Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 6030
I min tid inne på nFF har jeg blitt veldig positivt overrasket over alle miljøer og kulturer som blir representert her inne og det hjelper godt på i diskusjoner, da man får så forskjellige synspunkt. Det er også min største grunn til at denne blir postet på nFF og ikke noe annet forum.

Spørsmålet har litt flere spørsmål, det omhandler situasjonen Afghanistan og hvordan et menneske kan bestemme seg for å ta del i det. Krig/anti-terror/frihetsoppdrag, kjært barn har mange navn. Hva dere velger å kalle det, handler vel litt om ditt syn på saken. Jeg klassifiserer det som krig, det er mitt personlige syn på saken.

Ønsker at folk her inne kan skrive litt om hva de føler om krigen i Afghanistan i spørsmålene jeg setter opp under.

1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

6.Hvor viktig er lønningen for deg?


Litt av grunnen til at jeg spør disse spørsmålene, er fordi jeg har fått følelsen av at gjennomsnittsalder her inne er rundt 20 (?) røft regna og det er de fleste soldatene som reiser ut i krig for første gang også.

Tilføy gjerne ekstra utenom de 6 spørsmålene jeg har satt opp, drit gjerne i de om du har noe annet på hjerte
Sitat av Blåtann Vis innlegg
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kunne dratt til Afghanistan. Jeg har planer om å komme meg ned dit så fort så mulig etter videregående.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Vis hele sitatet...
Jeg er meget interessert i kulturen og har en trang til å oppleve krig.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Vis hele sitatet...
Jeg ville på best mulig måte rustet meg på hva jeg kommer til å se og gjort meg opp tanker om hvorfor akkurat jeg er der og hva jeg skal gjøre for sivilbefolkningens beste.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Vis hele sitatet...
Jeg tror mange først og fremst er ute etter spenningen, det trenger ikke mene at de ikke er klar over hva de møter.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
Vis hele sitatet...
Afghanske sikkerhetsmyndigheter må bygges opp så de kan sørge for egen sikkerhet. Passiviteten man ser hos ANA og ANP må også brytes ned, de må være synlige i alle områder.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Vis hele sitatet...
Lite viktig, er først og fremst ute etter opplevelsen
Sitat av Blåtann Vis innlegg
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Vis hele sitatet...
1.
Dette har jeg faktisk tenkt på det siste året da jeg kjenner et par andre gutter som har vært nedover tidligere. Og jeg tror faktisk jeg kunne gjort dette. Nå har ikke jeg førstegangstjeneste, holder på med utdanning og det er en del andre ting i livet mitt som ikke akkurat passer med utenlandstjeneste.
Men, om ting hadde passet kunne jeg faktisk tenkt en sesong i Afghanistan eller lignende.

2.
Dette vet jeg ikke helt 100% svaret på. Det er godt mulig jeg har et litt vel romantisert syn på krigføring, men de kompisene mine som har vært nedover synes det var en fantastisk opplevelse. Ikke til å sammenligne med å se-over-Himalaya-opplevelse, men allikevel en opplevelse for livet. Og ingen av de har kun vært èn sesong, men vært nedover i flere perioder. Jeg tenker som så; hadde det vært helt forferdelig hadde de jo ikke dratt ned en periode etter de var ferdige.
Jeg tror det gir deg mye som person på mange forskjellige plan. Jeg synes også det å gjøre noe for noe større enn meg selv som person er noe jeg lett kunne brukt litt tid på. Jeg er nok en ganske egoistisk person, som alle andre, og ved en slik periode har du gjort noe som ikke er kun for egen del. Det er sunt.

3.
Nja, nå er jeg ikke veldig villig til å forbedre meg på noe særlig plan Jeg er alt for opptatt til å fullføre førstegangstjenesten, det setter litt kjepper i hjulene for å si det mildt. Uten en minimal militær utdannelse som dette er har jeg vel ikke mye å gjøre i utlandet.
Det høres kanskje teit ut: Jeg kunne tenkt meg å dra til Afghanistan, men har ikke noe særlig lyst til å gå førstegangstjenesten. Og jo, det er det nok. Synes allikevel jeg bidrar mer i det lange løp med å fullføre utdannelse og jobbe enn å bruke tiden på idiotioppgaver og vaske gulv på brakker.

4.
Nei, det tror jeg ikke i det hele tatt. Unge personer er naive, dumme og lar seg lett lokke av penger.

5.
Dette har jeg ikke gode nok kunnskaper til å svare på.

6.
Jeg bryr meg ikke veldig mye om penger. Såklart liker jeg penger, men det er ikke min store driv. Da hadde jeg aldri tatt de jobbene jeg har gjort eller tatt den utdannelsen jeg har. Men, hadde jeg tatt en periode i tjeneste i Afghanistan skulle jeg nok hatt litt cash for det ja.
1. Ja jeg kunne mer en gjerne tjenestegjort i afghanistan.
2. Kunne tenkt meg en karriere innenfor sikkerhet
3. forbredelser ville vel vært å manne meg opp fysisk og evnt. gjort noen legesjekker fått vaksiner osv.
4. Jeg kan ikke snakke for alle som drar nedover, men tror ikke mange er klare for en hard hverdag der linjene mellom død og liv ikke alltid er så store.
5. Intern oppbygning av landet så de kan ta vare på seg selv.
6. Penger er alltid viktig, jeg ville vel gjort en risiko analyse før jeg drar, der høyere lønn = høyere risiko

Skal ikke se bort ifra at jeg drar nedover om noen år (hvis vi fortsatt er der nede..) har planer om å verve meg til førstegangstjeneste men har lyst til å ta litt utdanning utenom først..
Sist endret av iGnome; 7. mai 2011 kl. 01:28.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av iGnome Vis innlegg
6. Penger er alltid viktig, jeg ville vel gjort en risiko analyse før jeg drar, der høyere lønn = høyere risiko
Vis hele sitatet...
Så for å ta ting litt ut av kontekst her, du kunne tenkt deg jobb som minerydder for å fått et par ekstra 100K i året? Pengene veier opp for risikoen i ditt ståsted?
Kan jeg spørre om hvor gammel du er?
Sjukt strenge krav i int ops sier jeg bare. Mange som vil ned som ikke får. Vi har ca 500 mann der bare. Vi ble spurt om vi var intr på innrykk husker jeg
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Så for å ta ting litt ut av kontekst her, du kunne tenkt deg jobb som minerydder for å fått et par ekstra 100K i året? Pengene veier opp for risikoen i ditt ståsted?
Kan jeg spørre om hvor gammel du er?
Vis hele sitatet...
selvfølgelig? jeg blir 18 i år.. dette er min tanke gang og makes 100% sense for meg
Nei, jeg vil ikke drepe afghanere som kjemper mot det de anser som en invasjon av landet deres. Jeg mener det afghanske folket må få løse konfliktene selv, det er umulig å føre krig mot geriljasoldater; jeg mener vestlig innblanding kun har gjort situasjonen i Afghanistan verre.
Herlig.

For det første så må jeg bare si at jeg aldri selv kunne dratt personlig til Afghanistan.

1. Lokalbefolkningen bryr seg ikke om hvem som styrer, bare de selv kan velge hva de vil gjøre.

2. Jeg har ingen rett til å drepe andre som ikke har min tro.

4. Jeg støtter at Nato bryr seg, fordi de jævla makt folka faen ikke klarer å styre seg selv.

5. Jeg støtter bevissthet og godhet i mennesket.

6. Fuck off, screw you, im going home!

Bomb i vei, dere kommer til å angre

Jeg elsker livet!^^
1.Nei

2. Jeg er ikke interessert i å drepe folk og å delta i en krig jeg ser på som umoralsk og unødvendig.

3. -

4. Nei, det tror jeg ikke. Mange unge mennesker i Norge har nok et veldig urealistisk syn på krig innebærer (er jo bare å se på de voldsomme reaksjonene i media hver gang noen dør i Afghanistan). Det virker på meg som om de fleste drar som en slags 'manndomsprøve, eller for å oppleve noe spennende. Jeg tror også det er urealistisk å tenke at de norske soldatene faktisk hjelper sivilbefolkningen der nede.

5. At de norske myndighetene skjønner at hele situasjonen i Afghanistan er en hengemyr, og at de bare gjør vondt verre.

6. Ingen penger vil gjøre opp for å ta liv.
1. Jo! Så lenge det er Gud som styrer.

2. Riktig. Aldri rett til å drepe, da får du samme straff enten i dette livet eller neste.

3. Du var enig ja

4. Du tar feil. Ikke derfor folk drar i krig. Send pm om du har noe konkret spørsmål rundt det der.

5. Ja da er du en av personene som muligens ikke lever om 300 år. Men du kan jo kødde da.

6. Penger gjør alltid opp for liv. Hvilken planet lever du på? Mars ?
Sitat av Blåtann Vis innlegg

1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Vis hele sitatet...
Ja

Sitat av Blåtann Vis innlegg
2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Vis hele sitatet...
Eventyr, opplevelser og utfordringer som ikkje er mulig å få i "fredstid"..

Sitat av Blåtann Vis innlegg
3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Vis hele sitatet...
Drar ikkje før eg føler meg klar.. mener man bør ha litt livsefaring og ha reist og sett litt av verden før man drar til A-stan

Sitat av Blåtann Vis innlegg
4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Vis hele sitatet...
De som er i de mest operative avdelingene er psykisk og fysisk klar. (fjernesk, kystjegere, spess-styrkene.)
så har vi de som er fysisk klar, men som nevnt over tror eg ikkje det er lurt å ikke ha opplevd andre kulturer enn en norske og eventuelt "norsk sydenkultur" som er det meste altfor mange 18-20 åringer har opplevd før afghanistan.. Psykisk klarhet er veldig individuelt innenfor denne gruppen, MEN treningen gjør den laangt klarere en den vanlige mann i gata. (TMBN, 2. bataljon)
Så har vi de som strengt talt ikkje trenger å være så veldi "klar", da det bare er inne i leir og har sine oppgaver der.. de kan sin jobb, og gjør den bra.. men mangler etter mitt syn kansje den treningen som hade gitt dem en stor fordel når en rakett slår ned i leiren.. (med tanke på det psykiske i ettertid)


Sitat av Blåtann Vis innlegg
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
Vis hele sitatet...
Afghanere tenker på seg og sine nærmeste, de kan aldri ha noe tillhørighet til en stat med mindre vi indoktrinerer dem inn til slikt, .. det vil ta laaang tid..
Norge har ikkje ein drit der å gjøre.. Problemer slike land har må de slev fikse innenfra. Når andre land, spessielt med en så forskjellig kultur skal blande seg inn, danner det bare ennå mer ustabilitet.
For ett DEMOKRATI er TOTALT UTE AV STAND til å tilby stabilitet til ett land som A. Da ett demokrati er ment for å gjøre alle litt fornøyd.. inkludert de som vil ha minst mulig med krig å gjøre.. så da ender mann opp med et halveis engasjemang, som når som helst kan forsvinne pga nye meninger hos folket..

Sitat av Blåtann Vis innlegg
6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Vis hele sitatet...
Verden er føkked, eg tar meg av meg og mine, og hjelper de eg kan hjelpe... men verden kan ikke reddes så lenge folk opptrer så inntolerant for andres meninger og tro som det blir gjort i dag.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Vis hele sitatet...
1. Ja, jeg har faktisk tenkt å dra til utlandet som soldat om situasjonen byr seg.
2. Ærlig talt vet jeg ikke helt hva som er motivasjonen min? Jeg har lenge tenkt på akkurat hvorfor jeg har lyst til å utsette livet mitt for andre.
3. Jeg trener fysisk og tenker mye på aktuelle situasjoner og forskjellige mulige scenarioer. Regner med at man blir forberedt til en viss grad i forsvaret.
4. Nei. Jeg tror mange ikke aner hva de drar til.
5.
6. Lønningen er ikke en utgjørende faktor i det hele tatt.
1. Nei. Jeg ville aldri kjempet en krig for Norge, om det så handlet om en invasjon. Har akkurat det samme standpunktet når det gjelder NATO. Det der med at man har fast tilhørighet og ansvar fordi man tilfeldigvis er født et sted i verden noen på et eller annet tidspunkt har valgt å kalle en nasjon, det er det noen andre enn meg som har funnet på.

2. Jeg ville ikke dratt fordi det allerede i 2001/2002 var skrikende opplagt at dette var nok en krig som skulle tjene det krigs-industrielle komplekset i USA, samt olje, gass- og metallindustriene. Unge gutter har til alle tider blir lurt med i krig, du kan stole på at det -alltid- finnes folk som har tenkt så lite over det at de kaster seg med. Krig er aldri løsningen.

3.

4. De færreste. Alt du trenger i Norge er å fortelle at det handler om fredsbevarende styrker, og dette går de fleste utifra uten å tenke seg om. Tyske styrker fikk beskjed om at de skulle beskytte Norge fra England under andre verdenskrig. Gjett hva; du kan drive med alt fra samband til førstehjelp, du er fortsatt med på en okkupasjon. Anti-terror? De folkene som sprenger veibomber og seg selv i Afghanistan sier ganske enkelt: KOM DERE UT. Dette kalles motstandsbevegelse. I norsk media kalles det terrorisme. Lær dere forskjellen før dere drar ut i krig. De dere kjemper mot har i praksis blitt væpnet og trent av CIA gjennom 'operation cyclone'. Det hele er et tragikomisk teater, og unge soldater ofrer seg selv for spenning og opplevelse. Det slår aldri feil.

Google false flag angrep; Tyskland invaderte polen gjennom 'operation himmler' og nedbrenningen av Reichstag. USA gikk inn i vietnam på grunn av 'Gulf of tonking incident', som aldri skjedde. Usa prøvde også å gå inn i Cuba med 'operation northwoods', der "Central Intelligence Agency (CIA) or other operatives to commit acts of terrorism in U.S. cities and elsewhere. These acts of terrorism were to be blamed on Cuba in order to create public support for a war against that nation, which had recently become communist under Fidel Castro." Denne planen ble avslått av Kennedy. False flag er det eldste trikset i boka; ingenting er så effektivt som et angrep på en nasjon, for å få folk ut i krig og samtidig ta fra resten av befolkninge basiske rettigheter. Gjett hva; vi ble lurt igjen 11. september 2001.

5. Det som må til for at vi skal slutte å krige der og trekke oss ut er; å trekke oss ut.

6. jeeez...det er krig mot en befolkning vi snakker om her, tenk litt over det. Håper folk får bra betalt...
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Nei.


2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Hvorfor vil noen dra et sted hvor den eneste oppgaven din er å drepe folk? Den som sa at målet helliger midlet tok feil. I tillegg er jeg såpass glad i min psykiske helse at jeg ikke vil utsette meg selv for den belastningen det ville være.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?


4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Selvfølgelig er ikke alle det. Jeg tror man aldri kan være klar for dette hvis man da ikke har gjort det før og vet hva man går til. Uansett hvor opptatt det norske forsvaret er av å holde familiedager hvor de forteller hvor farlig det er eller å vise reklamefilmer som viser hvor kult der er kan de aldri forberede noen godt nok på hva det vil si å være i krig.


5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?


Et under.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?


Nå ville jeg jo aldri tatt i denne krigen med en poker en gang, så for meg spiller det jo ingen rolle. Jeg tror at for de som faktisk drar så tenker de på det som enten a) lettjente penger eller b) penger man får i tillegg til at man får en kul og manndig opplevelse eller c) noe annet.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Jeg er befal, og planlegger en tur i 2013.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Det er en god arbeidserfaring, og jeg er spent på hvilken kultur som er der borte. De fleste kollegaene min har allerede en eller flere perioder ute, og jeg ser hvilken positiv effekt dette har på disse både som personer, og hvilke erfaringer de tar med seg videre i arbeidet.
Det ligger mye respekt i miljøet for de som har tjenestegjort i utlandet.

Det er heller ikke til å stikke under stol at det også er eventyr-lysten som dytter litt på, og at forventningene om et spennings-fyllt halvår frister

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Pratet mye med nevnte kollegaer om hva jeg kan forvente, tips til utstyr jeg bør skaffe privat, hva jeg kommer til å få utlevert i tillegg til eksisterende PBU, tips og triks ang. jobben som jeg skal utføre etc. Å spille på andres erfaringer er den største luksusen et menneske kan få, og jeg vil bruke den så godt jeg kan!

I tillegg ville jeg pratet mye med familie og nære venner, for å få avklart myter om Afghanistan, og for å vise dem at jeg er forberedt på denne turen.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Det er fullstendig avhengig av den enkelte soldat, og hvilken kontrakt de har. Hvis du utelukkende snakker om soldater i TMBN så er nok de aller fleste klar over hva oppdraget er, og reflektert over hva det vil si å ta et liv i strid. Ikke alle har den oppgaven å patruljere områder med våpen i hånda, noen skal tjenestegjøre utelukkende innenfor et relativt sikkert leirområde/basecamp.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Det sier jo seg selv hva som må gjøres. Infrastrukturen må bygges opp, en militær- og politistyrke må trenes opp og et politisk system må på plass. Det er snakk om å forlate et stabilt land, ikke et land i kaos. Jeg setter min tillit til at NATO er i stand til å se hva som skal til, og gi en tidslinje/plan for tilbaketrekking.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Lønn i Forsvaret avhenger av grad, stilling og ansvar. Får jeg mye ansvar, så skal jeg ha en høyere lønn. Jeg annser at 500k/året er ganske realistisk, om ikke mer hvis jeg skulle deployert i dag.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Nei.
2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Har andre ting jeg heller vil gjøre kombinert med at jeg har omtrent 0 interesse for hva som skjer der nede.
3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Både og. Kjenner flere som har vært der og de har i alle fall satt seg godt inn i situasjonen, men er jo sikkert noen som bare kjører på uten å tenke så mye gjennom ting.
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
Kan ikke nok om saken til at jeg vil svare.
6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Hvis jeg hadde dratt hadde det ikke vært for lønnen sin del i alle fall.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Ja, siden jeg alt har gjort det, samt flere andre soner. Ville jeg gjort det igjen, nei. Fordi jeg føler jeg har opplevd nok og har stiftet familie.

2.Hvorfor vil du dra, hva er din motivasjontil å dra?

Delvis for å oppleve spenning og faktisk oppleve noe jeg har trent for i flere år. Delvis fordi jeg tror på oppdraget og fordelen ved min tilstedeværelse. Og fordi det var behov for meg der nede, og forventet av meg i den stillingen.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Vel, Forsvaret forberedet meg så langt de kan. Forberede seg selv følte jeg er vanskelig i forkant, det kommer med erfaring. For meg har det store deler av livet vært en jobb, en jobb jeg må utføre på angitt måte- slik har jeg forholdt meg til problemstillingen.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Både ja og nei. Forsvaret gjør faktisk meget for å opplyse aktuelt personell og samtrene, men det er vanskelig forutsi hvordan individet reagerer personlig på et slikt plan. Derfor appeleres det til den mekaniske treningen mest mulig, bare få jobben gjort for å si det slik.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Veldig mye, på begge sider. Men jeg frykter det ville bli en for langt og kronglete innlegg skulle jeg prøve gå dypt inn på overnevnte.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Vel , lønningene har hatt mye si for meg under avgjørelse for å dra, fordi jeg har tjent meget godt på utenlandsoppdrag. Men det har aldri vært det avgjørende.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Vis hele sitatet...
Nei, Norge har ingen verdens ting der nede å gjøre!

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Vis hele sitatet...
Hvorfor dra ned til et land, hvor befolkningen ikke ønsker å se tryne ditt?

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Vis hele sitatet...
Lære meg litt Afghansk språk og kultur

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Vis hele sitatet...
Tror ikke det, hadde det vært et hvilket som helst annet krigsherjet land (som ønsker hjelp) hadde jeg meldt meg på flekken, men det er ikke sagt da at jeg vet nok om det jeg setter meg ut i.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
Vis hele sitatet...
Kvitte seg med det korrupte regiment, som idag er like dårlig for landet som det Taliban var den gang.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Vis hele sitatet...
HVIS jeg hadde dratt ned til Afghanistan, eller et hvilket som helst annet land (jeg ikke har noen relasjoner til fra før av, enten familie e.l.) så vil nok lønn være den store vektleggeren her!

Vil jeg oppleve kultur og folk, tar jeg meg en 2 ukers ferie ned til et annet land som jeg ikke trenger å passe meg for landminer o.l. i. Så tror nok lønn har veldig mye å si for min del! Risikerer ikke livet mitt for ingenting (noe jeg ikke brenner for)...

Siden jeg ikke brenner for den norske og amerikanske utenrikspolitikken så er lønn det eneste som kunne trukket meg inn i Afghanistan!
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Tja, kunne kanskje det, men ikke som reinspikka soldat. Det ville i så fall blitt som lege dersom den drømmen noengang går i oppfyllelse.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Jeg ville dratt for å skaffe meg erfaringer om hvordan det er å operere i et område med mangel på ressurser og under press.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Vel, jeg ville lært meg grunnleggende afghansk kultur og språk, og selv trent opp mestringstrategier for å takle press, stress og traumatiske opplevelser.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Nei, overhodet ikke. En del av disse kommer nettopp ut av videregående og settes i en situasjon hvor de skal drepe andre mennesker. Man trenger bare se Armadillo for å skjønne hva jeg mener.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Stabilisering av regionen rent sikkerhetsmessig, og en forståelse av at mange unge mennesker blir med i Taliban av økonomiske grunner. Dersom en bygger infrastruktur og skaper bedre levekår vil mye av Talibans eksistensgrunnlag fjernes.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Relativt uviktig, selv om den ville vært rimelig god.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Fellesnevneren jeg ser nå for at Norge skal kunne forlate Afghanistan er at ANA og ANP skal kunne kontrollere selv og at NATO skal klare å sette opp en infrastruktur som ikke kollapser momentant etter vi har trekt oss ut.

Hvordan?

Om man slakter Taliban med bomber etc. er sivile tap en nesten sikkerhet, sivile lever side om side ved Taliban og soldater har et sabla stort problem når det kommer til å skille mellom de to.En baker skal ikke skytes på, men bakerens tvillingbror som ser helt likedan skal skytes på for han bærer AK, kanskje ikke synlig, men han er 99% sikkert Taliban.
Ikke minste unge gutter blir lokket inn i Taliban, der de blir lovet penger og de er på toppen av den muslimske verden og tilber Allah.Det kan ikke være lett å skille ut en gutt i en stor mengde som Taliban. Jeg ser virkelig problemet med å ta ut alle sammen, det er nesten umulig.

Så kommer dette med infrastruktur, soldater hjelper ANA/ANP med våpentrening og krigs-trening. De sørger for sikre valglokaler og hjelper de sivile som trenger det. Hele tiden med tanken på at Taliban kan sitte å se på deg hele tiden og du vet ikke hvem som er fienden. Dette er vanskelig, da de ofte kan bli angrepet og ende med tap både hos sivile og NATO-styrker. Det er jo stort sett sånn de norske soldatene gjør jobben, noen dager er krig, der de opperer mot å kontrollere områder og sette opp FOB (forward operating base) og noen dager er infrastruktur dager, der prøver å hjelpe sivilbefolkningen osv.

Ingen av delene ser ut til å ha dramatisk effekt, deg går framover, men med snegle-skritt. ANA/ANP har nesten ikke hatt noen vekst i styrker siden invasjonen av Afghanistan, om dette kommer av frykt for Taliban eller bare av ren uvitenhet er jeg jammen ikke sikker på, men deres evne til å forsvare sitt eget land er vertfall alt for dårlig den dag i dag.

Som jeg ser det nå, så lurer jeg egentlig på hva som foregår innen politikken, hva de tenker å gjøre?
De må da se selv at med dagens strategi vil ikke Afghanistan klare å stå på egne bein før om lang tid.
Tror det rette vil være å systematisk fokusere på å slå ned sterkere på Taliban, til de gir opp eller er utryddet.
Det høres naturligvis veldig umenneskelig og kynisk ut, men jeg tror ikke NATO har noen mulighet til å bygge opp landet om de hele tiden må beskytte seg mote en stadig smartere og dødligere fiende...
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Vært der to ganger!

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Erfaring, Spenning og lønning

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Fokus på soldatdisipliner

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Nei, men det er en del av jobben. De fleste som reiser ned med kampavdelinger er klare over at skudd vil/kan bli løsnet og menneskeliv kan gå tapt.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Vi har tapt krigen i Afghanistan for mange år siden. Nå gjelder det å bygge opp Afghanske hæren raskeste mulig slik at de kan fortsette kampen uten at Taliban styrter dem. Jeg gjetter vi er ute til 2013.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

70%
Sist endret av BaJa; 8. mai 2011 kl. 14:55.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Nei, det kunne jeg ærlig talt ikke.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Jeg er passifist. Det NATO gjør der nede er ikke til hjelp for noen. Og krig er uansett en dårlig ting.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Ja, det tror jeg. Folk gjør valg her i livet selv om jeg mener det er dårlig/idiotisk/bortkastet

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Tror vi bare må trekke ut troppene for at behovet for soldater skal minske. Tror ikke det kommer noen forbedringer i Afghanistan selv om vi tvinger på dem "hjelp".

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Hvis jeg hadde blitt tvunget? Veldig viktig.

Er 16, hvis det er av interesse.
x3m187: Hvor var du og hvordan opplevde du tilværelsen der?
For noen svar i denne tråden...
"Klart jeg risikerer livet for noen 100k"
"VIl oppleve krig"
"Vil oppleve eventyr og spenning"

Tydeligvis mange som har spilt for mye spill.
Sitat av Troennes Vis innlegg
x3m187: Hvor var du og hvordan opplevde du tilværelsen der?
Vis hele sitatet...
Primært i Nord-vest Afghanistan. Mest i Ghowrmach, Qeysar og Almar. Jeg likte tilværelsen som fotsoldat, hverdagen kan man dele i to kategorier:

1. Camp: Da går det mye i fysisk trening, vedlikehold av utstyr, rekondisjonering av materiell og mannskap og slappe av.

2. Oppdrag: Være på oppdrag, mye forflyttelse langs dårlige akser, forskjellige trusselbilder fra sted til sted. Perioder fra å være helt laidback i mange dager, til å være årvåken i flere titalls timer for å utføre oppdrag.

Alt i alt, så var det en positiv opplevelse med litt traumer.

Sitat av nikons Vis innlegg
For noen svar i denne tråden...
"Klart jeg risikerer livet for noen 100k"
"VIl oppleve krig"
"Vil oppleve eventyr og spenning"

Tydeligvis mange som har spilt for mye spill.
Vis hele sitatet...
Herregud, hva har dette med spill å gjøre?
Å være soldat/befal/offiser er et yrke. Det er en jobb. Velger du ikke jobb utifra lønning, spenning og trivsel?

Noen liker å jobbe som soldat og det er positivt. Hva faen har det med spill å gjøre?
Sist endret av BaJa; 8. mai 2011 kl. 21:19.
Det finnes mennesker som uten tvil hadde risikert livet for mer penger og mer spenning i hverdagen. De ligner på wikipedias definisjon av leiesoldater.

Jeg har selv tenkt lenge, trent lenge og lest mange historier og erfaringer andre personer som har tjenestegjort i utlandet har gjort seg. Min beslutning er at det ikke er verdt det. Når norske soldater vervet seg for å kjempe i Finnland under den sovjetiske invasjonen var det fordi de fryktet at kommunistene skulle komme til Norge. Det jeg leser her vitner om at de som drar ut i dag, drar først og fremst på grunn av egen vinning - enten det er i form av spenning eller penger.
Litt smakløst av dere som sier dere vil ned omtrent bare for å kunne spille dataspill i virkeligheten - der dere vil ha et år med maskingeværmoro!


1. Nei.

2. Med dagens ordforråd hadde tyskerne stemplet Max Manus som terrorist. Hitler mente vel at han skulle "redde" Norge og nordmennene, men Norge ville ikke bli "reddet". Joda, vi prøver å "redde" Afghanistan med vestlige verdier, men den utviklingen vi har hatt i Vesten i 500-1000 år skal de få tredd ned over hodene sine over natten - bare fordi vi mener at den er bedre. Svinekoteletter, miniskjørt og porno til det afghanske folk! Jeg sier på ingen måte at den afghanske kulturen med æresdrap og syreangrep på skoleangrep er optimal, men ønsket om forandring må komme fra innsiden - jo mer forandringen "tvinges" frem, jo mindre vellykket blir det.

3. -

4. Har ingen aning på hva som står i kontraktene. Men jeg har en liten mistanke om at dette er sånne "mer muskler enn hjerne"-folk..

5. ISAF må trekke seg ut lenge før de kan trekke seg ut for godt - med det mener jeg at den forbedringen de prøver å få til ikke kommer til å skje så lenge de er der..

6. -

.. syreangrep på skoleJENTER ..

skulle det stå
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Ja. Jeg skal inn i forsvaret i august, og jeg håper at jeg er kvalifisert nok til å ende opp med en jobb i forsvaret, enten i inn- eller utland. Eventyrlyst er også en medhørende faktor.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Erfaring, da helst livserfaring, språk, kultur og det å faktisk oppleve det som en leser så mye om i mediene.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Jeg tar det som en selvfølge at det er hvilke forbredelser man ville ha gjort i tillegg til de forbredelsene man får i forsvaret.

Jeg aner ikke. Jeg ville nok ha forbredt familie og venner, kanskje lest meg opp i språk, andre kulturer og etikk/filosofi.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Nei, ikke alle.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
Jeg kjenner ikke situasjonen godt nok til å kunne uttale meg om dette.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Den er relativt viktig, da jeg ser for meg et yrke innen forsvaret.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av FREEthjof Vis innlegg
Litt smakløst av dere som sier dere vil ned omtrent bare for å kunne spille dataspill i virkeligheten - der dere vil ha et år med maskingeværmoro!


1. Nei.

2. Med dagens ordforråd hadde tyskerne stemplet Max Manus som terrorist. Hitler mente vel at han skulle "redde" Norge og nordmennene, men Norge ville ikke bli "reddet". Joda, vi prøver å "redde" Afghanistan med vestlige verdier, men den utviklingen vi har hatt i Vesten i 500-1000 år skal de få tredd ned over hodene sine over natten - bare fordi vi mener at den er bedre. Svinekoteletter, miniskjørt og porno til det afghanske folk! Jeg sier på ingen måte at den afghanske kulturen med æresdrap og syreangrep på skoleangrep er optimal, men ønsket om forandring må komme fra innsiden - jo mer forandringen "tvinges" frem, jo mindre vellykket blir det.

3. -

4. Har ingen aning på hva som står i kontraktene. Men jeg har en liten mistanke om at dette er sånne "mer muskler enn hjerne"-folk..

5. ISAF må trekke seg ut lenge før de kan trekke seg ut for godt - med det mener jeg at den forbedringen de prøver å få til ikke kommer til å skje så lenge de er der..

6. -

.. syreangrep på skoleJENTER ..

skulle det stå
Vis hele sitatet...
Og jeg har en mistanke om at du har null erfaring eller grunnlag for dine uttalser, og gjetter i vill vest. Og feiler fatalt til de grader. Livet som yrkessoldat er langt fra slik du fabler om, det finest slike men de blir som regel dimmitert eller oppsagt. selv har jeg opplevd flere personen som absolutt har meget høy IQ i Forsvaret, og selv hatt gleden av å jobbe sammen med en som tolk.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
nei.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
personlig så tror jeg invasjonen av afghanistan fører til mer ekstremism/terror enn å fjerne den.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
nei det tror jeg ikke.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
ser ingen grunn til at vi ikke kan trekke oss ut med umiddelbar virkning. og samtidig betale vår del av ødeleggelsene våre handlinger har medført i landet.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
totalt urelevant, jeg dreper ikke for penger uansett sum
Når en skriver kontrakt med forsvaret på å dra ned til Afganistan, hvor lenge blir man der? Hva er egentlig lønnen der som vanlig bakketropp?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Når en skriver kontrakt med forsvaret på å dra ned til Afganistan, hvor lenge blir man der? Hva er egentlig lønnen der som vanlig bakketropp?
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er 6 måneder vanligst.
jeg hadde muligheten tl å dra men gjorde det heldigvis ikke, for det første er ikke folk de samme når de kommer hjem igjen, for å takle mange av situasjonene må man utvikle en krigerkultur som jeg ikke liker (come get some!)
For det andre er det en konflikt man aldri kan vinne, det er akkurat det samme som det vietnamkrigen utviklet seg til å bli.
Man kan også trekke parareller med norge undrer krigen, noen av norges største krigshelter var sabotører(max manus) Tyskerne kaldte dem selfølgelig terrorister på samme måte som vi kaller sabotørene i afghanistan terrorister, jeg sier ikke at de ikke er terrorister men de har faktisk blitt invadert og alle land ville gjort det samme, t.o.m norge.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Japp, har allerede vært der en kontigent. Men kunne godt tenkt meg å tjenestegjøre mere etterhvert.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Hmm, hvorfor jeg dro. Nei si det. Var vel mest for spenningen sin del, sjansen til å oppleve ett sted man kun har hørt om på nyhetene, og sjansen til å hjelpe de lokale.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Gjorde vel ikke noe annet enn å snakke ekstra ut med familie og venner før jeg dro. Samt mye trening ilag med gjenget som skulle dra.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)
Ja, det tror jeg. Det burde de ihvertfall ha lest og være klar over.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?
Personlig tror jeg dette ikke er en krig som lar seg vinne. Så hvorfor vi er der på ørtende året er meg ett mysterium.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Uviktig.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Når en skriver kontrakt med forsvaret på å dra ned til Afganistan, hvor lenge blir man der? Hva er egentlig lønnen der som vanlig bakketropp?
Vis hele sitatet...
6mnd er en vanlig innstilling for utenlandskontigentene, men det finnes store avvik avvik av styrke.

Selv hadde jeg ca 70k pluss tillegg. Hvordan lønnen er i snitt er jeg usikker på, men jeg kan finne det ut senere på kvelden. En spesifikk lønn er vanskelig uttale seg om, uten å vite hvilken stilling det er prat om.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?
Tror virkelig ikke det, Ettersom jeg først og fremst er verne udyktig (Tror det var det stemplet jeg fikk, etter og ha skrevet ned absolutt alle rusmidler jeg hadde prøvd på session. Men om jeg hadde fått lov, hadde jeg nok ikke dratt uansett.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Vel, Jeg mener for det første at krig ikke er veien å gå, Jeg vil ikke være med på å ta menneskeliv, og være årsaken til at datteren eller sønnen til en eller annen, blir skutt.

Om jeg skulle dratt, ville det kanskje vært som lege eller noe sånt.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?
Vel, Lært meg språket der nede, kanskje studert litt i forhold til kultur etc.
osv.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Nei. Kanskje noen. Men få.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Det er vel bare å trekke seg ut. Selvfølgelig vil norge være der nede for å hjelpe, Men hvor lenge et land trenger hjelp, er vel spørsmålet.

Og hva vi vinner på det?

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
Om jeg skulle dratt ned, hadde vel lønningen spilt en veldig stor rolle.
Men samtidig, så tror jeg det måtte vært en interrese i tilleg for å dra ned og hjelpe, krige etc...

- Uten interessen, hadde det ikke spilt en rolle om jeg så fikk 1000 millioner kr i året. (Med mindre jeg var dødssyk, og kom til å dø innenfor det året uansett), da hadde jeg faktisk dratt, på vegne av min egen familie.
Sitat av KingPill Vis innlegg
2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?
Vel, Jeg mener for det første at krig ikke er veien å gå, Jeg vil ikke være med på å ta menneskeliv, og være årsaken til at datteren eller sønnen til en eller annen, blir skutt.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du da vi skal stoppe organisert terrorisme som dreper sivile uskyldige? Med batong og el-pistol??
Krig eksisterer uansett. Om Norge f. eks. blir angrepet av et annet land, er det ikke en ide å ha et militært forsvar?
Vårt militære forsvar handler ikke om å drepe sivile. Om du hadde reist til Afghanistan skal du selvfølgelig ikke drepe datteren eller sønnen til en annen en. Det du derimot gjør er å angripe fiendtlige "militære" mål for å hindre dem i å terrorisere og drepe sivile.
Sist endret av boblesaft; 20. juni 2011 kl. 20:20.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Kunne ikke falt meg inn.

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Mine holdninger til militæret er ganske nær pasifisme, jeg ser virkelig ikke noen grunn til å bruke billiarder av kroner på å drepe hverandre.. Jeg håper det psykotiske villdyret i arten menneske blir utvisket en vakker dag.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Gjort meg selv mest mulig hjernedød.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Er redd akkurat dette påfører store skader på unge sjeler. De merker det kanskje ikke med det første, men tror ikke det er så enkelt å leve med det å ha drept noen, uansett om det var staten som teknisk sett stod bak det.

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Med folkene som bestemmer over verden i dag så må nok dessverre taliban utryddes.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Når man lever som man gjør i norge er man enkelt og greit avhengig av den for å overleve, så selvfølgelig er den viktig. Men jeg hadde ikke hatt noe i mot å leve på en måte hvor man ikke var så avgengig av den.
Sitat av Appelsinhud Vis innlegg
Mine holdninger til militæret er ganske nær pasifisme, jeg ser virkelig ikke noen grunn til å bruke billiarder av kroner på å drepe hverandre.. Jeg håper det psykotiske villdyret i arten menneske blir utvisket en vakker dag.
Vis hele sitatet...
Krig handler om mer enn å "drepe hverandre." - Mord, kriminialitet, terrorisme kommer vi oss ikke unna. Kan du forstå at det investeres i billiarder av kroner for å bygge et forsvar som kjemper og tilstreber å stanse organisert kriminalitet/terrorisme?
Dersom vi noen gang hadde blitt enig om at vi er avhengig av et militært forsvar, kan de som ikke ønsker på noen måte å tjenestegjøre i utlandet respektere og hylle de som er villig til ofre livene sine for fred. For det er det de gjør uansett hva enhver soldats grunner til å tjenestegjøre er.

Sitat av Appelsinhud Vis innlegg

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Er redd akkurat dette påfører store skader på unge sjeler. De merker det kanskje ikke med det første, men tror ikke det er så enkelt å leve med det å ha drept noen, uansett om det var staten som teknisk sett stod bak det.
Vis hele sitatet...
Dette sier litt hvor lite du faktisk vet. Jeg har snakket med flere som har tjenestegjort i utlandet. Alle har virket veldig oppegående, lykkelig og ønsker mer enn gjerne å få muligheten til å reise ut igjen. Selvfølgelig skjer det at noen får psykiske lidelser i ettertid, derfor står jeg heller for at det skal tilrettelegges bedre muligheter for rehabilitering til vedkommende som sliter.

Sitat av Appelsinhud Vis innlegg
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Med folkene som bestemmer over verden i dag så må nok dessverre taliban utryddes.
Vis hele sitatet...
Og med det mener du at du er for et militært slakteri??
Å prøve å gjøre forhandlinger er det beste. Dette ser ut til å ha vært problematisk til nå, men leste jeg ikke feil har ledelsen i taliban åpnet seg litt for forhandlinger. Hva de dog får ut av dette vet jeg ikke, men å forhandle og bli enige er rette veien å gå, føler jeg.
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Nei!

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Jeg er imot drap av uskyldige sivile.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Jeg ville tatt pistolen jeg hadde, snudd meg rundt mot troppen og sagt, neste som dreper en uskyldig sivil skyter jeg hode av.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Nei!

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Ødelegge alt av korrupsjon.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Nada, Sqat, Zero!
Sist endret av eRixn; 20. juni 2011 kl. 22:58.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Nei!

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Jeg er imot drap av uskyldige sivile.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Jeg ville tatt pistolen jeg hadde, snudd meg rundt mot troppen og sagt, neste som dreper en uskyldig sivil skyter jeg hode av.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Nei!

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Ødelegge alt av korrupsjon.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Nada, Sqat, Zero!
Vis hele sitatet...
Og det eneste norske styrker der nede gjør, er å drepe uskyldige sivile?

Selv har jeg aldri skutt mot en eneste uskyldig sivil der nede, og slik er det nok for majoriteten av norske styrker.
Men siden du vet bedre ber jeg deg om kilder som bekrefter dine utsagn.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

Nei!

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

Jeg er imot drap av uskyldige sivile.

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

Jeg ville tatt pistolen jeg hadde, snudd meg rundt mot troppen og sagt, neste som dreper en uskyldig sivil skyter jeg hode av.

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Nei!

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Ødelegge alt av korrupsjon.

6.Hvor viktig er lønningen for deg?

Nada, Sqat, Zero!
Vis hele sitatet...

LOL, du har mye peiling....
Sitat av Blåtann Vis innlegg
1.Kunne du dratt til Afghanistan som soldat for Norge/ISAF?

2.Hvorfor vil/vil du ikke dra, hva er din motivasjon/motforestillinger til å dra?

3.Om du ser deg villig til å dra, hva ville du gjort for å forberede deg?

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

6.Hvor viktig er lønningen for deg?
)
Vis hele sitatet...
1) Usikker, det virker som om mange soldater sliter med psyken etter krigen, mens andre elsker det. Tror at en må ha visse interesser for å delta i krig. Jeg er forresten ikke Norsk statsborger, så jeg kunne ikke ha kjempet for landet Norge så vidt jeg har forstått.

2) Som jeg sa, det virker som om det tærer veldig på psyken. Det kan virke lett å si at det går greit osv. men å se ødelagte liv og familier er ikke noe som du slipper lett unna med, tror jeg i hvert fall.

3) Jeg ville ha styrket fysikken litt, lest mye om landet Afghanistan og hva som er vanlig folkeskikk. Ville også ha lært meg noen enkle Afghanske ord, som takk og god dag videre for eksempel.

4) Det tror jeg. En 20 åring klarer lett å ta sine egne valg, og hvis ikke klarer de i hvert fall å ta konsekvensene.

5) Det som må gjøres er å få generell orden i Afghanistan. Å opplyse folk om forskjellige ting og prøvd å skape et bedre sted for lokal menneskene å leve i.

6) Å krige tror jeg ikke du gjør for pengene. Da kan man heller få seg jobb som ryddegutt på den lokale kebabsjappa. Jeg hadde i hvert fall ikke gjort det for pengenes skyld.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Krig handler om mer enn å "drepe hverandre." - Mord, kriminialitet, terrorisme kommer vi oss ikke unna. Kan du forstå at det investeres i billiarder av kroner for å bygge et forsvar som kjemper og tilstreber å stanse organisert kriminalitet/terrorisme?
Dersom vi noen gang hadde blitt enig om at vi er avhengig av et militært forsvar, kan de som ikke ønsker på noen måte å tjenestegjøre i utlandet respektere og hylle de som er villig til ofre livene sine for fred. For det er det de gjør uansett hva enhver soldats grunner til å tjenestegjøre er.


Dette sier litt hvor lite du faktisk vet. Jeg har snakket med flere som har tjenestegjort i utlandet. Alle har virket veldig oppegående, lykkelig og ønsker mer enn gjerne å få muligheten til å reise ut igjen. Selvfølgelig skjer det at noen får psykiske lidelser i ettertid, derfor står jeg heller for at det skal tilrettelegges bedre muligheter for rehabilitering til vedkommende som sliter.


Og med det mener du at du er for et militært slakteri??
Å prøve å gjøre forhandlinger er det beste. Dette ser ut til å ha vært problematisk til nå, men leste jeg ikke feil har ledelsen i taliban åpnet seg litt for forhandlinger. Hva de dog får ut av dette vet jeg ikke, men å forhandle og bli enige er rette veien å gå, føler jeg.
Vis hele sitatet...

Når man organiserer mord av både skyldige og uskyldige mennesker vil jeg kalle dette organisert kriminalitet. Og det er akkurat dette NATO gjør, men de slipper snille bomber og dreper slemme mennesker. I tillegg kaller de det fredsbevarende arbeid i stedet for krig. Har du sett deg blind på at vi i den vestlige verden ikke er et fnugg bedre enn ulike terroristorganisasjoner?

Hvor mange uskyldige mennesker tror du NATO har drept i forhold til ulike terroristorganisasjoner? Og tenk deg om to ganger før du svarer.

Det er så latterlig store summer som blir brukt i det militære, tenk hvilke underverker de pengene kunne gjort om de ble brukt på en bedre måte.

Fighting for peace is like fucking for virginity.



Det med psykiske problemer i ettertid er akkurat det jeg snakker om, og det er ikke noe man merker når man nettopp har kommet hjem fra sitt mest actionfylte eventyr noensinne. Men 5, 10, kanskje 20 år i etterkant, det er da det kan gå opp for noen hva de har vært med på.


I det siste avsnittet ditt har du helt misforstått hva jeg har ment, for jeg er helt enig med deg. Jeg håper arten menneske kan vokse slik at den én dag kan løse konflikter med politikk og forhandlinger. Kan vi ikke slutte å oppføre oss som bavianer?
Sitat av Troennes Vis innlegg
Og det eneste norske styrker der nede gjør, er å drepe uskyldige sivile?

Selv har jeg aldri skutt mot en eneste uskyldig sivil der nede, og slik er det nok for majoriteten av norske styrker.
Men siden du vet bedre ber jeg deg om kilder som bekrefter dine utsagn.
Vis hele sitatet...
Det er ikke til å stikke under en stol at opptil 35 000 sivile har blitt myrdet under invasjonen. Selvsagt ikke utelukkende av norske styrker, men det er irrelevant egentlig. De norske styrkene er en del av krigsmaskineriet, og man kan ikke klandre enkeltpersoner.

Joda, 38 000 krigere fra taliban har jo også blitt drept eller fanget, men til hvilken nytte?
Sitat av AneAne Vis innlegg

Hvorfor vil noen dra et sted hvor den eneste oppgaven din er å drepe folk? Den som sa at målet helliger midlet tok feil. I tillegg er jeg såpass glad i min psykiske helse at jeg ikke vil utsette meg selv for den belastningen det ville være.
Vis hele sitatet...


Eneste oppgaven til en soldat er da ikke og drepe. Dette skjer for de Norske soldatene i ytters sjeldne situasjoner da de virkelig MÅ drepe. Er ikke slik at de puttrer rundt i pansret kjøretøy og plaffer ned folk. Det er heller hva du kan si om en del amerikanere det.
Sist endret av Foretningssans; 21. juni 2011 kl. 13:56.
Sitat av EoT Vis innlegg
Det er ikke til å stikke under en stol at opptil 35 000 sivile har blitt myrdet under invasjonen. Selvsagt ikke utelukkende av norske styrker, men det er irrelevant egentlig. De norske styrkene er en del av krigsmaskineriet, og man kan ikke klandre enkeltpersoner.

Joda, 38 000 krigere fra taliban har jo også blitt drept eller fanget, men til hvilken nytte?
Vis hele sitatet...
Du har virkelig ikke forstått mye. Det er nærmere null ildvekslinger med norske styrker der uskyldige sivile har lidd tap av liv. Men det har skjedd og det er beklagelig. Vi må ta kritikken og skylden ved slike tilfeller og ha klare reaksjoner ved disse tilfellene. Men det er meget relevant at norske styrker i meget liten grad har utført slike handliger, innfødte nærer stor respekt for norske styrker og det er sjelden det blir åpnet ild mot de. Eller tap for den saks skyld, selv om det har skjedd.
Men hva kan man forvente av en kildeerfaring når du ikke har vært der nede, lett å uttale seg ørttenogførti mil unna sonen.

Vel, Taliban er forhåpentlig noe svekket og styrer mindre i landet, det er min erfaring. Befolkningen lever i en tryggere hverdag, med bedre rammer og lover. Om majoriteten føler det slik er jeg usikker på, men majoriteten av lokale jeg har pratet med føler det definitivt slik og gir uttrykk for at dette er stort sett rådende for de fleste sivile i landet.
Sist endret av Troennes; 21. juni 2011 kl. 14:16.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Krig handler om mer enn å "drepe hverandre." -
Vis hele sitatet...
Øh, nei ? Tiltak man gjør etter krigen er andre ting. Men krig er for å utslette de som ikke føyer seg.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Dersom vi noen gang hadde blitt enig om at vi er avhengig av et militært forsvar, kan de som ikke ønsker på noen måte å tjenestegjøre i utlandet respektere og hylle de som er villig til ofre livene sine for fred. For det er det de gjør uansett hva enhver soldats grunner til å tjenestegjøre er.
Vis hele sitatet...
Mener du at ISAF-soldatene i Afghanistan ofrer livene sine for fred, eller at alle soldater i alle situasjoner ofrer sine liv for fred ?

Ofre livene for fred.. Vel, ved å okkupere Afghanistan for å installere en lydig afghansk håndtlanger ? Og selv han må jo støtte lokale krigsherrer og det mistenkes at han har nytt godt av opiumshandel. Vanlige folk i Afganistan begynner nok å bli lei av å se et system der korrupsjon florerer og i tillegg har det pågått i flere år.
Ofre livet sitt for fred.. ved å trenge inn i et fremmed land bevæpnet og for å styre samfunnet for dem ?

Det er ikke mye man kan respektere og hylle soldatene for i den USA-ledede koalisjonen. I et land der det har vært rundt 20 års sammenhengende krig før koalisjonen kom er det veldig smart å sende mer bevæpnede menn.

Bomber man mye som det allerede har blitt gjort, er sjansen større for at det ligger igjen blindgjengere. Hvis ikke et barn eller andre sivile roter borti den, plukkes den kanskje opp av motstandsgrupper som lager improviserte sprengladninger/feller. Ammunisjon fra Sovjets invasjon brukes fortsatt idag.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Dette ser ut til å ha vært problematisk til nå, men leste jeg ikke feil har ledelsen i taliban åpnet seg litt for forhandlinger. Hva de dog får ut av dette vet jeg ikke, men å forhandle og bli enige er rette veien å gå, føler jeg.
Vis hele sitatet...
Man kan prise seg lykkelig for at man har sånne som deg. Som glemmer at retorikken det første året var: "Ingen forhandling med terrorister", "Enten er dere mot oss (Bush), eller med terroristene". Når man ser at man ikke vinner prøver man å redde ansikt. Tror du taliban vil bry seg nevneverdig om å bryte avtaler inngått med koalisjonen ? Og ærlig talt kan du klandre dem veldig for det ?

Sitat av Troennes Vis innlegg
Du har virkelig ikke forstått mye. Det er nærmere null ildvekslinger med norske styrker der uskyldige sivile har lidd tap av liv. Men det har skjedd og det er beklagelig. Vi må ta kritikken og skylden ved slike tilfeller og ha klare reaksjoner ved disse tilfellene. Men det er meget relevant at norske styrker i meget liten grad har utført slike handliger, innfødte nærer stor respekt for norske styrker og det er sjelden det blir åpnet ild mot de. Eller tap for den saks skyld, selv om det har skjedd.
Men hva kan man forvente av en kildeerfaring når du ikke har vært der nede, lett å uttale seg ørttenogførti mil unna sonen.

Vel, Taliban er forhåpentlig noe svekket og styrer mindre i landet, det er min erfaring. Befolkningen lever i en tryggere hverdag, med bedre rammer og lover. Om majoriteten føler det slik er jeg usikker på, men majoriteten av lokale jeg har pratet med føler det definitivt slik og gir uttrykk for at dette er stort sett rådende for de fleste sivile i landet.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er du som ikke har forstått mye ? Jeg skjønner absolutt måten EoT ressonerer på. Er det virkelig veldig relevant at norske soldater har vært i få skuddvekslinger der sivile har blitt drept ? Det er selvfølgelig behagelig for Faremo og forsvarsledelsen å tenke på, som tross alt har godkjent dette her. Men i det store bildet ?, nordmenn deltar i denne okkupasjonen som har tatt 35 000 sivile liv.

Personlig tror jeg Taliban og andre grupper venter på at ISAF drar før en ny voldstornado vil ramme landet. Amerikanske soldater vil selvfølgelig være igjen en god del år til, men da ganske få. Og de vil ikke gripe inn om dette foregår langt unna.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Du har virkelig ikke forstått mye. Det er nærmere null ildvekslinger med norske styrker der uskyldige sivile har lidd tap av liv. Men det har skjedd og det er beklagelig. Vi må ta kritikken og skylden ved slike tilfeller og ha klare reaksjoner ved disse tilfellene. Men det er meget relevant at norske styrker i meget liten grad har utført slike handliger, innfødte nærer stor respekt for norske styrker og det er sjelden det blir åpnet ild mot de. Eller tap for den saks skyld, selv om det har skjedd.
Men hva kan man forvente av en kildeerfaring når du ikke har vært der nede, lett å uttale seg ørttenogførti mil unna sonen.
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre, og det er jeg fullt klar over, men du ignorerer poenget mitt. Og dropp hånligheter.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Vel, Taliban er forhåpentlig noe svekket og styrer mindre i landet, det er min erfaring. Befolkningen lever i en tryggere hverdag, med bedre rammer og lover. Om majoriteten føler det slik er jeg usikker på, men majoriteten av lokale jeg har pratet med føler det definitivt slik og gir uttrykk for at dette er stort sett rådende for de fleste sivile i landet.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er tilfellet bør det lett kunne underbygges av statistikker. En kilde representert som armert soldat blant sivile holder selvsagt ikke mål.