefall siv.ing. studiet i Norge holder veldig høy kvalitet.
Vis hele sitatet...
Det er veldig, VELDIG sant. I Norge blir sivilingeniørstudenter i mange fag testet i et helt semesters pensum i løpet av fire timer. You have to know your shit for å i det hele tatt bestå (I de aller, aller flest fag, hvertfall. Noen fag får man jo gratis). I USA har man mange muligheter til å påvirke karakterene sine, gjennom hele semesteret, da man blir testet oftere, og man må levere inn oppgaver som blir karaktersatt. Avsluttende eksamen er ikke like avgjørende som det er her, så man kan fint få en A i et fag på et universitet i USA, uten å ha i nærheten av kunnskapen en som får en C, på f.eks en statistikkeksamen her, utviser på en eksamen. Det er selvfølgelig ikke en universell regel, og gjelder ikke i alle fag eller alle universiteter, men det finnes mange tilfeller på det. At snittet er såpass mye lavere her enn der er også et tegn på det. Det er vel heller tvilsomt at nordmenn er så mye dummere eller latere enn amerikanere.

Storesøsteren min, f.eks, ble gravid mot slutten av siste semester av graden hun tok på Menlo College (Business and administration), som er et MEGET velrenommert universitet i USA. Hun var så plaget av morgenkvalme at hun ikke maktet å gjøre noe som helst i løpet av de siste to månedene før hun ble ferdig. Likevel fikk hun A i alle fag det siste semesteret. Jeg har også mange kamerater som ligger rundt C i snitt på NTNU, som utelukkende har fått A i løpet av utvekslingsår på Amerikanske universiteter.

Trynefaktor og omstendigheter er ingen god måte å vurdere studenter på.

NTNU Gløshaugen gir deg en utdannelse som veier tungt, innen enkelte felt er de helt i toppsjiktet, på grunn av et meget bra forskningsmiljø (hovedsakelig petroleum og marinteknologi, såvidt jeg har fått med meg).

Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Det skal nok gå fint. Det er hvert fall fag jeg liker. Dessuten har alle litt med hverandre å gjøre. Flere forskjellige fysikkfag gjør f.eks ingenting. Det blir ikke som å måtte gå mellom helt forskjellige fag som f.eks fysikk, nynorsk og historie.
Vis hele sitatet...
Kjempegod innstilling, en jeg er helt enig i. Bare ha det i bakhodet at om man først er inne på NTNU Gløshaugen, kan man hoppe ganske fritt over til andre linjer, så jeg ville bare ha søkt på alle linjene, så er du sikret å komme inn. Fag kan du droppe eller legge til som du vil, så i prinsippet kan man ta fysmatutdannelse, selv om man går på informasjonsteknologi.
Sist endret av Orph; 20. mai 2011 kl. 16:35.
Sitat av Orph Vis innlegg
Kjempegod innstilling, en jeg er helt enig i. Bare ha det i bakhodet at om man først er inne på NTNU Gløshaugen, kan man hoppe ganske fritt over til andre linjer, så jeg ville bare ha søkt på alle linjene, så er du sikret å komme inn. Fag kan du droppe eller legge til som du vil, så i prinsippet kan man ta fysmatutdannelse, selv om man går på informasjonsteknologi.
Vis hele sitatet...
Aha! Da søker jeg like så godt på en del flere sivilingeniørstudier, selv om det foreløpig ser ut til at jeg skal greie kravet for å komme inn. Men man vet aldri