Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2210
Hallo, prøver å formatere pcen men får beskjed om at partionen er mbr å att partionen må være gpt.
Slik ser det ut i disk management.
Har prøvd å slette disk disk D for å så konvertere til gpt uten at det virket, har også åpnet cmd for å skrive list disk for å konvertere der ifra men tar jeg ikke feil så må man ha 2 disker å jeg har bare en som er delt i 2 hvis jeg ikke tar feil? Mulig det ikke skal gjøre noe?

Så er det noen som har en enkel guide til hvordan jeg kan få mbr til gpt?
Leste litt om Gparted live men er nok for noob til å få konvertet via den metoden.
Du kan bruke windows disk managment tool til dette. Høyreklikk på "my computer", trykk på "Manage", deretter velger du "Disk Managment", under storage. Slett alle partisjonene på disken du ønsker å konvertere til gpt. Høyreklikk på disken og velg "Convert to GPT disk". Til slutt lager du nye, passende partisjoner.

Gparted Live er ikke vanskelig å bruke i det heletatt. Bruk unetbootin, rufus e.l. til å lage en bootable minnepenn. Når det er gjort er det bare å boote opp fra minnepennen og starte gparted (grafisk miljø medfølger).

Du kan også bruke en linux live distro til dette formålet. Boot opp live cd'en og benytt deg av disk managment tool'et som medfølger live distro'en.

Gikk litt fort i svingene. Ser nå at disken er montert, og som eneste disk antar jeg at det er denne du har installert windows til? Du kan ikke konvertere disken mens den er montert, og du kan heller ikke kjøre windows fra en disk som ikke er montert. Er det windows du skal installere? Om så, boot fra windows cd'en og bruk medfulgte verktøy til å formatere disken. Windows har bare support for GPT om du bruker EFI firmware. Det er nok derfor du får beskjed om du må ha GTP partition table. Om du går for Bios Legacy firmware fungerer mbr fint.

http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table
Sist endret av Prognisse; 19. februar 2014 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
83 2
Får ikke til dette, åpnet usb ett eller annet i bios så sto det legacy og det sto på enable, fant ikke noe mere avanserte innstillinger enn det.
Skal jeg bruke diskpart kommandoen må jeg slette alle partionene? får kun slettet primary partition å ikke system, boot, osv.
Hadde alternativet tidligere idag men da kom det advarsel om at pcn muligens ikke ville virke hvis jeg slettet partitionen.
Jeg sleit med å få til det samme da jeg kjøpte en 3TB-disk. Lastet ned en linux distribusjon på minnepenn kalt "Gparted" som fikset biffen, anbefales!

http://gparted.org/livecd.php
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
83 2
Fikk endelig formatert pcen med måten til prognisse, takk for hjelpen.