Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2174
Jeg har et par spørsmål om sopp rus...
-Jeg har en kropsvekt på ca. 80, hvor mye fleinsopp vil en dose være?
-Hva er forskjellen på tørket og rå fleinsopp?
-Abstinenser?
-Hvor lett er det og spore?
-Hva er risikoen i forhold til sykdomer og psykiske plager?
En dosering kan da være alt fra 20 sopp til flere hundre sopp. Det spørs jo hvor sterk effekt du vil oppnå. Er det første møte med psykedelika vil jeg anbefale deg en dosering imellom 30 til 80 sopp. Tørket vekt mellom 0.5 til 2 gram kanskje. Vanskelig for andre og dømme hvor store doseringer du selv vil takle bra, derfor anbefaler jeg deg og starte rolig.

Fleinsopp inneholder psilocybin og psilocin. Jeg leser forskjellige ting angående tørket vs fersk. Noen plasser sier det at psilocin er ett ustabilt stoff som brytes ned ved tørking, men psilocybin kan holde i mange tiår i tørket sopp. Mens andre sider står det at effektene er like sterke i tørket vs fersk. Jeg vet at psilocybin omgjøres til psilocin i kroppen og så gir psykedeliske effekter. Er det slik at psilocin omgjøres til psilocybin under tørking, eller ødelegges stoffet? Er det noen som vet?

Tørket sopp er ihvertfall mye lettere og oppbevare under lengre tid, og det kan du knuse til pulver slik at det er lettere og innta, hvis du misliker smaken eller konsistensen av sopp.

Abstinenser og fysisk avhengighet er helt umulig for de aller fleste psykedeliske stoffer, ihvertfall for denne typen sopp. Man bygger utrolig raskt opp en toleranse for disse stoffene, så raskt at daglig bruk ikke lengre vil gi deg noen effekter etter en kort stund. Til og med dagen etter vil man trenge mye større mengder for og oppnå like stor effekt som forrige dag. Personlig opplever jeg meg selv litt sliten til sinns etter den store opplevelsen, så det er ikke slik at det (for meg) frister og gjenta en slik opplevelse neste dag uansett. Jeg tar meg gjerne flere uker, til måneder, til å fordøye og reflektere over opplevelsen.

Urin og blodtester tester ikke for verken psilocybin eller psilocin.

Fysiske sykdommer er det ingen mulighet for og oppleve etter en slik opplevelse, dersom det ikke skader kroppen fysisk sett på noen måte. Man kan oppleve en såkalt "badtrip" på psykedelika, utløst av setting eller kanskje ukontrollerbare tanker som utløses. Derfor anbefales det og være nokså stabil til sinns før man vurderer dette, altså dersom man ikke plages i stor del av uønskede tanker i det dagligdagse liv. Man burde ha kontroll over seg selv. En slik badtripp kan i verstefall utløse enorme mengder med stress, ubehag og forvirrelese, noe som igjen kan utløse en psykose i verst tenkelig tilfelle. Om denne psykosen er kortvarig eller langvarig kan ingen spå, men man KAN få utløst en langvarig psykosetilstand av en slik stresset opplevelse.

Ellers anbefaler deg og lese Sky's tråd Tripping - Råd og veiledning, samt også mentalmelt's tråd Psykedeliske stoffer, er dette noe for meg?

Jeg vil anbefale deg og bruke dette som ett entheogen. En spirituell reise. Psykedelisk psykoterapi. Utforskning av deg selv og naturen. Bruk i naturlige settings, eller i ett mørkt rom under en meditasjons økt. Hvis ikke meditasjon er kjent for deg, så er det så lett som og lukke øynene, puste dypt og fokusere på stillhet. Det MÅ ikke være akkurat slik setting, men kanskje heller en koselig setting i stua med pledd, stearinlys, dempet belysning, bakgrunnsmusikk, smakfulle frukter på bordet, en venn som kan gi deg trygghet. Ikke spring rundt å holde deg opptatt med ting og tang, som tvspill, film, fest, eller andre tullete ting som ikke hører hjemme i sammenheng med psykedelika. Det er i stillhet de dypeste åpenbaringer vil komme til deg. Med stillhet mener jeg ikke at det ikke skal være lyder rundt deg. Lyder fra natur, eller vakker musikk kan være absolutt fint og høre på, og det kan gi en indre ro, eller spenning i trippen. Med stillhet mener jeg mental stillhet.

Gi slipp på alt....flyt med strømmen!
Sist endret av Quetzalcoatl; 8. januar 2010 kl. 16:54.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Fleinsopp inneholder psilocybin og psilocin. Jeg leser forskjellige ting angående tørket vs fersk. Noen plasser sier det at psilocin er ett ustabilt stoff som brytes ned ved tørking, men psilocybin kan holde i mange tiår i tørket sopp. Mens andre sider står det at effektene er like sterke i tørket vs fersk. Jeg vet at psilocybin omgjøres til psilocin i kroppen og så gir psykedeliske effekter. Er det slik at psilocin omgjøres til psilocybin under tørking, eller ødelegges stoffet? Er det noen som vet?
Vis hele sitatet...
Psilocin er veldig ustabilt og oksideres fort i kontakt med luft til et blått inaktivt stoff. Psilocybin er mer stabilt igjen og holder seg mye lengre enn psilocin. Derfor vil fersk sopp være mer potent enn tørket.

Det er også to andre stoffer som spiller inn: baeoystin og norbaeocystin, selv om sistnevnte er i så små mengder at det sannsynligvis ikke har noe å si.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er også to andre stoffer som spiller inn: baeoystin og norbaeocystin, selv om sistnevnte er i så små mengder at det sannsynligvis ikke har noe å si.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer baeoystin og norbaeocystin? Har sett de ordene i sammenheng med psilocybin før, men aldri hatt noen veldig stor interesse for slike ting, men jeg regner med du kan litt av hvert om sånt
Sitat av exocytose Vis innlegg
Psilocin er veldig ustabilt og oksideres fort i kontakt med luft til et blått inaktivt stoff.
Vis hele sitatet...
Er det derfor soppen kan være litt blåaktig på undersiden av hatten mon tro?
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Hvordan fungerer baeoystin og norbaeocystin? Har sett de ordene i sammenheng med psilocybin før, men aldri hatt noen veldig stor interesse for slike ting, men jeg regner med du kan litt av hvert om sånt
Vis hele sitatet...
De virker begge på 5HT1A-, 5HT2A- og 5HT2C-reseptorene. Muligens flere også, men disse er de viktigste for de psykedeliske effektene. Affiniteten for hver reseptorsubtype varierer og derfor gir de litt annerledes effekter, selv om de ofte er for små til å merkes.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Er det derfor soppen kan være litt blåaktig på undersiden av hatten mon tro?
Vis hele sitatet...
Det er mulig, men man kan godt se denne blåfargen ved å knekke og skade soppen litt. Da vil en blåfarge gradvis inntre.
Jeg vil si at 30-80 sopp kan være litt mye den aller første gangen. Jeg opplevde selv en ekstremt kraftig trip med egodød og greier etter ca 40 ferske sopp. Vil heller annbefale å starte med 15-20 først som en "test" dose, så kan man heller ta å prøve med mer senere.

Man kan også gå på en smell med 20 sopp, min kjære venn opplevde at han var i en skog under dyna, og at kjæresten ble en alien, noe som gjorde at han fikk totalt panikk.

Annbefaler derfor å starte veldig smått, så man lærer seg å kjenne hvor mye man tåler
15-20 av bra kvalitet burde holde i massevis. Jeg har brukt å hakke de opp som fersk, laget en liten ball av de, og svelgt ballen i hel tilstand ned med vann. Har vært oppe i litt over hundre sopp (tørket), og vil si at det er altfor mye for en kul rus. Rusen blir mye mere ukontrollerbar, og man kan fort få en "bad-trip". Start i det små, for fleinsopp kan være veldig potent og mye mere heavy enn LSD på psyken. På LSD så får du en mere klar hallisvirkning, mens på sopp så blir den så mye tyngre psykisk. Og er du ikke klar for det, så lykke til. En annen ting for å få roe nerva da du tar det er å drikke alkohol ved siden av (evt. noe annet avslappende), slik at du slipper sjokket som til de grader kan være overveldende. Take care og lykke til.
Sitat av gränsbo Vis innlegg
En annen ting for å få roe nerva da du tar det er å drikke alkohol ved siden av (evt. noe annet avslappende), slik at du slipper sjokket som til de grader kan være overveldende. Take care og lykke til.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale å være forsiktig med alkohol og sopp, da man fort kan bli enda mere forvirra. Iallefall hvis man drikker mye. Hadde lest det her på forumet selv, men måtte såklart gå på en smell for å få det inn.

Men et glass vin eller et par pils skal gå greit.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har erfaring eller informasjon om hvordan toleransen utvikler seg ved veldig store doser sopp?
Jeg snakker her i 25-30 grams klassen, og lurer på om toleransen vil være som ved en vanlig tur på ca 5 gram ( hvor absolutt toleranse nås dagen etterpå og minker i en uke til jeg er back to baseline ), eller om jeg må påregne lenger tid ved så store doseringer?
Du snakker om tørket sopp her?

Uansett så er vel tommelfingerregelen at du må dobble dosen dagen etter for å få samme effekt.
Sist endret av VinumSabbathi; 10. februar 2010 kl. 17:01.
Hvorvidt soppen er tørket eller ikke, har ingenting å si, virkestoffene er de samme og mekanismene for toleranse også.

Større doser betyr større mengder av psilocin og baeocystin (i noen grad også norbaeocystin, men det er så lite av det) i hjernen. Disse binder seg til sine respektive reseptorer (5HT2A, 5HT2C, 5HT1A) og den konstante agonistbindingen vil føre til en sterk nedregulering av reseptorene (og andre adaptive inngrep) som betyr oppbgd toleranse; denne nevroadaptasjonen er sterkere ved høyere doser og toleransen vil derfor også være sterkere.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvorvidt soppen er tørket eller ikke, har ingenting å si, virkestoffene er de samme og mekanismene for toleranse også.

Større doser betyr større mengder av psilocin og baeocystin (i noen grad også norbaeocystin, men det er så lite av det) i hjernen. Disse binder seg til sine respektive reseptorer (5HT2A, 5HT2C, 5HT1A) og den konstante agonistbindingen vil føre til en sterk nedregulering av reseptorene (og andre adaptive inngrep) som betyr oppbgd toleranse; denne nevroadaptasjonen er sterkere ved høyere doser og toleransen vil derfor også være sterkere.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for informativt svar
Sitat av gränsbo Vis innlegg
En annen ting for å få roe nerva da du tar det er å drikke alkohol ved siden av (evt. noe annet avslappende), slik at du slipper sjokket som til de grader kan være overveldende. Take care og lykke til.
Vis hele sitatet...
Mener personlig at alkohol og sopp ikke burde ha noe å gjøre med hverandre. Les deg heller opp og vær godt informert om hva som venter deg. Vis respekt for soppen og soppen respekterer deg tilbake.

Psykedelika er ikke ment som flippete alternativ til fredagsfylla. Om man må bruke alkohol sammen med sopp for å holde nervene under kontroll er man ikke moden for en psykdelisk erfaring og burde droppe hele greia.
i fare for å gjenta noen: sopp og alkohol ville jeg heller ikke anbefalt, har selv testet dette og vil si jeg merket ganske mye på et par pils i forhold til mengden jeg hadde spist

vill også annbefale og spise rundt 10 - 20 sopp, du kan f.eks starte med 10 vente 1-2 timer og så spise 10 til hvis du vil ha mere.

flein kan jo være ganske variabel i styrken så greit å være forsiktig

når det gjelder og spore regner jeg med at du mener på pisseprøver osv?, isåfall har jeg hørt at det kan spores på ryggmargprøve, og det skal vel en deeel til for at snuten drar det kortet :P

til slutt vil jeg legge til at å spise rå sopp har ført en del kompiser av meg til litt mageproblemer ute i turen som ikke er så kult :P
Sist endret av skepsis; 10. februar 2010 kl. 23:25.
Sopper har ofte hvite bittesmå larver i seg, tørker man soppen over et svart underlag vil du se larvene etterhvert. For de vil krype vekk fra soppen ettersom den tørker og blir uinteressant for dem. Det er forskjellen mellom tørka og fersk (muttern fortalte meg detta, hu har plukka sopper i skogen siden hun var barn selv)
Sist endret av thomasav; 15. februar 2010 kl. 12:24.
Sitat av thomasav Vis innlegg
Sopper har ofte hvite bittesmå larver i seg, tørker man soppen over et svart underlag vil du se larvene etterhvert. For de vil krype vekk fra soppen ettersom den tørker og blir uinteressant for dem. Det er forskjellen mellom tørka og fersk (muttern fortalte meg detta, hu har plukka sopper i skogen siden hun var barn selv)
Vis hele sitatet...
Disse larvene er på ingen måte farlig, men kan verst tenkelig skape uønskede tanker under en tripp. Har du fersk sopp kan du jo bare tørke disse så vil larvene forlate sitt psykedeliske hjem, eller kan du kaste fersk sopp i kokende vann for og så sile ut larvene fra toppen av vesken.

Dette er ikke noe problem, men har man en stor fobi for larver samtidig som man hel-hjertelig elsker psilocybin, så kan man jo bare kultivere sine egne cubensis.

Mvh
Quetzalcoatl - soppelsker som gledelig også spiser larver og maur som snaks!
Sist endret av Quetzalcoatl; 15. februar 2010 kl. 18:57.