Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 27728
Sitat av Angelina Vis innlegg
Jasså - en norsk ambassade er faktisk nødt å ha tilholdssted I NORGE for at det skal telle? Så utrolig logisk.
Vis hele sitatet...
Teknisk, og praktisk sett, en ambassade er i landet den tilhører. Norges ambassade i Sverige er i Norge. I det øyeblikk du går inn i USAs ambassade ER du i USA, og da gjelder USAs lover.
Tilbake til poenget, det har jo allerede skjedd: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1214501.ece
Sitat av Angelina Vis innlegg
Vi har kirker i Norge fordi Norge er kristent, til din opplysning.
Vis hele sitatet...
Så du mener at vi skal bare holde oss til statskirken? Hva med alle de som har en annen trosretning, skal vi bare unlate å bry oss om dem? Det blir for dumt med ytringsfrihet om at man kan si og mene det man vil (innen for rimelighetens grenser), men at det ikke skal være andre gudshus.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Angelina Vis innlegg
Vi har kirker i Norge fordi Norge er kristent, til din opplysning.
Vis hele sitatet...
Du spurte ikke om hvorfor vi har kirker i Norge og jeg har aldri påstått at det bare er en grunn til at vi har dem her. En annen god grunn til å ha moskeer i Norge, som ivioynar påpeker, er at det finnes en betydelig del muslimer her i landet.
Jeg ser ikke hvordan den posten din tilføyer noe til argumentasjonen din.
Sitat av sky_king Vis innlegg
Å tegne Mohammed er også en symbolsk handling.
Vis hele sitatet...
Her ville det vært langt mer passende å sammenligne med kristendommens "profet", Jesus. Hvordan hadde kristne reagert om muslimene tegnet morsomme tegninger av ham? Sannsynligvis gitt faen. Muligens blitt fornærmet, men ty til så ekstreme virkemidler? Nei.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Her ville det vært langt mer passende å sammenligne med kristendommens "profet", Jesus. Hvordan hadde kristne reagert om muslimene tegnet morsomme tegninger av ham? Sannsynligvis gitt faen. Muligens blitt fornærmet, men ty til så ekstreme virkemidler? Nei.
Vis hele sitatet...
De bryr seg ikke fordi det ikke går i mot religionen deres å tegne Jesus! I Islam er det ikke lov å ha bilder av Allah eller profeten(e?) hvis jeg ikke husker feil, og hvorfor kan ikke vi respektere det?

Det er ikke noen grunn til å tegne Mohammed og så skylde på ytringsfriheten på pur faen.
Sist endret av sky_king; 20. mai 2010 kl. 21:14.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Flaggbrenning er en symbolsk handling. Et flagg er noe helt konkret som har tilknytning til et land. Hvilket er felles for absolutt alle land verden over, det er ikke bare at tøystykke, det er et symbol som representerer et land. Noe som i motsetning til en påstått Muhammed faktisk har sin eksistens.

En avis er bare et papirstykke, totalt uten innhold, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Tegning av Profeten Muhammed er en symbolsk handling. Muhammed er noe helt konkret som ikke bare har tilknytning til religionen islam, men også flere land. Dette er felles for de fleste muslimske land verden over, Muhammed er ikke bare en hvilken som helst person, han er den største profeten for en av verdens største religioner og dermed svært viktig for mange mennesker. Symboleffekten Muhammed har i Koranen kan være like sterk for en muslim som et flagg har for et medlem av en nasjon.
Tydeligvis var det greiest å brenne flagg siden noen, dvs. Angelina, ble veldig opprørt over alle muslimer og mener de er forkastelige som driver på slik.

Troll troller med de de kan.


Sitat av Angelina Vis innlegg
Flaggbrenning er en symbolsk handling. Et flagg er noe helt konkret som har tilknytning til et land. Hvilket er felles for absolutt alle land verden over, det er ikke bare at tøystykke, det er et symbol som representerer et land. Noe som i motsetning til en påstått Muhammed faktisk har sin eksistens.
Vis hele sitatet...
Og her synes jeg at du bør ta en liten pause fra tastaturet og overveie om ikke kanskje det er noen betenkeligheter i måten du argumenterer på.

Kanskje noen tolker muhammedtegning som minst en like sterk symbolsk handling, det er vel kanskj derfor de reagerer? Du bør lære å i det minst *prøve* forstå hvordan andre mennesker ser på ting.

Og Muhammed var en høyst ekte person, på mange flere måter enn Norge kan sies å "eksistere". Nasjonalstaten er til syvende og sist en idè.
Sist endret av Kinseek; 20. mai 2010 kl. 21:19.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Teknisk, og praktisk sett, en ambassade er i landet den tilhører. Norges ambassade i Sverige er i Norge. I det øyeblikk du går inn i USAs ambassade ER du i USA, og da gjelder USAs lover.
Vis hele sitatet...
Ikke ifølge wikipedia:
Sitat av Wikipedia
Det hevdes av og til at ambassader har ekstraterritoriell status, ved at de ikke er en del av territoriet til den staten de ligger i, men derimot del av territoriet til senderstaten. Dette er ikke riktig. En ambassade er underlagt vertsstatens lovgivning, noe som blant annet innebærer at straffbare handlinger vil være underlagt nasjonal straffelov fullt ut, utbygging på eiendommen vil kreve byggetillatelse osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og Muhammed var en høyst ekte person, på mange flere måter enn Norge kan sies å "eksistere". Nasjonalstaten er til syvende og sist en idè.
Vis hele sitatet...
En geopolitisk ide som baserer seg på at nordmenn har bodd i dette området i flere tusen år.
Sist endret av St.Vitus; 20. mai 2010 kl. 21:53.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
En geopolitisk ide som baserer seg på at nordmenn har bodd i dette området i flere tusen år.
Vis hele sitatet...
Det kalles en stat. Stat, nasjon, forskjell. Hva med samer? Samisk nasjonalitet, Norsk/Svensk/Finsk stat.
Ja. Men poenget mitt var at en nasjon er en mer håndfast ide enn de religiøse ideene til en som har bodd i en hule, og fått besøk av gud. Men det var vel bare at Kinseek skulle poengtere at Muhammed har levd, noe Angelina sådde tvil om.
finnes 1000000000000 andre ting og tegne, men alikevell... Ber om ''trøbbel''.
Men er kansje bra for islam landa ( som ofte er Uland) og se hva ytrings frihet er !
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
har ikke lest alle postene, men:

slik jeg har forstått (og trodd frem til nå?) er at det er muslimene som ikke har lov til å tegne Allah, Muhammed etc.
hvorfor kan ikke "vi andre" tegne han da?

hvis jeg ikke liker Svampebob, og bestemmer at han skal ikke tegnes, har jeg da rett til å nekte en hel verden å tegne han? (jaja tynt grunnlag, en dårlig sammenligning, i know)
har jeg rett til å straffe andre som ikke er i min tro, mitt nabolag eller mitt land for den saks skyld?

beklager om jeg synes dette er for dumt. men jeg hadde heller aldri tatt meg bryet med å tegne bare for å irritere. er mange mer vesentlige ting i denne verden enn å starte wannabe-ww3 pga papir (logikken her ville være papir=penger om en først skulle krige.)

føler en del mennesker der ute (typ "krigshissere" fra begge sider) burde chille litt mer, og gi respekt til hverandre.
er vel få som går direkte bort til en litt lubben en og kaller dem feite, annet enn for å hevde seg selv?
visse temaer tar man ikke da føler jeg, diskutere hvor tynn en er og skryte av det oppi trynet til en som sliter med å gå ned f.eks. lite respektfullt og unødvendig deluxe.


folk krangler om de dummeste ting... så jo den artikkelen i vg med saksøkt birøkter pga vepsebæsj.
get a life !
"Jeg er for at man skal kunne fleipe, og ha humor med hva som helst. Men dersom noen blir åpenbart støtt og lei seg, så er det brått ikke like morsomt lenger.

Med mindre poenget i seg selv er å støte, terrorisere og plage andre da. Da koser man seg sikkert med det.

Dette med karikatur-tegningene begynte sikkert som et forsøk på å teste ut grensene i yttringsfriheten, men dette begynner å minne mer og mer om mobbing.

Test ut grensene på noen andre temaer enn muslimene.. jeg er lei den vitsen.. jeg har hørt den før.. Det gir meg ingen ting å se at folk hakker løs på andre mennesker gang på gang på gang.

Vi har EGNELTIG ingen interesse av å tegne mohammed på nedvredigende måter siden det er en gammel vits. Vi gjøre det bare fordi vi kan.

Akkurat som den store sterke bølla på skolen banker mobbeofferene gang på gang. ikke fordi de har gjort han noe... men fordi han kan."

Syntes dette var så bra sagt av en annen debbatant på et annet forum at jeg likegodt tok friheten og postet det her.
Jeg har egentlig ikke noe imot at de blir sinte av at vi tegner deres hellige profet muhammed. Har ikke forståelse for hvorfor, men har respekt for det.

Men når de gir drapstrusler og utfører drapsforsøk på grunn av en primitiv tegning, da kjenner jeg at jeg blir sint jeg også. Attpåtil at de brenner flagget vårt og hater landet vårt fordi èn person tegnet èn tegning?

De kan jo få lage seg sin egen dag der de tegner kristendommens personligheter i den form og farge de vil. Jeg kommer til å ta det med et smil. Er jo bare humoristisk.

Men men, jeg kommer ikke til å involvere meg i noe av dette. Best stay out of it.
Tegninger av noens profet aldri har vært nødvendig for ytringsfrihetens formål.
Friheten betyr ikke en automatikk i hvilken som helst form for ytring. All frihet innehar nettopp en beskyttelse og respekt for hver enkelt. Å respektere en ytrings form mer enn menneskers hellige verdier og identitet er en feilvurdering. Nei til flere Muhammed tegninger!!
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av wiito Vis innlegg
finnes 1000000000000 andre ting og tegne, men alikevell... Ber om ''trøbbel''.
Men er kansje bra for islam landa ( som ofte er Uland) og se hva ytrings frihet er !
Vis hele sitatet...
Ja, fordi ytringsfrihet er å oppføre seg totalt urespektløst ovenfor mangfoldige mennesker fordi man vil provosere, or not.
Neutral Good
Mith's Avatar
Dette er ett politisk virkemiddel, en tegning som setter ett kritisk fokus på ytringsfrihet, religiøse fanatikere og den arabiske delen av verden. Det er en viktig debatt og dette er ett legitimt innspill. Det forsvarer faktisk Everybody Draw Mohammed Day.

Dette er resultatet av Everybody Draw Mohammed Day og det er totalt verdiløst oppgulp fra folk som ikke forstår seg på situasjonen. Dette er det folk bruker som brekkstang for ytringsfriheten og ytringer de mener er viktig å forsvare. Det gidder ikke jeg, fordi dette og lignende tegninger er meningsløst piss, uavhengig av hva saken dreier seg om.
Sist endret av Mith; 22. mai 2010 kl. 15:17.
http://www.vgtv.no/?id=30464 Er det noen her som føler at æren deres blir krenket? tror de den vanlige Nordmann føler seg krenket?
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
http://www.vgtv.no/?id=30464 Er det noen her som føler at æren deres blir krenket? tror de den vanlige Nordmann føler seg krenket?
Vis hele sitatet...
Det finnes Nordmenn som blir forbanna om du lar flagget røre bakken når du vimser langs gaten på 17-mai.
Det finnes nasjonalistiske Nordmenn som knytter sin personelige ære opp mot symboler for Norge.

Jeg har en ære som ikke knyttes opp mot et symbol for Norge, flagget vårt er fint å ha når man skal identifisere Nordmenn fra andre landsmenn, men jeg blir ikke forbanna når noen prøver å provosere ved å brenne et norskt flagg.

For meg er dette en utelukkende teit og desperat handlig.

På nøyaktig samme måte finnes det muslimer som blir forbannet når noen tegner profeten dems, siden dette er knyttet til deres personelige ære.
Jeg kan ikke relatere til dette personelig, siden min ære ikke har noen tilknyttning til symboler eller illustrasjoner.

Det å tegne muhammed for å provosere er like teit som å brenne norske flagg for å provosere.

I mine øyne kan man skildne mellom to typer mennesker: de som knytter sin ære til symboler for den nasjonen de identifiserer seg med, og de som ikke knytter nasjonale symboler til sin personelige ære.

Jeg vedder på at det er mange muslimer som synes flaggbrennerne er teite som tror nordmenn blir provosert av at symbolet vårt blir "skjendet".
På samme måte er det mange her i Norge som synes karikaturtegnerne er teite som tror at alle muslimer blir provosert av at profeten dems blir "skjendet".

Brenn så mange flagg og tegn så mange profeter dere vil, vi Nordmenn og Muslimer som ikke knytter sin personelige ære til symboler og tegninger vil sitte på sidelinja og le.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Brenn så mange flagg og tegn så mange profeter dere vil, vi Nordmenn og Muslimer som ikke knytter sin personelige ære til symboler og tegninger vil sitte på sidelinja og le.
Vis hele sitatet...
Dette har hatt og vil fortsette og få politiske konsekvenser, det er ikke bra. Derfor skal vi ikke bare la alle holde på som dem vil og le, det vil ramme oss eventuelt. Foreløpig sitter jeg på siden og varsom observerer, jeg involverer meg ikke før ting eskalerer, faktisk har jo hele oppstanden roet seg ned nå.
Men å sove er ikke et alternativ.
Sitat av Sio Vis innlegg
Dette har hatt og vil fortsette og få politiske konsekvenser, det er ikke bra. Derfor skal vi ikke bare la alle holde på som dem vil og le, det vil ramme oss eventuelt. Foreløpig sitter jeg på siden og varsom observerer, jeg involverer meg ikke før ting eskalerer, faktisk har jo hele oppstanden roet seg ned nå.
Men å sove er ikke et alternativ.
Vis hele sitatet...
Hvordan stopper man en krig om ære mellom mennesker som tegner og brenner hverandres nasjonale/religøse symboler?
Skal vi inngå en fredsavtale mellom karikaturtegnere og flaggbrennere?
Gjøre nasjonale og religøse symboler ulovelige å tegne/skjende?

Dette er en krig mellom mennesker som har knyttet for mye av sin personelige ære mot symboler som representerer dem som person.

For å ta et lignende eksempel: Fotball-Hooligans!
De lager sanger og slagord om hvordan spillere fra motstander-lag er dumme og de galeste begynner å bruke vold og ødelegger fotballkamper for alle oss andre.

Vi ser for oss en fotballbane, med to lag bestående av hendholdsvis Nordmenn, Dansker, Engelskmenn etc. og på det andre laget diversje muslimske nasjoner.

(Selve fotballkampen er handel og politikk etc. ikke egentlig relevant)

Midt i kampen bryter det ut to grupper med hooligans fra fansen til hvert lag, den ene gruppa hooligans har tegnet keeperen til det muslimske laget som suger kuk, den andre gruppen hooligans brenner logoen til det andre laget. Til slutt stormer begge hooligans-gruppene fotballbanen, og ødelegger den politiske harmonien.

Hva gjør man når hooligans ødelegger en fotballkamp?
Politiet putter hooligans fra begge gruppene av fans i kasjotten.

Dette er for å sette dette på spissen, men jeg synes karikaturtegnerene og flaggbrennerne er hooligans som har knyttet for mye av sin personelige ære i et fotballlag de enten kaller sin religion eller sin nasjonalitet.

På samme måte som det finnes fans av Norge som nasjon og fans av Islam som religion, finnes det fans av Manchester og Liverpool.
Det finnes desværre også hooligans, både hos fansen til Norge som nasjon, Islam som religion og Manchester og Liverpool som fotballlag.

Og som alle vet, ødelegger hooligans for moroa til alle de andre fansene når de bryter ut i fotballkamper.

Nordmenn/Muslimer flest = Fans
karikaturtegnere/flaggbrennere = hooligans
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
@Turbolego

Hvorfor siterte du meg før det siste innlegget?
Du sier bare det du skrev i det forrige innlegget med en metafor, stiller noen spørsmål relevante til trådens problemstilling (til meg da?) og skriver at dette er en krig (krig faktisk) mellom noen andre som ikke angår oss.

Det eneste jeg finner utav her er at du kanskje missforstod mitt bruk av involvere. Det handler ikke om å bli aggressiv, men å stoppe offensiver, på fredelig vis. Det er også delvis svaret på hvordan man stopper en slik krig, som ikke finnes enda.

Jeg var da vitterlig ikke uenig med deg i det første innlegget ditt, så metaforen var da helt unødvendig.

Eneste jeg sa var at der kan bli politiske / statlige konsekvenser av dette. Det er nemlig flere muslimske stater hvor de som sitter med makta faktisk bryr seg om vi tegner karikaturer eller ikke.
Sitat av Sio Vis innlegg
@Turbolego

Hvorfor siterte du meg før det siste innlegget?
Du sier bare det du skrev i det forrige innlegget med en metafor, stiller noen spørsmål relevante til trådens problemstilling (til meg da?) og skriver at dette er en krig (krig faktisk) mellom noen andre som ikke angår oss.

Det eneste jeg finner utav her er at du kanskje missforstod mitt bruk av involvere. Det handler ikke om å bli aggressiv, men å stoppe offensiver, på fredelig vis. Det er også delvis svaret på hvordan man stopper en slik krig, som ikke finnes enda.

Jeg var da vitterlig ikke uenig med deg i det første innlegget ditt, så metaforen var da helt unødvendig.

Eneste jeg sa var at der kan bli politiske / statlige konsekvenser av dette. Det er nemlig flere muslimske stater hvor de som sitter med makta faktisk bryr seg om vi tegner karikaturer eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, da jeg skrev at dette var "en krig om ære" mente jeg en krig mellom to grupper som føler deres ære har blitt krenket, ikke en krig mellom hele land.
I mine øyne er det en faktisk krig mellom to grupper "hooligans" som uten å tenke på resten av "fansen" til "laget" ødelegger "fotballkamper" og skaper dårlig stemning mellom "lagene".

Ja, jeg er enig at dette kan få politiske konsekvenser, det er dette jeg illustrerer når jeg sier i metaforen min at gruppene med hooligans bryter sammen og ødelegger fotballkampen, hvor fotballkampen er forholdet mellom norge, danmark, england etc. og de muslimske nasjonene.

Spørsmålet er ikke om hooligans kommer til å ødelegge den politiske harmonien mellom de to lagene, det er bare et tidsspørsmål før dommeren avlyser hele kampen!

Spørsmålet er: hvordan stopper man hooligans, før deres krig om personelig ære ødelegger for resten av fansen?

Ifølge football-hooligans.info synes utestengelse fra fotballkamper å være et populært virkemiddel og er et tiltak jeg vil støtte.
Hvordan man skal klare å holde fotballkampen åpen for fans av Norge som Nasjon og Islam som religion, og stenge ute hooligans, er vanskelig.
Selv under fotballkamper med høy sikkerhet sniker det seg inn hooligans som bare er ute etter å lage kvalm.

Man kan ikke like enkelt stoppe hooligans av norge og islam som man gjør under en fotballkamp, siden det ikke finnes noe felles politi som kan straffe både norske og islamske hooligans!

Jeg er ikke uenig med deg, Sio, jeg bare prøver å illustrere hvor vanskelig det er å stoppe hooligans.