Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 7562
Jeg, fettern min og noen venner av han følte en gang for å bedrive litt faenskap og kjøre 2 biler side om side i en 2 felts vei ganske sakte og lage litt kø. Jeg hadde drukket og brydde meg egentlig ikke en dritt om hva han gjorde utenom å kjøre meg hjem. Men dagene etterpå grublet jeg over om at dette var ulovlig eller ikke. Jeg mener, du setter ingen risiko i trafikken av å kjøre sakte (utenom egen sikkerhet hvis noen får tak i deg da)

Noen svar?
Ja, du kan bli bøtelagt for å kjøre for sakte.
Hinder du trafikken er det ulovelig ja.
ok takk for svar skal prøve å si ifra til han neste gang han får en "god" ide
Det er veldig farlig med biler som kjører for sakte, og det er også derfor UP har i hele sommer vært mye ute på veiene for å stoppe de som kjører for fort.
Det står ingenting i veitrafikkloven om at det ikke er lov å kjøre for seint. Men det står derrimot at det ikke er lov å hindra trafikk, eller å skapa farlige situasjonar.
Når noen kjører for seint, så fører det til at sjåføren som ligger bar har lyst å kjøre forbi, sjåfører bak han igjen blir irritert for at det går tregt, så blir han irritert over at sjåføren forran ikke kjører forbi, og slik holder det på. Så etter deres kjøretur så skal jeg vedde på at det var veldig mange frustrerte sjåfører, som både kunne tatt farlige forbikjøringer, eller i dette tilfellet, bare irritert. Noe som kan gå ut over kjøringen også etter at dere har sluppet dem forbi. Derfor er det å kjøre for seint, i strid med veitrafikkloven, fordi dere skaper farlige situasjoner, og hindrer trafikk. Politien kan derrimot ikke gi bot for å kjøre for seint, men de kan stoppe deg, og gi deg beskjed om å kjøre fortere.
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Ja du kan vel indirekte få bot for å kjøre for sakte, men hvis du får bot er det fordi du er til hinder/sjenase for andre trafikanter og du da plikter å kjøre inn til siden el. for å slippe andre forbi, det er hvis du ikke overholder denne plikten at du kan få bot
Føler du deg så usikker og utrygg i trafikken får du enten la bilen stå eller ta noen kjøretimer igjen.

Og moped/mopedbil er forbudt på motorvei klasse A og B
Sist endret av Bill_Gates; 24. august 2009 kl. 18:06.
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen lov mot verken mopeder, mopedbiler eller å kjøre 10km/t under fartsgrensen, men de skal ikke være til hinder for annen trafikk. Derfor skal kjøretøy som går tregere enn den øvrige trafikken kjøre til side og slippe forbi andre. (Det gjelder syklister også!!) Brum..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Du har plikt til å sørge for å slippe forbi trafikken, uansett om du kjører moped eller bare under fartsgrensa. Å ikkje slippe forbi kan medføre straffeansvar ja.
Sitat av skolms Vis innlegg
Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Dem skulle kanskje ikke hatt lappen?
Joda, situasjonen må sees an, og det har seg sånn at man skal kjøre "forsvarlig", og noen ganger tilsier det at man burde ligge noen kilometer under fartsgrensa, men da syns jeg vi begynner å dra det litt ut av kontekst.
Jeg har hvertfall fått for meg at vi her snakker om kjøring under gode forhold, og med det mener jeg at man ikke skulle hatt lappen (i det minste ikke satt seg bak rattet på gitt tidspunkt) om man føler seg såpass usikker og utrygg i trafikken.
Ett av kriteriene for å få billappen er faktisk at man skal kunne holde fin flyt i trafikken.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Men er det i teorien lov å kjøre moped på motorvei klasse a? Nei. Hvis man føler seg så usikker og utrygg i trafikken at man må kjøre 10km/t under fartsgrensen burde man kanskje kjøre litt andre steder så man kan bli vant til trafikk og bilkjøring.
Sist endret av kosepaa; 24. august 2009 kl. 18:10.
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Om man er redd og usikker i trafikken så burde man holde seg langt unna bilen spør du meg. Det finnes faen meg ikke noe mer irritasjonsmoment enn folk som ligger å sinker 10-20km/t under fartsgrensa.

Man kan si at fartssinker er trafikkfarlige, i likhet med de som bryter fartsgrensa. Sinker skaper frustrasjon blant medbillister, noe som skaper farlige situasjoner i form av forbikjøring og andre manøvere.

Ja, du får bot om du hindrer øvrige trafikk ved at du kjører som ei gammal kjerring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido Vis innlegg
Om man er redd og usikker i trafikken så burde man holde seg langt unna bilen spør du meg. Det finnes faen meg ikke noe mer irritasjonsmoment enn folk som ligger å sinker 10-20km/t under fartsgrensa.
Vis hele sitatet...
Langt fleire burde kjøre seinare enn dei gjer, for det er betre å ligge litt under fartsgrensa, og ha kontroll, enn å ligge over og ikkje ha kontroll. Vegtrafikklova seier da også at du skal avpasse farten etter forholda, og at du til ei kvar tid skal ha fullt herredømme over kjøretøyet. Det vil sei at ein faktisk bør senke farten om ein ikkje føler seg komfortabel med å halde fartsgrensa.

Det er inga minimumsfartsgrense i Noreg, ei heller på motorveg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Langt fleire burde kjøre seinare enn dei gjer, for det er betre å ligge litt under fartsgrensa, og ha kontroll, enn å ligge over og ikkje ha kontroll. Vegtrafikklova seier da også at du skal avpasse farten etter forholda, og at du til ei kvar tid skal ha fullt herredømme over kjøretøyet. Det vil sei at ein faktisk bør senke farten om ein ikkje føler seg komfortabel med å halde fartsgrensa.

Det er inga minimumsfartsgrense i Noreg, ei heller på motorveg.
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere i tråden skal man vise hensyn til øvrig trafikk. En ting er å avpasse farten etter forholdene noe alle med sertifikatet er opplært til å gjøre, men å bevisst ligge 10-20km/t under på fine veier er unødvendig. Spesielt gjelder dette eldre folk som ofte bruker å ligge langt mot midten av veien. En stor grunn til dette er jo selvsagt at eldre ser dårligere, har senere reaksjonsevne og er tregere i oppfattelsen av trafikkbildet.

Problemet blir når man til stadig ligger under fartsgrensen og skaper frustrasjon for øvrige på veien. Selvsagt er fartsgrensene maks fart, noe som igjen kan bety at man kan holde den farta man egentlig vil, men i praksis fungerer ikke dette.

Hensyn skal man ta, og det gjelder for alle, men når det går ut over sikkerheten ved at det skaper frustrasjon, så burde man slippe folk forbi eller rett å slett kjøre etter fartsgrensene.
Sist endret av margido; 24. august 2009 kl. 19:27.
Sitat av margido Vis innlegg
Om man er redd og usikker i trafikken så burde man holde seg langt unna bilen spør du meg. Det finnes faen meg ikke noe mer irritasjonsmoment enn folk som ligger å sinker 10-20km/t under fartsgrensa.

Man kan si at fartssinker er trafikkfarlige, i likhet med de som bryter fartsgrensa. Sinker skaper frustrasjon blant medbillister, noe som skaper farlige situasjoner i form av forbikjøring og andre manøvere.

Ja, du får bot om du hindrer øvrige trafikk ved at du kjører som ei gammal kjerring.
Vis hele sitatet...

Finnes mange som nettopp har fått lappen. Men du er vel ikke av typen som tar hensyn til andre.
Er mangen veier der man ikke kan slippe noen forbi. Eneste man kan gjøre er å avpasse farten så det blir tryggere å kjøre forbi. (Noe man allerede gjør når man kjører under fartsgrensen)

Men har jeg forstått det riktig?

Kan jeg kjøre med bilen min i 40 km/t i en 60 sone så lenge jeg slipper forbi øvrig trafikk når det er mulighet? Som f. eks finne en busslomme eller lignende?

Og hvis jeg er ute å kjører moped så kan jeg ALDRI være til hinder for øvrig trafikk?
Sist endret av skolms; 25. august 2009 kl. 14:36.
I mange tilfeller er det farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over
Litt OT: Dette er mange av grunnene til at mopeder burde gaa fortere, fins ikke noe mer irriterende enn aa ligge bak en skuter som fiser avgaarde i 40, og 20 i motbakkene -.- Burde heller gi mopedistene bedre opplaering og hevet sperren til 60-80 km/t.

De trenger jo ikke en gang mopedlappen i mange land, og i mange av de landene gaar mopedene oppimot 100 km/t. (min gamle berte, Derbi replica 04, 90km/t orginal )
Sitat av skolms Vis innlegg
Finnes mange som nettopp har fått lappen. Men du er vel ikke av typen som tar hensyn til andre.
Er mangen veier der man ikke kan slippe noen forbi. Eneste man kan gjøre er å avpasse farten så det blir tryggere å kjøre forbi. (Noe man allerede gjør når man kjører under fartsgrensen)

Men har jeg forstått det riktig?

Kan jeg kjøre med bilen min i 40 km/t i en 60 sone så lenge jeg slipper forbi øvrig trafikk når det er mulighet? Som f. eks finne en busslomme eller lignende?

Og hvis jeg er ute å kjører moped så kan jeg ALDRI være til hinder for øvrig trafikk?
Vis hele sitatet...
Nå jeg er ute å kjører, hvorvidt om det er i byen eller ute på landet så tar jeg hensyn til øvrig trafikk så godt jeg kan. Er det hinder, smal vei/dårlig vei eller andre ting som hindrer både meg selv og andre tar man det jo med ro. Man trenger ikke å være så firkantet! Poenget mitt er at man skal ta hensyn til andre i trafikken så godt som det lar seg gjøre, noe man IKKE gjør ved å lusekjøre hele tiden.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Att enkelte kjører litt for fort bidrar til att det blir større lommer mellom bilene i trafikken noe som gjør att færre biler ligger i ræva på hverandre. Dette danner tryggere trafikk mindre ulykker av typen påkjøring bakfra. Synes ikke det er noe bra med folk som kjører i 160 i 80 sonen heller da siden det ofte er lang ifra forsvarlig.

Med riktig bil og vei i 160 kunne det vert forsvarlig men 95% av norske veier tilsier ikke noe sånt.
Sitat av olsen89n Vis innlegg
Politien kan derrimot ikke gi bot for å kjøre for seint, men de kan stoppe deg, og gi deg beskjed om å kjøre fortere.
Vis hele sitatet...
Jo de kan gi forelegg, satsen er ca 5000 for tiden give or take.

Var på vei opp en av Vestlandets lange, smale og bratte krøtterstier i godt driv, plutselig mister blikkboksen koken og det begynner og ryke hvitt bak bilen.
Bestemte meg for å kjøre til neste utkjørsel for å slippe forbi de som kom bak da det gikk i 30 og en endeløs rekke av bobiler kom imot.

Uheldigvis var bil nr 2 i køen bak meg sivil politi. Vet ikke om de har lagt til noe for luftforurensning, har ikke bestemt meg for om jeg skal betale ennå.
Sitat av skolms Vis innlegg
Finnes mange som nettopp har fått lappen. Men du er vel ikke av typen som tar hensyn til andre.
Er mangen veier der man ikke kan slippe noen forbi. Eneste man kan gjøre er å avpasse farten så det blir tryggere å kjøre forbi. (Noe man allerede gjør når man kjører under fartsgrensen)

Men har jeg forstått det riktig?

Kan jeg kjøre med bilen min i 40 km/t i en 60 sone så lenge jeg slipper forbi øvrig trafikk når det er mulighet? Som f. eks finne en busslomme eller lignende?

Og hvis jeg er ute å kjører moped så kan jeg ALDRI være til hinder for øvrig trafikk?
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes mange som nettopp har fått lappen, men de skulle ikke fått lappen hvis de er såpass usikre og utrygge i trafikken. Om de ikke er klare for trafikken burde de ha flere kjøretimer.

Hvis du er ute og kjører moped, skal du aldri være til hinder for øvrig trafikk, så lenge det kan unngås.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Finnes mange som nettopp har fått lappen. Men du er vel ikke av typen som tar hensyn til andre.
Er mangen veier der man ikke kan slippe noen forbi. Eneste man kan gjøre er å avpasse farten så det blir tryggere å kjøre forbi. (Noe man allerede gjør når man kjører under fartsgrensen)

Men har jeg forstått det riktig?

Kan jeg kjøre med bilen min i 40 km/t i en 60 sone så lenge jeg slipper forbi øvrig trafikk når det er mulighet? Som f. eks finne en busslomme eller lignende?

Og hvis jeg er ute å kjører moped så kan jeg ALDRI være til hinder for øvrig trafikk?
Vis hele sitatet...
Når man tar billappen så stryker man om man kjører for sakte etter forholda. Man skal klare å følge den andre trafikken, hvis ikke vil dette føre til en dårlig flyt.

Selvfølgelig kjører folk mellom 10 over og under fartsgrensa hele tiden uten at dette er ett problem. Dog så skal man slippe forbi annen trafikk ved første mulighet når man ser at det begynner å bli kø bak en.

Desverre er det ofte usikre/dårlige sjåfører som driver å skaper slike køer, og disse pleier heller ikke å se mye i speila/sleppe forbi annen trafikk. Det er netopp dette som fører til farlige forbikjøreringer osv.

Ser egentlig ikke grunnen til at du skal kjøre i 40 i 60 sona hvis forholda og resten av trafikken følger fartsgrensa. Da hindrer du unødig trafikken, da det vanligvis ikke er busslommer hver 5. meter. No offence, men føler du deg ikke trygg nok på deg selv/bilen til å følge trafikken i en 60 sone så bør du ta noen kjøretimer til.

Veitrafikkloven sier vel at man ikke unødig skal være til bry for andre trafikkanter. Dvs at ser du en mulighet til å slippe forbi køen bak deg så gjør du det, men er det ikke noen muligheter så behøver du ikke å kjøre uti grøfta fordet. Da får heller de bak finne seg i å vente, evt gire ned legge seg ut i den andre fila å kjøre forbi.
Sitat av skolms Vis innlegg
...
Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
...
Vis hele sitatet...
Nei. Det dummeste er at de som føler seg usikre og utrygge i trafikken faktisk har førerkort.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ser egentlig ikke grunnen til at du skal kjøre i 40 i 60 sona hvis forholda og resten av trafikken følger fartsgrensa. Da hindrer du unødig trafikken, da det vanligvis ikke er busslommer hver 5. meter. No offence, men føler du deg ikke trygg nok på deg selv/bilen til å følge trafikken i en 60 sone så bør du ta noen kjøretimer til.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt det er meg jeg snakker om da?
Jeg har no virkelig vært aktiv i trafikken i 7 år.. og skal si deg det har vært noen veldig aktive år. Bare så det er sagt så synes jeg 80 sonen kunne blitt 90/100, motorvei 110 og de fleste 60 soner kunne blitt 70.
Men det er en helt annen diskusjon.

Jeg ville bare vite mer om reglene. Av den grunn til at jeg synes det er latterlig dumt at man skal straffes for å kjøre for sakte da det er så mange forskjellige faktorer som gjør at føreren velger å kjøre under fartsgrensen.

Det er faktisk bare en halv meter til halvannen meter klaring mellom bilene når dem kjører mot hverandre i 80 km/t uten noe som helst skille.

Noen her som har forståelse for hvorfor en 60 år gammel dame ligger i 60 i en 80 sone?
Mulig hun nettopp har sett en reklame fra Statens Vegvesen der en rød passat stasjonsvogs fra 90' tallet blir most inn i en tykk trestolpe i 80 km/t for så etterpå få beskjeden at hvis det hadde vært en fører i den bilen så hadde det vært 95% sjangse for at føreren ville mistet livet.

Men hun burde vel bare latt bilen stå.. Hun har jo ikke noe å gjøre bak rattet selvom det er 5 mil til butikken fordi den lokale kolonialen var stengt grunnet sykdom(Svineinfluensa i dette tilfellet)

Spør igjen, er det noen som vet om jeg kan kjøre 40 i 60 sonen om jeg vil, så lenge jeg slipper øvrig trafikk forbi når det er mulighet?(f.eks rasteplasser, busslommer og annet lignende) Eller vanker det da advarsler og bøter?
Sitat av skolms Vis innlegg
...
Spør igjen, er det noen som vet om jeg kan kjøre 40 i 60 sonen om jeg vil, så lenge jeg slipper øvrig trafikk forbi når det er mulighet?(f.eks rasteplasser, busslommer og annet lignende) Eller vanker det da advarsler og bøter?
Vis hele sitatet...
Du som fører er ansvarlig for å tilpasse farten etter forholdene. Så hvis du har en aktverdig grunn til å kjøre sakte, så er det få som kan overprøve deg på dette. Så lenge du tar hensyn og slipper forbi annen trafikk, vil det være ufint om du får bot. Politiet må da kunne føre sak på at du var til vesentlig hinder for trafikken, og retten må finne grunn til å ikke tro deg på din aktverdige grunn til å kjøre såpass under fartsgrensen. At du blir stoppet og bedt om forklaring, eventuelt får advarsel, er en helt annen sak.
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
er de usikker på trafikken, er de heller ikke kvalifisert til å ha lappen. <- punktum!
mopeder og lignende har ikke lov å ferdes på motorveien, og kjører de for seint har de plikt å slippe folk forbi.
Sist endret av Spelly; 26. august 2009 kl. 11:57.
Sitat av spelley Vis innlegg
er de usikker på trafikken, er de heller ikke kvalifisert til å ha lappen. <- punktum!
mopeder og lignende har ikke lov å ferdes på motorveien, og kjører de for seint har de plikt å slippe folk forbi.
Vis hele sitatet...
Er man usikker på hvordan trafikken fungerer, altså man ikke ser hele trafikkbildet så trenger man selfølgelig mer opplæring. Men det er ikke det jeg har ment.

En annen vesentlig ting for å føle seg trygg i trafikken er at man må kunne stole på alle andre trafikanter rundt seg.
Hvor lett er det å stole på andre trafikanter når man kan nesten vær dag lese i avisen om fyllakjøring og annen ruspåvirket kjøring.

I tilegg så tar det nok noen mnd etter man har fått lappen før man føler seg helt trygg på seg selv og andre. Hvor mange har ikke du sett som kjører forsiktig de første månedene etter de har fått lappen?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at man kan stryke på oppkjøring for å kjøre for sakte da?
Det var i alle fall det jeg ble fortalt den gang jeg tok førerkortet på bil.

Og er du så utrygg og usikker at du hele tida må ligge langt under fartsgrensa burde du ikke kjøre i det hele tatt.
Sist endret av Acidous; 26. august 2009 kl. 17:00.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Er det ikke slik at man kan stryke på oppkjøring for å kjøre for sakte da?
Det var i alle fall det jeg ble fortalt den gang jeg tok førerkortet på bil.

Og er du så utrygg og usikker at du hele tida må ligge langt under fartsgrensa burde du ikke kjøre i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Joda det er sant. Har kommet fram her til hva reglene sier for lenge siden.
Men jeg prøver å argumentere mot regelen og de andre sauene her.
Sitat av skolms Vis innlegg
Joda det er sant. Har kommet fram her til hva reglene sier for lenge siden.
Men jeg prøver å argumentere mot regelen og de andre sauene her.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har misset noe, men prøver du å argumentere imot regelen om at du skal slippe forbi annen trafikk hvis du vil kjøre saktere? BÆÆÆÆÆ
Sitat av Leiha Vis innlegg
Mulig jeg har misset noe, men prøver du å argumentere imot regelen om at du skal slippe forbi annen trafikk hvis du vil kjøre saktere? BÆÆÆÆÆ
Vis hele sitatet...
Nei, at man får bot for å kjøre under fartsgrensen.
Sitat av skolms Vis innlegg
En mopedbil og mopeder kan være til samme hindring i trafikken. Er det i teorien brudd på vegtrafikkloven å kjøre moped eller mopedbil?

Dummeste er jo å få bot for å kjøre for sakte, tenk på dem som føler seg usikker og utrygg i trafikken og velger å f.eks. kjøre 10 km under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Ja, mopedbil og modep kan være samme hindring, derfor er de heller ikke tillatt på de største veiene.
Og om du tenker deg om, tror du virkelig at det er snakk om 10 km under fartsgrensen, vis du skal få bot for å hindre trafikken?

Please...
Sist endret av Volch0k; 27. august 2009 kl. 16:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Ja, mopedbil og modep kan være samme hindring, derfor er de heller ikke tillatt på de største veiene.
Og om du tenker deg om, tror du virkelig at det er snakk om 10 km under fartsgrensen, vis du skal få bot for å hindre trafikken?

Please...
Vis hele sitatet...

Helvete du er faen dum. Først spør jeg her om hvordan loven er. Så får jeg svar på det og ytrer min mening og prøver å komme med noen argumenter mot loven.

10 km/t under fatsgrensen var jo et eksempel. Og ifølge det jeg har fått vite her kan man få bot for å hindre trafikken ved å kjøre under fartsgrensen.
10 km/t under fartsgrensen = kjøre under fartsgrensen.

Om man faktisk blir straffet for det er jo en helt annen sak selvfølgelig.
Det er jo det samme som en bussjåfør som har med seg 50 skole elever og alle uten belte noe som skjer vær eneste dag. I teorien skal da bussjåføren få 75.000 kr i bøter.

Politiet hadde aldri gjort det, på samme måte som din mor ikke hadde fått bot for å kjøre 10 km/t under fartsgrensen.


Så allt jeg gjorde var å prøve å argumentere mot loven.
Jeg forklarte det på denne måten fordi du framstod som lettere tilbakestående i innlegget ditt. Hvis du ikke er lettere tilbakestående vil du kansje ikke skjønne noe.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
Jeg, fettern min og noen venner av han følte en gang for å bedrive litt faenskap og kjøre 2 biler side om side i en 2 felts vei ganske sakte og lage litt kø. Jeg hadde drukket og brydde meg egentlig ikke en dritt om hva han gjorde utenom å kjøre meg hjem. Men dagene etterpå grublet jeg over om at dette var ulovlig eller ikke. Jeg mener, du setter ingen risiko i trafikken av å kjøre sakte (utenom egen sikkerhet hvis noen får tak i deg da)

Noen svar?
Vis hele sitatet...
§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre.

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Jeg skal innrømme at jeg er trafikklærer i det daglige, og kan bekrefte at det ikke er lov til å kjøre urimelig sakte langs en veg. Jeg sier da "urimelig"!

Kjører man to i bredden slik som trådstarter nevner med det til hensikt å lage kø er dette straffbart i forhold til bøter og eventuelt førerkortbeslag om situasjonen utarter seg.

Vegtrafikkloven sier at man skal kjøre på en måte som ikke hindrer eller forstyrrer annen trafikk. Da er det jo bare å spørre seg selv om annen trafikk ble hindret eller forstyrret av kjøremåten deres.

Noen her mener at det er mer forsvarlig å ligge 10 over fartsgrensen enn 10 under... Jeg skal vokte meg spesielt for å ikke fremstå her som en moralens vokter, men faktum følger:

Tenk deg at du kjører i 50 km/t og oppdager et barn i vegbanen... Du klarer akkurat å stoppe... Så vidt... Du stopper 10 cm fra føttene til barnet...

Tenk deg nå at du har økt farten til 60 km/t og samme situasjon oppstår... Joda, nå skjønner vi alle at du vil treffe dette barnet... Men, hva vil hastigheten være i det du treffer barnet? Det er 10 km/t mer i utgangspunktet, men hva er farten i det du passerer det stedet du klarte å stoppe når du kjørte i 50 km/t?

Med tanke på reaksjonstid og bremselengde vil du komme til å treffe dette barnet i ca 53 km/t!

Med andre ord 10 km/t mer i utgangspunktet utgjør 53 km/t i kollisjonsøyeblikket!

Jeg selv har ingen hvite vinger, men det er lov å bruke hodet i trafikken. Dessverre er det slik at hele 87% av alle nordmenn tror selv de er flinkere enn gjennomsnittet til å kjøre bil, noe som stadig vises på statistikker at ikke holder mål. Dessverre er det også slik at de 18 åringene som selv tror de er råe på bilkjøring, altfor ofte ender opp som statistikk. Det tar tid å bygge opp en kunnskapsbank og en risikoforståelse i trafikken. Det kjem itj rekande på ei fjæl
men er det ikke noe i veitrafikkloven som sier at man skal avpasse farten etter forholdene?
hadde en kompis som ble tatt i fotoboks. Han mistet en sigg i fanget, og slapp da opp gasspedalen. Gjennom fotoboks-sone, og bot i posten..
men, dette burde vel kunne ungås. bare å skylde på at foholdene ikke var gode nok til å kjøre i fartsgrense-speed?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
men er det ikke noe i veitrafikkloven som sier at man skal avpasse farten etter forholdene?
hadde en kompis som ble tatt i fotoboks. Han mistet en sigg i fanget, og slapp da opp gasspedalen. Gjennom fotoboks-sone, og bot i posten..
men, dette burde vel kunne ungås. bare å skylde på at foholdene ikke var gode nok til å kjøre i fartsgrense-speed?
Vis hele sitatet...
Jo, farten skal være tilpasset forholdene.
Skjønner dog ikke helt historien din - mener du at fotoboksen tok bilde av han fordi han kjørte for sakte? Det stemmer isåfall ikke, boksene knipser kun hvis du kjører over fartsgrense og sikkerhetsmargin.

Og på en vanlig tørr og fin asfaltvei i en 80-sone trenger man gjerne noen mer inn i bildet før forholdene skal tilsi at du bør ligge i 60. Tenker nå da på trafikksinker som blir huket inn av UP.
Sitat av moret Vis innlegg
men er det ikke noe i veitrafikkloven som sier at man skal avpasse farten etter forholdene?
hadde en kompis som ble tatt i fotoboks. Han mistet en sigg i fanget, og slapp da opp gasspedalen. Gjennom fotoboks-sone, og bot i posten..
men, dette burde vel kunne ungås. bare å skylde på at foholdene ikke var gode nok til å kjøre i fartsgrense-speed?
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å si her? At kompisen din, ved å ta foten et kort øyeblikk fra gasspedalen, fikk bot for å ha kjørt for sakte?

Noe sier meg at du eller kompisen din ikke har fått med seg realitetene i akkurat den saken. Hva var fartsgrensen på stedet? Hva var målingen?
Sitat av moret Vis innlegg
men er det ikke noe i veitrafikkloven som sier at man skal avpasse farten etter forholdene?
hadde en kompis som ble tatt i fotoboks. Han mistet en sigg i fanget, og slapp da opp gasspedalen. Gjennom fotoboks-sone, og bot i posten..
men, dette burde vel kunne ungås. bare å skylde på at foholdene ikke var gode nok til å kjøre i fartsgrense-speed?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke bastant påstå at jeg har helt rett nå siden dette er bare noe jeg har hørt og ikke opplevd selv, men jeg har blitt fortalt at det har vært noen fotobokser som har vært stilt svært lavt for å avfotografere flest mulig bilister i en kortere periode.

I Bergensområdet skal det visstnok være en som kjørte i fartsgrensen forbi en boks og ble fotografert. Han syntes dette var pussig, så han valgte derfor å prøve en gang til for å sjekke om dette stemte... Joda, han ble fotografert igjen. Han syntes dette var merkelig og ringte politiet for å spørre dem mens han forsøkte en tredje gang....

Resultatet... Tre fotografier + Bøter for å ha kjørt uten bilbelte og en bot for å bruke håndholdt mobil mens han kjørte...

Om historien er 100% sann skal ikke være sagt, men den kom fra en seriøs kilde.

Når det er sagt så kan det ikke være vanskelig for kompisen din å forklare seg i denne situasjonen. Det er jo ikke verre enn å si at det var et dyr i vegen som gjorde at han valgte å dempe farten eller noe liknende.

Synes det er pussig om de har valgt å bøtelegge ham uten å sjekke om det var spesielle årsaker til at han kjørte sakte. Det kan jo ha vært mange ting skjult bak kameraet som får en bilist til å sette ned farten... Kø f.eks... - Om det da ikke var andre ting i fotoet som har ført til politiets reaksjon i denne saken.

Var du med i bilen når dette skjedde? Historier har ofte lett for å endre seg i slike situasjoner... Noen ganger kan det være flaut å fortelle sannheten...
Sist endret av Driftaway; 17. september 2009 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jess bot for å kjøre for sakte. jeg var ikke med nei, så kan ikke 100% bekrefte historien, men, har mine tvil om at han lyver om det
fartsgrense er 80 på stedet.

og kort øyeblikk fra gassen var det vel kanskje ikke, når jeg sittter i sofa og mister sigg i fanget tar det sine 4 sek og finne fram den igjen, kan sikkert legge til noen sek når man kjører bil.. han bremset vel sikkert også, det hadde jeg gjort. så la oss si at han hadde rundt 50 når han kjørte gjennom sonen??

men, det er ikke meningen å starte noe diskusjon akkurat rundt dette. var mer interresert i om det faktisk var en del av loven som sa at man skulle avpasse farten, for da kan man skylde på det hvis man kommer oppi lignende greier.