Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3330
Hei, for noen uker siden registrerte jeg meg på netthandelen og vant et par auksjoner, jeg betalte ikke for varene og nå må jeg betale et såkalt passivtgebyr. Hvis ikke jeg betaler dette så får jeg inkassovarsel. Det jeg lurer på siden jeg er under 18 år gammel om jeg faktisk er pliktig til å betale inkasso.
Når jeg regIstrerte meg skrev jeg at jeg var under 18 år.
Dumt å by på ting du ikke vil betale for.

Fra spøk til alvor -
Hm, er ikke helt sikker, men trur også at du ikke kan bli krevd for noe som helst siden du er under 18 år.
Spørs i det hele tatt om du har noe verdifullt av eiendom dem kan ta fra deg.
Tenker da på bil, motorsykkel +++ ting som er registrert på deg som er av en verdi.
Sist endret av Frktm; 1. juli 2013 kl. 15:01.
Det er ikke lov å sende saker med kunde under 18år til inkasso.
"Barn" har ikke mulighet til å skaffe seg gjeld.
Trådstarter
Siden jeg har opplyst at jeg er over 18, er det noe de kan bruke imot meg?
Skrev du at du var over eller under 18 år? Du sier 2 forskjellige ting. ^^
Trådstarter
Sitat av Frktm Vis innlegg
Skrev du at du var over eller under 18 år? Du sier 2 forskjellige ting. ^^
Vis hele sitatet...
Whoops, jeg er under 18, men skrev at jeg var over.
Tviler.. Når en skal sende saken til inkasso og plotter inn fødselsnummer ser en fort at personen er under 18 og inkassoselskapet vil ikke sende noen inkasso.
Retter litt på det jeg skrev i stad. Det er lov å sende inkasso til personer under 18, men det er ikke lov å kreve verken renter/gebyr/salær så i prisippet kan en vente til en dør med å betale da det ikke renter seg.
Det kan vel kjøres inkasso og at pengene til slutt blir trukket fra din lønn. Men aldri mer enn opprinnelig beløp.
Og det er jo ingen inkassobyrå som ønsker å drive inn disse pengene uten å få noe for det i gebyrer osv.
I praksis er altså inkasso mot personer under 18 år bortkastet tid og penger om det ikke gjelder store summer.

Men i fremtiden. Ikke by på ting du ikke skal ha
Sist endret av Taerc; 1. juli 2013 kl. 15:14.
Når du er under 18 kan du ikke sette deg i gjeld, og du behøver ikke gjøre annet enn å opplyse om at du er mindreårig så vil inkassokravet frafalles.
Hvis du har mottatt varer er det bare å sende dem tilbake - du kan ikke beholde dem.

Dog vil en annen problemstilling være om Netthandelen kan anmelde deg for falskneri siden du har oppgitt å være over 18 år.

Sitat av Atle Vis innlegg
Tviler.. Når en skal sende saken til inkasso og plotter inn fødselsnummer ser en fort at personen er under 18 og inkassoselskapet vil ikke sende noen inkasso.
Retter litt på det jeg skrev i stad. Det er lov å sende inkasso til personer under 18, men det er ikke lov å kreve verken renter/gebyr/salær så i prisippet kan en vente til en dør med å betale da det ikke renter seg.
Det kan vel kjøres inkasso og at pengene til slutt blir trukket fra din lønn. Men aldri mer enn opprinnelig beløp.
Og det er jo ingen inkassobyrå som ønsker å drive inn disse pengene uten å få noe for det i gebyrer osv.
I praksis er altså inkasso mot personer under 18 år bortkastet tid og penger om det ikke gjelder store summer.

Men i fremtiden. Ikke by på ting du ikke skal ha
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt. En avtale om gjeld du har inngått før du fyller 18 er ugyldig, og kreditor kan ikke avvente til du fyller 18 for så å kreve den inn. Kravet frafalles i det du leverer tilbake eventuelle ting du har mottatt.
Sitat av doseren Vis innlegg
Ikke helt korrekt. En avtale om gjeld du har inngått før du fyller 18 er ugyldig, og kreditor kan ikke avvente til du fyller 18 for så å kreve den inn. Kravet frafalles i det du leverer tilbake eventuelle ting du har mottatt.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på hvis man ikke leverer tilbake en vare eller har forbrukt den.
Kravet vil gjelde fra før man er 18 og helt til man betaler eller kravet frafalles.
Hvis dette ikke skjer vil man jo skylde denne summen til man dør.
(Mener altså ikke at inkassobyrået kan vente til du har fylt 18 for så å sende inkasso)

Nevte at man kan bli trukket i lønn av namsmann da jeg regner med dette kan skje hvis firma faktisk velger å kjøre inkasso. Man har jo lov til å kjøre vanlig inkasso mot barn under 18. Man har bare ikke lov å ta gebyr/renter og salær

"I følge lovavdelingen i Justisdepartementet er det anledning til å inndrive krav mot mindreårige. Men purregebyr eller inkassosalær kan ikke belastes barnet."

Kilde:
https://www.conecto.no/templates/page.aspx?id=297
Dem kan ikke kreve at du betaler men du vill bli registrert hos Inkassoselskapet og få problemer når du blir 18 og faktisk vill ta lån til hus, bil, ny pc osv.
Snakker av erfaring!

Så ville heller betalt det gebyret. hvor mye snakker vi om?
Du skrev under på at du var over 18 registrerte deg der. Så tror heller du bør betale gebyret
Hvorfor i helvete bestiller du noe du ikke er tenkt til å betale?
Trådstarter
Sitat av Labruzzo Vis innlegg
Hvorfor i helvete bestiller du noe du ikke er tenkt til å betale?
Vis hele sitatet...
Hvordan i helvete vet du at jeg ikke hadde tenkt til å betale? For meg så virket det som om det skulle komme med postoppkrav, men det gjorde det ikke så jeg hadde ikke penger til å betale det. Så kom passivtgebyret og det fristet ikke å betale 200 spenn for absolutt ingenting.
Sitat av Donhin Vis innlegg
Hvordan i helvete vet du at jeg ikke hadde tenkt til å betale? For meg så virket det som om det skulle komme med postoppkrav, men det gjorde det ikke så jeg hadde ikke penger til å betale det. Så kom passivtgebyret og det fristet ikke å betale 200 spenn for absolutt ingenting.
Vis hele sitatet...
Hvorfor benyttet du deg ikke av angreretten som du har inntil 14 dager etter kjøp? Og når du opprettet en konto der, godtok du samtidig vilkårene for passivtgebyret, så det nytter ikke å komme i ettertid og si at det "ikke fristet" å betale.

Det er forøvrig ikke ulovlig å drive inn penger fra folk under 18, men de har ikke lov å belaste deg for inkassosalær og purregebyr, kun det originale beløpet.

http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=195

Foretar ikke Netthandelen noen slags kredittsjekk før de sender ut fakturaer?
Sitat av Atle Vis innlegg
Jeg tenkte på hvis man ikke leverer tilbake en vare eller har forbrukt den.
Kravet vil gjelde fra før man er 18 og helt til man betaler eller kravet frafalles.
Hvis dette ikke skjer vil man jo skylde denne summen til man dør.
(Mener altså ikke at inkassobyrået kan vente til du har fylt 18 for så å sende inkasso)

Nevte at man kan bli trukket i lønn av namsmann da jeg regner med dette kan skje hvis firma faktisk velger å kjøre inkasso. Man har jo lov til å kjøre vanlig inkasso mot barn under 18. Man har bare ikke lov å ta gebyr/renter og salær

"I følge lovavdelingen i Justisdepartementet er det anledning til å inndrive krav mot mindreårige. Men purregebyr eller inkassosalær kan ikke belastes barnet."

Kilde:
https://www.conecto.no/templates/page.aspx?id=297
Vis hele sitatet...
My bad.
Uansett, skal de opprettholde kravet må TS ha fått en vare. Passivtgebyret er jeg nokså sikker på at de bare kan drite i, for det er en gjeld TS ikke hadde mulighet til å oppta.
Det er ikke lov å sende til inkasso når du er under 18. Hilsen en som har jobbet hos Lindorff
Sitat av http://uit.no/ansatte/organisasjon/artikkel?p_document_id=237731&p_dimension_id=&p_lang=
En medkontrahenten som er i god tro, vinner rett selv om den umyndige ikke hadde rett til å disponere over pengene. Ved vurderingen av dette god tro kravet må man ta i betraktning tenåringens alder, beløpets størrelse, hva avtalen dreier seg om og forholdene rundt avtaleslutningen.

Selv om tenåringer som utgangspunkt ikke blir bundet av avtaler inngått i strid med vergemålsloven, bortfaller ikke en hver avtale. Den kan godkjennes uttrykkelig eller stilltiende av vergen. Nå kan man jo risikere at vergen bare godkjenner avtaler som viser seg å utvikle seg i gunstig retning for den umyndige, slik at medkontrahenten blir sittende igjen med de ugunstige avtalene. For å forhindre spekulasjon på denne måten, har vi en regel som til en viss grad skal ivareta medkontrahentens interesse.

Dersom man uvitende om umyndigheten har inngått en avtale som den umyndige ikke bindende kunne gjøre på egen hånd, f eks en avtale om avbetalingskjøp, kan den annen part gå fra avtalen, jf vgml § 36. En forutsetning er at avtalen ikke gyldig er oppfylt. Oppfyllelsen må ha skjedd med vergens samtykke, eller med midler den unge hadde rett til å råde over på egen hånd.
Vis hele sitatet...
Ser ut som en juridisk nøtt dette her, siden selve handelen jo ikke tok sted, men gebyret er fullstendig i tråd med avtalen som OP godtok da han laget en konto der, og Netthandelen var i god tro siden OP oppga falsk alder.
Sist endret av KultNick; 2. juli 2013 kl. 12:29.
Men, er det ikke straffbart å opp gi falsk alder?
Du kan si det at Netthandelen har rett til å kreve pengene av TS, men, hverken de eller et inkassoselskap, eller en annen instans for den saks skyld, har rett til å kreve han for gebyr, salær, renter eller andre omkostninger.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=455100