Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 9189
Hei!

Jeg forstår at microbølgovner er noe ethvert menneske bør forstå av seg selv i dagens samfunn. Men jeg har frem til nå vært overbeskyttet, og aldri fått lov å nærme meg en slik en. Nå derimot, flytter jeg for meg selv til Oslo, og vurderer å kjøpe meg en micro. Kan noen være vennlige å oppdatere meg på hvordan de fungerer?
(Nei for guds skyld, ikke gå inn på det vitenskapelige aspektet ved saken. Du forstår hva jeg mener.)

Altså... Jeg har alltid trodd at alt man putter inn i den kommer ut igjen som bløtt og klissete. Men når jeg var på elkjøp i dag, leste jeg grill-funksjon på fler av maskinene i hylla. Er det noe som fungerer bra?

Og hvordan er det med strålingsfare etc? Tar også imot med åpne armer tips om hva man bruker dagens microbølgeovner til.
1. Kjør til din lokale microforhandler
2. Kjøp din lokale micro
3. Kjør hjem
4. Åpne pakken
5. Sett i stikkontakten
6. Putt maten i micron'
7. Vri på hjulet til ønskelig tid viser på displayet
8. Trykk start
9. Vent til micron' uler
10. Åpne døren
11. Ta ut maten
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Strålingsfare er det nok svært lite av, da døren på mikrobølgovnen er strålebeskyttet.

Mikrobølgeovn er genialt til å varme opp mat, koke opp grønnsaker, tine opp mat og lage mikropop.

Når det gjelder grillfunksjonen er den en tja fra min side, funker sånn tålelig greit, men ikke noe woa-effekt (men nå er jeg litt jålete hva gjelder mat og lager alt helst selv) og bruker bare mikro til det jeg nevnte overfor

obs unngå egg, da de vil eksplodere

og supper og væsker kan bli noe borti veggene varme
Sist endret av Bill_Gates; 18. juli 2009 kl. 17:40.
Det er microbølger som varmer opp maten din innenfra, du stiller inn klokka på mikroen din, også er det forskjellige nivåer av styrke du bruker på mat eller drikke. Av erfaring får du vite hvor mye du skal sette ting inni. ikke stå og se på maten bli varm for jeg tror ikke det er så lurte me masse microbølger suse rundt hodet ditt....mer vanskelig en det er det ikke. hva slags micro skal du kjøpe deg?


Edit: Er microen gammal så han stråling ha noe å si, men ikke en nye en =)
Sist endret av Biffen; 18. juli 2009 kl. 17:42.
Crispfunksjonen bruker jeg aldri. Ville heller kjøpt en minimicro til tining og oppvarming, og heller brukt mer penger på en ok komfyr.

Ellers så er varmefordeling et sårt punkt for alt som varmes eller tines i micro. Varmet opp noe pastagreier her om dagen, og da var den helt ihjelkokt i kantenen av bollen, mens den var iskald inni. Så ting må røres i med jevne mellomrom, eller man må varme det veeeeldig gradvis opp.
Trådstarter
Biffen: Nei jeg er ikke sikker på hvem jeg skal kjøpe eller hva jeg skal se etter. Det er det jeg hadde håpet på å få noen ideer om fra dere

Så litt på denne her: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...4AAAEOsGQkfsKO

Den har en satans lang URL, men ser ellers ok ut etter hva jeg kan forstå. Og prisen er innenfor hva jeg kan tåle for en altmuligmaskin

bækkslæsj: Det var leit å høre
Sist endret av dobbeltve; 18. juli 2009 kl. 17:53.
Eg bruker kun microen til å varme ferdig mat, elles er det alt for varierende resultat, og personlig synest eg at mat varmet i microen blir kald mye fortere enn vanlig..
Og ikke putt metall i microen, eller tallerker med gullkant..
Har man nedfryst kjøtt eller lignende i frysern så er Micro veldig bra til å tine opp dette før du slenger den i stekepanna.

Det er det jeg bruker micro'n til, i tilegg til en evnt slapp dag med noe micro mat alla Billy's Pizza eller Fjordland.

Men micro mat er jo ikke godt. Noen ganger blir maten varm rundt hele og du er klar for et deilig måltid, men finner fort ut at hele midtpartiet av retten er iskaldt.
La meg forstå dette riktig: Du var på elkjip, og leste om grillfunksjon, men du reiste hjem og spurte på internett hvordan det fungerer? Kudos!

Hett tips: Reis tilbake til en elektrohandler og spør dem. De jobber med dette hver dag, og de har vært på kurs med de ulike leverandørene for å lære om hvordan dette fungerer. Drar du til en stor elektrobutikk kan det godt hende de demonstrerer for deg også.

Lykke til!
Mitt tips er dersom du har tenkt å bruke grill/crisp funksjonen ofte at du inspirerer mikroen nøye før kjøp. Stikk hodet inni mikroen å se i "taket" hvor mange og hvor store "ståltrådene" til grillen er.

Min mikro har bare 3 tynne ståltråder i fremkant av mikroen, når da ostesmørbrødet snurrer rundt i tillegg så blir det bortimot null effekt av denne. Prøvde 10 minutter med ostesmørbrød og osten ble faen ikke gylden en gang, ikke noe smelting heller - no nothing!

Siden denne grillfunksjonen ikke funket, og da jeg har både pizza-ovn og komfyr blir bruken av mikrobølgeovnen sterkt redusert. Jeg prøver faktisk å huske når jeg sist brukte mikroen, men det husker jeg ikke. 90% av den lille bruken jeg har av mikro er når jeg tar smøret ut av kjøleskapet og det er for hardt til jeg får til å smøre det på brødskiven - da er 10 sek. mikro ganske greit

Var en som tipset deg om å nedprioritere mikro og heller dra til med en skikkelig komfyr - jeg er 100% enig med det tipset.

Jeg betviler at det finnes mikroer med skikkelig grillfunksjon, fordi mesteparten av mikroene er vell laget av plast og det har sine begrensninger med tanke på varme.

http://www.hissig.com/pizzaovn
Det er en slik pizzaovn jeg har. GENIAL! blir skikkelig crisp, ikke noe stråling heller om du var bekymret for det, å den blir grisevarm på 5 minutter.
Jeg har sikkert laget 1 tonn ostesmørbrød i min pizzaovn å den funker som fy enda.
Aldri putt alufolie eller annet metall inn i microen! Da gnistrer det noe sykt :P
Sitat av mikkello Vis innlegg
Aldri putt alufolie eller annet metall inn i microen! Da gnistrer det noe sykt :P
Vis hele sitatet...
det er jo det som er morsomt med de da :P
Sitat av Biffen Vis innlegg
Det er microbølger som varmer opp maten din innenfra
Vis hele sitatet...
Nei de gjør de ikke...

En micro er så og si genialt til travle dager der du kun har ett minutt eller to på å lage noe mat.. Funker også og varme opp gårsdagens pizza etc.

Grill funksjonen vil jeg ikke skryte av, men da igjenn er ikke micro mat de beste
Sist endret av Skaddfrontallap; 18. juli 2009 kl. 19:27.
Trådstarter
Æsj. Da blir vi vel nødt til å konkludere med at grillfunksjon på micro, samt micro generellt er noe dritt :/

Pizzaovn høres digg ut, da!
Hvordan er det å tine opp en 3cm tykk frossen hjemmelaga pizza i den?
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
Æsj. Da blir vi vel nødt til å konkludere med at grillfunksjon på micro, samt micro generellt er noe dritt :/

Pizzaovn høres digg ut, da!
Hvordan er det å tine opp en 3cm tykk frossen hjemmelaga pizza i den?
Vis hele sitatet...

Nei, micro er en stor fordel, koster ikke akkurat mye heller?

Pizzaovn er genialt, men å tine opp blir vell litt drøyt da den steker det på nytt.. Går vell ann og endre varmen på den da
Vet du ikke ville ha det tekniske, men...
Microbølger er en type bølgestråling som setter fart i maten din på molekylnivå. Om du vil prøve å forestille deg det, så se for deg at maten vibrerer noe hinsides fort, så fort at den blir gloheit av all energien den tilføres! Men på molekylnivå Væsker er lettere å "røre på" for microbølger, derfor vil noe tørt som et knekkebrød bruke en evighet på å bli varm, mens du kan fint koke en stor kopp med vann/melk på 1-2 min. Du kan også oppleve at en potet er kald etter du har varmet den opp, men sausen rundt bobler og koker. Avhengig av om talerkenen i microen roterer og hvor strålingsovnene er plassert, så varierer varmefordelingen enormt mellom microbølgeovner. Jo dyrere, jo bedre, alltid. Og mye mer stillegående. Du må som regel røre eller vende litt på mat som varmes opp.

Det er forøvrig helt ufarlig å ferdes rundt en microbølgeovn som står på. Om du hadde blitt "truffet" av microbølgene så hadde du faktisk bare blitt varm, men dette vil aldri skje!

Hver bidige morgen fyller jeg en dyp tallerken med havregryn, melk og litt vann, 2-3 min i micrbølgeovn. Deilig havregrøt, gjerne med kanel og eplesyltetøy eller sukker. Mmm

Ang bruk (rent praktisk) som du spurte om, så er det ikke mye avansert. Som hovedfunksjon på alle microbølgeovner har du effektjustering (alt fra 100 til opp mot 900 watt) og timer, som bestemmer hvor lenge maten skal være inni. Ved vanlig oppvarming av pizza og annen mat, samt å lage havregrøt, så kjør full guffe. På min micro er det 850watt. Men skal du f.eks tine et kjøttstykke før det skal stekes så bør du bruke lav effekt, maks 200watt kanskje, ellers vil kjøttet tine mye fortere på utsiden enn på innsiden, og kanksje havne over koketemperatur på utsiden, mens innsiden er frossen.

edit: Vil legge til en ting. Microen er vanvittig kjekk til tining og oppvarming av mat, og du vil oppleve et vannvittig strømforbruk om du skulle brukt komfyren til alt dette, i forhold til om du brukte microen.
Sist endret av wanna-b; 18. juli 2009 kl. 21:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
wanna-b: microbølgeovner bruker radiobølger på 2450MHz. Dei blir laga av ein magnetron, som er solid state enhet. Det som lager lyd i en microbølgeovn er vifta som kjøler magnetron og transformator.

Forøvrig så lekker en microbølgeovn ein god del stråling, men ikkje nok til at du oppdager oppvarminga. Det ein frykter er imidlertid skade på arvematerialet fra strålinga - ikkje oppvarminga. Så å avfeie det som ufarlig er sterkt gjort av det.
Jeg har en Whirlpool mikrobølgeovn (ligner på denne) med såkalt crisp- og grillfunksjon, og den funker som pokker både på pizza, kyllingbryst og andre ting som skal stekes. Det blir selvsagt ikke like bra som i ovn, men det er i aller høyeste grad spiselig. Osten blir brun og bunnen blir stekt, ikke kokt.
Sitat av Cikey Vis innlegg
La meg forstå dette riktig: Du var på elkjip, og leste om grillfunksjon, men du reiste hjem og spurte på internett hvordan det fungerer? Kudos!
...
Hett tips: Reis tilbake til en elektrohandler og spør dem. De jobber med dette hver dag, og de har vært på kurs med de ulike leverandørene for å lære om hvordan dette fungerer.
...
Vis hele sitatet...
Jeg synes trådstarter gjør noe fornuftig.

Vet ikke hvilken verden du lever i, men i min verden er selgerne på Elkjøp og Lefdal som regel noen overivrige unge jyplinger fullstendig blottet for fagkunnskap og sosial intelligens, kun drevet av salgsbonus og leverandørpropaganda. Objektiviteten i anbefalingene er så nær 0 det går an å komme.

Trådstarter er ute etter å få vite litt om hvordan mikrobølgeovner fungerer i praksis. Det er ikke sikkert at en bilselger kan kjøre bil, vet du.

PS: Hvis jeg fornærmet noen selgere i Elkjøp/Lefdal nå, så var ikke det menigen. Derfor skrev jeg "som regel". Det finnes sikkert unntak, men jeg har ikke sett dem enda.
Sitat av capidog Vis innlegg
Jeg synes trådstarter gjør noe fornuftig.

Vet ikke hvilken verden du lever i, men i min verden er selgerne på Elkjøp og Lefdal som regel noen overivrige unge jyplinger fullstendig blottet for fagkunnskap og sosial intelligens, kun drevet av salgsbonus og leverandørpropaganda. Objektiviteten i anbefalingene er så nær 0 det går an å komme.

Trådstarter er ute etter å få vite litt om hvordan mikrobølgeovner fungerer i praksis. Det er ikke sikkert at en bilselger kan kjøre bil, vet du.

PS: Hvis jeg fornærmet noen selgere i Elkjøp/Lefdal nå, så var ikke det menigen. Derfor skrev jeg "som regel". Det finnes sikkert unntak, men jeg har ikke sett dem enda.
Vis hele sitatet...

Du har selvsagt rett, det finnes selgere som ikke aner hva de snakker om. Men disse er rimelig lett å luke ut og du kan være helt trygg på at selv på Elkjip så er det selgere som er veldig gode på akkurat hvordan en slik mikrobølgeovn virker.

Du kan også være helt sikker på at "idiot som liker å late som han vet hva han snakker om" til "en som faktisk vet hva han snakker om" er langt høyere her på FF enn hos en elekrohandler, spesielt hva gjelder mikrobølgeovner.

Jeg tar meg ikke nær av din beskrivelse av selgere, men det er tydelig du sliter litt med den sosiale intelligensen selv
Trådstarter
Takk skal du ha, DonTomaso! ^^

Nå fikk jeg utrolig lyst på en Whirlpool MAX28AW. Den har dessuten 3D mikrobølgefordeling som jeg har lest om et sted før også, og som høres utrolig kult ut.

Vil den kunne tjene meg godt i ostesmørbrød og pizzalaging, og andre greie hybelretter, eller burde jeg gå for en hybelkomfyr? Stekeplater har jeg i mini-kjøkkenet som står der fra før av.

Edit:
Diskusjonen om det er mest fornuftig å spørre om råd til kjøp av mikrobølgeovner på elkjøp eller nff kan godt legges død. Jeg har god forståelse for begge synspunkt, men vi kommer ikke noe lenger med det.
Sist endret av dobbeltve; 19. juli 2009 kl. 22:10.