Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3582
Kort forklart; har et nært familiemedlem som har slitt i årevis med angst-lidelser og depresjon. Mye av det har røtter i en kaotisk oppvekst, mens mye er også "unødvendige" bekymringer enten for en uvisst framtid, eller uoppløste greier fra fortiden. Hun prater med folk i psykiatrien, og selvmediserer seg med alkohol og cannabis. Hun vil av forståelige grunner ikke bruke antideppressive med tanke på bivirkningene og apatien som medfølger den.

Jeg vil gjerne hjelpe, og jeg vet, basert på forskning og vitenskaplige undersøkelser, hvor positive effekter meditasjon kan gjøre for ulike mennesker. Men siden jeg ikke har personlig kjennskap til hvordan denne personen opplever virkeligheten, vil jeg helst unngå å være en bedreviter og fortelle henne hva hun skal og ikke skal gjøre for å bli bedre.

Så til spørsmålet mitt, er det noen her som har kjennskap eller erfaring med meditasjon som "våpen" mot angst / depresjon? Enten med seg selv eller som hjelpemiddel til noen man er glad i? Eventuelt hva som er den mest skånsomme måten å foreslå / anbefale "mindfulness" til noen som sliter psykisk, og kanskje tilogmed har fordommer mot slike virkemidler?

Setter pris på alt av svar her. Jeg vil som sagt ikke framstå som en som har den "utlimate" løsningen på personens problem, men jeg er av oppfattelsen av at meditasjon i dette tilfellet ihvertfall ikke innebærer noen risiko, som f.eks selvmedisinering av kjemikalier gjør.

Om noen har tips til gode "guidet" meditasjoner i form av lyd, helst på norsk, så er det også hjertelig velkommen. Takk på forhånd
Sist endret av Chikara; 18. desember 2015 kl. 14:13.
Jeg har selv brukt en app kalt "Mindfulness på norsk" eller noe i den duren og satte pris på guidingen der.

En fremgangsmåte er vel å selge inn appen og meditasjonen som noe du selv bruker, og derfor vil anbefale til person basert på egen erfaring.
Det kan gjøre under! For min mor hjelper det veldig med mindfulness, mens for meg virker det "ikke i det hele tatt".

Er dere jevnaldrende? Har dere er nært forhold? Hvis ja, så vil nok ikke vedkommende være negativ til at du foreslår det. Bli gjerne med på det sammen med vedkommende, tror nok alle har godt av litt meditasjon.

Som Frenor nevner, det finnes utrolig mange bra apper. Lykke til!
Sammen med kognitiv terapi kan meditasjon være et utrolig bra hjelpemiddel for å bedre hverdagen til en som sliter med angst og depresjon. Har tidligere brukt mindfulness - og tenker å ta det opp igjen. Det er ingen mirakelkur som fjerner alle plager, altså er det ikke et våpen, mer et verktøy. Når man sliter med angst og depresjon er det lett å gå på autopilot, og handle etter det man føler er riktig. Mindfulness kan hjelpe henne å bli mer oppmerksom på dette, stoppe tankeprosessen som hele tiden surrer og går og bare være i øyeblikket. Som et lite friminutt fra plagene. Kanskje gjør hun som mange andre og undertrykker tanker og følelser som er vanskelige - mindfulness kan hjelpe henne å se på tanken, akseptere følelsen som kommer og la den passere, uten å undertrykke den. Ellers i hverdagen kan det hjelpe henne å legge merke til detaljer hun ellers ikke ville gjort, som en vakker fugl eller noe morsomt som blir sagt. I stedet for å fokusere innover på egne tanker og følelser, vender hun fokus utover for å verden. Dette er noen av mange positive effekter! (Snakker av egen erfaring)

Det er noe alle - både friske og syke, kan ha godt av å gjøre jevnlig. Kanskje du kan foreslå at dere skal prøve det sammen?
Sist endret av inabsentia; 18. desember 2015 kl. 15:50.
Ja, det er altså snakk om min mor, så en av utfordringene er å overkomme den typiske "de gamle vet best" holdningen, hvor det kan føles uverdig / feil å bli "belært" av sin sønn. Derfor jeg understreker varsomhet i tilnærmingen.

Så ja, jeg tror absolutt veien å gå er å være med henne og delta i prosessen / meditasjonen. Jeg har selv godt av å meditere oftere, selv om jeg ikke har like store problemer. Og det vil nok hjelpe å få henne mindre defansiv om jeg er like mye på hennes side i det hele og ikke bare lemper på med informasjon.

Kjempegode råd sålangt. Tusen takk. Skal sjekke ut appen, Frenor!
Sist endret av Chikara; 18. desember 2015 kl. 16:03.
Nå skal jeg bare kaste inn mine "two cents".

Depresjon mener jeg bunner ut i psykologiske problem, ytre påvirkninger som har skapt traumer. Den eneste måten å få virkelig løst problemet på mener jeg er å utvide forståelsen av problemet, finne ut hvorfor ting har gått som det har gått, og dermed bli trygg på seg selv igjen, skape selvtillit. Dette kan naturligvis ta lang tid og masse jobb, men det er etter min mening den eneste absolutte måten å bli fri på.

Det er ingen overraskelse at noen bruker rusmidler for å få fri fra maset i en liten periode. Men det løser ikke problemet, bare utsetter det.

Det krever jo også masse jobb fra noen som skal hjelpe noen med dette, man må først og fremst forstå hva depresjon er og hva som skaper det, og dermed må man bruke mye tid for å snakke ut med individet som trenger hjelp. Det koster krefter og er en vanskelig og tidkrevende jobb.

Jeg tror nok meditasjon kan være en bra teknikk for å få litt mer ro og balanse i forhold til å skape avstand til traumene og de psykologiske problemene. Kanskje bedre enn rusmidler, hvis man får til det. Man distanserer seg fra problemene, og det skaper en god følelse som man vil gjenoppleve.

For min del kan det hende jeg har brukt meditasjon ubevisst, jeg bare legger meg på sofaen eller senga og lar hjernen jobbe ubevisst med problemene, jeg stoler på at hjernen "jobber ut" problemene selv. Men samtidig prøver jeg konstant å finne grunner til hvorfor ting har gått som det har gått. Jeg gir hjernen verktøyene, men lar den jobbe ubevisst. For ingenting er virkelig tilfeldig. Mye har skjedd fordi man har -latt det- skje. Men igjen, det er ikke alt man har kontroll over, særlig som barn. Så man er jo prisgitt miljøene man er vokst opp i. Målet må bli å få nok selvtillit til å ikke få la det kontrollere en, og bli fri på innsiden, sånn at man kan jobbe mot å oppfylle drømmene sine fordi man bryr seg om seg selv. Ikke fordi en skal "bevise" noe for andre. Da er man prisgitt det andre mennesket. Her kommer jo psykologien inn, dette med tillit og samspill.

Det er også viktig å huske på at hvis det er mennesker som har misbrukt ens tillit, så er det viktig å gå videre fra det mennesket (om ikke bare mentalt), av de riktige grunnene. Man må gå videre fordi man bryr seg om begge to (seg selv og det andre individet), for hvis man går videre på grunnlag av hat, så gir man seg selv en grunn til å hate. Man må gå videre av godhet, da gir man seg selv en grunn til å være bra mot seg selv. Og det må være målet, da er man fri.

Forkast eller bruk det du vil, følte bare for å bidra med det jeg kunne her.
Sist endret av Oro; 18. desember 2015 kl. 16:05.
Jeg begynte selv å meditere for 1 år siden og 3 måneder. Har så og si meditert hver dag siden det.

Jeg orker ikke å skrive noe lang tekst der jeg forklarer detaljert hva det har gjort med meg, for da måtte jeg ha skrevet en bok.

- Depresjonen ble borte
- Sluttet helt å få panikk blant mennesker
- angst borte
- Opplevd en ro og fred helt uten like

Meditasjon gir deg stål kontroll over tankene dine. Der jeg før var et tankevrak uten like, mentalt var alt tåkete. Meditasjon ga meg kontroll over dem. Jeg kan kort fortelle at det har endret livet mitt drastisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Depresjon mener jeg bunner ut i psykologiske problem, ytre påvirkninger som har skapt traumer. Den eneste måten å få virkelig løst problemet på mener jeg er å utvide forståelsen av problemet, finne ut hvorfor ting har gått som det har gått, og dermed bli trygg på seg selv igjen, skape selvtillit. Dette kan naturligvis ta lang tid og masse jobb, men det er etter min mening den eneste absolutte måten å bli fri på.
Vis hele sitatet...
Svada. Eit psykologisk problem er eit psykologisk problem... joda, du treng ikkje vere rakettkirurg for å komme til den konklusjonen.

Det kan imidlertid ha fysiske årsaker, og treng ikkje botne i psykologiske problemer, sjølv om det kan gjere det. Kva du måtte meine er her irrelevant, og det er ignorant av deg å uttale deg mot betre vitande.
Sitat av Chikara Vis innlegg
Ja, det er altså snakk om min mor, så en av utfordringene er å overkomme den typiske "de gamle vet best" holdningen, hvor det kan føles uverdig / feil å bli "belært" av sin sønn. Derfor jeg understreker varsomhet i tilnærmingen.
Vis hele sitatet...
Har du foreslått ting hun har vært skeptisk til før? Om jeg hadde vært mor og et at mine barn hadde foreslått noe som kunne hjelpe meg, hadde jeg vært takknemlig og rørt, ikke flau.. Om hun blir fornærmet når du foreslår det ville jeg pekt på dette - du vil jo bare det beste for henne!

Lykke til!
Jeg vil anbefale denne boka: http://www.adlibris.com/no/bok/mindf...-9788282200189

Det følger et opplegg med meditasjon/kognitiv terapi som er forskningbasert, og det følger med en CD med instruksjoner.
Sitat av Celine Vis innlegg
Har du foreslått ting hun har vært skeptisk til før?
Vis hele sitatet...
For noen år siden ga jeg henne en norsk-oversatt bok av Eckhart Tolle "The Power Of Now" / "Det er nå du lever"

Dette var min egen introduksjon til meditasjon / mindfulness som har hjulpet meg på mange måter. Utfordringen der var at min mor umiddelbart oppfattet dette som belærende "new age" og en forenkling / generalisering av hennes tilstand.

Hun har en tendens til å reagere veldig defansivt så snart man foreslår et alternativ eller løsning, og da virker det nesten som om hun har blitt for komfortabel / trygg i sine negative tankestrømmer og derfor ikke vil la egoet sitt utforske nye og ukjente perspektiver. Fordi det ikke finnes noen "enkel løsning". Det skal liksom være vanskelig.

Dette høres veldig flytendes og woo-woo ut når jeg skriver det, men dette er min personlige oppfattning. Derfor understreker jeg varsomhet rundt tilnærmingen. Jeg forstår at freak.no ikke er en altvitende, men alle erfaringer og råd blir tatt godt imot her.
Sitat av Chikara Vis innlegg
For noen år siden ga jeg henne en norsk-oversatt bok av Eckhart Tolle "The Power Of Now" / "Det er nå du lever"

Dette var min egen introduksjon til meditasjon / mindfulness som har hjulpet meg på mange måter. Utfordringen der var at min mor umiddelbart oppfattet dette som belærende "new age" og en forenkling / generalisering av hennes tilstand.

Hun har en tendens til å reagere veldig defansivt så snart man foreslår et alternativ eller løsning, og da virker det nesten som om hun har blitt for komfortabel / trygg i sine negative tankestrømmer og derfor ikke vil la egoet sitt utforske nye og ukjente perspektiver. Fordi det ikke finnes noen "enkel løsning". Det skal liksom være vanskelig.

Dette høres veldig flytendes og woo-woo ut når jeg skriver det, men dette er min personlige oppfattning. Derfor understreker jeg varsomhet rundt tilnærmingen. Jeg forstår at freak.no ikke er en altvitende, men alle erfaringer og råd blir tatt godt imot her.
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at meditasjon gjør en i stand til å bli oppmerksom på mønstre i adferd og tanker, som man kanskje ikke var klar over fra før, eller eventuelt er vant med å oppdage for sent slik at man ikke kan gjøre noe for å ta et alternativt valg. Ikke mer eller mindre. Så ingen kur for angst / depresjon i mine øyne. Men hvis det er slik at depresjonen bunner i en uheldig subjektiv opplevelse av virkeligheten over tid, som ofte er tilfellet, så kan det være god hjelp å bli oppmerksom på de skjulte tankemønstrene som styrer en, slik at man har muligheten til å ta andre valg i hverdagen.

Hun må igrunn ha viljen til å putte inn arbeidet selv. Ser ganske enkelt at det kan være litt provoserende å bli tipset om å meditere når man er deprimert. Blir jo fort oppfattet enten som at man tar svært lett på diagnosen, eventuelt at man sier: "Hei! Du har hatt et vanskelig liv! For å få ha det så bra som oss andre, som ikke har hatt et like vanskelig liv, må DU gjøre en ekstra innsats, som ingen av oss andre trenger å gjøre."

Vanskelig å finne informasjon som ikke bikker over i å bli for new-agey/spektakulær/cheesy/østlig orientert. Men kanskje det finnes noe bra info på internett som du kan gi henne så hun skjønner hvorfor det kan være noe som kan være verdt å se på?
Sitat av bocca Vis innlegg
Hun må igrunn ha viljen til å putte inn arbeidet selv. Ser ganske enkelt at det kan være litt provoserende å bli tipset om å meditere når man er deprimert. Blir jo fort oppfattet enten som at man tar svært lett på diagnosen, eventuelt at man sier: "Hei! Du har hatt et vanskelig liv! For å få ha det så bra som oss andre, som ikke har hatt et like vanskelig liv, må DU gjøre en ekstra innsats, som ingen av oss andre trenger å gjøre."
Vis hele sitatet...
Dette.

Det er nettopp dette dilemmaet som gjør situasjonen vanskelig. Man vil hjelpe, og vet om et virkemiddel, som meditasjon, som kan hjelpe (om ikke fullt, men litt) på omstendighetene. Men bare det å foreslå meditasjon i seg selv kan fort bli oppfattet som at man tar lett på saker og ting, og dermed gi personen enda mindre lyst til å prøve ut meditasjon, da det har blitt skapt negativ konnotasjoner til det.

En høyt "opplyst" guru ville vel sagt at man bør selv være den forandringen man ønsker å se i noen andre. (Ghandi?) Så ja, man vil jo selvsagt hjelpe, men man vil ikke at ønsket om hjelp skal virke mot sin hensikt.

Takker igjen for alle svar.
Synes du bør ta deg en tur til psykolog. Har en tanke om at de som kommer lengst med meditasjon trenger ekstrem selvinnsikt. Såklart, en kan få bedre selvinnsikt med meditasjon men det krever et grunnlag. Hvis familiemedlemmet ditt føler at kognitiv terapi ikke er til hjelp så kan h*n spørre om meditasjon. Psykologen vet nok mye om det.
Sitat av Chikara Vis innlegg
Dette.

Det er nettopp dette dilemmaet som gjør situasjonen vanskelig. Man vil hjelpe, og vet om et virkemiddel, som meditasjon, som kan hjelpe (om ikke fullt, men litt) på omstendighetene. Men bare det å foreslå meditasjon i seg selv kan fort bli oppfattet som at man tar lett på saker og ting, og dermed gi personen enda mindre lyst til å prøve ut meditasjon, da det har blitt skapt negativ konnotasjoner til det.

En høyt "opplyst" guru ville vel sagt at man bør selv være den forandringen man ønsker å se i noen andre. (Ghandi?) Så ja, man vil jo selvsagt hjelpe, men man vil ikke at ønsket om hjelp skal virke mot sin hensikt.

Takker igjen for alle svar.
Vis hele sitatet...
Sam Harris har en del videoer om meditasjon. Nevner han fordi han er en skikkelig smart fyr som basicly lever av å kritisere religion og alternativbransjen. Flink å ikke gli over i woo-woo. Syns han forklarer ganske bra:
https://www.youtube.com/watch?v=Iwac6Uk-zyk

Han har også en svært populær bok som jeg begynte å lese i, men syns selv den var litt kjedelig.
Sist endret av bocca; 18. desember 2015 kl. 22:39.
Takk for linken om Sam Harris. Virker som en type jeg kan kan klare og høre på om han kritiserer alternativ-bransjen og religion, men likevel mener at mindfullness og meditasjon kan være bra værktøy.

Hva heter boken hans?

Og hva synes folket her om "the power of now"? Er det vel mye altenativt, eller er det tankeganger og terapi rotet i noe logikk? Dårlig forklart men dere skjønner kanskje.

Finnes det bøker i denne sjangeren som kan anbefalles?
Sist endret av Picard; 19. desember 2015 kl. 05:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Boka heter "Waking up: a guide to spirituality without religion".

Syns det var mye bra i "Power of Now", men ble igrunn for mye for min del. Er litt "han-starter-en-sekt" faktor. Men samtidig er ikke tingene han snakker om veldig alternative.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Svada. Eit psykologisk problem er eit psykologisk problem... joda, du treng ikkje vere rakettkirurg for å komme til den konklusjonen.

Det kan imidlertid ha fysiske årsaker, og treng ikkje botne i psykologiske problemer, sjølv om det kan gjere det. Kva du måtte meine er her irrelevant, og det er ignorant av deg å uttale deg mot betre vitande.
Vis hele sitatet...
Så merkelig at du ordlegger deg slik når Arne J helt tydelig ikke er ute etter å komme med en fasit. Det hadde vært enkelt hvis vi kunne forstå psykiske lidelser kun ut fra biologiske modeller, men det er ikke tilfelle. Hjerneavbildningsstudier er sjelden nok for å forklare psykiske symptomer og monoamino-hypotesen er høyst spekulativ.

Fordi psykiske symptomer (i motsetning til somatiske symptomer) ofte er ledsaget av skam og skyld, er en av de viktigste leddene i bedringsprosessen å lære seg å gi selvstøtte. En utmerket måte å utvikle denne evnen er mindfullness og meditasjon. Å sette seg inn i CFT og ACT kan være et godt sted å starte. Lykke til!