Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1155
Hei,
Er selv helt grønn på lodding og denslags.
Noen som kan være behjelpelig med å skifte BIOS chip på hovedkortet til min laptop?
Helst Bergen eller omegn, slik at jeg slipper forsendelse.
Dette tror jeg bare du kan glemme. Å drive å lodde hovedkort for hånd er dømt til å gå galt. For det første så består hovedkortet av 7-8 lag med kretser, og for det andre så er komponentene på hovedkorte så smått at man trenger ikkje å bomme med mer enn 1 mm for å ødelegge noe annet.

Spar deg for bryet å kjøp deg ny PC, eller gå på ebay og finn deg nytt hovedkort.
Ta gjerne et bilde av chippen eventuelt. Stor forskjell i vanskelighetsgrad ettersom hvor kompakt PCen er.

Dette kan sikkert en PC-sjappe ta seg av, hvis du har kjøpsbevis for PCen. (Ikke passor kan bety at det er tyvegods).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Dette kan sikkert en PC-sjappe ta seg av, hvis du har kjøpsbevis for PCen. (Ikke passor kan bety at det er tyvegods).
Vis hele sitatet...
Ingen PC-sjapper lodder på chipper.

Du vil få beskjed om å kjøpe nytt hovedkort. Du vil måtte finne hobbypersoner som gjer det. Eit tips kan vere Hackit Bergen, men forvent krav om kvittering.
Sitat av Carbo Vis innlegg
Hei,
Er selv helt grønn på lodding og denslags.
Noen som kan være behjelpelig med å skifte BIOS chip på hovedkortet til min laptop?
Helst Bergen eller omegn, slik at jeg slipper forsendelse.
Vis hele sitatet...
Er det snakk om å bytte en PLCC eller BGA? Det er simpelt å bytte, tar ca 5 min for PLCC og rundt 30 min for BGA. Hvis du kan sende, så kan jeg godt bytte. Jobber daglig med rework og er sertifisert ihht til IPC-J-STD og IPC-7711/21, så det er en smal sak

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette tror jeg bare du kan glemme. Å drive å lodde hovedkort for hånd er dømt til å gå galt. For det første så består hovedkortet av 7-8 lag med kretser, og for det andre så er komponentene på hovedkorte så smått at man trenger ikkje å bomme med mer enn 1 mm for å ødelegge noe annet.

Spar deg for bryet å kjøp deg ny PC, eller gå på ebay og finn deg nytt hovedkort.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? I forbindelse med jobb så håndlodder vi prototyper til subsea og olje som er IPC klasse 3 kort, og ingen hos oss har dømt ett eneste kort til døden. Et hovedkort er max IPC klasse 2, så hvis man ikke har 10 tommeltotter og sunn fornuft så klarer de fleste å skifte en chip etter litt grunnleggende loddetrening...
Sist endret av PirateCookie; 27. november 2015 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.