Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6762
Hallais!
Var ute å spilte paintball med gutta i dag, og det var vanskelig å unngå å tenke hvordan det hele hadde vært med skarp ammunisjon.
Noen som vet hvordan kroppen reagerer om man blir skutt, og hvordan det føles? Det gjør nok grisevondt. eller gjør det egentlig det de første sekundene?
(Spørr av ren nysgjerrighet)
Sist endret av Snowmansnippels; 10. juli 2013 kl. 18:22.
Har hørt at det er som en hammer smokker til deg, før du innser at personen faktisk skjøt deg og da gikk kroppen i sjokkmodus og får shutdown, for så å produsere såpass med adrenalin/dopamin i kroppen at man faktisk ikke kjenner noe mer til det på opptil timer.
Ofte kan man bli skutt uten at man merker noe som helst til det. Politiet i skuddveksling må sjekke at man ikke er blitt skutt i etterkant selv om de ikke merker noe til det.
Har hatt en hendelse der jeg på mystisk vis klarte å skyte meg selv i hånda.
Var riktig nok ikke med ekte pistol eller ammunisjon.

Var luftpistol med blykule.
Først kjente jeg ikke noe, men etter en liten stund gjorde det kjempevondt.
Intens smerte..
Av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du vite dette?
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du vite dette?
Vis hele sitatet...
Av samme grunn som deg tipper jeg. Ren nysgjerrighet
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Av samme grunn som deg tipper jeg. Ren nysgjerrighet
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke vite hvordan det er å bli skutt. Det er vell en hendelse som ikke kommer til å skje meg så ofte, og hvis det skjer så kan jeg trolig ikke forberede meg på smerten som evt. vil inntreffe.
The Mad Doctor
Du kan sjekke ut "Bullet Ants" på nettet et bitt fra en sånn maur skal hvis føles ut som man har blitt skutt.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ofte kan man bli skutt uten at man merker noe som helst til det. Politiet i skuddveksling må sjekke at man ikke er blitt skutt i etterkant selv om de ikke merker noe til det.
Vis hele sitatet...
Trur Fuzzybossen er inne på noe, vist det er mye action rundt deg. Da går pumpa di i ett og pøser på med adrenalin.

Samme med folk som blir knivstukken i slagsmål. Kroppen ignorer smerten fordi den er i kampmodus. Først etterpå at man ser/merker eventuelle sår/skader.

Samt de som kjører utfor/krasjer som går ut av kjøretøyet som ingenting har sjedd og trur de er ok. Så plutselig bare falle om å være død par minutter senere. Alt fordi kroppen prøver å kjøre på videre..

Har jo også sikkert mye å si hvor du blir truffet. Ifra et reint kjøttsår som går igjennom til et som går inn i organer/bein.

Blir faen meg litt trist av å skrive om dette.. for en aller annen grunn.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ofte kan man bli skutt uten at man merker noe som helst til det. Politiet i skuddveksling må sjekke at man ikke er blitt skutt i etterkant selv om de ikke merker noe til det.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke bare med skuddskader det er slik.
Skadet meg stygt på sykkel for en del år siden, og fikk en lik opplevelse.

Hoppet ned fra en trapp og på et fortau, mistet grepet på pedalen i lufta, og og pedalen reiv seg nedover leggen når jeg landet. Hoppet opp på sykkelen og syklet gjennom halve Trondheim før en Securitas vakt kom bort til meg å lurte på om jeg trengte førstehjelp. ''Førstehjelp!? For hva?''.
Så så han litt forbauset ut og pekte på leggen min som var et stort blodbad med lite hud og mye bein. Så kom plutselig intense smerter, merkelig hvordan adrenalin fungerer.

Leste et sted at det er verre å bli skutt med gummikuler (fra ekte skytevåpen) enn med skarp ammo, det var visst fordi at når man ble truffet med gummikule så traff du nervespissene, mens med skarp så blir de "ødelagt" eller noe, det var hvertfall sånn at det var nervespissene som skaper de intense smertene. Leste også at når man blir skutt med skarpt, så får man først en følelse av varme der man er truffet, og at smertene intreffer senere, men har ikke prøvd, så kan ikke si noe sikkert
The Mad Doctor
Sitat av LP88 Vis innlegg
Leste et sted at det er verre å bli skutt med gummikuler (fra ekte skytevåpen) enn med skarp ammo, det var visst fordi at når man ble truffet med gummikule så traff du nervespissene, mens med skarp så blir de "ødelagt" eller noe, det var hvertfall sånn at det var nervespissene som skaper de intense smertene. Leste også at når man blir skutt med skarpt, så får man først en følelse av varme der man er truffet, og at smertene intreffer senere, men har ikke prøvd, så kan ikke si noe sikkert
Vis hele sitatet...
Tror jeg heller ville blitt skutt med ei gummikule en skarpt.
En tidligere bekjent skulle få en kompis til å skyte han fordi han mente det var "G"...
Var snakk om et ufarlig sted, og fyren var seriøs.
Skal se om jeg klarer å få tak i noen å se om det ble noe av.
Sitat av LP88 Vis innlegg
Leste et sted at det er verre å bli skutt med gummikuler (fra ekte skytevåpen) enn med skarp ammo, det var visst fordi at når man ble truffet med gummikule så traff du nervespissene, mens med skarp så blir de "ødelagt" eller noe, det var hvertfall sånn at det var nervespissene som skaper de intense smertene. Leste også at når man blir skutt med skarpt, så får man først en følelse av varme der man er truffet, og at smertene intreffer senere, men har ikke prøvd, så kan ikke si noe sikkert
Vis hele sitatet...
Sånn rent smertemessig vil jeg tro dette er sant. Om du blir skutt med skarpt så går energien somregel igjennom. (med mindre du treffer bein og store organer), så det er ikke like mye som blir absorbert. Om du blir skutt kraftig med gummikuler så går all energien på området der du blir truffet. Om du er i en situasjon hvor kulene flyr så har du nok så mye adrenalin og slikt at et skudd ikke merkes så kraftig (med mindre det er i vitale deler såklart)
Nå filosoferer jeg bare, men med tanke på alt snakket om adrenalin, og andre kjemikalier, så vil jeg tro det er en vesentlig forskjell på det å bli skutt i kampsituasjon, og det å bli skutt mens man ligger fjern på sofaen og titter på tv?
Vil også tro at det gjør mer vondt om energien river muskler fra hverandre, og splintrer bein, enn om den bare blir fordelt utover huden...
Når det kommer til gummikuler har jeg hørt at man i mange tilfeller svimer av fordi smerten er så stor. Siden du nevner paintball vil jeg sammenligne ett gummikule treff med å bli skutt på kloss hold av en markør med for høyt trykk.
Med skarp ammo vil jeg tro at det har med omgivelsene å gjøre. Hvis du blir skutt utenfor en krigs/slåss sitasjon ser jeg for meg at smerten er mer spontan og gjør veldig vondt etter få sekunder. Som dere andre skriver tror jeg at hvis du blir skutt i en actionfylt situasjon vil smerten komme etter at du selv blir ops. På det.
Spørs også på åssen kule du har blitt skutt med. og hvordan den entrer kroppen.

For eksempel en Full Metal Jacket kule "KAN" entre kroppen uten at du kjenner noen ting.
Ettersom massen i kula ikke river opp muskler/indre organer

Men en Hollowpoint kule vill rive opp innsiden av kroppen din og stoppe deg fysisk

I en skuddveksling så vill du heller ikke fokusere på smerte siden kroppen jobber på fult for å holde deg i live og fokusert.
Har ikke så mye å bidra med annet enn en sammenligning fra da jeg var liten og badet i sjøen. Jeg hadde tydeligvis klart å trokke på et skarpt glass eller noe sånt, for når jeg jeg gikk opp for å tørke meg oppdaget jeg kraftige blodspor fra der vi satt til stranden. Det tok en stund før jeg oppdaget dette. Såret var heftig dypt og jeg måtte sy og det hele.

Null smerte
Sist endret av Morgul; 11. juli 2013 kl. 23:52.
Har overhodet ingen utdannelse på området... men det jeg tenker om emnet er at når man er klar over at livet ditt kan ende i hvert sekund, så går adrenalinet ut i kroppen fort. Jeg vet ikke om adrenalin stopper nervenes signaler i å nå hjernens registreringssenter, men jeg vil anta at det er her sakens kjerne ligger. Hvis nervesignalene blokkeres ut, vil vi ikke notere smerten.

Idèt situasjonen er over hvor vi ikke lenger oppfatter at livet er i akutt fare, vil adrenalinet spaltes bort og nervesignalene oppfattes i hjernen .. og da kan sjokk og kramper komme.

Men, hvordan det blir når man er i en situasjon hvor man -ikke- oppfatter at livet er i akutt fare, og da blir skutt, vet jeg ikke. For eksempel som noen nevnte, man sitter i en sofa og blir skutt. Man merker nok smerten fortere da, men om man ikke har blitt skutt før så vil man vel bare lure på hva i helvete som nettopp skjedde... ser bare blod som renner og det gjør forjævelig vondt der man ble skutt. Regner med at det gjelder å ringe legevakt så fort som f. Og eventuelt legge seg på gulvet for å unngå å bli skutt på nytt... holde blødningspunkt over brystnivå.

Litt interessant tema selv om jeg aldri har tenkt å utsette meg for det ...

Jeg stusser over en ting. Det ble nevnt et sted i en annen tråd på forumet at pistolskudd mellom (litt usikker her) 340km\t og 400km\t regnes som visse forskjellige hastighetsnivåer. Jeg syns dette høres veldig lavt ut i forhold til prosjektilets fart. Flyr ikke disse kulene mye raskere? Hvis man ser et jagerfly på himmelen, så skal vel det fly jævlig fort? Ikke galt å ana 800-1000 km\t? Og det kan man jo lett se med øyet, det ser jo ganske sakte ut på en måte? HVorfor er det da så ille å bli truffet av en liten kule i så lav hastighet som ca 400km\t ... det virker litt obskurt.

Trodde kulene fløy i langt over 1000km\t.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg stusser over en ting. Det ble nevnt et sted i en annen tråd på forumet at pistolskudd mellom (litt usikker her) 340km\t og 400km\t regnes som visse forskjellige hastighetsnivåer. Jeg syns dette høres veldig lavt ut i forhold til prosjektilets fart. Flyr ikke disse kulene mye raskere? Hvis man ser et jagerfly på himmelen, så skal vel det fly jævlig fort? Ikke galt å ana 800-1000 km\t? Og det kan man jo lett se med øyet, det ser jo ganske sakte ut på en måte? HVorfor er det da så ille å bli truffet av en liten kule i så lav hastighet som ca 400km\t ... det virker litt obskurt.

Trodde kulene fløy i langt over 1000km\t.
Vis hele sitatet...
Farten på kulene er meter i sekundet, ikke kilometer
Sist endret av valentino_942; 12. juli 2013 kl. 00:22.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har overhodet ingen utdannelse på området... men det jeg tenker om emnet er at når man er klar over at livet ditt kan ende i hvert sekund, så går adrenalinet ut i kroppen fort. Jeg vet ikke om adrenalin stopper nervenes signaler i å nå hjernens registreringssenter, men jeg vil anta at det er her sakens kjerne ligger. Hvis nervesignalene blokkeres ut, vil vi ikke notere smerten.

Idèt situasjonen er over hvor vi ikke lenger oppfatter at livet er i akutt fare, vil adrenalinet spaltes bort og nervesignalene oppfattes i hjernen .. og da kan sjokk og kramper komme.

Men, hvordan det blir når man er i en situasjon hvor man -ikke- oppfatter at livet er i akutt fare, og da blir skutt, vet jeg ikke. For eksempel som noen nevnte, man sitter i en sofa og blir skutt. Man merker nok smerten fortere da, men om man ikke har blitt skutt før så vil man vel bare lure på hva i helvete som nettopp skjedde... ser bare blod som renner og det gjør forjævelig vondt der man ble skutt. Regner med at det gjelder å ringe legevakt så fort som f. Og eventuelt legge seg på gulvet for å unngå å bli skutt på nytt... holde blødningspunkt over brystnivå.

Litt interessant tema selv om jeg aldri har tenkt å utsette meg for det ...

Jeg stusser over en ting. Det ble nevnt et sted i en annen tråd på forumet at pistolskudd mellom (litt usikker her) 340km\t og 400km\t regnes som visse forskjellige hastighetsnivåer. Jeg syns dette høres veldig lavt ut i forhold til prosjektilets fart. Flyr ikke disse kulene mye raskere? Hvis man ser et jagerfly på himmelen, så skal vel det fly jævlig fort? Ikke galt å ana 800-1000 km\t? Og det kan man jo lett se med øyet, det ser jo ganske sakte ut på en måte? HVorfor er det da så ille å bli truffet av en liten kule i så lav hastighet som ca 400km\t ... det virker litt obskurt.

Trodde kulene fløy i langt over 1000km\t.
Vis hele sitatet...
Tror du blander km\t og m/s nå! Pistol ligge på 300-450m/s!
Så kommer størrelsen også som har mye og si! Endel forskjell på 9mm og 44. Magnum
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Tror du blander km\t og m/s nå! Pistol ligge på 300-450m/s!
Så kommer størrelsen også som har mye og si! Endel forskjell på 9mm og 44. Magnum
Vis hele sitatet...
Vel, 300-450 m/s er jo strengt tatt over 1000Km/t

Men til TS: Spørs meget på område som ble skutt, spørs på type kule, hva som skjer rundt deg, etc. Meget ofte merker du ikke så mye med en gang, pga. mye adrenalin.
Sist endret av Freddy_fred5; 12. juli 2013 kl. 00:28.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg stusser over en ting. Det ble nevnt et sted i en annen tråd på forumet at pistolskudd mellom (litt usikker her) 340km\t og 400km\t regnes som visse forskjellige hastighetsnivåer. Jeg syns dette høres veldig lavt ut i forhold til prosjektilets fart. Flyr ikke disse kulene mye raskere? Hvis man ser et jagerfly på himmelen, så skal vel det fly jævlig fort? Ikke galt å ana 800-1000 km\t? Og det kan man jo lett se med øyet, det ser jo ganske sakte ut på en måte? HVorfor er det da så ille å bli truffet av en liten kule i så lav hastighet som ca 400km\t ... det virker litt obskurt.

Trodde kulene fløy i langt over 1000km\t.
Vis hele sitatet...
Du, eller de som skrev det mente nok meter i sekundet.
Én 9mm kule vil ha en hastighet på rundt 1000 kilometer i timen eller 277 meter i sekundet.
Én GAU-8 (fly-gatling gun) har en utgangshastighet på rundt 3780 kmh, eller 1,050 m/s.

EDIT: The ninjas, they ruin everything!
Sist endret av DikkeDikk; 12. juli 2013 kl. 00:34.
Man ser jo et jagerfly pga størrelsen, om man skjøt en f16 ut av en 9mm ser man den nok, med pistolkule fart.
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Spørs også på åssen kule du har blitt skutt med. og hvordan den entrer kroppen.

For eksempel en Full Metal Jacket kule "KAN" entre kroppen uten at du kjenner noen ting.
Ettersom massen i kula ikke river opp muskler/indre organer

Men en Hollowpoint kule vill rive opp innsiden av kroppen din og stoppe deg fysisk

I en skuddveksling så vill du heller ikke fokusere på smerte siden kroppen jobber på fult for å holde deg i live og fokusert.
Vis hele sitatet...
Nåja...
Det er ikke bare hulspisskuler som ekspanderer. På jakt brukes normalt halvmantlede kuler, selv sverger jeg til Norma Alaska. Videre vil et ekspanderende prosjektil lage en større sårkanal, men du får ikke nødvendigvis så mye mer kjøttødeleggelse utover sårkanalen. En helmantla kule som treffer et bein etter å ha gått gjennom store deler av kroppen vil ha mye større hastighet og ofte gi større oppsplintring, I tillegg må du huske på at alle prosjektiler har presesjon. I kontakt med kjøtt vil dette før eller siden få kula til å tumle i irregulære baner; dette kan gi mye styggere skader enn ekspanderende prosjektiler.

Det som har aller størst betydning er hvor på kroppen man treffer. Deretter kan man begynne å snakke om kuler, kulevekter, kulebaner, kaliber og avstanbder. Men dette er et veldig komplisert felt med mange variabler, og å oppsummere det til et ja/nei-spørsmål om prosjektilets beskaffenhet er ikke bare en overforenkling. Det er feil.